Voi demonstra acest lucru folosindu-ma de prevederile Constitutiei, invocate si de Basescu, dar si de cele declarate de Basescu.
Art. 103 din Constitutie stabileste procedura investirii Guvernului. Se pare ca intelegerea prevederilor constitutionale este facultativa din moment ce majoritatea celor care au pomenit despre acest articol nu au facut-o in spiritul legii constitutionale.
Sa le punem aici:
(1) Presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru, in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Parlament ori, daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate in Parlament.
Sa ne oprim la acest prim alineat care ne da solutia daca dorim sa fim de buna credinta si sa avem respect fata de limba romana si fata de tara intreaga.
Desemnarea este actul final. Presedintele desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru dupa indeplinirea, obligatorie, a unui parcurs constitutional: consultarea partidelor politice. Caracterul "obligatoriu" al consultarilor da si solutia lor. Numai partidele politice pot stabili persoana care urmeaza a fi desemnata de Presedinte pentru a forma Guvernul ! Daca se dadea Presedintelui dreptul de a stabili persoana pe care sa o desemneze, Constitutia ar fi prevazut ca acesta "poate" consulta partidele politice, consultarea fiind doar un schimb de pareri in urma carora Presedintele ar alege varianta care i se pare mai aproape de scopul final, asa cum considera el ca ar trebui sa fie (vezi declaratiile lui de dupa consultari de mai jos): desemnarea persoanei care sa obtina votul de investitura pentru formarea unui Guvern. Din ce am expus mai sus, reiese clar ca Traian Basescu introduce acest "poate" in ecuatie fara a fi prevazut in Constitutie. Dar el greseste. Greseste grav.
Potrivit DEX, a consulta inseamna a solicita un aviz, a asculta o parere. Pentru speta noastra, Presedintele cere un aviz de la partidele politice pentru desemnarea candidatului acestora pentru functia de prim-ministru. Scopul final al consultarii partidelor este desemnarea unui candidat la functia de prim-ministru dat de partide ! Este exclusa, din start, capacitatea Presedintelui de a stabili cum doreste el.
Alineatul constitutional stabileste si ordinea:
- partidul cu majoritatea absoluta ii comunica Presedintelui candidatul lor. Sigur, exista posibilitatea ca Presedintele sa aiba o discutie cu reprezentantii partidului respectiv cu privire la persoana nominalizata insa este obligat sa desemneze candidatul pe care respectivul partid il vrea;
- daca nu exista un partid cu majoritate absoluta, Presedintele este obligat sa se consulte cu toate partidele parlamentare in ideea de a obtine avizul acestora pentru un candidat care sa poata face un Guvern sustinut de o majoritate parlamentara. Si aici exista posibilitatea, mai mult ca in prima ipoteza, ca Presedintele sa aiba o propunere. Posibil ca partidele sa o accepte daca le convine. Dar daca partidele consultate, care formeaza o majoritate parlamentara au un candidat propriu, Presedintele este obligat sa desemneze acel candidat.
Este posibil ca Presedintele sa isi doreasca mai mult. De exemplu sa sustina un partid politic pentru a fi luat in seama intr-o guvernare ulterioara. Pentru diferite considerente. El poate propune partidelor care formeaza o majoritate in Parlament (potrivit prevederilor legii partidelor !) sa discute cu partidul care nu face parte din "alianta". Ieri, Basescu a cerut asa ceva. Daca insa partidele care formeaza majoritatea parlamentara refuza, atunci Presedintele este obligat sa tina cont de cererea/avizul acestora.
De ce este obligat Traian Basescu sa desemneze pe Klaus Johannis pentru functia de prim-ministru ? Pentru ca asa il obliga alin. (1) al art. 103 din Constitutie.
Juridic, orice act sau fapta are un scop. Daca nu exista scop, atunci persoana care le savarseste are probleme serioase cu sanatatea si, dupa un examen medical, constatandu-se alienarea, se aplica acelei persoane prevederile legale care protejeaza "nebunii" de sanctiunea dura a legii pentru fapta savarsita. Suntem in fata unei astfel de situatii. Consultarea partidelor politice are ca scop aflarea candidatului care poate forma un Guvern sustinut de Parlament. Constitutia ne da scopul. Daca Presedintele consulta partidele politice si nu tine cont de parerea lor inseamna ca incalca prevederea constitutionala.
Inca nu am ajuns aici, la partea finala. Dar sunt, pana aici, cel putin, o multime de acte savarsite de Traian Basescu prin care fie incalca Constitutia fie abuzeaza, politicianist, de functia pe care o are, atribuindu-si (o incalcare a Constitutiei!) competente pe care Constitutia nu i le da. Azi este posibil sa aflam daca Basescu se sterge cu Constitutia la cur sau nu.
