miercuri, 19 august 2009

Elena Udrea se apara. Raul, ramul ... ramurile PD-L.

Evenimentele se adauga cu rapiditate. Institutia publica Ministerul Finantelor Publice intervine in sprijinul sclifositei din imagine. Dubios. Da un punct de vedere care este gresit interpretat:

Mediafax: "Având în vedere interpretarea eronată a răspunsului nostru în mass-media, vă comunicăm următoarele: cuprinderea în bugetul Ministerului Turismului a cheltuielilor aferente programului anual de dezvoltare şi a produselor turistice şi programului anual de marketing şi promovare are bază legală. În adresa noastră se face referire la clasificaţia indicatorilor privind finanţele publice, astfel cum sunt aprobate prin ordinul ministrului Finanţelor Publice. Această clasificaţie reprezintă o grupare a veniturilor după sursele şi natura acestora şi a cheltuielilor în ordinea obligatorie şi după ceriterii unitare, conform regulilor internaţionale".

Realitatea TV: Cheltuielile aferente promovării turistice au bază legală, a anunţat Ministerul de Finanţe

"În adresa transmisă iniţial la Comisia de anchetă, Direcţia Generală de Programare Bugetară a Ministerului preciza: "clasificaţia bugetară aprobată prin acest ordin nu constituie temei legal pentru încasarea de venituri şi efectuarea de cheltuieli". Adresa face referire la ordinul ministrului Finanţelor publice pentru aprobarea clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice în care se precizează că la aliniatul "Alte cheltuieli cu bunuri şi servicii" se includ alte cheltuieli autorizate prin dispoziţii legale în vigoare şi nu se încadrează la celelalte articole şi aliniate existente. De asemenea, în adresa menţionată se precizează că la articolul "alte cheltuieli" este cuprins alineatul "reclamă şi publicitate", şi totodată, faptul că în bugetul de stat pentru reclamă şi publicitate nu sunt prevăzute sume".
Incep sa am dubii cu privire la sanatatea mintala a multora. Daca aia sunt sanatosi, atunci eu am luat-o razna. MFP nu are competenta de a evalua cum a cheltuit un minister banii alocati prin buget. El a transmis ca "cuprinderea" este legala. Pentru control si evaluare exista Curtea de Conturi. Care curte de conturi doarme, altfel nu imi explic cum apar diferente majore intre planurile de cheltuieli ale Ministerului Turismului de la o zi la alta.

Sa ne amintim ca, cu putin timp in urma, presa a prezentat, luat de pe surse, planul anual de cheltuieli al Elenei Udrea, cu modificari serioase, ultima fiind la 10 iunie 2009, dupa izbucnirea scandalului. Eu am postat atunci aici. Atunci, Ludovic Orban a facut declaratia asta:

"Prima concluzie este însuşită de toţi membrii Comisiei de anchetă şi constată că în conformitate cu legislaţia în vigoare - Legea finanţelor publice, Legea bugetului de stat - Ministerul Turismului nu a avut bază legală pentru a efectua cheltuieli pentru activitatea de publicitate şi reclamă, ca urmare a faptului că nu avea nicio prevedere bugetară la articolul referitor la publicitate şi reclamă din clasificaţia bugetară".
Zilele trecute, Jurnalul National publica adresa MFP care arata asa:



Pun intai pe cele din martie si apoi pe cele din iunie:


Rog atentie la pozitia 102 din articolul bugetar "Bunuri si servicii. Alte cheltuieli cu bunuri si servicii" alineatul 20.30.30.

Continutul pozitiei 102 este: "Servicii de publicitate si marcheting pentru : Activitati de promovare si publicitate prin intermediul companiilor aeriene care opereaza zboruri catre desinatii din Romania si prin intermediul principalelor aeroporturi din strainatate pe care opereaza curse internationale catre Romania".

Ma opresc aici pentru ca nu am tot materialul la dispozitie.

Sa ne ducem la adresa MFP care, spune clar, ca la Titlul II, "bunuri si servicii", articolul 20.30, "Alte cheltuieli" intra urmatoarele alineate:
- Reclama si publicitate - cod 20.30.01
...........
- Alte cheltuieli cu bunuri si servicii - cod 20.30.30, in care se includ alte cheltuieli care nu se incadreaza in celelalte articole si alineate.

Pai sa avem iertare, dar pozitia 102 din Planul de cheltuieli pe 2009 al ministerului tocmai asa ceva se intampla. In loc ca aceasta pozitie sa fie la articolul 20.30.01 a fost bagata la articolul 20.30.30 ! Pentru ce ? Pai pentru ca trebuie si ministerul Udrea sa incalce legea.

Ma intreb. Sincer. Care este temeiul in baza caruia s-a transmis ca MFP a dat ca legal modul cum au fost cheltuiti banii la MT ? Toata presa a preluat gresit . De ce ?

Fie noi am fost dezinformati cu totii de catre presa, ceea ce este posibil - rog sa vedeti informatia de mantuiala data de Realitatea TV -, fie exista Planul integral de cheltuieli la Comisie si acolo nu apare pozitia 20.30.01 cu finantare asigurata. Sau apare ?!

