Bună seara!
Mulțumim mult că ați răspuns invitației de a participa la acest eveniment de lansare a Programului Partidului Național Liberal pentru alegerile europarlamentare.
Aș vrea să salut ambasadorii și reprezentanții ambasadelor care au răspuns invitației. Aș vrea să salut președinții de organizații patronale, președinții de organizații profesionale, președinții de sindicate, de asemenea, reprezentanții mediului academic care au răspuns invitației noastre, de asemenea, tuturor celor care sunt prezenți pentru a asista la acest moment important al alegerilor pentru Parlamentul European.
Vreau să spun din start că alegerile pentru Parlamentul European sunt fundamentale pentru evoluția României. Odată ce România a luat decizia să fie membru al Uniunii Europene, ne-am asumat un destin european, ne-am asumat să respectăm valorile, principiile, regulile care stau la baza funcționării Uniunii Europene.
De asemenea, consider că avem misiunea de a fructifica la maxim în beneficiul României toate avantajele care decurg din statutul de membru al Uniunii Europene, pe care îl are România. Sloganul nostru de campanie este „România în primul rând“. Sigur că unii imediat au sărit pe noi și au spus că este un slogan naționalist. Acest slogan, de fapt, exprimă voința noastră, a liberalilor, și sunt convins că voința fiecăruia dintre români este ca România să fie în primul rând al Uniunii Europene, România să fie partener egal la toate deciziile care se iau la nivelul Uniunii Europene, România să fie un stat respectat, un stat apreciat, un stat care poate să influențeze deciziile la nivel european.
Se știe că mai mult de jumătate din reglementările care ne afectează viața, nu sunt hotărâte în Parlamentul Național, ci sunt hotărâte la nivelul instituțiilor europene, în mecanismul de codecizie dintre Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene și Comisia Europeană.
Reglementările de la nivel european pot să genereze avantaje dar în anumite cazuri pot să genereze dezavantaje pentru România sau pentru cetățenii români.
Misiunea principală a celor care reprezintă România în Parlamentul European și în instituțiile europene este aceea de a utiliza toate pârghiile de negociere pe care le au la dispoziție pentru a reuși să influențeze deciziile la nivel european în favoarea României iar deciziile să genereze efecte benefice pentru România.
Un al doilea punct pe care îl consider extrem de important este acela că România are o serie de oportunități, de șanse, pe care trebuie să știe să le fructifice. De asemenea, are acces la resurse pe care trebuie să le folosească pentru atingerea obiectivelor fundamentale ale țării. România, cred că trebuie să-și fixeze ca obiectiv principal dezvoltarea economică, o dezvoltare economică care să se bazeze pe fundamente solide, o creștere economică care să se bazeze pe motoare de creștere economică solide care într-adevăr să genereze o creștere, o dezvoltare și o creștere sustenabilă a veniturilor cetățenilor săi.
Pentru noi, un obiectiv fundamental este acela ca într-un timp cât mai scurt, venitul românilor să ajungă cât mai aproape de venitul mediul al Uniunii Europene, pentru că oriunde mergi, prețurile s-au aliniat cât mai aproape de nivelul european, ori noi trebuie să generăm acele politici economice, sigur fructificând toate oportunitățile și avantajele pe care le avem de pe urma statutului de membru al Uniunii Europene, pentru a asigura dezvoltarea economică care să le permită românilor să trăiască mai bine.
Partidul Național Liberal este convins că România poate fi puternică dacă Uniunea Europeană este puternică și unită. România trebuie să militeze pentru o integrare cât mai profundă la nivel european , România trebuie să militeze pentru o Europă unită și România trebuie să militeze pentru o Europă care să-i garanteze fiecărui cetățean al său democrația, respectarea drepturilor și libertăților fundamentale, funcționarea statului de drept și oportunități pentru a reuși în viață.
Partidul Național Liberal își propune câteva lucruri care vor fi detaliate de colegii mei dar la care am să mă refer în câteva rânduri simple.
Următorul exercițiu financiar multianual, să pună la dispoziția României resurse cel puțin egale cu exercițiul financiar 2014 – 2020 și asta, in condițiile în care, în mod evident ca urmare a Brexit-ului care cel mai probabil se va întâmpla, va exista o scădere a bugetului Uniunii Europene.
Menținerea politicii de coeziune ca o axă fundamentală a politicilor la nivel european care să permită cu adevărat o dezvoltare a tuturor regiunilor și țărilor, care să permită cu adevărat fiecărui cetățean al Uniunii Europene să poată să aibă venituri decente și să poată să se realizeze în viață iar acest lucru să conducă și la oprirea celui mare exod care există la nivel european, care este exodul românilor care și-au căutat norocul în alte țări ale Uniunii Europene și care chiar să ducă la reîntoarcerea multor români în România, oferindu-le cu adevărat ceea ce așteaptă de la noi.
Cred că trebuie să ne propunem și noi, ca Partid Național Liberal, să utilizăm toate resursele care există la dispoziția României, pentru a susține capitalul românesc, pentru a-i crește competitivitatea, pentru a avea acces la fondurile de cercetare și inovare, atât la fondurile de cercetare și inovare, care vin în cadrul acordului, parteneriatului dintre Comisia Europeană și România, cât și accesul la fondurile de inovare și cercetare care sunt accesibile direct la Bruxelles.
România, astăzi, pe exercițiul financiar actual este pe ultimul loc ca acces la resurse financiare pentru inovare și cercetare din fondurile care sunt accesibile la nivelul Uniunii Europene direct. Acest lucru de accesare a fondurilor europene direct la Bruxelles, trebuie să se producă și în alte domenii de activitate, ori pentru asta trebuie să învățăm toate firmele, toate entitățile publice, toți cetățenii români să învețe să scrie proiecte, să aibă capacitatea ca aceste proiecte să fie eligibile, să genereze teme de cercetare cu adevărat care să genereze un progres în toate domeniile de activitate.
De asemenea, Europa înseamnă civilizație, Europa înseamnă calitatea vieții. Ne propunem să fructificăm toate resursele care ne sunt puse la dispoziție, nu cum se întâmplă astăzi, în care miliarde de euro sunt ținuți la granița țării, fără nici un fel de șansă de a putea să îi aducem în țară, din cauza incompetenței și centralismului birocratic al unor guvernanți. Toate resursele trebuie folosite pentru a asigura calitatea vieții pentru cetățenii români, indiferent dacă trăiesc în municipii, orașe sau în mediul rural.
Investițiile în infrastructura aferentă, infrastructura privitoare la apă, la canalizare, rețeaua de gaz și toate celelalte elemente care fac parte din serviciile publice minime de care beneficiază orice cetățean, trebuie să fie la dispoziția fiecărui român.
De asemenea, avem bani și trebuie să îi folosim inteligent, să creștem calitatea serviciilor medicale, adică să avem servicii medicale la standardele, de asemenea, să creștem calitatea educației prin investiții inteligente atât în creșterea performanțelor universităților cât și în dezvoltarea instituțiilor de învățământ preuniversitar, cu precădere pe sistemul de învățământ profesional și tehnic care, în ultimii 15 ani de zile a fost pus între paranteze și care ne-au creat o mare problemă de mână de lucru, care afectează inclusiv capacitatea de a atrage investiții pentru dezvoltarea României.
În materie de politică externă, vreau să spun răspicat că partidul Național Liberal este susținător al Parteneriatului Estic și susține integrarea Republicii Moldova în Uniunea Europeană. De asemenea, suntem susținători fermi ai unei solidarități Euro-Atlantice, a unei solidarități între Uniunea Europeană și Statele Unite ale Americii, ca unică garanție care poate să confere siguranță, securitate fiecărui cetățean al Uniunii Europene.
Nu în ultimul rând ne angajăm, dar acest lucru depinde și de ce se va întâmpla la alegerile europarlamentare, să atingem câteva obiective care într-adevăr să pună România pe picior de egalitate cu celelalte țări ale Uniunii Europene. Primul este încetarea MCV, sigur că nu așa cum își imaginează alții. Încetarea MCV nu se poate realiza decât transpunând în legislația din România, recomandările din cadrul MCV, recomandările Comisiei de la Veneția și respectând principiile cuprinse în articolul 2 privind statul de drept din Tratatul Uniunii Europene.
De asemenea, ne angajăm ca în maxim un an de la preluarea guvernării, România să devină țară membră Schengen, românii să circule liberi așa cum circulă orice alți cetățeni din spațiul Schengen. De asemenea, ca adepți a unei integrări cât mai profunde la nivel european și a implicării României într-o integrare cât mai profundă cu celelalte state, susținem și ne angajăm ca obiectiv fundamental, aderarea României la zona euro pentru că asta conferă o garanție că România va face parte din grupul statelor, să nu-i spunem nucleul dur, dar care constituie un nucleu puternic iar trecerea la euro va furniza României o serie de avantaje pe care nu le are astăzi.
Închei intervenția mea prin a vă spune că acest program pe care vi-l prezentăm astăzi, nu este un program închis, este un program deschis. Orice parte a societății românești dorește să își aducă o contribuție, să ne furnizeze idei pentru îmbunătățirea programului, suntem deschiși să preluăm orice fel de propunere serioasă, orice fel de idee serioasă care poate să aducă avantaje României și care poate să confere României statutul pe care îl merită la nivelul Uniunii Europene.
Răspunsuri la întrebări
Domnul Jianu, am prezentat un program, era normal să vă prezentăm pe scurt programul. Știți foarte bine că de fiecare dată când ați vrut să discutați cu mine, am fost prezent și v-am lăsat pe dumneavoastră să spuneți și de multe ori am și făcut ce ne-ați spus. Vă aduc aminte proiectul de lege anti-birocrație, care pleacă de la dumneavoastră și care a fost înaintat de Florin Cîțu, sprijinit de grupul Partidului Național Liberal.
Totdeauna ascultăm mediul de afaceri și știți foarte bine lucrul acesta, că nu o spun demagogic, ca să obțin voturi, ci o spun pentru că izvorul dezvoltării, sursa dezvoltării sunt inițiativele individuale în domeniul economic, ca și în alte domenii, ale unor oameni care au curaj, care își asumă riscuri, care își asumă răspunderi și pot să facă, așa cum am văzut de exemplu la Titu, dintr-un câmp pe care nu exista nimic, să facă fabrici cu investiții de peste 50 de milioane și care au peste o mie de angajați și care sunt niște parteneri pentru niște companii foarte serioase.
Nu există altă sursă de dezvoltare decât inițiativa individuală. România antreprenorială despre care s-a vorbit și am să-i răspund colegului care mi-a vorbit despre tineret. Cel mai mare serviciu pe care vi-l putem face vouă, tinerilor, este să vă asigurăm o educație antreprenorială, o educație în care să nu fiți îndopați ca gâștele cu informații, cu un transfer de cunoștințe din partea unei autorități către niște ascultători ci să vă dezvoltăm parametrii inteligenței, care înseamnă asociativitate, capacitate de analiză și sinteză, să dezvoltăm din punct de vedere caracterial, să construim personalități și mai ales să-i pregătim pe oameni, pentru că viața este o competiție, nicidecum un loc unde cineva te ține în brațe și îți oferă un loc în care să trăiești bine.
Nu poți să fii mai bun, să câștigi mai bine , dacă nu evoluezi, dacă nu înveți, dacă nu te adaptezi la modificările din ce în ce mai rapide și dacă nu ai capacitatea de a fi mai bun în domeniul pe care îl practici.
Am să-i răspund domnului Dragoș Anastasiu care s-a referit, într-adevăr, la reglementări care nici nouă nu ne plac, vă spun foarte sincer. Să dai amenzi pe cifra de afaceri este, de fapt, o modalitate de a închide firma atunci când nu-ți convine concurența. Practica asta este folosită și de cei care guvernează astăzi, vedeți foarte bine că și ei vin cu aceleași povești, cu amenzi pe cifra de afaceri.
Legea prevenției este dată la mișto, că în realitate nu se aplică legea prevenției. În realitate, controalele tabără peste orice fel de investitor, în special investitorii români și nu cu dorința de a-i ajuta și de a-i îndrepta și de a le corecta comportamentul, să spun, incorect în piață, ci cu dorința de a colecta altceva decât venituri la bugetul statului. Știm foarte bine aceste practici și vă garantez că din punctul nostru de vedere, nicio instituție a statului nu are dreptul să controleze o firmă care funcționează normal pe piață, asupra căreia nu există plângeri serioase, care își plătește taxele și impozitele la termen, nu au ce să caute la firmele respective, pentru că dacă e să găsești ceva, cu hățișul legislativ care există în România, la care mai adăugăm și hățișul de reglementări europene, la care mai adăugăm și hățișul de hotărâri de Consiliu local sau dispoziții de primar, aproape nicio firmă din România nu poate să respecte strict legea. Imposibil să nu găsești mici lucruri care nu funcționează.
În ceea ce privește standardele, știm foarte bine că se manifestă la nivelul Uniunii Europene această tendință, anume a statelor puternice care au mult mai multă experiență, care au businessurile din diferite domenii evoluate și la care e foarte greu să te opui. De aceea am spus că sunt reglementări la nivel european care nu avantajează România. Ca să poți să împiedici adoptarea unor astfel de reglementări trebuie să ai capacitatea de a coaliza în jurul tău interese similare, care să poată să ducă la o majoritate în Parlamentul European, care vă spun sincer, singurul loc în care poți să oprești cu adevărat o reglementare care să conțină elemente implicite sau explicite discriminatorii între diferitele categorii de companii din diferite domenii, este Parlamentul European. Să nu credeți că în Consiliul European există vreo șansă sau la nivelul Comisiei Europene, decât dacă în mod excepțional e un Comisar care te reprezintă pe tine, pe domeniul respectiv.
În ceea ce privește industria petrochimică. Noi ne-am referit la ce mai exista în viață. Deci este o reglementare care vrea să stabilească un conținut maxim de cadmiu în fertilizanți, care dacă ar fi fost adoptată în forma inițială închideam și Azomureș și ce mai funcționează. Punerea pe butuci a industriei petrochimice a fost anterioară, asta nu înseamnă că nu poate fi relansată producția în domeniul respectiv în condiții de competitivitate pe piață.
În ceea ce privește chestiunile de susținere a exporturilor. În primul rând, vreau să spun un lucru. Noi trebuie să asigurăm condiții de acces pe piața românească pentru producătorii români în multe domenii și, în mod evident, să susținem expansiunea regională și dezvoltarea pe piața europeană a tuturor producătorilor care pot fi competitivi și care au produse cu care pot concura la nivel european. Lucrul asta se poate realiza și știți foarte bine că există pârghii prin care se realizează.
În privința aderării la zona euro sunt cinci criterii care trebuie respectate. La momentul la care ăștia au venit la putere noi îndeplineam trei criterii și jumătate. Astăzi numai îndeplinim niciun criteriu de aderare la zona euro și în continuare exportatorii, după opinia mea, sunt dezavantajați pentru că cursul de schimb nu reflectă realitatea din economie.
Atunci când ai un deficit comercial de 15 miliarde de euro, adică diferență, importuri mai mari decât exporturile cu 15 miliarde, e clar că e o bubă în materie de curs. Atunci când ai o serie de alți indicatori economici care îți spun că orice fel de intervenție artificială în evoluția relației dintre euro și leu dezavantajează economia românească, în mod clar trebuie să te ghidezi pe niște lucruri care nu depind numai de europarlamentari, ci de Guvern, de Guvernul național și de măsurile normale pe care trebuie să le ia un astfel de Guvern.
Aderarea la zona euro ne-o asumăm, v-am spus, în condițiile în care vom lua guvernarea, iar aderarea presupune restabilirea echilibrelor economice, îndeplinirea condițiilor. O economie competitivă, o economie care într-adevăr să se bizuie pe o creștere sănătoasă, nu pe creștere pe hârtie, prin stimularea cererii în mod artificial prin creșterea veniturilor în sectorul public și a altor categorii de ajutoare sociale, pensii care sunt plătite tot din bani publici și care să-ți facă praf echilibrele economice între cerere și ofertă și care să ducă la inflație și la toate celelalte categorii de dezechilibre. Întreprinzătorul român are nevoie de stabilitate nu numai din punct de vedere legislativ, fiscal și de predictibilitate, are nevoie de o economie sănătoasă cu echilibre bine puse la punct în care cu adevărat să poată să-și facă planul de afaceri pe termen mediu și lung.
Mai este o chestiune la care vreau să mă refer, la un milion de startup-uri. Resursele europene care sunt la dispoziția întreprinzătorilor români sunt limitate, fără nici un fel de discuții din partea Uniunii Europene, la asta mă refer. Aici a existat o tendință. Știți foarte bine că programul Junker e accesibil și întreprinzătorilor, numai că trebuiau să apară și facilitatorii care să intre în programul asta, bănci sau alte categorii de facilitatori care să devină implementatori ai programului Juncker , adică să aducă resurse financiare pe care să le pună la dispoziția investitorilor într-un sistem de cofinanțare pentru dezvoltarea diferitelor afaceri
Nu prea s-a întâmplat lucrul acesta în România și dacă ne uităm la utilizarea resurselor pe programul Junker, o să vedem că România este pe ultimele locuri. În ceea ce privește un milion de startup-uri , sună așa generic. Și aici cu startup-urile, decât să dau startup-uri așa cum au dat ăștia, ca să plătesc salarii, nu plătesc ajutor social, plătesc niște salarii pentru niște afaceri care sunt muribunde, din start. Decât să arunc banii pe apa sâmbetei, mai bine susțin dezvoltarea companiilor care, cât de cât au o minimă viabilitate și care ar putea să devină niște competitori reali pe piața europeană. Sigur, asupra acestor lucruri o să discutăm mai în detaliu. Vreau să fiți convinși că reprezentanții Partidului Național Liberal, nu că suntem deschiși să discutăm programul acesta, oricând, mediul de afaceri are interese, are obiective, crede că poate găsi un sprijin în europarlamentarii Partidului Național Liberal, suntem prezenți și vă reprezentăm pentru că suntem europeni în România dar suntem și români în Europa în același timp.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu