joi, 10 septembrie 2009

Magistratii au ajuns la puncte de vedere comune. Pozitia lor este corecta.

Pe juridice.ro am gasit pozitia comuna a magistratilor fata de situatia actuala a Justitiei. O pun aici pentru a fi lecturata si de alte persoane si, de ce nu, comentata, critica sau, asa cum imi doresc, sustinuta.

"Sub lege libertas !" este mesajul magistratilor.


Sub lege libertas!
10 Septembrie 2009

Asociatia Magistratilor din Romania, Uniunea Judecatorilor din Romania, Reteaua Nationala a Adunarilor Generale ale Judecatorilor si Asociatia Procurorilor din Romania constituite in Forumul Asociatiilor pentru o Magistratura Europeana in Romania

Avand in vedere ca puterea judecatoreasca se exercita in Romania de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie si celelalte instante judecatoresti stabilite de lege, asa cum dispune art. 126 alin. 1 din Constitutie si art. 1 din Legea nr. 304/2004 privind statutul magistratilor,

Dat fiind faptul ca judecatorii sunt independenti si se supun numai legii, asa cum prevede art. 124 alin. 3 din Constitutie,

Reamintind ca fundamentul statului de drept consta in separatia si echilibrul puterilor in stat, potrivit art. 1 alin. 4 din Constitutie,

Subliniind obligatia generala impusa prin art. 2 alin. 4 din Legea nr. 303/2004 potrivit cu care orice persoana, organizatie, autoritate sau institutie este datoare sa respecte independenta judecatorilor,

Constatand incalcarea grava a principiului separatiei si echilibrului puterilor in stat, prin:

* modificarea statutului judecatorilor si procurorilor prin dispozitii inferioare ca forta juridica legii organice, procedeu inadmisibil intr-un stat care proclama preeminenta legii;
* golirea de continut juridic a dispozitiilor legale care prevad necesitatea avizului obligatoriu al Consiliului Superior al Magistraturii pentru adoptarea anumitor legi, potrivit art. 32 din Legea nr. 317/2004;

Constatand incalcarea grava a principiului independentei puterii judecatoresti prin:

* imposibilitatea obiectiva de a se asigura dreptul de acces in mod plenar la un tribunal, consecinta a subfinantarii, contrar celor aratate in Avizul nr. 10 al Consiliului Consultativ al Judecatorilor Europeni din 23 noiembrie 2007 care obliga statele sa finanteze instantele indiferent de fluctuatiile politice cu consecinta pierderii increderii publicului in sistemul judiciar;
* suspendarea periodica a dispozitiilor legale care prevad trecerea bugetului instantelor judecatoresti in administrarea Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ramanand astfel la discretia executivului in contrast cu nevoile minimale ale desfasurarii normale a activitatii de sistem;
* incalcarea independentei economice a magistratilor obligati sa-si justifice existenta in statul roman, contestati ca functiune si responsabilitate in stat, acuzati in mod nefondat de catre executiv de incompetenta ori de coruptie contrar dispozitiilor europene care obliga statul roman sa asigure increderea populatiei in sistemul judiciar si nu sa-l submineze;
* declaratii publice de imputare a independentei puterii judecatoresti nesupusa puterii executive ori politicului, in flagranta contradictie cu principiile statului de drept;

Subliniind ca nerespectarea hotararilor judecatoresti a devenit o conduita constanta a puterii executive materializata in:

* neplata drepturilor salariale a judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie si a personalului acesteia de peste trei luni, obligati astfel sa promoveze lunar actiuni in instanta, drepturile salariale pierzandu-si astfel caracterul lor de constanta;
* ingerinta grava in drepturile salariale a celorlalti magistrati carora li s-a redus salariul legal datorat prin alimentarea cardului salarial cu un venit diminuat arbitrar;

Atragand atentia asupra incalcarii deliberate a Recomandarii nr. (86) 12 a Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei cu privire la incarcarea excesiva a activitatii instantelor, ajungandu-se la un numar de pana la 200 dosare pe sedinta, indiferent ca este vorba de judecatorii sau tribunale, ori de Inalta Curte de Casatie si Justitie transformata nepermis in instanta de drept comun,

Luand in considerare atingerea grava a independentei puterii judecatoresti prin expunerea magistratilor la imposibilitatea obiectiva de a-si exercita functiunea jurisdictionala cu care au fost legal investiti,

Considerand ca exercitiul dreptului de acces la un tribunal al cetateanului este grav afectat in substanta lui,

In respectul juramantului sacru depus la inceputul exercitarii functiei de catre fiecare magistrat potrivit art. 2 alin 4 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor care obliga puterea judecatoreasca sa respecte Constitutia si legile tarii, sa apere drepturile si libertatile cetateanului,

Avand in vedere ca judecatorii au obligatia de a apara democratia si statul de drept protejand drepturile si libertatile tuturor persoanelor impotriva oprimarii si statului totalitar, asa cum prevede principiul 5 din Recomandarea nr. (94) 12 a Comitetului Ministrilor si Statutul Consiliului Europei.

In respectul dispozitiilor constitutionale care fac din judecatori detinatorii imediati ai puterii judiciare, organism constitutional al statului roman ce reprezinta insusi statul in aceasta materie,

Solicitam Consiliului Superior al Magistraturii si Presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie sa se alature judecatorilor instantei supreme si din toate cele 15 Curti de Apel, 42 de Tribunale si Judecatoriile din Romania, si sa continue forma de promotest avand ca scop promovarea independentei justitiei, aparand direct in deplina legitimitate constitutionala statul de drept si independenta puterii judecatoresti pentru a realiza solicitarile corpului de magistrati, materializata in:

1. Recunoasterea justitiei drept domeniu strategic de interes national si elaborarea pana la sfarsitul anului a unei strategii de consolidare a sistemului judiciar precum si incheierea unui Pact asupra justitiei de catre puterea executiva, legislativa si judecatoreasca, care sa garanteze respectarea recomandarilor Comitetului Ministrilor cu privire la independenta puterii judecatoresti (volumul de activitate pe judecator, finantarea sistemului judiciar, excluderea atributiilor nejurisdictionale ale judecatorilor, luarea de masuri pentru imbunatatirea imaginii justitiei, asigurarea independentei economice a magistratilor).
2. Abrogarea tuturor dispozitiilor legale adoptate prin ordonante de urgenta de natura a ingradi statutul magistratului.
3. Garantarea nediminuarii pentru toti judecatorii a veniturilor nete, cu includerea tuturor drepturilor trecute in carnetele de munca, recunoscute prin lege si prin hotarari judecatoresti.
4. Demararea procedurilor administrative de preluare potrivit legii, de la 1 ianuarie 2010, de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie a atributiilor Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti referitoare la gestionarea bugetului curtilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate si al judecatoriilor, precum si a patrimoniului gestionat in prezent de Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti.
5. Stabilirea pentru bugetul justitiei, respectiv al curtilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate si al judecatoriilor, al ICCJ si al Ministerului Public, cumulate, a unui prag de cel putin de 1% din Produsul Intern Brut.
6. Trecerea imediata a taxelor de timbru si a timbrului judiciar de la bugetele locale si Ministerul Justitiei la bugetele Inaltei Curti de Casatie si Justitie si al instantelor judecatoresti, avand ca destinatie expresa finantarea functionarii acestora, precum si a sumelor incasate la bugetul de stat cu titlu de impozit pentru toate activitatile in legatura cu sistemul judiciar, a amenzilor si cheltuielilor judiciare prin modificarea prevederilor din Legea nr. 76/2009.
7. Salarizarea tuturor judecatorilor, indiferent de gradul instantei, la nivelul celorlalte doua puteri in stat, respectiv stabilirea coeficientilor de salarizare pentru judecatorii definitivi, in contextul legii salarizarii unitare, incepand de la nivelul de salarizare al secretarului de stat si pana la coeficientul maxim, fara ca magistratul sa fie asimilat functionarului care deserveste celelalte puteri.
8. Angajamentul ferm din partea Guvernului ca vor fi platite drepturile salariale obtinute prin hotarari judecatoresti, in respectul autoritatii de lucru judecat, principiu de esenta al oricarei democratii.
9. Eliminarea obligatiei de participare a judecatorilor la activitatile nejurisdictionale, inclusiv cea legata de scrutinul electoral, incepand cu alegerile prezidentiale din noiembrie 2009.

La acest moment instantele au decis in totalitate continuarea protestelor pana la solutionarea tuturor solicitarilor formulate.

Protestul este sprijinit de catre parchetele de pe langa instantele de judecata, inclusiv D.N.A. si D.I.I.C.O.T. in forme particulare prin neefectuarea urmaririlor penale, incetarea activitatii de audiente si neexpedierea inscrisurilor procedurale catre parti.

Asociatia Magistratilor din Romania
Presedinte, judecator prof. univ. dr. Maria Mona-Pivniceru

Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania,
Presedinte, judecator Dana Garbovan

Reteaua Nationala a Adunarilor Generale
judecator Adrian Neacsu

Asociatia Procurorilor din Romania
procuror Constantin Sima

Niciun comentariu: