joi, 31 mai 2018

Declarațiile de presă ale președintelui PNL, Ludovic Orban, susținute la Palatul Parlamentului - 31 mai 2018

Declarațiile de presă ale președintelui PNL, Ludovic Orban, susținute la Palatul Parlamentului - 31 mai 2018


În format video poate fi urmărite aici: https://www.facebook.com/pnl.ro/videos/1875672702484758/

Șase cetățeni români, care exercită temporar atribuțiile de judecători ai Curții Constituționale, au instrumentat o decizie care îmbracă caracterul unei lovituri de stat și care pune în pericol democrația României și care afectează Constituția României.

În urma analizei pe care am făcut-o asupra minutei prezentate public de Curtea Constituțională, în cadrul conflictului juridic de natură constituțională, am identificat o serie de elemente extrem de grave.  Decizia Curții Constituționale care este cea care trebuie să fie garantul respectării Constituției, supremației Constituției, chiar Curtea Constituțională încalcă Constituția, călcând în picioare principiul independenței justiției, pentru că nu poți să consideri că mai este respectat principiul independenței justiției atunci când magistrații sunt lăsați la cheremul unui ministru al Justiției care este numit politic.

De asemenea, Curtea Constituțională ignoră rolul constituțional al Consiliului Superior al Magistraturii, care este garantul independenței justiției. Curtea Constituțională  nu avea nicio calitate să se pronunțe asupra motivelor refuzului președintelui, pentru că nu este chemată Curtea Constituțională să decidă dacă refuzul președintelui este determinat de motive de legalitate sau de motive de oportunitate.

De asemenea, Curtea Constituțională, și spun apăsat acest lucru, nu poate să oblige președintele să facă ceva în contextul atribuțiilor sale constituționale. Curtea Constituțională  nu poate obliga președintele României, care este omul care beneficiază de cea mai mare legitimitate și care exercită funcția cu cea mai mare încărcătură de legitimitate, ca urmare a votului popular a jumătate plus unul dintre cetățenii români care aleg președintele, nu pot șase judecători ai Curții Constituționale  să afecteze atribuțiile constituționale ale președintelui și să se substituie, de fapt, voinței exprimate de cetățeni.

Din păcate, Curtea Constituțională tinde să se transforme într-o adunare constituantă, tinde să rescrie textul Constituției, nicidecum să interpreteze toate actele sau  legile în cadrul constituțional.

Nu de ieri, ci de mai multă vreme, de cel puțin un an si jumătate, majoritatea politică din Curtea Constituțională, legată de majoritatea guvernamentală PSD-ALDE, măcinată de o mulțime de probleme cu justiția ale liderilor acestei majorități, caută să demoleze sistematic tot cadrul constituțional și legal al luptei anticorupție și încercă prin toate mijloacele să pună punct acestei lupte anticorupție.

Partidul Național Liberal nu poate să stea nepăsător în fața unei decizii atât de evident neconstituțională și împotriva democrației. Consideram că nu poate fi luată în considerare această decizie a Curții Constituționale, și mai ales, ea nu poate să genereze niciun fel de efect în ceea ce privește acțiunea și activitatea președintelui României.

Sigur, că astăzi mai mult ca oricând, ne dăm seama cât de importantă este moțiunea de cenzură inițiată de Partidul Național Liberal, care este principalul instrument prin care putem să îi trimitem acasă pe acești nemernici care își bat joc de România, care pun în pericol democrația, care pun în pericol drepturile și libertățile fundamentale ale României, care pun în pericol traseul și apartenența României la spațiul euroatlantic și care încearcă să captureze statul român și să îl folosească în interes personal.

(Cine poate controla Curtea Constituțională?) 

Există cineva deasupra Curții Constituționale, iar acel cineva este poporul român. 

(Adică referendum?) 

Oricând poporul român poate să decidă pentru că poporul exercită suveranitatea și se poate găsi orice fel de mijloc constituțional și legal, prin care practic această decizie să nu genereze consecințe. Din punctul nostru de vedere, decizia Curții Constituționale și Curtea Constituțională nu poate să îl oblige pe președinte să acționeze în afara Constituției să dea sau să nu dea decizii, să facă sau să nu facă lucruri care sunt în atribuțiile sale constituționale și legale. 

(Decizia CCR în complexitatea ei este obligatorie conform Constituției. Cum puteți anula această decizie) 

Decizia Curții Constituționale nu poate să fie neconstituțională și nu poate să genereze efecte contrare legii de organizare și funcționare a Curții Constituționale.

Cu siguranță se vor găsi modalități. Așteptăm motivarea Curții Constituționale și în momentul în care vom avea motivarea Curții Constituționale vom găsi toate pârghiile constituționale și legale pentru a împiedica această manevră ocultă, prin care majoritatea politică PSD-ALDE din Curtea Constituțională încearcă să afecteze regimul democratic din România, independența justiției, dreptul cetățenilor de a fi slujiți de oamenii pe care i-au ales în funcțiile de conducere. 

(Poate președintele să amâne o eventuală emitere a acestui decret?) 

Știu că Iordache “altă întrebare” deja vă dă informații privitoare la motivarea care va exista în Curtea Constituțională. Dacă acest lucru se va dovedi adevărat se va vedea cu ochiul limpede pentru orice român, că de fapt nu cei șase judecători sunt cei care scriu motivarea și dau decizii, ci deciziile sunt luate la partid de Dragnea, Iordache, Șerban Nicolae. Noi nu putem accepta acest precedent. Dacă mâine vine majoritatea parlamentară și îl propune pe Dragnea, împotriva legii de organizare și funcționare a Guvernului, premier, și președintele refuză desemnarea lui Dragnea în calitate de premier, vine Guvernul sau Parlamentul, președinții Camerelor invocă conflictul  juridic de natură constituțională între puterile statului, ce o să facă Curtea? O să îl oblige pe președinte să îl numească pe Dragnea în funcția de premier? Nu putem accepta. Sau dacă după expirarea mandatului unui procuror șef o să vină Dragnea și o să îl propună în funcția de șef al PIICJ sau în funcția de șef al DNA, pe unul ca Nicolicea sau Șerban Nicolae sau Florin Iordache, ce o să facă? O să îl oblige Curtea pe președinte să ia o decizie care este contrară Constituției și legislației în vigoare? 

(Ce poate să facă Partidul Național Liberal dincolo de acel comunicat al CCR de ieri?) 

Am evaluat mai multe variante. În momentul de față nu putem să vă precizăm până nu apare motivarea  care vor fi toate mijloacele de atac. Cu certitudine vom adăuga în cuprinsul moțiunii de cenzură, ca temei pentru moțiunea de cenzură, și ceea ce se întâmplă de majoritatea politică desemnată de PSD- ALDE, care calcă în picioare Constituția. 

(Este luată în calcul și varianta unui proiect legislativ (..) 

Cu siguranță. Luam în calcul și posibilitatea modificării Constituției, că numirile făcute de Camera Deputaților, Senat și de președintele României, care sunt actori politici, sunt prevăzute în Constituție, în prevederile constituționale legate de modalitatea de numire a judecătorilor (..) Evaluăm toate posibilitățile care există la dispoziția noastră. Cu siguranță vom fi alături de președinte și vom susține toate demersurile președintelui României.

 (Ați analizat și variantele de acțiune pentru domnul președinte? Ce va putea să facă în momentul în care se va publica acea motivare a Curții?) 

Președintele va lua deciziile pe care le va considera necesare. Ce pot sa va spun e că Partidul National Liberal este alături de președintele României si că vom fi alături de el  indiferent de ce vor face cei din majoritatea guvernamentală. 

(Un referendum ar fi oprotun?) 

Este posibil si un referendum, este posibil orice. Așteptăm motivarea Curții Constituționale și din motivare vom vedea toate temeiurile pe care le avem la dispoziție pentru demersuri constituționale și legale. 

(În cazul unui referendum ar trebui să îl ajutați pe președinte să faceți campanie în țară) 

Fiți convinsă. Partidul Național Liberal este alături de președintele României. 

(S-a mai întâmplat în trecut, domnul președinte Băsescu, a tergiversat o numire, a venit cu un interimat. Atunci PNL a atacat această strategie.  Acum domnul Iohannis  dacă ar putea împrumuta acel model de strategie, cum va proceda PNL? 

Articolul 100 spune că în exersarea atribuțiilor sale, președintele României emite decrete. Nu scrie nicăieri în Constituția României că există posibilitatea pentru Curtea Constituțională să se substituie președintelui României.  Mă îndoiesc că vor ajunge să întindă coarda chiar atât de tare pentru că nu au cum constituțional să îl forțeze pe președinte. Sunt convins că președintele vă va comunica public toate deciziile pe care le va lua. 

(Vedeți mai departe suspendarea președintelui sau izolarea acestuia de către majoritatea parlamentara?) 

Sunt câteva linii directoare care se văd cu ochiul liber ale actualei coaliții PSD-ALDE. 1- încercarea prin toate mijloacele de a controla justiția și de a pune punct luptei împotriva corupției. 2- reducerea pe cât posibil a atribuțiilor președintelui. Vă readuc aminte scoatere președintelui din procedura de  organizarea a referendumului,  ca nu cumva dacă vine președintele dacă nu cumva vine PSD cu vreun referendum să poată să riposteze cu un referendum de răspuns. Aduceți-vă aminte, în prima forma a proiectului de modificare a legilor justiției prezentat de domnul Iordache,  îl scoseseră pe președinte din procedura de demitere a procurorilor șefi. Și-au revenit până la urmă, nu au avut curajul să se ducă atât de departe. 

De altfel, în decizia Curți, există o contradicție față de o decizie 45 anterioară la o sesizare a Partidului Național Liberal, în care într-un paragraf din motivare spun ca președintele n-ar trebui sa aibă un rol în procedura de numire a președintelui, vicepreședinților ICCJ, iar acum vin si spun da, președintele poate să refuze pe motive de legalitate. Cine stabilește dacă refuzul președintelui a fost făcut pe motive de  legalitate  sau pe motive de oportunitate. Curtea Constituțională nu are această capacitate. 

De asemenea să nu uitam, propunerea formulată de Tudorel Toader a primit aviz negativ de la Consiliul Superior al Magistraturii. Înseamnă ca nu mai există garantul independenței justiției. Înseamnă că independența justiției este desființată prin această decizie a Curții Constituționale. Noi ne-am opus cu toate forțele și în unele cazuri am și reușit să mai câștigăm mici victorii. 

(Mergeți la Peleș în această seară. Ne dați câteva detalii despre eveniment?) 

Este un eveniment prin care în Centenarul Unirii marcăm colaborarea dintre Casa Regală și Partidul Național Liberal de-a lungul istoriei și mai ales contribuția Casei Regale și a Partidului Național Liberal la edificarea României moderne , la  constituirea statului național unitar român, și fiind în anul centenarului cu o accentuare a rolului celor doi actori politici fundamentali în realizarea Marii Unirii. 

(Ați vorbit cu președintele României de ieri până astăzi?) 

Permiteți-mi sa nu vă răspund la aceasta întrebare. 

(Dar nu excludeți o eventuală colaborare în virtutea acestor demersuri făcute de putere pentru a rezista(..) 

Evident ne vom consulta cu partenerii noștri politici, cu opoziția reală care există atât la nivel politic cât și la nivelul societății. Cu siguranța vom apela la toate formele de protest, inclusiv proteste de strada.. Vom folosi toate pârghiile pe care le avem la dispoziție.

Niciun comentariu: