Sinteza declarațiilor președintelui PNL, Ludovic Orban în cadrul conferinței de presă susținută la Galați – 01. 07.2018
Bună ziua!
Permiteți-mi să abordez câteva teme legate de proiectele legislative ale PNL, pe care mi-am propus să le prezint pentru că din păcate, în media națională este foarte greu să le prezentăm. Orice am spune, aproape că nu apare nimic și am luat decizia ca în fiecare județ în care merg să prezint o mare parte dintre proiectele noastre legislative.
PNL este extrem de preocupat să găsească soluții la diferite probleme cu care se confruntă societatea românească în diferite domenii de activitate sau segmente din societate ca atare, modalitatea prin care încercăm să oferim răspunsuri potrivite este depunerea de proiecte legislative care să dea răspunsuri la diferite întrebări.
De exemplu, nu știu dacă ați urmărit dar Parlamentrul a adoptat un proiect de lege de modificare a legii 416 care este inițiat de Florin Roman cu sprijinul PNL. Este adevărat că ulterior și alți parlamentari au mai depus inițiative oarecum asemănătoare dar proiectul de lege este un proiect care spunem noi este drept și încearcă să stimuleze oamenii să intre pe piața muncii și într-un fel, să răspundă unei crize din ce în ce mai evidente care există, privitor la mâna de lucru și în special mâna de lucru calificată.
Proiectul de lege este unul care spune simplu, clar, că este sistată plata ajutorului social către acei cetățeni care refuză un loc de muncă conform calificării profesiei pe care o au sau care refuză să participe la un curs de recalificare organizat de Agențiile Județene de Ocupare a Forței de Muncă, într-o meserie căutată. Deci, în cazul în care refuză un loc de muncă, cel care primește ajutorul social nu mai beneficiază de ajutorul social.
Este un lucru normal, firesc în orice societate, există aceeași legislație în majoritatea țărilor europene.În felul acesta putem să determinăm pe mulți dintre cei care au profitat de neclaritățile legislației anterioare și au preferat să nu muncească chiar și atunci când au avut ocazia să-și găsească un loc de muncă. În condițiile în care în România există un deficit de forță de muncă de aproximativ șapte, opt sute de mii de oameni, noi am considerat că acest proiect de lege este foarte necesar.
De asemenea, am înaintat un proiect de lege tot ca o soluție pentru a ajuta investitorii, antreprenorii să găsească o mână de lucru suplimentară, un proiect de lege de simplificare a procedurilor de acces pe piața muncii din România pentru cetățenii aparținând unor state non-UE, care nu sunt membrii au Uniunii Europene.
Am inițiat acest proiect de lege pentru că în jurul Româmniei, În Basarabia, în Bucovina de Nord, pe teritoriul Republicii Moldova și Ucrainei, în Serbia există foarte multe comunități românești. România este mai dezvoltată economic decât țările din jurul nostru și foarte mulți români, dacă ar avea un acces mai facil pe piața forței de muncă din România, probabil ar decide să lucreze în România și în felul acesta am asigura o resursă suplimentară de mână de lucru pentru investitori, pentru companii care au probleme în dezvoltarea afacerilor. Foarte mulți investitori nu iau decizia de a investi în România pentru că nu găsesc suficientă mână de lucru, în special mână de lucru calificată.
De asemenea, este aproape aprobată o modificare a legii gazului și energiei elecrice care permite autorităților locale să înființeze distribuții de gaz pe raza localităților. Din 2011 când acest atribut a fost luat de la localități și pus în competența Ministerului Economiei, în nici o localitate din România nu s-a înființat nici o rețea de distribuție locală de gaz. Asta în condițiile în care prețul lemnului de foc a crescut de aproape patru ori.
Noi am considerat că într-o țară cum este România, care dispune de resurse de gaz care nu sunt toate expoatate dar care urmează, pe măsură ce tehnologia evoluează să intre în exploatare, nu se poate ca cetățenii români să nu beneficieze de gaz pentru a se putea încălzi și pentru alte activități pe care le au în gospodării, să fie obligați să se încălzească cu lemne de foc la niște prețuri din ce în ce mai piperate și cu un acces din ce în ce mai dificil. Ca atare, a fost modificată legea, la propunerea deputaților PNL și practic, autoritățile locale au primit competența de a înființa servicii publice de distribuție de gaz natural, fie de a concesiona acest serviciu, evident și realizarea rețelei de distribuție pe raza localităților, lucru care, sperăm noi, va determina foarte multe autorități locale să facă acest lucru astfel încât, din ce în ce mai mulți cetățeni români să beneficieze de accesul la gaz ca o sursă de energie mult mai ieftină și mai eficientă decât lemnul de foc.
De asemenea, pentru mediul de afaceri am inițiat câteva propuneri legislative care sunt în curs de dezbatere în Parlament. Un proiect de lege în legătură cu instabilitate forței de muncă și cu volatilitatea mâinii de lucru, este un proiect de lege care permite firmelor să utilizeze 20% din profit, fiind scutiți de impozitul pe profit pentru această sumă, pentru acordarea de bonificații salariale pentru angajații care vor companiile să-i răsplătească pentru activitatea lor în cursul anului, suplimentar față de salariul pe care îl primesc.
Alte proiecte pentru mediul de afaceri sunt de asemenea proiecte care răspund unor nevoi reale. După cum bine știți sunt multe zile libere. Companiile plătesc aceste zile libere fără nici un fel de avantaj pentru că plătesc salariul oamenilor chiar dacă nu muncesc, iar dacă vor să-și aducă angajații în zilele libere trebuie să plătească un bonus de 100%. Am venit cu un proiect de lege care este susținut de cea mai mare parte a mediului de afaceri care spune un lucru simplu, toate cheltuielile companiei pentru plata veniturilor salariale în zilele libere este considerat un cost care se deduce din cheltuielile firmelor.
De asemenea, am venit cu un proiect de lege care vine în sprijinul mediului de afaceri, în special în sprijinul firmelor de transport marfă și transport de persoane. Se știe foarte clar că parcul auto în România are un grad avansat de uzură atât fizică cât și morală. Din cauza creșterii competitivității pe piața competiției s-au redus profiturile și foarte multe firme nu au capacitatea să-și reînoiască parcurile, de la firmele de taxi până la firme de transport marfă, până la firme care asigură transportul intern sau intra-județean. Am venit cu un proiect de lege care prevede extinderea facilității de scutire pe impozitul pe profit și pentru achiziționarea de mijloace de transport rutier, naval și feroviar.
Banii cheltuiți de firme pentru achiziția de mijloace de transport vor fi deduși din calculul impozitului pe profit. Aceasta facilitate este absolut necesară și răspunde unei nevoi reale care are un efect asupra persoanelor care beneficiază de serviciile de transport pentru că va crește siguranța și comfortul în deplasare. De asemenea, avantajează firmele care le vor permite să utilizeze resurse financiare mai mari pentru a-și achiziționa mijloace de transport moderne.
Avem o inițiativă legislativă care privește toți cetățenii. Este vorba despre proiectul de lege antibirocrație și stipulează ca instituția care furnizează un serviciu sau un drept către un cetățean, nu mai are voie să-i ceară cetățeanului să se ducă la alte instituții publice sau companii de stat ca să obțină diverse avize, acorduri, caziere, certificate, ci este obligată instituția care furnizează dreptul sau serviciul să obțină toate informațiile necesare pentru furnizarea acestui drept sau serviciu de la celelalte instituții publice. Sigur, această lege nu va intra în vigoare imediat, am lăsat răgaz timp de un an de zile astfel încât să se poată interconecta toate instiutuțiile pe diferitele tipuri de proceduri pentru a putea să obțină informațiile imediat, în timp util.
Digitalizarea administrației reprezintă unul dintre obiectivele de bază ale PNL din administrație. Evident avem proiecte legislative în suportul administrației locale. Transferul integral al impozitului pe venit, ca sursă de venit pentru bugetele locale. Pentru un procent de 62% venituri directe la localități, 18% sume repartizate de județe și restul sume acordate din formulă, inclusiv impozitul pe venituri din pensii. De altfel, această formulă este prevăzută și în programul de guvernare al PSD-ului, ea trebuia să fie aplicată de la 1 ianuarie 2018, numai că nu a fost pusă în aplicare.
De asemenea, avem un proiect de lege care urmează să fie inclus în cadrul codului administrativ conform căruia, 80% din veniturile încasate din redevențe pentru expoatații de suprafață pe raza localității, se vor face surse de venit la bugetele locale. 40% la bugetul localității și 40% la bugetul județului pe raza căruia există localitatea respectivă. Acest proiect de lege a plecat din constatările din teren. Unde ai o carieră, o mină, ai distrugerile mediului încojurător, ai distrugerile infrastructurii rutiere, toate acestea necesită costuri, pe care costuri le susține autoritatea locală fără să aibă venitiuri necesare, în timp ce statul încasează redevențele și nu utilizează banii în aceste scopuri.
Ca atare, acești bani trebuie să rămână la localități iar localitățile să poată să folosească acești bani pentru refacerea infrastructurii rutiere, pentru refacerea mediului înconjurător și pentru protejarea cetățenilor din zonele respective pentru eventuale consecințe negative pe care le au, ca urmare a existenței exploatărilor respective.
Lista proiectelor PNL este mult mai lungă. De exemplu am înaintat în urmă cu două săptămâni un proiect de lege foarte important care vizează toți proprietarii de terenuri agricole și forestiere. După cum bine știți, de la 1 ianuarie 2020 există un risc major ca toți proprietarii de terenuri care nu și-au intabulat terenurile să nu mai poată beneficia de prețurile la hectar. Este posibil ca de la 1 ianuarie 20120 să nu mai beneficieze de plățile la hectar proprietarii de terenuri care nu și-au intabulat, nu și-au scris în cartea funciară terenurile.
Am venit cu un proiect de lege de accelerare a înscrierii în cartea funciară a acestor terenuri pentru că, pe sistemul actual, toți specialiștii topometriști, cei care fac măsurătorile în teren, practic fac muncă voluntară, cu 60 de roni pe suprafață la intabulare, nu numai că nu îi stimulează și nu le generează un venit suficient astfel încât să desfășoare această activitate. Am venit cu un proiect de lege care îmi permite posibilitatea creșterii acestor sume și mai ales schimbării sistemului în care să nu fie, indiferent de mărimea parcelei, să conteze și nivelul de complexitate și dimensiunea parcelei pentru care se fac măsurătorile, astfel încât să putem să accelerăm intabularea acestor suprafețe de terenuri.
(Legat de candidatul pentru prezidențiale, în contextul în care președintele Klaus Iohannis și-a anunțat intenția de a candida pentru un nou mandat, ce veți face dumneavoastră?)
Consiliul Național al PNL care a avut loc în luna martie a luat decizia de a susține candidatura domnului Klaus Iohannis pentru al doilea mandat la președinție. Este o decizie oficială a PNL, luată în forul statutar. Suntem alături de președinte și vom susține candidatura cu încrederea că vom câștiga.
(Și candidații la europarlamentare când îi veți stabili?)
În primul Consiliu Național vom stabili calendarul, cum prevede procedura de desemnare a candidaților și până la sfârșitul lunii noiembrie, intenția noastră este să desemnăm acești candidați astfel încât ei să poată să intre într-o campanie inaintea începerii campaniei oficiale astfel încât să poată transmite proiectele noastre la nivelul Uniunii Europene, să-și crească gradul de notorietate și încrederea de care beneficiază din partea cetățenilor.
( Pe ce criterii vor fi desemnați candidații? )
Sunt foarte importanți reprezentanții noștri în Parlamentul European, sunt extrem de importanți pentru România. La ora actuală, singură voce care este asculatată la Bruxelles, din România, este vocea președintelui Iohannis și vocea PNL. PNL, după cum bine știți, este membru în PPE, cel mai puternic partid de la nivelul Uniunii Europene, partidul care la ora actuală deține președinția Comisiei Europene, președinția Parlamentului European și președinția Consiliului European. Nu numai că suntem membrii ai PPE dar suntem membrii respectați, apreciați și care avem posibilitatea de a influența deciziile care se iau la nivelul instituțiilor europene.
Știți foarte bine că orice decizie poate, fie să avantajeze România, fie să creeze anumite dezavantaje României și este foarte important ca reprezentanții PNL să aibă o putere de influențare, să aibă capacitatea de a susține cauza României, de a-și atrage alți europarlamentari, alți comisari europeni sau alți funcționari importanți la nivelul Comisiei pentru susținerea punctelor de vedere care avantajează România. Din acest motiv vom fi extrem de exigenți în stabilirea candidaților.
Le trebuie mai multe lucruri, experiența politică este necesară, experiența administrativă este de asemenea necesară, competențe clare într-un domeniu. Să nu vă imaginați că dacă vom trimite un inginer TCM în Comisia de agricultură, va putea să-i convingă pe colegii din celelalte țări din Comisia de agricultură de pozițiile noastre în domeniul agriculturii, deci trebuie să trimitem un om care are expertiză, care să aibă cu adevărat capacitatea de a dezvolta argumentații în domeniile de specialitate, deci și expertiza profesională este un criteriu. De asemenea, reprezintă un criteriu și o anume experiență în ceea ce privește relațiile internaționale, cunoașterea limbilor străine. Eu vă spun, cu cât ști mai multe limbi străine, cu atât îți este mai ușor să comunici direct cu parlamentarii din alte țări.
(După ce îi selectați, îi veți supune unui vot ?)
Da, cu siguranță! O să avem un set de criterii care o să stabilească niște punctaje pe diferitele criterii în baza cărora facem evaluarea, după care vor fi urmate de un vot în Consiliul Național, lista se va stabili în Consiliul Național probabil in octombrie, noiembrie.
( Nu ar fi mai cinstit alegeri interne la nivelul județelor?)
Un om poate să fie foarte bun și valoros și dacă provine dintr-un județ unde nu ai cel mai bun scor al partidului. Evident că o să existe și lobby, candidați din fiecare județ care să se asocieze între ei. In ceea ce privește palierul central și criteriile pe care le vom folosi pentru evaluarea candidaturilor, in mare sunt cele pe care vi le-am spus.
( Aveți să vă reproșați ceva în privința eșecului moțiunii?)
Categoric, nu! Chiar mă amuză comentariile unora care nu țin cu PSD-ul și care au o anumită experiență politică. Cum să consideri că opoziția este responsabilă pentru faptul că nu a trecut moțiunea de cenzură? Asta nu se întâmplă în nici o democrație din lumea asta. Opoziția poate fi considerată responsabilă dacă nu depune moțiune de cenzură și dacă nu apelează la această pârghie pe care o are la dispoziție conform Constituției.
Opoziția a câștigat în urma moțiunii sau a pierdut?
Aici nu-i vorba de câștig sau de pierdere, legitimitatea depunerii acestei moțiuni a fost recunoscută de toată lumea. Toată lumea a priceput că regimul de putere Dragnea este un regim care face rău României, care creează prejudicii pe plan extern, care generează grave disfuncționalități în economie și în funcționarea normală a instituțiilor statului. De asemenea, Dăncilă este pentru 85% din populație, o persoană total nepotrivită să ocupe poziția de premier. În aceste condiții, moțiunea nu a trecut, nu din cauza noastră, am ales momentul foarte bine. Dacă nici după condamnarea lui Dragnea nu s-au ridicat din bănci parlamentari ai puterii astfel încât să voteze moțiunea de cenzură, inseamnă că sunt fie lași, fie iresponsabili, fie nu înțeleg binele României. Le-am spus înaintea moțiunii că acesta nu este un vot simplu, votul acestei moțiuni stabilește clar cine vrea binele României, voteaza moțiunea, cine vrea să fie complicele lui Dragnea, nu votează moțiunea. Este inadmisibil, toți parlamentarii PSD, ALDE, UDMR nici măcar nu au votat, mai mult, UDMR fiind absent ca să nu cumva să existe parlamentar UDMR care fiind în sală, să se ducă să voteze moțiunea.
( Concluzia este, minoritățile lucrează împotriva României?)
Au fost parlamentari din grupul minorităților, altele decât UDMR care au votat și care au votat pentru. Este greu de spus dar, UDMR, după părerea mea, a fost factorul decisiv în nereușita acestei moțiuni. Dacă UDMR, miercuri când au spus că iau decizia, ar fi anunțat că votează moțiunea de cenzură sau măcar că își lasă parlamentarii să voteze, fiecare după mintea lui, votau cel puțin 50-60 de parlamentari PSD moțiunea.
Starea de nemulțumire din PSD este foarte mare, spun asta nu din povești ci din negocierile pe care le-am dus în ultimele trei săptămâni. În ultimele trei săptămâni am vorbit cu zeci de parlamentari din majoritate, inclusiv starea de nemulțumire dintre parlamentarii UDMR este foarte mare iar în ceea ce privește minoritatea maghiară, minoritatea maghiară este mai nemulțumită de guvernul Dragnea- Dăncilă decât românii. Mulți români votează cu PSD și pentru că au ochelarii de cal atât de bine puși încât spun în continuare că o sprijină pe Dăncilă.
( Limba maghiară este oficială în România?)
Nu!
( Este proiect care va fi votat?)
Nu știm! Nu știm ce s-a negociat dar, cu siguranță , din ceea ce a apărut pe surse, după discuțiile avute, domnul Hunor s-a dus la Dragnea. Ce au discutat nu putem ști dar probabil domnul Dragnea le-a promis lucruri pe care eu nu le-aș fi promis niciodată, pentru că sunt lucruri care sunt de nenegociat.
(Dacă ați folosi “Naționalul” din denumirea partidului și ați propune o lege, interzicerea partidului etnic, ați fi antieuropean?)
Nu poți să interzici asocierea.
(Spuneați că majoritatea parlamentarilor PSD sunt decepționați de guvernul Dragnea-Dăncilă, cu toate astea(...)
Cel puțin parlamentarii cu care am vorbit eu sunt profund nemulțumiți, și mai mult decât atât, înțeleg că dacă merg pe linia asta PSD se duce pe tobogan, o să aibă cel mai mare dezastru pe care l-au înregistrat după Revoluție.
(Periodic există membrii PNL care merg spre PSD și ALDE, cum comentați lucrul acesta dacă PSD și ALDE sunt dezamăgiți de actuala guvernare? Ce face PSD ca să fie atât de atractiv pentru partidele din opoziție)
La momentul alcătuirii listelor PNL, eram simplu membru PNL. Atunci când a început urmărirea penală împotriva mea, m-am retras din toate funcțiile de conducere din partid, din Parlament, mi-am retras candidatura pentru Primăria Capitalei și de asemenea nu am candidat pentru Parlamentul României. Practic nu am contribuit la alcătuirea acestor liste.Până la proba contrarie, eu am încredere în parlamentarii PNL. Pe de altă parte, dacă un parlamentar al partidului se duce în barca puterii, nu pot să-l consider altfel decât un fripturist, firimiturist, un trădător pentru că își trădează cetățenii care i-au încredințat votul și își trădează colegii care au avut încredere în el și că, din punctul meu de vedere, nu mai există pe scena politică și nu mai are ce să caute niciodată în PNL.
(În aceste condiții ce șanse are PNL la următoarele alegeri?)
PNL a avut în fiecare lună mii de noi membrii. Să le fie rușine celor care pleacă, doi , trei, cinci, câți sunt. Are cine să le ia locul, slavă Domnului! Sunt foarte mulți oameni de valoare, din ce în ce mai mulți oameni de valoare pentru că rata de înscriere în partid este una foarte mare și în general vin către PNL oameni de calitate.
( De ce credeți că a fost reactivat Gabriel Oprea și de către cine?)
Nu vă pot da răspunsul la această întrebare.
(Dar cum vi se pare revenirea lui în politică?)
Partidul lui Oprea, când era la apogeu, avea în sondaje 1%. Este nerelevant pentru șcena politică ce face domnul Oprea
(Ați spus că sunteți invizibil la nivel național pe media. )
Am spus că este foarte greu să ajungă la oameni mai ales mesajele pozitive și soluțiile pe care le dă PNL pentru diferitele probleme ale cetățenilor.
( De ce ar fi media atât de ostilă dreptei, toate posturile sunt pro PSD?)
Aș prefera să nu comentez peisajul mediatic de la nivel național. Este adevărat, nu poți să spui că există la ora actuală un post de televiziune care să fie favorabil PNL, asta este adevărat. Există 6-7 posturi de știri și de dezbateri care împart un public limitat și care sunt foarte greu de susținut numai din publicitatea comercială care se încasează de pe piața publicității. Foarte puțin probabil să existe cu adevărat șansa apariției unui post de genul acesta care să poată să aibă succes pe piață.
Încercăm să colaborăm, să punem la dispoziția mass-mediei toate informațiile legate de activitatea PNL, încercăm să prezentăm cât putem de corect acțiunile noastre, proiectele noastre legislative, demersurile pe care le facem în bătalia cu PSD. Mai devreme sau mai târziu, adevărul va ieși la suprafață.
Deja se vede în percepția publică o înbunătățire a percepției PNL. Păi in alegerile din 2016, PSD a luat 46,5, PNL a luat 20% . Astăzi, în sondajele de opinie reale, nu poveștile pe care le dă câte un spondaj de casă pe banii negri dați de PSD, în sondajele reale PSD este la 33-34% iar PNL este la 28-30%. Aceasta este fotografia la zi. Din punctul meu de vedere, nu am nici un fel de îndoială că PSD va pierde în mod rușinos următoarele alegeri, important este cu cât va câștiga PNL viitoarele alegeri.
( Se votează un proiect de lege antibirocrație, îmi puteți spune în ce stadiu este și când va fi implementabil?)
În primul rând încercăm să-i convingem pe colegii parlamentari să susțină proiectul nostru. Nu uitați, PNL are în Parlamentul României 20%, ca să treacă un proiect de lege trebuie 50%+1. Trebuie să convingem câți mai mulți oameni din majoritatea guvernamentală să susțină acest proiect de lege.
( Varianta optimistă, în cât timp ar putea fi implementat?)
Din momentul adoptării am lăsat un termen de grație pentru instituții de un an de zile. Deci el poate fi adoptat în cursul acestui an dar va putea fi aplicat de la 1 ianuarie 2020.
(În ceea ce privește intabularea, aveți idee cam ce procent, la momentul de fața, la nivel național, nu este intabulat încă?)
Peste 60%.
(Legat de faptul că PSD urmează să piardă rușinos alecerile, cum tocmai ați spus, luați în calcul că PSD ar putea să se retragă în ultimul an de la guvernare, cum au făcut și în 2015?)
Atâta timp cât Dragnea este la conducerea PSD, comportamentul din PSD nu va fi dictat de rațiuni politice ci va fi dictat de agenda personală și a camarilei lui Dragnea. Ca atare, nu cred că va lua decizii în funcție de niște rațiuni politice ci va lua decizii în funcție de interesele personale ale lui Dragnea la fel cum și astăzi, majoritatea parlamentară care cuprinde și UDMR, se mișcă după cum dictează interesele lui Dragnea.
(Se poate alia PNL cu partidul lui Victor Ponta pentru detronarea PSD de la putere?)
Lucrurile sunt simple, cine este împotriva PSD și a lui Dragnea susține orice demers anti Dragnea și anti PSD. Eu nu voi uita faptul că cei doi, Ponta și Dragnea au comis grave abuzuri , în perioada alegerilor prezidențiale, dacă vă aduceți aminte, în care au dat Ordonanța 55, au mutat 500 de primari, au folosit banul public ca șpagă pentru primari ca să-i aducă la PSD, ca să obțină voturi pentru Ponta. Au comis grave abuzuri, campania mizerabilă pe care au dus-o împotriva președintelui Iohannis. Nu il încurajez să vină mai aproape de noi pentru că nu mă simt bine cu Ponta pe aproape.
( De ce spuneți ca PSD va pierde rușinos alegerile, credeți că nu va conta faptul că au majorat salariile, pensiile?)
Oamenii se raportează la ce au promis. In mediul privat nu au majorat nimic, în ceea ce privește salariul minim, au promis 200 de roni salariul minim pe economie și au spus că nu impozitează veniturile sub 200 de roni și că toți cei care lucrează pe salariul minim, conform promisiunilor lor electorale, ar trebui să câștige 200 de roni în mână. Câștigă astăzi 1065 de roni pentru că au crescut salariul minim la 1900 și au păstrat impozitarea, mai mult decât atât, prin transferul contribuțiilor au mărit suma efectivă a contribuției. Orice angajat pe salariul minim câștigă astăzi în mână 1065 de roni.PSD, față de ce apromis a dat țeapă cu 100 de roni pe lună fiecărui angajat cu salariu minim.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu