miercuri, 22 ianuarie 2014

Fără isterie despre accidentul aviatic din Apuseni.

Nu trag concluzii. Observ. Îmi dau cu părerea. Mai puțin când vine vorba despre jurnaliști. Cu aceștia sunt în război.

Îmi repugnă isteria promovată de jurnaliștii de la Antena 3, Realitatea Tv, România Tv etc. Este evident, pentru mine, că jurnaliștii caută să obțină, pe fondul emoțional al populației, un control asupra instituțiilor statului. Prin teroare media vor să determine măsuri administrative benefice patronilor lor, războaielor politice pe care patronii lor le duc.

HotNews aduce niște precizări. Le preiau în integralitate. Au o semnificație despre care voi vorbi.

„„UPDATE ROMATSA: Aeronava BN2 emitea un semnal de urgenta care trebuia decriptat la Moscova, ceea ce nu s-a intamplat/Centrul COSPAS din Moscova: Luni nu a fost primit niciun semnal de avertizare din spatiul aerian al Romaniei
de A.V.     HotNews.ro
Marţi, 21 ianuarie 2014, 16:09 Economie | Telecom

 Au existat informatii de la aparatele aflate in zbor ca avionul prabusit luni avea functionala statia de de transmitere a unui semnal in caz de urgenta. Semnalul trebuia decriptat la centrul de la Moscova, dar expertii din capitala Rusiei nu au raspuns apelurile telefonice si mesajelor electronice ale partii romane se arata intr-un raport preliminar al ROMATSA, informeaza Digi 24.

"Au existat informatii de le aeronavele in zbor despre emisia statiei ELT a aeronavei YRBNP dar nu a existat Informare de la centrul COSPAS-SARSAT, prin centrul alocat de la Moscova (MCC), fiind ulterior contactat MCC de catre ROMATSA (telephonic si e-mail), fara niciun rezultat", se mai spune in documentul citat de Digi 24.

Coordonatele avionului, confirmate de unul dintre pasageri la 16.30.

La ora 16.04 a fost primita informarea de la ISU Oradea ca exista o aeronava aterizata fortat, localizata la sud de lacul Fantanele, cu coordonatele de localizare, potrivit raportului preliminar al ROMATSA.

Ulterior, a aparut informatia ca aeronava a cazut intre pestera Scarisoara si Huedin. La 16.08, ISU Alba a confrmat informatia si pozitia.

"La ora 16.30 ISU Alba a confrmat ca exista coordonatele geografce de la pasager de pe telefonul mobil si a transmis aceste coordonate', mai spune documentul, citat de Digi 24.

UPDATE Reprezentantii Centrului COSPAS din Moscova au declarat, pentru Digi24, ca, in cursul zilei de luni, nu au primit niciun semnal de urgenta din spatiul aerian romanesc si nicio informatie din Romania””.

În media și pe rețelele de socializare de pe internet se duce „războiul coordonatelor”. Se aduc acuzații grave. Nedrepte, de cele mai multe ori.

Este bine că s-au transmis coordonatele primite de la victimă. De aici încolo înțeleg că apar problemele.

Cei care le-au primit, au știut ce să facă cu ele ? Mă refer la echipele de căutare din teren. Știu să lucreze cu coordonatele geografice ? Au avut hărțiile necesare aplicării coordonatelor pentru identificarea poziției avionului prăbușit ? Se pare că au avut hărți turistice. M-am uitat pe hărți turistice pe net și am văzut că nu sunt caroiate, astfel că aplicarea unor coordonate fără o foarte serioasă pregătire topo-geodezică și cunoștințe anterioare în materie nu este posibilă. Ar fi un minus. Apoi, echipele din teren au avut telefoane sau alte instrumente pentru stabilirea propriei locații ? Posibil. Dacă medicul cu telefon și-a determinat poziția geografică, atunci și salvatorii au putut face asta. Dacă ei, salvatorii, și-au putut determina poziția însă nu au avut hărți bune la îndemână, atunci trebuia ca acele coordonate să fie comunicate unei instituții militare sau jandarmilor care să pună pe hărțile proprii (hărți militare) respectivele date, să facă identificarea în zonă și să stabilească un traseu de parcurs pentru echipele de salvare. Este evident că militarii și jandarmii ar fi văzut că accidentul s-a produs în apropierea unei localități - dovadă imaginile cu cetățenii din zonă care au venit cu popă și cruce la locul accidentului. Comunicarea cu responsabilii din acea localitate ar fi asigurat o intervenție mai bună la accident.

Nu s-a petrecut așa. Nu acuz, constat. S-a dat dovadă de amatorism. Eroic el, prin numărul mare de persoane angrenate în căutare și consumul de resurse, însă inutil. Cei 4 km, aproximativi, până la locul producerii accidentului se puteau parcurge într-o oră de către salvatori mergând pe jos și mai repede cu tractorul (cum s-a întâmplat) iar copila aia ar fi avut șanse de supraviețuire. Până la urmă, s-a reușit salvarea celorlalți, ceea ce este foarte bine.

Mai observ că hipotermia a fost cauză a morții fetei și condiție favorabilă a morții lui Iovan. Deduc că pilotul avea puține șanse de supraviețuire. El a avut cel mai dur impact cu solul. Copilotul este, la rândul lui, cel mai afectat fizic datorită impactului cu solul. Fata însă era dezbrăcată ! Se pot trage învățăminte de aici. Cu privire la echipamentul obligatoriu al pasagerilor și piloților în cazul zborurilor utilitare. În plus, se pot trage concluzii cu privire la echipamentul de salvare de la bordul aeronavei. Iarna sunt absolut necesare păturile. La mașini este obligația unei truse medicale. Aeronava avea așa ceva ?

Cu ani în urmă au fost scoase hărțile militare din dotarea standard a structurilor MAI. Poliția, Poliția de Frontieră, celelalte structuri ale MAI mai puțin jandarmii. Nu se mai folosesc. Am acuzat, pe atunci, că este o greșeală. Azi văd că am dreptate. Cu o hartă 1:25000 sau 1:50000 și un bun cunoscător al folosirii ei nu se pierdea timp. Timp care a costat cel puțin o viață.

Accidentul acesta îmi spune că erori au fost multe. De la organizarea deplasării la acțiunea de salvare. Sunt sigur că nu sunt greșeli. Sunt erori cu consecințe nefaste. Sper ca după acest nefericit eveniment să se tragă acele concluzii care să îmbunătățească tipurile de acțiuni.

De ce copila aia a fost luată așa dezbrăcată ?! Nu îmi dă pace gândul.

5 comentarii:

  1. Dadeam un raspuns la comentarii la o postare de la Roxana Iordache asa:
    "@Ghita: cine se mandreste !??? Eu “decat” aratam ce jale e ca un stat NATO nu e in stare sa depisteze PE TERITORIUL LUI victimele unui accident aviatic care are in spate: ROMATSA, STS, sisteme militare radar de supraveghere a spatiului aerian, sisteme ale politiei politice de interceptare si localizare a telefoanelor … Toti astia n-au fost in stare sa depisteze si pe urma sa comunice intre ei si sa puna datele cap la cap sa traga o concluzie! Ca sa nu zic de faptul ca daca aveau dubii puteau sa-i sune inapoi si sa-i intrebe ce vad in fata ochilor, sa compare cu datele din obeservarea prezumtivelor locuri de prabusire incorect determinate initial (adica li s-ar fi comunicat ca “se află pe un munte, pe o pantă sudică, de unde vede o pârtie de schi şi bucla unei şosele” – cate partii pe langa o bucla a unei sosele vizibile de pe o panta sudica s-ar potrivi descrierii daca ai avea dubii? Ca de la caldurica de acasa dau un Goagal Maps si teuiti daca unde crezi tu ca s-a prabusit se intrunesc conditiile topografice descrise; pe urma le verifici … cat ia asta unui creier coordonator al salvarii!??)
    Despre asta este vorba @Roxana! Nu despre ajunsul la fata locului instantaneu. Ideea ca s-ar putea sa pierzi candva un pluton intr-o operatie militara si n-ai fi in stare, stat de doua parale, sa-ti recuperezi combatantii. Jalnic !"

    Revin si aici. Suntem un stat NATO care nu e in stare sa-si controleze teritoriul fara decriptari prin intermediul Moscovei !?? Pai mai bine ramaneam singuri-singurei in Pactul de la Varsovia ...

    RăspundețiȘtergere
  2. Adrian,

    Din nefericire s-a ajuns, din cauza presei, la deformarea totală a informației utile. Acum se caută vinovați politici. În realitate, cauza accidentului și lipsa informațiilor despre locul accidentului sunt în culpa ROMATSA. După ei, cei care au întârziat cu căutarea și identificarea sunt cei de la prefectura Alba. Nu este vina STS, a IGSU sau a mai știu eu cui. Nu se poate da vina doar pe identificare. Așa că ...

    RăspundețiȘtergere
  3. E, rahat, din cauza presei! Chiar daca nu zicea presa nimic tot constatam atat: ore bune aia n-au putut sa fie gasiti. Tara lui papura voda. Cum spuneam, o tara NATO nu are control asupra propriului teritoriu, un stat de kkt care nu e in stare sa-si organizeze niste sisteme de siguranta operative dar e ultra performant cand e vorba de interceptat ce discuta nu stiu ce gugustiuc la telefon. Daca nu exista vinovati politici pentru cum functioneaza statul atunci bine.

    RăspundețiȘtergere
  4. Adrian,

    Armata, cea care lucrează cu NATO, ca structură operativă, nu a fost chemată să ajute ! Dacă cei de la armată ar fi fost solicitați, sunt sigur că timpul de identificare a locului prăbușirii avionului ar fi fost aflat mult, mult mai repede.

    Au acționat doar structurile civile. Se vede cum.

    RăspundețiȘtergere
  5. asta spun si eu. nu a existat nicio coordonare si nimeni care sa utilizeze operativ orice informatie disponibila atunci cand susrsele normale dadeau chix. suntem o tara fara stat. fara capete care sa organizeze serviciile publice incat noi sa fim linistiti in vietile noastre private in care ne lipsim de niste bani multi, tocmai ca viata publica sa existe.
    se vede si in situatia ninsorilor. premierul spune ca opreste camioanele ca sa nu blocheze drumurile. le tine pe dreapta in conditiile in care drumurile nu sunt dezapezite si nu circula nimeni. tara neputincioasa care se saboteaza singura. daca drumurile astea n-ar fi fost cu salbaticie defrisate in perdelele lor de protectie atunci poate ca troienele n-ar fi fost atat de mari.

    RăspundețiȘtergere

Vor fi șterse comentariile care depășesc limitele dialogului civilizat sau care pot fi catalogate ca spam.