joi, 21 ianuarie 2010

Offff ! Se poate !

Tanar, foarte tanar, am ajuns la Sulina. Prin '78, un soldat de-al meu, a cerut sa vina masina la postul sau pentru o problema urgenta. Mi s-a transmis prin telefon cererea. Eram acasa, era vara, era tarziu, pe la 19.00-20.00. M-am dus la companie. Am trimis masina cu un subofiter. Postul era la Canalul Busurca, la nord de Sulina, intrarea din Dunare. A venit masina. Trei insi, subofiterul, soldatul din post si soferul au cerut "intariri". Au sarit ceilalti. Au tras si au intins in spatele masinii un monstru, un somn, aproape ca cel din imagine. Apropo. Masina granicerilor de la Sulina era un GAZ cu trei (3) viteze. Doua inainte si una inapoi. Mergea si cu apa botezata cu benzina, lichior sau votca ! Masina sovietica care a facut si ceva razboi ! Se inchina soferul in fata ei, ii declara ca este cea mai cea si cea mai hais masinuta din Sulina si pornea. Scotea ea niste fum prin unele gauri insa pornea. Functie de cata votca (alcool sa fie) amestecata cu ulei ii bagam in rezervor mergea. Mai cu opinteli, mai cu putina atentie la pedala, mergea. Mai prindea si viteza, dar cerea curatenie luna in motor dupa "incursiune". Pe atunci, soldatii soferi stiau si pe dracu in patru despre motoare. Magicieni nu "mesteri". Faceau mai mult decat un maistru mecanic "de firma".

Imens.

Am transat la el toata seara. Capul, coada si maruntaiele (ficatul, stomacul, matele) au fost curatate cu atentie, oparite si bagate la fiert pentru cea mai tare ciorba de peste. La Sulina fiind, am completat tacamul cu niste "morunasi" (un fel de platica marina), ciortani, crap caras etc., dupa ce am facut o zeama tare din vreo 10 kg de maruntis, si de Dunare si de mare. Au mancat din ea peste 40 de persoane. Inclusiv musafiri de la Primarie, Batalionul Radiotehnic, Vama, Capitania Sulina, Portul Liber Sulina ... Aveam oale de 50-70 litri. Restul ? L-am impartit la autori. Am luat si eu o felica de 4-5 kg, din pana somnului, pentru niste fripturi. Aveam musafiri. Soldatul, autorul capturii, un ardelean din Cluj sau de pe langa, parca il chema Gurzau, a luat "caimacul" si a trimis parintilor un pachet urias cu batog de somn. O delicatesa. Bravo lui.

Cum l-a capturat ? Simplu, pentru un granicer la Sulina. Cu baioneta !

Mai spre dimineata a trecut spre Tulcea o nava norvegiana. Avand pescaj mare este posibil sa fi lovit cu elicea monstrul aflat in miscare, undeva dincolo de Crisan (comuna aflata la o ora de mers cu nava de pasageri de la Sulina spre Tulcea). Posibil ca somnul sa fi calatorit ametit, dus de curent (7,5 m/s), intre 2-3 ore. Soldatul l-a vazut in apropierea malului. A stat in cumpana. Ordinul era clar. Intrarea soldatilor in apa era strict interzis. Eu aveam o reputatie "nasoala". Mi se spunea "Satana". Ce spuneam aia faceam. Daca cineva incalca regulile, avea de tras. Pestele era mare. Mult peste ce vazuse el. A riscat. S-a legat cu un cablu flexibil asigurat de un pilon al cabinei graniceresti la mal si a intrat in apa. A innotat pana langa peste si a infipt baioneta in capul acestuia. A trecut o sarma pe care o avea la el prin gura pestelui, a scos-o prin branhii si a facut un ochi pe care l-a legat de mana. Apoi a inceput sa innnoate spre mal. A legat pestele de sufa de care fusese el legat pentru a nu-l lua apa. Apoi a gandit. Mult. Ce sa faca cu monstrul. Pana la urma a dat telefon la companie si a cerut masina pentru "situatie deosebita". Soldat inteligent. I-am dat si o permisie mai tarziu, pentru ca reusise sa cumuleze mai multe "ispravi" pentru care devenise un model de eficienta.

L-am si "pedepsit" pentru ca a incalcat ordinul comandantului trupelor care interzicea intrarea in apa. L-am atentionat in fata trupei adunate. Era o formalitate, de care au ras cu totii, dar trebuia facuta. Nu peste multe zile am primit un control inopinat de la batalionul de graniceri de la Tulcea ! Au aflat si aia ca era rost de ceva fleica de somn. Au gasit pe dracu. Aveam turnatori intre cadre. Dar si printre soldati.

Imaginea cu somnul prins de bunicuta de 56 de ani din Marea Britanie mi-a amintit de somnul prins de fostul meu soldat.

Apropo ! Voi stiti gustul unei felii din pana de somn afumata ? Nu aia de la magazine, ci una naturala, facuta gospodareste de un pescar cu frica de Dumnezeu si respect pentru familie. Este "bestial".

6 comentarii:

Lilick Auftakt spunea...

Wow!!! Incredibil. :)

Crăciun Florin spunea...

Parca te unge la inima cand vezi asa ceva.

mos alecu spunea...

Toate bune si frumoase,dar nu pot crede (cel putin asa mi se tot spune de 'telectuali vestiti') ca acea masina putea fi sovietica (sau ruseasca,daca suna mai vestic)...

Freddye spunea...

FLORINE

De curiozitate ,comandant la nodul radiotehnic de la SULINA nu era tata VAIDA..??Am si eu oarece amintiri ,dar legate de o purcea mistret care vroia sa -si salveze puiul ,aflat intr-un IMS.chaaaabally

Freddye spunea...

Scuze,daca poti sterge "chaaaabally" ,m-a luat postarea pe dinainte.. :lol:

Crăciun Florin spunea...

mos alecu,

Era "Gaz". Curat. Avea vechime mai mare decat varsta majoritatii celor din companie. Aveam un subofiter in varsta, cu 10-15 ani mai mult ca noi si era mai tanar ca masina ! Un alt motor care ne ajuta, fara pretentii, era TN 6, pe care il foloseam la barca de 24 crivaci. Transportam 2 t de cartofi cu ea pana la Cardon si Sfistofca. Si motorasul ala mergea cu ce se nimerea. De preferat era benzina, dar ...

Freddye,

La nodul radiotehnic a venit col. Vaida prin 78 sau 79. Avea pretentii de comandant de garnizoana (era de fapt), dar centrala telefonica era la mine la companie, aveam singura masina "mica" si ii intrerupeam legatura cu Ploiestiul cand ma suna vreun soldat de la post. Intai ne-am ciondanit, apoi am constatat ca putem colabora si am terminat prieteni. Era ardelean si primea o palinca de la mama domniei sale de groaza. Munceam serios sa ii reducem provizia !