vineri, 14 august 2009

Presedinte maghiar in Romania ? De ce nu ?!

Campania de la RTv "VREAU SA AJUNG LA COTROCENI !" mi-a atras atentia. Dintre toti politicienii luati in seama, unii de pomana, mi-a atras atentie Kelemen Hunor. De ce ? Pentru ca a adoptat o pozitie gresita.

DECLARAŢIA LUNII - Hunor: "Răspunsul la întrebarea dacă va avea România preşedinte maghiar, este foarte simplu, ştiu cu toţii, ştiu şi eu: nu va avea".

Ei bine, eu nu sunt de acord. Este o afirmatie ipocrita. Eu sunt convins ca Romania poate avea un presedinte etnic maghiar, german, rrom, rus, ucrainean, bulgar, albanez, sarb, turc, iranian, sirian, grec, evreu etc. daca va candida din partea unui partid politic orientat catre principii politice si care aplica aceste principii in viata de zi cu zi. Dar UDMR nu are aceasta orientare. El este un partid etnic, atat. Este un partid care promoveaza separatismul intre cetatenii tarii pe criterii etnice. Are ca obiective separarea maghiarilor de alte etnii traitoare in Romania si obtinerea unei pozitii superioare a maghiarilor, din punct de vedere social, fata de celelalte etnii conlocuitoare. Un reprezentant al unei astfel de formatiuni nu va avea putinta sa acceada la presedintia tarii.

Probabil ca nu sunt singurul care apreciaza excelenta unor politicieni maghiari din Romania. Ma inclin in fata acestor oameni care fac dovada unei pregatiri de exceptie si a unui comportament civilizat, de exceptie uneori fata de trogloditii care le sunt colegi si se impauneaza cu romanismul lor. Astfel de oameni ar putea fi alesi cu usurinta in cele mai inalte dregatorii ale statului, inclusiv in cea de presedinte, daca ar veni din partea unui partid politic doctrinar. Fie liberal, fie social-democrat, fie conservator (de asta inca nu avem).

Pentru aceasta afirmatie il consider pe Kelemen Hunor un ipocrit. Chiar daca afirmatia incalzeste sufletele infierbantate ale unor basescieni, becalisti sau vadimisti.

9 comentarii:

hendrix spunea...

Declaratia lui Kelemen Hunor este una REALISTA, obiectiva! Poti tu sa il contrazici ca nu este asa? Daca tu crezi ca intr-o Romanie ca cea de azi u maghiar ar putea fi ales presedinte te inseli amarnic. Tu chiar crezi ca daca UDMR n-ar exista si un ca Kelemen Hunor ar candida va fi ales? IN NICIUN CAZ! Stii de ce? Tocmai pentru ca este maghiar! Poti sa recunosti ca nu este asa? Lucrurile stau la fel si daca ar candida un sarb sau un bulgar.
Tu nu vrei sa intelegi ca problema este a romanilor care sunt cum sunt. Dupa decenii de national-comunism, dupa decenii de ura intretinuta de regimul ceausist, dupa decenii de nationalism agresiv asta este rezultatul: multi romani agresivi, intoleranti, extremisti. Dovada stau partidele nationaliste perindate pe scena politica, plecand de la punr si continuand cu prm mai apoi. Tu crezi ca aceste partide extremiste au aparut de la sine? NU! Ele intretin in continuare tensiunile interetnice, proprii regimului ceausist! Securistii care impanzesc prm au tocmaiacest rol, de a juca aceasta carte nationalista.
Trebuie sa intelegi faptul ca prezenta UDMR pe scena politica este una normala, fireasca, in fata unui stat roman care le-a facut mult rau in ultimele decenii de national-comunism si ,,democratie originala''. Disparitia partidelor etnice si trecerea lor in partide politice doctrinare va fi posibila doar atunci cand Romania va fi intr-adevar o tara democratica, care sa respecte toti cetatenii. Tu vorbesti de un caz ipotetic si nu tii cont de hada realitate. Stiu ca tu stai in Bucuresti, dar eu stau in Ardeal, inteleg mai bine lucrurile, crede-ma! Ma asteptam din partea ta la mai mult realism, la mai multa obiectivitate. Fii sincer, daca UDMR s-ar dizolva, ar fi in beneficiul maghiarilor?

Crăciun Florin spunea...

Prietene @hendrix, iti respect opinia dar nu sunt de acord cu tine. Nu in totalitate.

Eu stiu ca UDMR este compus din mai multe mini-formatiuni politice si societati civice. UDMR este doar umbrela nationala. Mai stiu ca in UDMR sunt tensiuni cu privire la pozitionarea uniunii fata de un curent politic sau altul. Au inteligenta ca atunci cand intra intr-o alianta politica sa exceleze din punct de vedere tehnic si nu politic. Pana acum. Acum se pare ca fortele democrat-crestine din UDMR au preluat conducerea. S-au declarat pe fata de partea PD-L.

Stiu si cum este in Ardeal, avem rude foarte multe din partea sotiei. Baia Mare, Satu Mare, Brasov, Codlea, Mediesul Aurit etc. Rudele mele au avut de patimit din cauza ultranationalistilor maghiari. Chiar si dupa '89.

Este credinta mea ca existenta unei formatiuni politice etnice acutizeaza problemele in loc sa le gaseasca solutii de rezolvare. Poate gresesc, dar este parerea mea. Pentru o mai buna pozitionare a politicienilor maghiari in fata electoratului roman cred ca acestia ar trebui sa functioneze in cadrul partidelor doctrinare. Poate nu azi, dar maine sigur.

hendrix spunea...

Esti intr-o mare eroare, prietene! Ce nu intelegi tu este faptul ca aparitia unui partid etnic este singura forma de aparare a unei etnii in fata unui stat nationalist sau nedemocratic! Dupa deceniile de national-comunism ale lui ceasca ce trebuiau sa faca maghiarii? Sa stea cu mainile in san? Normal ca au creat UDMR-ul pentru a se proteja!
Tu spui ca ,,existenta unei formatiuni politice etnice acutizeaza problemele in loc sa le gaseasca solutii de rezolvare''. MARE EROARE!!! Chiar nu pot sa ced ca marele democrat @Cepeca poate scrie asa ceva! Daca vadim sau funar scria asa ceva as fi inteles, dar tu? Sunt socat! Tu chiar nu-ti dai seama ca esti pe acelsi nivel de gandire cu unul ca vadim? Am o intrebare pentru tine: daca romanii din Ardeal n-ar fi luptat pentru unire era mai bine? Ei nu luptau pentru respectarea drepturilor lor intr-un regim nedemocratic?
Mai spui ca rudele tale din Ardeal au avut de suferit ,,chiar si dupa 89'' datorita ,,ultranationalistilor maghiari''. Poti sa fii mai clar? Ce-au avut de patimit? Sa inteleg ca au patimit si inainte de 89? Cine sunt ultranationalistii maghiari????

Crăciun Florin spunea...

He, he, he. Prietene @hendrix esti bun de pus la "copt".

Eu cred ca existenta UDMR justifica, mi se furnica pielea, aberatii de genul PRM, PNG si comportamentul nationalist absolut aberant al diferitilor politicieni romani. Parca nu ar fi de ajuns, UDMR a facut "pui". In randul comunitatii maghiare din Romania se dezvolta dihonia. Pacat.

Nu neg faptul ca aparitia si existenta UDMR a constituit un mare pas inainte in promovarea identitatii maghiarilor in Romania. Dar drumul UDMR se apropie de sfarsit. Semnale sunt suficiente. Ca sa iti dau un exemplu, la Onesti/Bacau, candidatul maghiar la parlamentare a adunat voturi de la romanii care il cunosc ca pe un om de treaba, bun profesionist. Probabil ca sunt alte mii de cazuri asemanatoare care confirma faptul ca alegatorii nu se mai uita la etnia celui pentru care isi exprima votul. In Bucuresti sunt, de asemenea, astfel de exemple. Nu mai vorbesc despre politicieni maghiari care activeaza in formatiunile politice doctrinare. Sunt tineri maghiari care au preferat sa se inscrie in PNL, PSD sau PD-L. Fenomenul evolueaza in aceasta directie. Ca atare, UDMR va ajunge la disolutie.

Vreau sa ma intelegi bine. Eu cred in viitor. Ma exprim in ideea unui viitor in care etnia, sexul, religia etc. sa nu mai fie o conditie a succesului politic si administrativ. Ma exprim, cred eu, ca un liberal care traieste pentru a promova superioritatea individului si nu a structurii administrative.

Da. Rudele mele din Ardeal au avut neplacerea de a avea ca superiori etnici maghiari ultranationalisti. La Baia Mare, matusa noastra a lucrat intr-un spital ca asistenta. Fiind romanca, nu avea acces la sedintele de organizare a activitatilor pe tura. Primea indicatiile prin ... femeia de serviciu ! Cazul este real. Si mai sunt.

hendrix spunea...

Repet, poate ca n-ai inteles bine ce-am vrut sa-ti spun, ESTI RUPT DE REALITATE!!! UDMR s-a nascut in 1990 absolut justificat, dupa decenii in care maghiarii au fost BATJOCORITI DE STATUL ROMAN, intelegi? Dupa un regim care a dus o politica SOVINA fata de maghiari, dupa ce a atentat la dreptul lor elementar de existenta, dupa ce au fost masuri abuzive impotriva cetatenilor maghiari, dupa incercari de deznationalizare a maghiarilor si de romanizare fortata a unor orase ca Targu Mures sau Cluj Napoca, tu vorbesti despre faptul ca securistii din partidele extremiste ar putea exista datorita UDMR??? Dupa tot ce-au patimit maghiarii in vremea lui ceasca si apoi in ,,democratia originala'' iliesciana sau basesciana, tu cezi ca maghiarii au vreo farama de incredere in romani? NU! Singurul presedinte care n-a apelat la jegoasa retorica nationalista a fost Constantinescu, singurul presedinte democrat al tarii, singurul omnormal de pana acum! Atata timp cat vor mai fi presedinti de genul lui ilici sau ba-secu maghiarii nu vor fi in siguranta, intelegi? Presedinti ca ba-secu, care agita iresponsabil, constient, premeditat tensiunile interetnice, care continua politica nationalista fac imposibil un regim democrat. Romanii insisi sunt intoleranti, agresivi, ca rod al educatiei unor astfel de politicieni. Fara suparare, doar romanii sunt de vina pentru aceasta situatie, maghiarii doar se apara!!! Iar tu ai vrea ca maghiarii sa se dizolve in partidele romanesti??? Esti naiv, prietene!
Nu stiu cat a avut de patimit asistenta respectiva, dar ma gandesc la faptul ca in perioada comunismului poate ca era vorba de altceva. Nu crezi cumva ca era problema politica si nu etnica? Iar daca vine vorba de patimit, gandeste-te la cazuri REALE petrecute in zonele preponderent maghiare, unde abuzurile impotriva maghiarilor erau politica de stat! Mi se pare insukltator sa vorbesti de cazuri punctuale cand eu vorbesc de abuzuri ale romanilor PE SCARA LARGA, intelegi? Si tot n-am inteles, cine sunt acei ,,ultranationalisti maghiari''? Eu ced ca tu nu stii despre ce vorbesti! Nu esti un om de reacredinta, dar esti total dezinformat sau manipulat, crede-ma!

Crăciun Florin spunea...

@hendrix,

Este posibil sa fiu dezinformat. Este foarte posibil sa nu percep bine anumite realitati. Dar stiu sigur ca situatia de acum, in care relatiile dintre romani si maghiari sunt afectate de rautate, extremism, sovinism, politicianism trebuie sa isi gaseasca un final. Iar finalul il vad nu in desfiintarea etniei in sine ci in convietuirea comuna. In respectul pe care eu ca roman si Kelemen ca maghiar sa il avem fata de valorile pe care fiecare dintre noi le reprezinta.

Eu refuz sa imi cer niste drepturi doar pentru ca sunt etnic roman si sa cer, in acelasi timp, reducerea unor drepturi unui etnic maghiar pentru ca nu este etnic roman. Eu cred ca si eu si maghiarul cetatean roman avem aceleasi drepturi si trebuie sa avem aceleasi posibilitati de a ni le exprima. Mai mult, ma vad un egal in drepturi cu un cetatean al oricarei tari din spatiul UE sau al SEE inclusiv pe teritoriul Romaniei, in limitele prevazute de actele constitutive ale UE.

Te inteleg atunci cand expui, cu multa patima, trecutul etnicilor maghiari in Romania. El a fost ! Iar eu vorbesc despre ziua de azi si cea de maine. Daca o sa ne faultam in permanenta pentru ce a fost nu vom ajunge niciodata la consens, la convietuire. Eu cred ca noi si maghiarii cetateni romani trebuie sa fim o comunitate in adevaratul sens al cuvintului.

Nu neg afirmatiile tale despre politicile antimaghiare ale comunismului ceausist, ale guvernarilor iliesciene, ale habarnismului basescian. Dar nu cred ca trebuie sa ramanem la ele si sa ne raportam existenta la ele. Eu cred ca trebuie sa le depasim, fara a le uita. Trebuie sa le analizam cu luciditate si sa eliminam, impreuna, ceea ce ne desparte pentru a forma o comunitate multietnica.

Acum intelegi pozitia mea ?

hendrix spunea...

Ti-am spus de la prima mea postare ca nu esti REALIST, esti utopic! Tu crezi ca eu nu mi-as dori sa traiesc intr-o tara normala, despre care vorbesti si tu? Crezi ca eu n-as vea ca sa nu mai existe aceste animozitati artificial create de extremistii din partidul trinebunului vadim? Una este insa ceea ce vrem, ceea ce ne dorim si cu totul altceva CE EXISTA ACUM! Si cu mana pe inima iti spun ca nu-mi place deloc ce se intampla! Iata, securistul de la Anvers continua aceeasi politica paguboasa zgandaraind sentimentele maghiarilor chiar la ei acasa, in secuime! Tu crezi ca o face pentru binele romanilor? Pentru a-i atata pe maghiari? NU! El are un singur scop, ca toate actiunile sale: sa arate rrrromanilor care se bat cu caramida in piept cum le-a dat el peste nas ungurilor! El nu vea decat sa preia voturile vadimiste! El nu vrea decat sa preia un electorat bolnav, ultranationalist, deseul uman lasat in urma de ceasca: OMUL NOU!
Eu am vrut sa te fac sa intelegi un lucru foarte simplu, acela ca avem de-a face cu o veche marota comunista: NATIONALISMUL! Atunci cand lozincile comuniste nu mai tineau de foame, comunistii atatau NATIONALISMUL! Atatarea nationalismului este cea mai perversa manipulare posibila, pentru ca ea ii poate uni pe oameni impotriva unui dusman imaginar in speranta ca cei manipulati vor uita adevaratele necazuri pricinuite de comunisti! Eu acuz indeosebi politica aceasta de esenta comunista de intretinere a acestui nationalism de mucava, in speranta castigarii facile a unor voturi nenorocite de la niste oameni manipulati. Eu il acuz pe ilici care a inscenat tragicele evenimente din martie 1990 de la Targu Mures, pretext pentru a reinfiinta Manastirea Secu sub un nou nume. Ma inspaimanta faptul ca romanii pot fi asa usor manipulati, dusi de nas. Tot ilici este vinovat de aparitia unor partide extremiste, xenofobe. Iti spuneam ca ei n-au aparut intamplator, ei sunt ARIPA NATIONALISTA A FESENISTILOR, ei joaca cea mai jegoasa cate politica, cea nationalista! Ma doare faptul ca un om de inteligenta ta nu-si da seama de acest lucru! Ma doare faptul ca un om ca tine poate fi manipulat de o retorica natinalista atat de subreda! Daca de la tine aveam pretentii, de la altii ce sa am? Avem nevoie de democratie reala in tara asta pentru a scapa de napasta asta intretinuta! Avem nevoie de presedinti ca si Constantinescu ca ranile provocate de comunisti sa se cicatrizeze. Abia atunci va fi posibil ceea ce visai tu frumos in postare! Mai clar decat atat nu-ti pot spune, sper ca m-ai inteles!

Crăciun Florin spunea...

Te-am inteles @hendrix, te-am inteles. Dar nu am ce face altceva mai bun decat sa sper ca forma mea "de lupta" impotriva nationalismului este idealismul. Recunosc ca par utopic in sustinerile mele. Dar ideile pe care le promovez sunt crezul meu si scopul meu. Ca sa ajung acolo inteleg sa refuz mesajul nationalist al unor politicieni. Cu cat gasesc mai multi semeni care sa fie alaturi de aceste idei cu atat este mai bine. Si pentru mine si pentru prietenii mei de origine maghiara, germana, rusa, ucraineana, turco-tatara etc. Am astfel de prieteni, unii foarte buni si ma mandresc cu faptul ca am fost capabil sa fiu apreciat de ei.

Asta este. Sunt utopic.

Donkeypapuas spunea...

Băi, Hendrix, baţi câmpii în lung şi în lat! Dacă maghiarii au fost atât de persecutaţi de regimul comunist, înseamnă că românii la ei acasă trăiau în lagăre de concentrare. Mai lasă demagogia udemeristă şi spune mai bine ce grad avea rivoluţionarul Tokes la Secu, când a fost racolat de alte agenţii şi când. Apoi poate o să-mi spui şi mie de or fi fost cumva tot "naţionaliştii" ăţtia de Români de vină pentru destrămarea Yugoslaviei (scenariul a început ca la Târgu-Mureş, ca să-ţi amintesc).
Şi mai pune mâna pe cărţile de istorie şi te documentează înainte de a scrie. Aşa ai fi putut afla că până la începutul secolului XIX Românii aveau interdicţie de a se aşeza în oraşele transilvane. Şi dumneata consideri că un drept firesc, acela de a locui unde vrei într-o ţară, poate fi considerat "românizare" a oraşelor?