joi, 18 iunie 2009

Conditiile de imprumut ale Consiliului Uniunii Europene

In JO L 150/8 din 13.06.2009 a fost publicata Decizia Consiliului din 6 mai 2009 de acordare de asistenta financiara comunitara pe termen mediu Romaniei (2009/459/CE).

Romania a cerut asistenta financiara comunitara in aprilie si o primeste in baza Deciziei Consiliului din 6 mai 2009 publicata in JO L 150/6 din 13.06.2009 de acordare de asistenta reciproca Romaniei (2009/458/CE), emisa in temeiul art. 119 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene:

"Art. 119

(1) În cazul unor dificultăţi sau în caz de ameninţare grava cu dificultăţi în balanţa de plati a unui stat membru, care provin fie dintr-un dezechilibru global al balanţei, fie din natura devizelor de care dispune, şi susceptibile, mai ales, sa compromita funcţionarea pieţei comune sau realizarea progresiva a politicii comerciale comune, Comisia examinează fără intirziere situaţia acestui stat, precum şi acţiunea pe care a întreprins-o sau pe care ar putea sa o întreprindă conform dispoziţiilor prezentului tratat, recurgind la toate mijloacele de care dispune.

Comisia recomanda statului interesat măsurile pe care sa le adopte.

Dacă acţiunile întreprinse de un stat membru şi măsurile recomandate de Comisie nu par suficiente pentru a reduce dificultăţile sau amenintarile cu dificultăţi, Comisia recomanda Consiliului, după consultarea Comitetului menţionat în articolul 114 asistenta reciprocă şi metode adecvate pentru aceasta. (Este vorba despre Comitetul monetar al UE)

Comisia informează în mod regulat Consiliul despre situaţia menţionată şi evoluţia acesteia.

(2) Consiliul acorda asistenta reciprocă, hotarind cu majoritate calificată; el adopta directivele sau deciziile care-i fixează condiţiile şi modalităţile.

Asistenta reciprocă poate avea, mai ales, următoarele forme:

a) acţiune concertata pe lîngă alte organizaţii internaţionale cărora li se pot adresa statele membre;

b) măsuri necesare pentru a evita perturbatiile schimburilor comerciale care apar atunci cînd ţările în dificultate menţin sau restabilesc restrictii cantitative fata de statele terţe;

c) acordare de credite limitate din partea celorlalte state membre, sub rezerva consimtamintului lor.

(3) Dacă Consiliul nu a acordat asistenta reciprocă recomandată de Comisie sau dacă asistenta mutuala acordată şi măsurile luate apar ca insuficiente, Comisia autorizeaza statele în dificultate sa ia măsurile de salvgardare şi le defineste condiţiile şi modalităţile de aplicare.

Aceasta autorizare poate fi revocată, iar condiţiile şi modalităţile de aplicare pot fi modificate de Consiliu, hotarind cu majoritate calificată."

O prima observatie ne spune ca Guvernul Boc propune politici monetare si economice Comisiei iar Consiliul le aproba pe cele la care Comisia a gasit de cuviinta ca trebuie aplicate si in ce forma. Practic, Guvernul Boc a devenit un executant, guvernarea Romaniei fiind data pe mana Comisiei pentru perioada pentru care a fost realizat imprumutul. Practic, Boc si ministrii sai sunt doar niste simpli executanti a unor politici stabilite in alta parte.

Situatia Romaniei a fost stabilita, batuta in cuie, in expunerile din Deciziile Consiliului, (parte din povestile basesciene despre situatia dezastruoasa a tarii) situatie ce determina interventia organismelor UE, situatie cu care Comisia si Consiliul se justifica in fata Statelor Membre care practic cotizeaza pentru ca economia Romaniei sa ajunga pe un fagas corespunzator.

Hai sa vedem ce spune in Decizia Consiliului (2009/458/CE):

- ca piata financiara si cea de capital s-au confruntat cu presiuni care reflecta declinul economic mondial, ca s-au intensificat ingrijorarile in economia romaneasca, ca exista un important deficit extern si creste rapid deficitul public. Au crescut presiunile pe cursul de schimb iar sectorul bancar nu se simte bine;

- ca onor Guvernul si BNR au elaborat o strategie globala de ancorare ferma a politicilor macroeconomice si de reducere a tensiunilor pe piata financiara si au evidentiat aceasta strategie in scrisoarea de intentie primita de Comisie la 27 aprilie 2009 !: reducerea deficitului fiscal de la 5,4% in 2008 la 5,1 % in 2009 si sub 3% in 2011 - adica pauza dezvoltare ! Cei care tot vorbesc despre investitii ar trebui sa se abtina. Cu veniturile din ce in ce mai mici datorita politicilor haiducesti ale boccistilor care au dus la diminuarea drastica a contribuabililor sau potentialilor contribuabili, precum si la descurajarea altor activitati decat cele de comercializare a produselor importate, normal ca se va ajunge la deficite mai mici insa si noi vom fi de 10 ori mai saraci !

- nevoile totale de finantare de 20 miliarde euro a fost apreciata de basesceni pentru perioada 2009-2011;

Consiliul concluzioneaza ca "exista o amenintare grava la adresa balantei de plati romane, care justifica acordarea de urgenta de asistenta reciproca de catre Comunitate". Si se acorda. Dar ce urmeaza !

In primul rand urmeaza Acordul de imprumut. Iata ce spune Decizia Consiliului (2009/459/CE):

- Romania va primi 5 miliarde euro in cadrul mecanismului de asistenta financiara pe termen mediu pentru balantele de plati ale statelor membre, instituit prin Regulamentul (CE) nr. 332/2002. Se adauga imprumutul de la FMI, in valoare de 11,443 miliarde DST (aproximativ 12,95 miliarde euro), imprumutul acordat de Banca Mondiala de un miliard de euro si inca un miliard de euro de la Banca Europeana de Investitii (BEI) si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD). O gramada de bani, fiecare cu conditionarile si comisioanele lui.

Asistenta comunitara va fi gestionata de Comisie ! Se pare ca ministrul de finante se gaseste in postura de casier, politicile economico-financiare se duc la gestionar ! Conditiile particulare (ei, aici este aici) vor fi consemnate intr-un memorandum de intelegere. Conditiile financiare se stabilesc de Comisie in Acordul de imprumut. Parte din conditiile majore sunt prevazute si aici, in celelalte doua documente sunt detaliile care ne mananca zilele.

Verificarile privind indeplinirea angajamentelor asumate se vor face prin intermediul misiunilor Comisiei, la intervale regulate, urmarind daca Guvernul Boc-Poloboc care face poc informeaza corect, regulat, normal, si daca sunt indeplinite conditiile privind politicile economice aferente asistentei ! O persoana are capacitate deplina daca sunt indeplinite, cumulativ capacitatea de exercitiu (de folosinta, singura care a mai ramas Guvernului roman) si cea de dispozitie (se pare ca a fost transferata Comisiei Europene, FMI, BM, MEI, BERD).

La paragraful (6) din Decizia Consiliului se face precizarea, expresa, ca "pe tot parcursul punerii in aplicare a programului, Comisia va furniza avize suplimentare privind politicile, precum si asistenta tehnica in domenii specifice". Practic, deciziile Guvernului sunt la Bruxelles. Romania a devenit colonie.

Ca orice "proprietar" care se respecta, Consiliul stabileste ca se vor efectua controale sau auditari financiare ale Curtii Europene de Conturi. Pe langa functionarii acestei institutii, Comisia si Oficiul European Antifrauda isi vor trimite proprii functionari sau reprezentanti legali pentru a efectua controale sau auditari tehnice sau financiare ! Unii vor verifica folosirea banilor europeni si nu numai, ceilalti vor verifica activitatea Guvernului. Ca sa avem un termen de comparatie, mergem repejor la reglementarile interne privind atributiile ordonatorului principal de credite fata de ordonatorul secundar sau tertiar de credite aflat in subordinea sau cordonarea principalului. Aceleasi relatii. Unde mai este statul suveran roman ! Aderarea la UE a insemnat renuntarea la anumite suveranitati economice pentru asigurarea bunei functionari a pietei comune aici insa, suntem in fata renuntarii la suveranitate in domeniul administrativ cel mai important: Guvernarea ! Romania se recunoaste ca fiind un stat inapoiat, din epoca de piatra, care nu are guvernantii necesari unei administrari corecte a tarii.

Ce mai spune Decizia ? Pai sa mergem mai departe.

La paragraful (8) se prevede ca se vor monitoriza progresele in domeniile care contribuie la trasparenta si eficienta cheltuielilor publice, in special in domeniul justitiei si al punerii in aplicare a fondurilor structurale, pentru a facilita consolidarea ... Justitia. Ia uite cum a devenit "coana justitie" motiv de cine stie ce sanctiuni. Iar Basescu se dadea mare si tare ca nu va permite legarea imprumutului european de domeniul justitiei. Iar a mintit. Dar ne mai mira. El a zis, unii dintre noi l-am crezut, realitatea devenita oficiala din 13.06.2009 spune insa altceva. Ai minti Basescule !

Urmarile (deciziile "proprietarului") dupa aceasta prezentare a situatie sunt clare:

- Comunitatea pune la dispozitia Romaniei 5 miliarde euro, cu o scadenta medie de maxim sapte ani;

- asistenta este gestionata de Comisie;

- Romania "este dispusa" sa adopte si sa puna in aplicare masuri suplimentare de consolidare pentru asigurarea stabilitatii macrofinanciare, in cazul in care aceste masuri (vor fi stabilite de controlorii UE sau chiar de Romania!) devin necesare in cursul programului de asistenta. Romania consulta Comisia inaintea adoptarii oricaror astfel de masuri ! Domnul "Goe", am voie ?!

- imprumutul se acorda in cinci transe, prima la data intrarii in vigoare a acordului de imprumut iar urmatoarele ca urmare a avizelor Comisiei ! Sunt niste indicatori care trebuies indepliniti;

Ce trebuie sa faca Romania:

- adoptarea unui program fiscal care sa duca la reducerea deficitului administratiei publice, pana in 2011, pana la maxim 3% din PIB;

- buget modificat pe 2009 (pana in al doilea trimestru) care vizeaza un deficit public de 5,1% din PIB in termeni SEC 95;

- diminuarea cheltuielilor cu salariile din sectorul public in termeni nominali fata de rezultatele din 2008, prin

- anularea cresterilor salariale din acest sector (totalizand 5% in termeni nominali) programata pentru 2009 (sau prin reduceri suplimentare de personal producand un efect echivalent) si prin reducerea locurilor de munca din sectorul public, inclusiv prin inlocuirea unui angajat din 7 (sapte) care paraseste sectorul public. Se cuvine a face precizarea ca aceste variante de "masuri" sunt propunerile Guvernului Basescu, probabil au fost mai multe, Consiliul considerandu-le pe acestea suficiente. Geaba toate demonstratiile sindicatelor pe aceste teme. NU se face asa, se opreste imprumutul, adica nu se mai dau celelalte transe, nu doar de la UE ci de la toate celelalte institutii. Basca ploaia de stegulete rosii si galbene ale Comisiei pentru Romania.

