miercuri, 20 iulie 2016

Strategia Națională Anticorupție a Guvernului are susținerea PNL.

Strategia a fost lansată spre dezbatere, în proiect, pe 17 iunie 2016. A primit mesaje, a primit ajutor din partea societății, s-a conturat mai bine iar acum a fost lansată urmând ca la mijlocul lunii august să fie adoptată.


Ministrul Raluca Prună a sintetizat în cuvântul său principalele elemente de interes public din modul de concepere a Strategiei și obiectivele acesteia. Ca o concluzie, avem tot ce ne trebuie pentru ca această Strategie să fie realizată.

Preiau din discursul ministrului ce mi-a atras atenția în mod deosebit. Și sunt destule idei interesante.

  • Adoptarea SNA este unul dintre obiectivele asumate de către Premier, de Guvernul României  și de Ministerul Justiției în acest mandat ... Una din prioritățile actualului program de guvernare a fost susținerea fără rezerve a independenței justiției și continuarea luptei împotriva corupției.
  • Scopul SNA 2016-2020 este promovarea integrității, prin aplicarea riguroasă a cadrului normativ și instituțional în vederea prevenirii corupției în România.
  • Este important de spus că am înțeles în elaborarea acestei strategii că nu trebuie să demolăm ceea ce s-a făcut bine în ultimii ani. Este pentru prima dată în ultimii 20 de ani când putem spune fără rezerve că lupta împotriva corupției are rezultate.
  • Este prima strategie care nu demolează ce s-a făcut anterior, ci construiește.
  • ... SNA este construită astfel încât toate instituțiile publice să poată atrage fonduri europene deja disponibile. Este important ca instituțiile să coopereze, să inițieze parteneriate sau consorții pentru a atrage cât mai mult din resursele deja alocate pe aceasta tema a integrității. Bugetul necesar pentru măsurile noi preconizate de SNA este de aproximativ 100 milioane euro fără a include aici bugetele minimale pentru măsurile anticorupție deja în vigoare.
  • ... noua SNA propune o schimbare de paradigmă. Este  timpul să punem accentul pe educație și prevenție, pentru a preîntâmpina faptele de corupție. Această schimbare de paradigmă implică responsabilități la nivel managerial. Fiecare nou dosar  DNA sau ANI reprezintă un eșec de management. Este important ca la nivel de conducere de instituții să se înțeleagă foarte bine că anticorupția începe cu managementul resurselor publice, cu transparența decizională și cu utilizarea instrumentelor de audit și control intern. Prin noua SNA promovăm modelul de manager de instituție care se implică efectiv în promovarea integrității instituției, care oferă propriul exemplu de integritate și sancționează sau gestionează adecvat încălcările regulilor, de la cele mai mici, de tipul abaterilor administrative, până la cele mai grave, de nivelul infracțiunilor.
  • Ne propunem ca prin noua SNA să consolidăm și cel puțin trei dintre măsurile preventive care nu au funcționat atât de bine în precedenta strategie și anume: interdicțiile post angajare, avertizorul de integritate și consilierul de etică.
  • ...  valorile de la care s-a pornit în redactarea viitoarei SNA și care sunt aplicabile deopotrivă întregii administrații publice, valori care trebuie să fie aplicate pentru a se ajunge la dezideratul unei bune guvernări, în interesul public: prioritatea interesului public, integritatea, transparența și voința politică.
  • Trebuie să ne asigurăm că nimeni nu se îmbogățește prin infracțiuni. Toate sumele rezultate din infracțiuni și imobilele confiscate vor fi reîntoarse în societate în proiecte concrete, măsurabile, verificabile. Ne propunem ca fiecare leu rezultat şi recuperat din infracțiuni să se întoarcă în educație, în sănătate, în proiecte sociale și în măsuri de prevenire a formelor grave de criminalitate. 
  • SNA contribuie și la dezvoltarea componentei internaționale, aderarea României la Convenţia OCDE privind combaterea mituirii funcționarilor publici în cadrul tranzacțiilor comerciale internaționale continuând să fie un obiectiv strategic național și o prioritate a agendei naționale anticorupție.
  • În concluzie, doresc să evidențiez rolul fundamental pe care îl au transparența și integritatea în exercitarea funcției publice. Aceste două elemente sunt pilonii centrali ai bunei guvernări, guvernare care trebuie să fie pentru și în folosul cetățenilor. Avem o cetate, ne aparține tuturor. Ministerul Justiției dă prin acest SNA societății niște instrumente si cred că avem un larg consens că trebuie să ne apărăm cetatea cu mijloacele pe care le avem la dispoziție.


Este normal să fie puncte de vedere diferite. Absolut normal. Personal, sunt încântat să văd că PNL dă un semnal de susținere a SNA.


Co-Președintele PNL, Alina Gorghiu a ales să aprecieze abordarea Guvernului cu privire la SNA. Ca om politic care țintește și probleme cu influență directă asupra propriilor membri.

Mai mult accent pe prevenirea corupției — iată o abordare înțeleaptă, pe care mă bucur să văd că reprezentanții Guvernului o promovează
Dosarele de la DNA sau ANI sunt și expresia unui eșec al instituțiilor de a preveni actele de corupție, de incompatibilitate sau conflict de interese. Astăzi, o persoană aflată într-o funcție publică, de bună credință, care vrea să afle dacă o acțiune a sa ar încălca legile care privesc integritatea, se va pierde într-un hățiș legislativ de peste 300 de acte normative. Un cod al incompatibilităților, care să unifice întreaga legislație din acest domeniu, e absolut necesar
 Este foarte important faptul că PNL aderă la această Strategie. Fiind partid cu vocația guvernării, din toamnă este posibil să fie partidul care pune în aplicarea prevederile acestei Strategii, este sigur că va participa la acțiunile de elaborare a unui cod al incompatibilităților astfel încât mulțimea de acte normative legate de incompatibilități - peste 300 ! -, să fie concentrate într-o singură lege, organică.

Toate guvernele anterioare s-au dovedit a fi ineficiente. Da, acesta este adevărul. Când vezi lunga listă de foști miniștri, secretari de stat, directori ai direcțiilor din ministere, șefi ai instituțiilor descentralizate și deconcentrate în miile de dosare penale pentru fapte de corupție sau pentru alte infracțiuni legate de îndeplinirea atribuțiilor de serviciu sau fapte comise pe timpul cât îndeplineau atribuții de demnitate publică nu ai cum spune altceva. În guvernările Năstase, Tăriceanu, Boc și Ponta și-au făcut loc tot felul de „băieți deștepți” care pentru a-și realiza visele de îmbogățire au propus și au reușit să schimbe legi. Acum sunt trași la răspundere iar Raluca Prună are perfectă dreptate când afirmă că în aceste zile lupta anticorupție are, cu adevărat, rezultate. A durat ceva timp până la acest rezultat dar, avem satisfacția că mergem către bine.

Trebuie să mai fac o remarcă. Schimbarea de paradigmă pe care o propune SNA 2016-2020, cu accentul pe prevenție și educație are o imensă importanță. Impune abordări noi în toate domeniile activității guvernamentale. Este un mare pas înainte iar eu sper că cei care vor veni la guvernare, de preferat PNL, vor face tot ce este posibil ca societatea românească să scape de „boala vacii nebune” cu care a infestat-o PSD dar și „urmașii lui Băsescu”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Vor fi șterse comentariile care depășesc limitele dialogului civilizat sau care pot fi catalogate ca spam.