sâmbătă, 5 martie 2011

Radicalism inutil

Tânărul istoric liberal Marius Oprea se radicalizează inutil. În interviul dat HotNews.ro, oficina on-line portocalie plătită din bani publici de Udrea Elenea prin MDRT (potrivit lui Ioșka), Marius Oprea este radical împotriva ACD și USL. Și denigrator la adresa liberalilor care au convenit că aceste alianțe sunt o soluție acum. Spune el că cei din conducerea PNL care au semnat alianțele ar trebui să își dea demisia.

Are dreptul la opinie. Așa este în PNL. Nu văd cum PNL ar demite un simplu membru pentru o opinie critică la adresa conducerii. Și eu am o opinie, diferită de a lui, eu consider că aceste alianțe sunt utile acum și nu mai târziu. Cu privire la cei aflați la conducere cred că sunt obligați să caute acele căi prin care PNL să ajungă la putere. Iar căile să fie rezonabile.

Până la un punct îi dau dreptate lui Marius Oprea. PC are o problemă serioasă cu Voiculescu. Este fondatorul partidului, este susținătorul acestuia iar membrii PC îi sunt recunoscători. Dar este vorba, până la urmă, de un om în relațiile cu alți oameni. Faptele lui Voiculescu de pe timpul comunismului, criticabile pentru colaborarea acestuia cu securitatea, nu au cum să fie imputate tuturor membrilor PC. Nici celor care lucrează, sub o formă sau alta, la firmele familiei. Ideea de răspundere colectivă a celor care sunt, într-o formă sau alta, în relații cu Dan Voiculescu, este una din cele mai mari prostii pe care un om de anvergura lui Marius Oprea o poate face. El care scoate la lumină prin efortul propriu crimele regimului comunist știe cel mai bine că cei care sunt vinovați de crime sunt cei de la conducerea regimului și nu cei care au avut calitatea de membri ai partidului comunist. PC va trebui, totuși, după recursul lui Voiculescu, în caz că rămâne definitivă acuzația de colaborare cu securitatea, să aibă o poziție clară față de președintele lor de onoare.

Dar de la a condamna pe omul Voiculescu până la a condamna pe cei care fac parte din PC este cale lungă.

La fel trebuie tratate și luările lui de poziție față de alianța cu PSD.

Colaborarea cu PD-L ar fi la fel de nocivă. Băsescu este dovedit, faptic, nu juridic, ca fiind colaborator al securității. CNSAS a dat soluție de colaboratori ai securității pentru unii membri ai PD-L parlamentari, în ultima perioadă de timp. Ca atare, după logica lui Marius Oprea, orice colaborare trecută sau viitoare a PNL cu PD-L ar constitui o colaborare cu securitatea regimului comunist. Este cam mult.

Un răspuns decent îi dă Varujan Vosganian. Subscriu. Mai ales că Varujan Vosganian a fost împotriva celor două alianțe. Însă este un „soldat disciplinat” al partidului și acționează acum în calitate de reprezentant al PNL în relațiile cu cele două formațiuni politice așa cum a fost stabilit la nivelul organelor reprezentative de decizie ale PNL.

Sunt dintre cei care au rezerve cu privire la acțiunile viitoare ale lui Voiculescu în relația PC cu PNL. Nu am încredere în acest om, sub aspectul acțiunilor lui politice. Și-a plimbat partidul de la stânga la dreapta fără nici o rușine. Cred însă că la nivelul actual de conducere al PC sunt oameni cu simțul măsurii care știu ce vor și au onoare. La fel cum cred că membrii simpli ai PC sunt oameni de ispravă. Din acest motiv nu sunt influențat de părerea mea despre Voiculescu atunci când mă raportez la PC.

În PSD nu am încredere. Mi-am expus părerea în mai multe rânduri. Sunt încă neîncrezător în seriozitatea PSD de a respecta angajamentele asumate. Iar informațiile, unele de can-can, sunt pe toate „gardurile”. Totuși, când pleci la un drum cu cineva trebuie să pleci de la prezumția de bună credință. Chiar dacă îți iei măsurile de siguranță necesare pentru ca o eventuală disfuncție să nu producă pagube iremediabile.

Nu îmi place radicalismul lui Marius Oprea. Cu această abordare a problemei a devenit partenerul lui Tismăneanu, a lui Cristian Preda, a Elenei Udrea, a lui Sever Voinescu s.a. În fapt, Marius Oprea a făcut, prin acest interviu, un act de colaborare cu Băsescu pentru discreditarea PNL. Păcat.


4 comentarii:

ADRIAN spunea...

Eu pot sa inteleg supararea exprimata de dl. Oprea. Nici mie nu-mi place nici alianta cu PC si, mai ales, cea cu PSD. Adica daca PNL trebuie sa se faca frate cu dracul ca sa treaca puntea atunci nu trebuie neaparat s-o treaca imbracand aceleasi izmene ...
Puteau fi gasite si alte solutii de intelegere pentru anihilarea pestei portocalii.

Crăciun Florin spunea...

Adrian,

Eu văd altfel problema.

Cu privire la PC consider că membrii și simpatizanții acestora sunt mai apropiați de liberali. Cei de la PC au o foarte bună expunere în zona IMM. Este și zona către care își îndreaptă mesajul PNL. Voiculescu este factorul de risc. Eu înțeleg ACD-ul ca o aducere la un loc a votanților liberali. Restul sunt speculații.

Cu privire la alianța cu PSD am rezerve deși, o spun sincer, permite ieșirea în decor a PD-L în urma alegerilor viitoare. Eu nu văd viabilă alianța cu PSD. Aceștia vor rupe alianța atunci când vor considera că le este bine.

Alte soluții ... nu prea sunt. Cel puțin în acest moment. PD-L și UDMR au devenit nefrecventabile.

ADRIAN spunea...

poate strategic e bine, eu ma indoiam in legatura cu tactica si cu forma data actiunilor acestora. nu ma pot abtine sa n-o vad pe Rodica Stanoiu refugiata in PC, pe Codrin Stefanescu fost pe acolo laolalat cu celalalt, Marinescu. Stiu din "surse" ca de fapt Piedone e un spagar destept, adica si face ceva nu doar incaseaza etc etc. iar cu PSD trebuia doar batut palma pentru rasturnarea termitelor si atat. un pact de colaborare pe acest segment si de neagresiune in alegeri. alianta pentru chestia "post" trebuia promisa dar negociata dupa rezultatele alegerilor care sigur, sigur, ar fi fost mai avantajoase pentru PNL in acest fel. e doar o parere de chibit nepoliticos (adica neimplicat politic :)) )

Crăciun Florin spunea...

Of, Adrian

ai perfectă dreptate. Totuși, eu împăciuitor, caut să văd partea plină a paharului.

Cu privire la Rodica Stănoiu am o anume apreciere. Am studiat criminalistica după un manual scris de ea ! Iar profesor mi-a fost un procuror criminalist. Ce am învățat de la ei am pus în practică și mi-a folosit. Faptul că ea a fost colaboratoare al securității reprezintă o problemă de etică morală a individei.

Acum, să fim cinstiți, și la noi în bătătură sunt unii care au avut probleme cu securitatea, nu doar ca victime. Așa că ...