- reducerea suplimentara a cheltuielilor cu bunurile si serviciile si a subventiilor pentru intreprinderile publice. Hai sa o vedem in adevarata sa realitate. Fondurilor publice, de la Bugetul central la oricare alta acumulare publica de venituri, le este interzisa, aproape, interventia pentru stimularea economiei private, cea aducatoare de venituri la toate aceste bugete. Daca institutiile/intreprinderile publice nu fac comenzi de bunuri si servicii, cum dracu sa traiasca firmele private specializate in producerea si acordarea lor ? Acesta este unul din motivele pentru care liberalii critica, acerb, facatura asta cu imprumutul Guvernului Basescu. Nenorocitul asta de Guvern Basescu ne saraceste si ne reduce capacitatea de concurenta pe piata europeana favorizand producatorii si furnizorii de servicii din celelalte state europene ca plata pentru un imprumut care nici acum nu se justifica.

- restructuraea salarizarii in sistemul bugetar, inclusiv prin unificarea si simplificarea grilelor de salarizare si revizuirea sistemului de sporuri. Masura este propunerea Guvernului Basescu, nu este rea insa nu are sanse de reusita in acest cincinal. De ce ? Pentru ca din ce am vazut pana acum, nu au reusit sa impuna scaderea salarizarii pana acolo incat sa poata bugetul de saracie "planificat" prin incompetenta manageriala de acest Guvern sa poata asigura sumele necesare platii salariilor unificate. La cum decurg lucrurile, conditia se va indeplini doar prin actul normativ capabil a fi aplicat in secolul urmator, nicidecum in asta.

- schimbarea unor parametri principali ai sistemului de pensii prin evolutia spre indexarea pensiilor in functie de preturile de consum mai degraba decat de nivelul salariilor, impreuna cu continuarea cresterii graduale a varstei de pensionare peste cea prevazuta in planurile aprobate in prezent, in special pentru femei, si introducerea treptata a contributiilor la fondul de pensii pentru grupurile de angajati publici care sunt in prezent exclusi de la acestea; Aici sunt mai multe de spus. Se induce ideea unui sistem unic de pensii, ceea ce nu este rau, se propune excluderea din acest sistem a indexarilor in functie de salariu si aplicarea indexarilor in functie de preturile de consum (care pot fi mai mari sau mai mici, functie de puterea economica a cetatenilor si capacitatea economiei tarii de a produce bunuri si servicii competitive relativ la UE, de ex., si alte tari). Aceasta conditie nu are termen, precum altele, trebuie doar stabilit un sistem care sa functioneze intr-un viitor. Cand ? Mai sunt de murit dintre cei care au drepturi castigate si care nu pot fi introdusi in noul sistem pe timpul cat Dumnezeu le-a mai dat viata. Dar se poate trece la noul sistem cu cei care isi incep cariera profesionala acum, sau au inceput-o cu putin timp in urma. De ex., cei care au lucrat in domeniul apararii, ordinii publice si al sigurantei nationale si, potrivit legilor din timpul activitatii lor nu contribuiau la fonduri de pensii, fiind platiti si azi cu pensii de la bugetul de stat, nu vor putea contribui la viitorul fond de pensii pentru ca nu au cum. De asemenea, cei care au pensia stabilita in functie de nivelul salariului avut in decursul timpului nu pot fi trecuti la indexarea in functie de preturile de consum (indexarea care poate fi mult mai mica !). S-ar putea toate acestea daca in Romania s-a reinstaura dictatura, ceea ce nu este exclus dupa cum evolueaza pe scena politica Traian (Tepelus) Basescu ot Cotroceni.

Mai este o masura cu dedicatie la lichidarea in sistemul bancar, peste putinta mea de intelegere, neavand pregatirea corespunzatoare si nici interesul sa imi prin urechile in materie.

In concluzie, putem spune ca pe langa conditionarile si "temele" date de Consiliu mai apar si cele stabilite in Acordul cu FMI. Zgarda, jug, cum vreti voi sa ii spuneti la aceasta facatura basesciana, dar avem dovada incapacitatii acestui Guvern de a conduce tara si a nesansei noastre de a fi condusi, din nou, de grupurile de interese feseniste.

Niciun comentariu: