S-au terminat frământările generate de alegeri. Tot felul de alegeri. USL este copleșitor de majoritar în Parlament. Guvernul s-a format și va funcționa într-o construcție diferită de cele anterioare. Ideea de bază ar fi aceea că obiectivele de investiții începute trebuiesc terminate și începute noi proiecte care să aibă suport financiar temeinic. Un fel de „gata cu treaba de mântuială și cheltuirea aiurea a banului public”. Nu doar la investiții ci și în administrație. Fără a umbla la subtilitățuri, consider că este bine. Adăugăm la aceste idei și un angajament de început pentru continuarea politicilor de reducere a datoriei publice concomitent cu dezvoltarea mediului economic pentru înființarea unor noi locuri de muncă, mărirea bazei de impozitare, reducerea taxelor și scăderea TVA. La astea se adaugă reorganizarea administrativ-teritorială - construirea regiunilor administrative -, redefinirea competențelor de la guvern, regiune, județ și poate localitate. Treabă multă.
Principiul parității pe temeiul căruia a fost construit USL s-a păstrat. Măcar numeric dacă nu și valoric. Victor Ponta a luat pentru PSD ministerele cu vizibilitate externă și a organizat Guvernul în așa fel încât ministerele care vor necesita mulți, foarte mulți bani să fie la PSD, inclusiv banii de la UE. Cheia de la sipetul cu bani ai bugetului este la Liviu Voinea (PSD) iar obligația de a face politicile financiare a rămas la PNL - Daniel Chițoiu -, dar și obligația de a aduna banii, în special de a performa în creșterea gradului de colectare a veniturilor la bugetul de stat. Astfel, se observă că PSD a dat PNL acele ministere care duc la dezvoltare și la o îmbunătățire a ordinii sociale - finanțele, economia, justiția, ordinea publică, sănătatea, apele și pădurile etc. Învățământul a rămas la PSD. Fără a fi rău, constat că PNL are răspunderea dezvoltării sociale iar PSD pe cea a consumului social-democrat.
Observațiile și comentariile din media observă doar că PSD a luat cei mai mulți bani. Pe undeva au dreptate. Dacă privim actuala guvernare doar ca pe o asociere în vederea prăduirii statului. Dacă însă acceptăm că această guvernare, cel puțin până la terminarea mandatului, are un alt scop decât al celui de a prăda, în sensul de a reașeza țara pe alte temelii, acceptate de toate curentele politice, pornind de la constituție și terminând cu reorganizarea administrativ-teritorială, obiective care vor consuma multe resurse în anii ce urmează, putem deduce că „prăduirea” bugetului nu are cum se face din cauză că „prada” nu va exista. Este însă adevărat că împărțirea „viitorului ciolan” va fi însoțită de lupte crâncene, în interiorul USL. Mai mult, organizarea pe regiuni, după ce această organizare va fi trecută în Constituție, va duce la noi alegeri locale, cele pentru „parlamentele regionale”. USL are ocazia, ca la aceste alegeri să își verifice susținerea populară pentru măsurile luate. Nu mai spun de referendumul care se va desfășura pentru aprobarea legii de modificare a Constituției. Însă până la acest referendum vom lua la cunoștință de rezultatele recensământului, se vor reface listele electorale permanente și se va beneficia de o nouă prevedere constituțională care instituie lipsa cvorumului la orice fel de referendum.
Fără a crede că intențiile USL vor fi respectate în procent de 100%, admit faptul că PSD a acceptat ideea minimală a statului liberal, care pune accentul de dezvoltare și lege, pe drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor în timp ce social-democrația se va plia, în acești ani, pe o nouă ordine socială ce se construiește în comun. Această împărțire a guvernului și a responsabilităților guvernamentale confirmă spusele unor social-democrați, spuse cărora le-am pus un semn de întrebare în coadă pentru că nu le credea în totalitatea lor.
Până la proba contrară refuz să preiau, ca prostul, ideile din propaganda băsistă, potrivit cărora USL nu se va deosebi de celelalte alianțe la guvernare și că scopul guvernării este îmbogățirea guvernanților. Am vota cu speranța că ajungând la guvernare USL, va guverna pentru o țară mai bună și nu pentru menținerea unei țări băsesciene.
Miniștrii PNL au ocazia acum să promoveze acele politici liberale în domeniile de activitate în care au devenit responsabili fără prea multe piedici. Au finanțele, au economia, au trasporturile, au IMM-urile și mediul de afaceri, au pădurile și apele, au munca, au sănătatea, au justiția, au MAI. Au, practic, toată țara. Nu cred că vor fi opriți să pună în operă conceptele liberale potrivit ideologiei PNL despre stat și societate. Construirea statului liberal. Această împărțire guvernamentală mă duce la aceste concluzii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu