Peste toate, există interese comune legate de apărarea și securitatea continentului european, există colaborări strategice între Marea Britanie și statele membre ale Uniunii Europene, există relații istorice între diferite state membre ale UE și Marea Britanie.
Naționaliștii britanici au forțat un proces și au câștigat. Marea Britanie iese din Uniunea Europeană însă va constata că Brexitul duce la altceva decât au dorit ei. Brexit-ul a provocat o mai puternică integrare europeană. Uniunea devine un bloc politic internațional mult mai puternic odată cu inițierea procedurilor de implementare a politicilor comune de apărare și securitate ale Uniunii Europene. Britanicii se văd, deja, ca „ceva” în Atlantic, între UE și SUA. Nu doar sub aspect militar ci și economic. Naționaliștii britanici nu au fost foarte buni analiști. Nu au „văzut” bine viitorul Marii Britanii după Brexit.
David Davis, ministrul pentru Brexit al Marii Britanii, le-a declarat deputaților britanici că vor avea posibilitatea de a se pronunța asupra unei legi de ieșire a Marii Britanii din UE după ce vor fi clarificate toate aspectele pentru a evita o ieșire fără nici un acord.
„Acest viitor text va trebui să acopere chestiuni ca drepturile cetățenilor europeni și britanici, factura divorțului, precum și perioada de tranziție pe care Londra dorește să o negocieze pentru post-Brexit, prevăzut la 29 martie 2019”. Agerpres.Apare dorința guvernului May de a obține, pe lângă factura financiară cât mai redusă (marele război între britanici în toată această perioadă a negocierilor, dar în special între britanici și continentali!), o perioadă de tranziție post Brexit în care Marea Britanie să beneficieze de actualele facilități ale pieței unice, cu privire la libera circulație a mărfurilor, valorilor și serviciilor însă fără libera circulație a lucrătorilor comunitari.
Britanicii sunt destul de secretoși însă Michel Barnier, negociatorul șef al Uniunii Europene este mai darnic în informații. În discursul rostit cu ocazia finalizării celei de a 6-a runde de negocieri, Michel Barnier face precizări importante.
Cu privire la drepturile cetățenilor s-au făcut progrese însă la unele puncte trebuie lucrat mai mult. De interes sunt reîntregirea familiei, dreptul de a exporta prestații de securitate socială, rolul Curții Europene de Justiție în garantarea aplicării coerente a jurisprudenței în Regatul Unit și Uniunea Europeană.
Urmărind și presa britanică, precum și declarațiile ferme ale politicienilor britanici, se pare că sunt puține șanse ca cele trei mari probleme de mai sus să fie rezolvate.
Sunt cazuri de somații, ale celor de la interne din Marea Britanie care somează expații continentali să plece din Marea Britanie, au fost deja refuzate cererile de reîntregire a familiei formulate de expații continentali chiar și în cazul cetățenilor britanici care s-au trezit cu situația absurdă în care soțul sau soția, cetățeni ai altui stat european, au fost somați să părăsească Marea Britanie pentru că încalcă legea privind străinii! Din declarațiile politicienilor britanici, orice este legat de prestațiile de securitate socială este inadmisibil deoarece va fi implicată Curtea Europeană de Justiție iar ei, brexiterii, vor ca aceasta să nu mai aibă nici un cuvânt de spus în Marea Britanie de la 29 martie 2019! Slabe speranțe.
Doar subiectul „cetățenii europeni și cetățenii britanici” ar putea fi suficient de lămuritor pentru a trage concluzia că negocierile privind Brexit-ul vor eșua. Iar Michel Barnier a atras atenția în discursul său că mandatul primit de la șefii de stat și de guvern (Consiliul European) și de la Parlamentul European nu lasă loc de întors.
„Când citiți aceste rezoluții și concluzii, vedeți din nou că doar progresele suficiente, adică progresele sincere și reale, asupra celor trei domenii cheie ale acestei negocieri ne vor permite să deschidem a doua etapă a negocierilor. Aceste trei subiecte sunt - repet - inseparabile”.Până acum, Marea Britanie nu a fost suficient de deschisă pentru a ajunge la o soluție finală în nici una dintre cele trei probleme de bază pentru a se ajunge la un „divorț” rezonabil. Nici una. Din discursul lui Barnier se desprinde clar această concluzie. David Davis nici nu pomenește de situația frontierei pe insula Irlanda. Barnier însă a fost foarte clar:
- Vom continua dialogul nostru privind Irlanda și Irlanda de Nord.
- Trebuie să asigurăm o lectură comună, aceeași lectură, a condițiilor, consecințelor și implicațiilor lui Brexit asupra Acordului de Vinerea Mare și a zonei comune de călătorie.
- Acest lucru ar trebui să ne determine să identificăm soluțiile tehnice și de reglementare necesare pentru a preveni o graniță tare, păstrând în același timp integritatea pieței unice.
- După cum v-am spus David și cu ultima dată, situația unică pe insula Irlandei necesită soluții specifice.
Slabe speranțe pentru un Brexit cu un acord de ieșire. De fapt, în presa britanică se speculează asupra ieșirii din UE fără un acord, o ieșire brutală, tare. Politicienii britanici, în special cei conservatori dar nu numai ei, nu văd cu ochi buni cererile UE. Dar, ce face UE i-a pus pe gânduri. Pur și simplu văd că Marea Britanie nu va mai avea un cuvânt de spus asupra politicilor europene, în orice domeniu. Inclusiv în domeniul apărării și securității europene, UE având, începând de ieri, o politică comună complementară politicilor la nivel NATO.
Va fi interesant de urmărit reacțiile politicienilor din Marea Britanie. Pur și simplu, la NATO, va fi un bloc al UE și alte state membre. Marea Britanie va fi unul din statele membre care va trebui să accepte starea de stat care aderă la poziția SUA sau la poziția Uniunii Europene. Pentru mândria britanicilor, este de neacceptat.
Brexit va fi Brexit. Un Brexit urât. Când ceva poate ieși prost, va ieși foarte prost. Brexit va deveni un model. Caz de studiu la școală. Ce se întâmplă când iei decizii proaste.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Vor fi șterse comentariile care depășesc limitele dialogului civilizat sau care pot fi catalogate ca spam.