joi, 21 iunie 2012

Libertatea vs viața

AV. HURMUZ AZNAVORIAN

"Libertatea nu incape in orice suflet. Sunt suflete servile din nastere, care nu stiu sa pretuiasca libertatea, unicul sens al existentei umane."

Adrian Năstase a fost condamnat la 2 ani cu executare pentru o vină pe care eu nu o deslușesc, la această oră. Merg pe mâna instanței deși, din ce a apărut pe surse, una dintre judecătoare a motivat că este nevoie de această condamnare pentru a da un semnal pozitiv la Bruxelles. Dacă este așa, nu mai vorbim de supremația legii ci de supremația bâtei. În sensul că Justiția din România a confirmat, încă odată, că este doar bâta cu care Traian Băsescu își asuprește oponenții. 


Am luat poza de pe net. Nu m-am chinuit să văd cine este autorul. Fune(b)riu să facă bine să mă acuze de plagiat. Nu o pun nici între ghilimele, ca să îi fac în ciudă lui CTP, astfel că am onoarea să fiu, intelectual, imoral.

În mai vechiul și acutul conflict Băsescu-Năstase se pare că Băsescu a avut, cel puțin în procedura judiciară internă, câștig de cauză. Năstase a fost condamnat. Aseară, Năstase a comis un gest pentru care are toată admirația mea. A încercat să se sinucidă. Pentru un om care și-a construit o carieră pe onoare și libertate, viața nu are sens fără libertate și onoare. De aceea am pus citatul după  Aznavorian la început. 

Un comentariu de Răzvan Savaliuc în Lumea Justiției pune gaz pe foc. Nu neg faptul că am căutat despre procesele lui Năstase informații de-a lungul timpului. Năstase nu îmi place ca politician și ca om aflat la putere. Consider că pe timpul guvernării lui s-au comis abuzuri cu știința lui, consider că el a închis ochii când demnitarii aflați în subordine au comis abuzuri, abuzuri care au schimbat destine, abuzuri care au adus în față tot felul de handicapați cum ar fi acest general cu patru stele Gabriel Oprea (generalul izmenelor), pe timpul lui au fost promovați și avansați în grade profesionale peste nivelul profesioniștilor de carieră șoferii unor șefi, tot felul de parveniți, culmea imposturii fiind în timpul guvernărilor Băsescu. Dar nu pot să uit că același Năstase a acționat foarte bine, în interesul țării, în situații care impuneau o decizie curajoasă, chiar dacă nemernicul de Ilici (formalist de teamă) se opunea sau mârâia după producerea evenimentului.

Până una alta, Năstase a făcut un gest care merită respectat. Este gestul omului de onoare care știe că legea a fost aruncată la coșul de gunoi și se folosește în locul ei bunul plac sau comanda politică.

Sunt solidar cu Năstase, suntem leat, iar în cazul în care voi constata că ICCJ a comis o injustiție, îl voi susține fără nici un fel de opreliște. De este vinovat, să plătească. De nu este vinovat, cei care l-au lucrat pentru „interesul național” să plătească. 

Nu știu cum va acționa Năstase după ce se va însănătoși, dacă se poate vorbi despre așa ceva. Sunt convins însă că modul lui de a gândi nu se va modifica și nu este exclus să încerce, încă-odată să se sinucidă dacă nu își va repara onoarea și nu își va recuceri libertate. Nu poți învăța calul bătrân să joace în buestru.

4 comentarii:

Shadow spunea...

Draga Florin

De data asta eu nu sunt intrutotul de acord cu matale :-). E si normal ca doar nu suntem aidoma.

Sunt de acord cu matale atunci cand vorbim despre condamnarea pt "asa zisul bruxelles). Nu e justitie este mitocanie din noy "pur mioritica".

Dar nu sunt de acord ca gestul de curmare a vietii este un gest "demn". Gestul demn era sa accepte decizia cu toate ca nu accepta judecata asa cum a fost facuta si sa asume si "ingrata" si stupida pozitie de "puscarias" cu atacarea la CEDO, etc daca credea ca nu i s-a facut dreptate.

Inainte de toate nastase este parinte. Nu te joci cu sufletele propriilor tai copii. Nu ii lasi si pe ei si pe sotia ta si ea in plina lupta cu dna-ul basescian al deja cunoscutului procuror morar(care a bagat 3 oameni la inchisoare de pomana in cariera sa) sa lupte singuri. Nu le "schimonosesti" sufletul cu "ura" pe care acestia o vor capata pt "ceilalti" dupa un asemenea deznodamant.

Poate pt un militar "onoarea" este sa-si dea viata pt a nu fi prins. Dar nastase nu a fist si nu este un militar de cariera. De altfel meseria de "militar de cariera" a disparut din Romania odata cu mafiotul personal oprea momentan al lui basescu. Sa nu uitam insa ca acelasi "oprea" a fost si mafiotul lui nastase.

Crăciun Florin spunea...

Shadow,

Eu am scris după cum gândesc. Pentru mine, militar de carieră, de la 16 ani, libertatea și onoarea sunt mai presus de propria viață. Nu sunt singurul care gândește așa. În promoție am fost peste 300, am mai rămas în viață puțini, de la grănicerii plecați în 1969 de la Câmpulung Moldovenesc mai trăim 3 din 11. Însă cu aceleași valori ca în anii adolescenței. Nu renunțăm la viață pentru a nu fi prinși de inamic (te poți elibera, poți fugi, te poți lupta etc.), renunțăm la ea când nu mai valorează ceva, când nu mai avem liberate, când nu ne mai putem apăra onoarea.

Pe de altă parte, Năstase, cu care am discutat la Clubul Bloggerilor Liberali, mi-a lăsat impresia că ar avea aceleași valori. De fapt, pe Năstase îl știu bine de pe timpul guvernării lui, atunci când am primit mandat de la el să obțin, prin negocieri, anumite relații cu bulgarii, ucrainienii etc.

Familia lui Năstase a înțeles mesajul lui. Sunt sigur de asta. Pentru mine este un gest demn.

Valentin Berceanu spunea...

Salut,

Nici eu nu pot fi de acord cu tentativa de suicid, din motive personale, nereligioase. Dar rezonez in schimb la suferinta omului impins la asa ceva de un spectacol (ca justitie nu se poate numi) macabru care i-a distrus viata.
O excelenta analiza ca de obicei. Nici eu nu cred ca Nastase a fost un sfint, ba chiar, in perioada 2002-2003 am avut ocazia sa constat pe propria-mi piele ce gen de jigodii parveneau in cabinetul primului ministru.
Am ramas siderat insa de unele reactii pe facebook. Unii indivizi sunt adevarate jigodii (cuvint mai delicat nu am gasit). Mi-am epurat lista de prieteni cu ocazia asta...

Crăciun Florin spunea...

Valentin,

Te înțeleg și apreciez poziția. Este una din pozițiile demne, umane.