duminică, 28 septembrie 2014

La mitingul ACL. Lume lângă lume. O susținere de masă.

Este imaginea luată de o dronă. Au fost trei.

Am fost împreună cu soția. Ne-am postat în spate, undeva înspre dreapta. Nu vedeam scena, vedeam în schimb, destul de bine, ecranele.

M-am salutat cu unele persoane, m-am uitat cu atenție la altele, am cântărit „situația”.

Partidele au fost pe grupări, pe organizații. PNL și PDL au dorit să se evidențieze, să iasă în evidență în mod distinct. Pe lângă materialele de promovare cu ACL au fost aduse și materialele de promovare proprii. Cu PNL și PDL. Nu am considerat că este o problemă din moment ce scopul este comun.

M-am uitat și la oameni, în mod direct. Erau diferențe de stil, evidente. Indiferent de unde veneau ei.

Erau mulți tineri. Am văzut pe facebook că au participat și organizații ale elevilor liberali, cum era un anunț al elevilor din Mehedinți. Am văzut și mulți seniori. Probabil din organizațiile locale ale PNL și PDL (încerc să cred că în toate organizațiile mai mari sunt și organizații ale seniorilor, fie PNL, fie PDL). Fiind cu soția nu mi-am căutat colegii din organizația PNL Sector 3. Bănuiesc că erau undeva mai în față.

Am văzut la Tv, la B1, că încercau să „evidențieze” unele aspecte ale mitingului. Reporterii lor au pus accentul pe „calitatea” alegătorilor ACL. După enunțul moderatoarei că PNL și PDL ar cam avea pretenția că adună oamenii emancipați, imaginile reporterilor B1 erau orientate către niște oameni simpli, unii abia coborâți din autobuze, flămânzi, bucuroși că pot mânca ceva, că pot bea o cafea. Tot lor li s-au adresat întrebările cu privire la Iohannis. Cine este Iohannis ? Ce a făcut el în Sibiu ? Nu au fost mulțumiți cu prezentarea generală, că este primarul orașului, că Sibiul este o localitate de succes. Au cerut oamenilor simpli să le spună ce anume a făcut Iohannis în Sibiu, care i-au fost programele pentru care este atât de lăudat. Normal că oamenii nu aveau de unde să știe ce a făcut Iohannis în Sibiu, probabil că nu știu nici reporterii B1Tv sau cei ai altor posturi cu acoperire națională. Probabil că nu știu nici mulți dintre sibieni. A fost o tentativă evidentă de discreditare a mitingului.

Am văzut apoi la Realitatea Tv cum Gușă a făcut harcea-parcea din discursul lui Iohannis lăudând în schimb discursul lui Băsescu de la Congresul PNȚ-CD și prestația Elenei Udrea.

În piață, oamenii au venit să îl vadă pe candidatul pe care îl vor vota. Chiar dacă au mers cu autocarul ore întregi. Am toată stima pentru ei. Pentru acei oameni simpli am o mare prețuire. Vor vorbi, acasă, cu vocea lor. Vor vorbi preluând discursul care le-a fost mai la îndemână. Pentru că au fost tipuri diferite de discurs. Pentru toate gusturile. Cine a gândit prezentarea discursurilor a fost inteligent. În jurul meu au fost reacții diferite, funcție de cine vorbea pe scenă. Bloggerița de la Iași a avut publicul ei, Orban a avut publicul lui, Petrache pe al lui, Predoiu la fel. Blaga a încins spiritele în rândul pedeliștilor. Oamenii fremătau și aplaudau frenetic.

Cei din jurul meu apreciau diferitele forme ale discursurilor. Unii erau mai tineri (chiar foarte tineri) alții mai în vârstă. Aprecierile comune au fost la îndemnul vorbitorilor la unitate, ordine, seriozitate (mai ales cei în vârstă), fără a neglija criticile aduse lui Ponta și PSD. Poate că am o concluzie greșită însă am impresia că acuzele aduse lui Ponta și PSD au fost doar „condimentele” unei manifestări, oamenii considerând că acestea sunt atât de reale încât nu se merită a fie reținute ca „învățăminte”. După discursul lui Iohannis, expresia folosită a fost aceea că „așa trebuie să facem”. Cumva, discursurile lui Predoiu, Blaga și Iohannis au fost complementare. Mi-au lăsat această impresie și cred că nu sunt singurul. Blaga organizatorul cu obiectivul precis stabilit al câștigării alegerilor, Predoiu guvernantul viitorului, Iohannis strategul, coordonatorul, controlorul. Pentru că în discursul lui Iohannis a fost evidentă intenția de a coordona viitorul către un scop comun. Sloganul de campanie, „România lucrului bine făcut”, va rămâne ca obiectiv strategic al unui mandat de președinte și a unei guvernări PNL (după ce Tribunalul va valida unificarea celor două partide). Oamenii din jurul meu asta au reținut. Părerea mea.

Iohannis a supărat iar. A vorbit iar ca Iohannis. Nu s-a suprapus peste ideile antevorbitorilor. A avut un discurs simplu, pentru toți cei prezenți în piață. Pentru toate categoriile de oameni. Și pentru erudiți și pentru oamenii simpli. Mai ales pentru oamenii simplu. A făcut foarte bine. Erudiții nu știu să vorbească oamenilor simpli. Erudiții au tendința să „pozeze”. Îmbracă mesajul simplu în cuvinte pompoase, prețioase, îl personalizează de parcă el, eruditul, ar fi cel care a inventat roata.

Dacă participanții la miting, în special oamenii mai simpli, au reținut mesajul lui Iohannis, ACL va avea mii de promotori în țară. Aceștia vor vorbi în mediile lor simplu, pe înțeles, ferm convinși că „lucrul bine făcut” este dorit și apreciat de toți cei cărora se adresează. Deocamdată este suficient. Erudiții în schimb, vor trebui să desfacă această linie strategică națională în proiecte și programe specifice fiecărui domeniu de activitate al unei bune guvernări.

Eu sunt mulțumit de miting. Nu a diferit de alte mitinguri. ACL trebuie să cucerească masele largi, cât mai largi, chiar dacă „prețioșii” din partidele componente strâmbă din nas când le miroase a „om simplu”, neelevat. Majoritatea votanților sunt oameni simpli. Ei au nevoie de garanții nu de idei complicate. Acest miting a fost orientat către simplitate, către garanția unui viitor sigur alături de Iohannis și ACL. Este o orientare bună. Sper să se meargă pe ea în toată campania. Există mari șanse ca votanții PSD, cei bazinul electoral al PSD, să schimbe orientarea. ACL are posibilitatea să atragă votanți ai PSD prin simplitate și siguranță. ACL are șansa să câștige alegerile dacă nu se complică inutil, dacă nu pleacă urechea la îndemnurile perverse ale presei care își dorește scandalul politic.

Văzând reacțiile televiziunilor după miting, constat că ACL nu va fi susținut. Singurele televiziuni care au prezentat evenimentul fără „șopârle” au fost TVR și ProTv. În rest, bășcălie.

Niciun comentariu: