Ne-am adunat din timp. Am luat o bere, eu pentru că alții au ales apa sau sucul (păcat de ei, par oameni sănătoși !), în așteptarea invitatului. Discuții, impresii, critici ... normale. În dreapta mea, pe perete, slid-uri de prezentare a omului politic A. Chiliman. De la începuturi și până ... în viitor. A apărut Andrei Chiliman. Blogger și el. A apărut și prietenul Adrian Crăciunescu. Am sesizat noi că Adrian a profitat de ocazie pentru a pune întrebări unui primar în funcție despre arhitectura sectorului și a capitalei, despre protecția monumentelor istorice, domenii în care este foarte bine pregătit. Doare este arhitect. Când colo, ce să vezi ! Adrian îl întreabă despre grădinițe. Ocazie pentru A. Chiliman de a specifica ce face el cu privire la asigurarea, în Sectorul 1, a necesarului de locuri în grădinițe mai ales că cererile sunt și din localitățile de la limita sectorului. Totuși, Adrian s-a respectat și a cerut niște lămuriri cu privire la un turn aprobat prin PUG și PUZ încă din anul 2000, lucrare ce nu are ce căuta acolo unde a fost prevăzută. De-ale arhitecților. Dar și ca problemă de echilibru arhitectural al unei localități în dezvoltare.
După ce Vasi Băescu i-a făcut prezentarea, de la naștere și până în prezent, iar A. Chiliman a dat niște răspunsuri pentru completare, Lilick a început să îi pună întrebările bloggerilor. Multe întrebări. Unele au fost sărite, fie nu era momentul fie nu erau necesare. Răspunsurile lui A. Chiliman au fost clare. Unele în detaliu, altele au fost mai „sărăcuțe”, justificând prin faptul că se lucrează, încă, la finalizarea unor acțiuni și activități ce vor materializa ideile lui, ale organizației PNL pe care o conduce, ale partidului în general cu luarea în considerare a faptului că PNL are, în acest moment, două alianțe: ACD cu PC și USL între ACD și PSD. Este evident că principiile liberale se vor pune față în față cu cele social-democrate urmând ca în final să se ajungă la un compromis care să dea satisfacție tuturor părților angajate în „contract”. De fapt, asta este și regula de bază a contractului. Indiferent de scopul lui. Mai ales dacă este unul politic. Iar în „contractul” USL nu încap clauzele leonine, așa cum se întâmplă în „contractul” alianței băsesciene de la guvernare.
Nu voi urmări întrebările și răspunsurile date. Voi puncta acolo unde eu consider că este important. Normal, pentru cei curioși ar fi bine să spun tot. De sunt bucureșteni, ar fost bine să fi venit. Pentru ceilalți, din țară sau străinătate, îmi cer scuze. Eu sunt cam lung la vorbă și ar fi să iasă de un roman. Așa că, mă limitez la ce mi-am propus.
O prima întrebare a fost, așa cum era și normal, legată de anunțul USL de susținere a independentului Sorin Oprescu pentru obținerea celui de al doilea mandat la Primăria Capitalei. Liberalii, în general, și-ar fi dorit un candidat propriu, având în vedere faptul că Bucureștiul este mai favorabil liberalilor decât altor formațiuni politice și pentru că există, deja, o proiecție a PNL București pentru un program de „guvernanță” a capitalei. A. Chiliman a confirmat existența programului, a precizat că încă este în lucru pentru a-l pune de acord cu programul PSD și cerințele PC, fără a neglija proiecțiile candidatului Sorin Oprescu cu privire la București și evoluția acestuia în viitor. Este nevoie de un program pe termen lung, un program care să sprijine și un viitor primar general, ca linii directoare, pentru ca viața bucureștenilor să devină mai bună. A. Chiliman a arătat, în context, că „toate problemele Bucureștiului sunt acumulări ale problemelor pe care primarii generali de până acum nu le-au putut rezolva”. S-a guvernat în București după ureche. De cele mai multe ori. Fără o proiecție pe termen mediu și lung o localitate nu poate fi guvernată. Indiferent de mărime. Iar aici nu este vorba doar despre trafic, spații verzi, parcări, școli, grădinițe, spitale, policlinici etc. ci toate acestea la un loc plus industria și comerțul. Nu poți rezolva o problemă dintr-un domeniu fără a avea în atenție toate celelalte domenii, fiecare cu probleme sale, multe și, de cele mai multe ori, foarte urgente. După ce întâlnirea a luat sfârșit iar camera foto a fost oprită, l-am abordat pr A. Chiliman pentru a cere detalii privind principiile, măcar, pe care PNL le urmărește în materializarea unei bune „guvernanțe” a Bucureștiului. Spre surprinderea mea, A. Chiliman mi-a dat un răspuns foarte apropiat de motivarea cu care I.I.C.Brătianu s-a prezentat în fața parlamentului de atunci, unde a susținut o dare de seamă intitulată „Activitatea corpurilor legiuitoare și a guvernului, de la ianuarie 1922 până la 27 martie 1926”. I-am spus și lui că are aceeași abordare. Mă folosesc de broșura publicată de Lucrețiu Tudoroiu la propria editură, Editura Lucretius, în 2011, intitulată „Sectoarele Bucureștiului. Istoria unei povești de succes”, de unde iau un paragraf semnificativ pentru cele afirmate de mine mai sus:
„La alcătuirea legii de unificare administrativă s-a ținut seama de principiile cele mai democratice. În acest scop s-a căutat să se asigure:După legea cu caracter general, de unificare administrativă, o lege modernă, care îmbina descentralizarea cu necesitatea controlului autorităților centrale, apare „Legea pentru Organizarea Administrațiunii comunale a orașului București”, care preia principiile de mai sus, care stipulează că Bucureștiul este capitala României, că se împarte în sectoare cu personalitate juridică (au bugete proprii și capacitatea de exercițiu asupra propriului patrimoniu), că percep taxe și impozite și rezolvă toate problemele ce privesc interesul local în zona de responsabilitate.
a) libertatea dezvoltării locale, singura capabilă să contribuie la armonizarea completă a sforțărilor tuturor factorilor administrativi, dintr-un oraș sau județ;
b) o descentralizare cuminte, sănătoasă, care să nu slăbească unitatea statului;
c) participarea la administrația locală, a unui număr cât mai mare de cetățeni, reprezentați autorizați ai tuturor ramurilor principale de activitate: învățământ, muncă, agricultură, comerț, industrie, etc., etc.;
d) executarea unui riguros control cetățenesc în aplicarea legilor;
e) alegerea consiilor comunale și județene pe un termen mai lung, care să garanteze desăvârșirea unui program serios de muncă, întocmit de gospodari cu adevărat pricepuți;
f) independența consiliilor comunale și județene, sustrăgându-le de la orice influență politică;
g) asigurarea resurselor financiare, prin modificarea sistemului de impozite în favoarea organizațiilor județene și comunale”.
Răspunsul lui A. Chiliman m-a dus cu gândul către aceste concepte liberale de la începutul secolului trecut. Am avut senzația continuității în convingeri. Sincer să fiu, chiar să fi avut ceva împotriva lui A. Chiliman, răspunsul lui ar fi înlăturat orice gând negativ.
Cu privire la candidatul PNL pentru Primăria Capitalei, A. Chiliman a precizat că sondajele interne au confirmat doar pe Crin Antonescu ca posibil candidat însă Președintele PNL a refuzat candidatura. Conștienți de faptul că pentru a închide accesul PD-L la Primăria Bucureștiului este nevoie să fie susținută personalitatea care acceptă suportul USL s-a convenit să fie susținut Sorin Oprescu. Cu referire la persoana sa ca posibil candidat la capitală, A. Chiliman ne-a reamintit că în urmă cu un an de zile, aproape, ne-a spus (bloggerilor liberali) că nu va candida la Primăria generală deoarece are un proiect de dus la îndeplinire pentru Sectorul 1, proiect din 2008, aflat în derulare. A mai precizat că, în situația în care partidul i-o va cere, va candida, având convingerea că nu va fi un primar prost ! Cu referire la faptul că sunt lideri liberali care se împotrivesc susținerii candidaturii lui Oprescu, A. Chiliman a arătat că este important acum să avem un program coerent de guvernare la București și să „îl cucerim” cu candidatul care are cele mai multe șanse. Părerea colegilor liberali opozanți este doar o pată de culoare în acest context. El, A. Chiliman a colaborat bine cu Sorin Oprescu și speră ca după finalizarea programului pentru București să colaborareze mai bine, mai ales că are o serie de obiective în sector la care are nevoie de sprijinul Primăriei Generale.
Cu referire la primăriile de sectoare, A. Chiliman a arătat faptul că PNL are șansa de a mai prinde cel puțin o primărie. La Sectorul 3 sau la Sectorul 6. Iar la S3 îl avem pe Florin Alexe, prezent la întrunire și gazdă primitoare. Noi, cei de la PNL S3 sperăm, din suflet, să avem succes cu președintele filialei noastre la alegerile locale și să luăm primăria, mai ales că Negoiță dorește să se retragă. Chiar dacă la PD-L nu poți ști ce va urma mâine, este posibil ca Negoiță să se țină tare și refuze o nouă candidatură. Probabil că „s-a îngrășat destul”. Aici, pe acest subiect, s-a ajuns la modificările legislative ale PD-L în încercarea disperată a băsescienilor de a valorifica la maxim învățămintele alegerilor anterioare. În primul tur primarii în funcție au obținut voturi majoritare. Desființând al doilea tur de scrutin, pedeleprele vor să profite de această inerție a alegătorilor, astfel că primarii pot fi aleși cu cu puțin peste 20% din voturi dacă, contracandidații acestora au rezultate sub acest procent. A. Chiliman a și precizat că un primar ales dintr-un tur cu un procent slab nu are aceeași putere ca un primar care a obținut mandatul de la o majoritate. Să fie clar că alegerile într-un singur tur nu sunt favorabile majorităților ci „norocului” funcției. A. Chiliman a și atras atenția că legea strâmbă a băsescienilor nu echilibrează situația în sensul ca cetățenilor să li se garanteze un instrument de control asupra primarului ales în mod complet nedemocratic. Pedeleprele au lucrat legea cu scopul de prezervare a puterii unei formațiuni politice în contra cetățenilor țării. Iar situația mă duce cu gândul la perioada comunistă unde legile țării prezervau PCR „dreptul” la putere în dauna tuturor cetățenilor țării.
Cu privire la o altă temă intens dezbătută, despre monarhie, A. Chiliman a declarat că sistemul monarhic este mai stabil decât actualul sistem de republică struțo-cămilă-băsesciană. De fapt, în țările unde există monarhii, partidele politice nu mai au grija șefului statului, ci doar a programelor lor de guvernare cu care caută să atragă electoratul. Șefii respectivelor formațiuni politice se concentrează pe actul de guvernare și nu pe tâmpenii, cum se întâmplă la noi. Oricum, despre subiect recomand lectura și audiția de pe blogul lui Lilick.
La final, Lilick ne-a făcut o surpriză. Miercurea viitoare, de la orele 18.30, ne întâlnim cu „adversarul” Adrian Năstase ! Blogger social-democrat. Îmi amintesc că el a fost printre primii politicieni care a privit cu simpatie și a încurajat acțiunea noastră, a bloggerilor liberali, de a declara o zi „No Băsescu day!”. Chiar a scris ceva pe blogul lui despre acțiune. Sunt curios cum va fi. A. Năstase va avea ocazia să îi vadă pe cei care au scris pe site-ul ziarelor Adevărul, Cotidianul (când era și în print), Ziua etc. impotriva lui și a guvernării sale. va răspunde unor întrebări, posibil incomode (poate), ne va privi în ochi și îl vom privi în ochi, curiozitatea fiind la ea acasă, mai ales când este vorba despre noi. Oricum, A. Năstase va încerca să nu se facă de râs. Este un orgolios curat, pur și dur. Va fi interesant.
Pe mine, A. Chiliman m-a convins. Omul mi-a plăcut. Este bun, ce mai ...
2 comentarii:
Haha! Da, am sarit cateva intrebari, dar am si adaugat doua in plus, acolo, pe loc. Plus ale voastre, puse pe loc. Ce sa facem? Ne adaptam momentului. :)
Ce să-i faci ? La unele m-am întrebat și eu dacă trebuiau puse. Așa că ... foarte bine ai făcut. Nu te-am criticat, ci am arătat, prin observație, că te-ai descurcat foarte bine.
Trimiteți un comentariu