Un prim act neconstitutional a fost savarsit de Traian Basescu prin neconsultarea PSD. Constitutia nu ii stabileste Presedintelui termene de consultare si nici variante de consultare. Il Obliga sa consulte. Programul consultarilor nu este apanajul Presedintelui. Presedintele tarii nu este "seful" partidelor politice, mai ales a celor parlamentare. Partidele politice sunt institutii publice fundamentale ale statului roman.
Art. 8 din Constitutie, Pluralismul si partidele politice, da dimensiunea existentei si valorii partidelor politice:
(1) Pluralismul in societatea romaneasca este o conditie si o garantie a democratiei constitutionale.
(2) Partidele politice se constituie si isi desfasoara activitatea in conditiile legii. Ele contribuie la definirea si la exprimarea vointei politice a cetatenilor, respectand suveranitatea nationala, integritatea teritoriala, ordinea de drept si principiile democratiei.
Ca atare, Presedintele tarii trebuia sa convina cu fiecare partid politic in parte calendarul consultarilor, obligatorii, potrivit Constitutie, pentru desemnarea unui candidat la functia de prim-ministru. Presedintele nu poate impune un calendar. Intr-un termen rezonabil, partidele politice ii comunica data si locul unde pot avea loc aceste consultari. Traian Basescu nu a facut asa. A dat de inteles ca el stabileste agenda. PSD, normal, i-a comunicat ca nu are relatii de subordonare fata de Presedintele tarii si ca se va prezenta la consultari dupa ce va primi, conform statului partidului (prevedere legala), pozitia acestuia fata de o situatie politica noua.
Ieri, la Cotroceni, Basescu a declarat ca el a anuntat orele de consultari si daca cei din PSD nu au venit este treaba lor. Gresit. Fundamental gresit. Lipsa consultarii cu PSD este o incalcare a Constitutiei. Cei din PSD au fost destul de maleabili si i-au comunicat lui Basescu, prin presedintele partidului, Mircea Geoana, pozitia PSD. Astfel, PSD a acoperit actul neconstitutional al lui Basescu.
Basescu a continuat sa incalce Constitutia cu voluptate. Ca un masochist. Las la o parte dicutiile avute la Cotroceni, o sa ma leg doar de declaratia lui de dupa, in conferinta de presa. O sa iau citeva pasaje semnificative, nu intreg materialul de la Antena 3.
Preşedintele Traian Băsescu a făcut declaraţii de presă, pe marginea numirii premierului, miercuri seară, după ce a avut o nouă rundă de consultări cu partidele politice, la Cotroceni. Băsescu a spus atunci că nu doreşte formarea unui guvern de tehnocraţi şi că politicienii ar trebui să îşi asume guvernarea.Intregul discurs este aiurea. Total aiurea.
Liderii majorităţii parlamentare au declarat, însă, la finalul consultărilor că rămân la propunerea iniţială şi îl susţin în continuare pe Klaus Iohannis pentru funcţia de premier.
Principalele declaraţii ale preşedintelui:
-Nu am respins posibilitatea ca Iohannis să devină prim ministru, în condiţiile în care opţiunile mele se îndreaptă totuşi spre alte soluţii.
-Având în vedere criza economică, suprapusă peste cea politică, prioritatea rămâne tratarea crizei economice.
-Opţiunea mea către funcţia de prim ministru este către un om care să aibă expertiza economică.
-Avem nevoie de un prim ministru care să aibă capacitatea de a coordona toate instituţiile de care depinde viitorul nostru în relaţia cu FMI şi UE.
-Aş vrea să lămuresc un lucru care arată cât de stângaci gestionează partidele problema primului ministru. Răspunsul a fost, NU, avem nevoie de un Ministru de Finanţe bun. Asta mi-a arătat că vorbeam de două lucruri diferite.
-Fără să tragem aceste fonduri de la FMI putem fi în imposibilitatea de a plăti salariile şi pensiile. Asta cu atât mai mult cu cât astăzi la Curtea Constituţională s-a amânat legea care prevedea economii, prin concediul fără plată.
-Criza politică trebuie rezolvată, găsind formule pentru a susţine economia. În ultimele zile, partidele s-au jucat cu economia. Este datoria mea să fac apel la responsabilitate.
In primul rand, Traian Basescu nu are competenta de a avea optiuni diferite de cele comunicate de partidele parlamentare ! Daca are o optiune o poate exprima insa nu are voie sa o impuna. Nu ii da voie Constitutia, spiritul ei.
In al doilea rand, nu are dreptul de a respinge o optiune a partidelor care formeaza majoritatea parlamentara !
In al treilea rand. Presedintele Romaniei nu stabileste prioritatile unui Guvern ! Este treaba exclusiva a partidelor parlamentare care formeaza majoritatea si care dau investitura Guvernului. In cele 10 zile de la desemnare, premierul desemnat asta face. Se consulta cu partidele pentru stabilirea prioritatilor si a programului de guvernare.
Responsabilitatea lui nu este aceea de a bloca desemnarea unui prim-ministru ci de a raspunde vointei majoritatii parlamentare pentru a avea un Guvern competent intr-un timp scurt.
Discursul lui Basescu este pe langa atributiile lui constitutionale. Este atat de evident incat doar surzii il mai pot crede.
Inchei preluand, tot de la Antena 3, o selectie a declaratiilor lui Crin Antonescu:
"Nicăieri în Constituţie nu e precizat undeva dreptul preşedintelui de a stabili culorile politice, natura Guvernului. Sunt nişte mecanisme seci, constituţionale. Pe domnul Băsescu l-a apucat dragostea pentru partidele politice, din partea mea nu e niciun fel de problemă. Să stabilească dânsul câte ministere i-ar reveni fiecărui partid, PNL are patru ministere, le asum după cum asum oricum tot Guvernul Iohannis, i le dau lui Iohannis şi îi spun: "domnule, pune pe cine vrei, pe socoteala noastră"Este evident ca Traian Basescu a incalcat, incalca si a amenintat ca va incalca Constitutia. Este sarcina partidelor politice, prin care se exprima vointa politica a cetatenilor, sa sanctioneze, prin procedurile puse la dispozitia lor de catre Constitutie, derapajele basesciene care constituie un real pericol pentru existenta statului de drept.
"Băsescu, azi, un pic mai supărat, mai nervos. Nu ştiu de ce, pentru că găsisem o soluţie pentru ţara pe care o conduce, şi-a ţinut lungul discurs pentru presă în care a ocărât din nou partidele, care pentru o dată chiar îşi făcuseră datoria, toate, mai puţin partidul acela al domniei sale, a aruncat din nou vina pe toată lumea. A ameninţat că nu se mai plătesc pensiile şi salariile şi după aia a dat presa afară. Dincolo de lipsa de educaţie, e vorba de modul de a înţelege politica..."
El a invocat şi faptul că "Băsescu refuză să ia act de realitate, de o realitate politică" şi "refuză să pună în aplicare o soluţie recunoscută de toată lumea, mai puţin de PDL, de toată opinia publică".
"Toată lumea are numai cuvinte de apreciere. Domnul Băsescu ignoră toată treaba asta şi ce face!? Ne va băga pe gât un Guvern cu domnul Boc, cu altcineva care va veni în Parlament şi în condiţiile astea va cădea. După aia ne mai ţine 30 de zile fără Guvern şi va mai încerca o dată să vadă dacă nu cumva din frica de alegeri parlamentare nu cedăm. Aşa cum a fost convins că nu o să treacă moţiunea de cenzură pentru că îi cumpără, îi amenninţă pe parlamemtari, nu le-a mers şi nu o să le meargă", a conchis liderul PNL.
7 comentarii:
As mai adauga ceva Cepeca.
Titulatura de "candidat" implica ca acea "consultare" devine "imperativa" (decizionala) pt a fi votat guvernul acestui "candidat". Consultarea in acest caz nu mai este "facultativa" si nu mai tine doar de simplul "aviz" pe care poate sa il "ignore" presedintele in exercitiu. Imi este din ce in ce mai clar ca "iorgovan" era departe de a fi un "fan" iliescian cand a "pritocit" constitutia.
Ai dreptate @Shadow. Constitutia, citita cu atentie, este foarte clara. Eu chiar cred ca are unele cuvinte in plus. Nu in acest caz, in alte articole. Dar aici este foarte clar ca Presedintele nu face un act formal in consultarea partidelor ci unul fundamental.
Sunt întrutotul de acord, Cepeca! Totul pentru Frontul Salvării Personale, aceasta este deviza lui Traian Băsescu.
Un comentariu la temă şi pe http://www.florinmatei.ro/
Salut Florin Matei.
Basescu face orice pentru a se salva. Dar ce fel de salvare este aia cand incalci legea ? Pe fata ?
si nea Adriean ne-a spus ca sintm prosti, ca daca nu ne pricepem la limba romana, sa punem mina pe DEX.
A uitat taranu' ca tot la Antena 3 scria "v-a"? Se pare ca da. Probabil ca intre timp a pus mina pe gramatica si si-a mai bagat ceva la devla.
Daca o nulitate hoata ca Videanu vine sa ne dea lectii de limba romana si despre interpretarea Constitutiei, inseamna ca sintem pierduti.
Sper ca dl. Adriean sa aiba suficent timp, cind va imparti celula cu gasca lui,sa se puna la punct cu Constitutia, eventual sa le asigure pedeleilor dom' profesor Boc seminarii pe tema asta.
@sandman draga, eu nu am pretentii la Videanu. Asta poate citi Constitutia 100 de ani si tot o va interpreta aiurea. Asa este el construit. Bisnitar.
Trimiteți un comentariu