Tot sunt meseriasi ziaristii astia, am rugamintea fata de ei sa ne ajute sa vedem Planul ministerului fantoma al Turismului in partile care fac obiectul disputei. Ramane valabila pana acum pozitia 102. Ilegala. Ramane valabila si declaratia inregistrata a directoarei economice de la Turism care a afirmat ca si anul trecut la fel s-a procedat. Adica tot ilegal.

Actualizare/clarificare:

Precizarile MFP au ca tinta declaratia lui Ludovic Orban aratata mai sus.

Ludovic afirma ca "Ministerul Turismului nu a avut bază legală pentru a efectua cheltuieli pentru activitatea de publicitate şi reclamă, pentru că nu avea nicio prevedere bugetară la articolul referitor la publicitate şi reclamă din clasificaţia bugetară ...", iar MFP arata ca avea prevedere legala pentru publicitate si reclama : "cuprinderea în bugetul Ministerului Turismului a cheltuielilor aferente programului anual de dezvoltare şi a produselor turistice şi programului anual de marketing şi promovare are bază legală".

Acum vreau sa fiu rau.

Orban s-a referit la faptul ca Udrea nu si-a planificat cheltuieli de publicitate si reclama la articolul bugetar 20.30.01 - ceea ce inseamna ca nu putea face cheltuieli din ce nu avea (?!), iar MFP ii raspunde ca exista baza legala pentru planificarea cheltuielilor.

Cred ca suntem in tara "surzilor" !

Alta actualizare. Actualizarea actualizarii !!!!!!

Pe blogul lui Iosif Buble am gasit integral adresa cea noua. Pentru ca nu am putut copia prin metoda curenta (cred ca nu sunt compatibil cu softurile), am tras de mana:

"..................................
In cazul Ministerului Turismului, actele normative care reglementeaza cheltuielile ce pot fi efectuate din bugetul acestuia, dupa cum urmeaza:

Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 8/1998 privind constituirea Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de Uregenta a Guvernului nr. 32/2001 pentru reglementarea unor probleme financiare, din bugetul de stat se asigura fonduri pentru finantarea programelor de promovare si dezvoltare a turismului si a altor actiuni, aprobate in conditiile legii.

De asemenea, potrivit art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1998, programul anual de dezvoltare a produselor turistice se elaboreaza de catre Ministerul Turismului si se aproba de Guvern, impreuna cu Programul anual de marketing si promovare.

Pentru anul 2009, prin Hotararea Guvernului nr. 314/2009, au fost aprobate si activitatile si actiunile care se pot realiza in cadrul celor doua programe.

Prin Legea bugetului de stat pe anul 2009 nr. 18/2009, in anexele la bugetul Ministerului Turismului au fost aprobate prevederile bugetare aferente celor doua programe turistice, respectiv in anexele 3/54/26 si 3/54/27, in conformitate cu prevederile art. 29 alin. (6) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice".

Inainte de a face unele comentarii, hai sa pun si unele prevederi din HG nr. 314/2009. Confirma faptul ca aceste cheltuieli au fost aprobate, la Anexa 1, Programul anual de marketing si promovare:

"..................................

e) organizarea de evenimente si misiuni cu rol in cresterea circulatiei turistice in Romania sau cu impact in cresterea notorietatii Romaniei ca destinatie turistica, in tara si in strainatate, ori participarea in calitate de coorganizator.

Fondurile bugetare repartizate anual pentru realizarea de evenimente si misiuni cu rol in cresterea circulatiei turistice in Romania sau cu impact in cresterea notorietatii Romaniei ca destinatie turistica, in tara si in strainatate, ori participarea in calitate de coorganizator se pot utiliza pentru urmatoarele categorii de cheltuieli: cazare, masa, transport pentru participanti, inchiriere de sali si aparatura specifica, onorariu pentru formatii artistice prezente in cadrul evenimentului, precum si inchirierea aparaturii specifice, servicii de rent-a-car pentru participanti, tiparirea si transmiterea de invitatii, realizarea de diplome si trofee, protocol, productie materiale publicitare specifice, publicitate inainte si in perioada evenimentului, de tipul: productie si difuzare de clipuri tv si spoturi audio, publicitate prin mijloace electronice, realizarea de CD/DVD cu participantii si principalele produse turistice prezentate etc. Pentru evenimentele la care Ministerul Turismului participa in calitate de organizator sau coorganizator, cheltuielile de reprezentare si protocol se realizeaza pentru oferirea unor tratatii in limita stabilita de ordonatorul de credite pentru fiecare actiune.

Cheltuielile se refera la achizitionarea de produse alimentare pentru tratatii curente si pentru cocktail, apa minerala, bauturi racoritoare si slab alcoolizate, produse de patiserie si cofetarie si altele asemenea. Bauturile alcoolice se achizitioneaza numai in cazul organizarii de cocktailuri;

f) activitati de promovare si publicitate prin intermediul companiilor aeriene care opereaza zboruri catre destinatii din Romania si prin intermediul principalelor aeroporturi din Romania si din strainatate pe care opereaza curse internationale catre Romania, constand in insertii publicitare in materialele de promovare ale companiilor aeriene si ale aeroporturilor, difuzarea de clipuri tv promotionale si filme publicitare de turism in aeroporturi si in aeronave, precum si alte tipuri de activitati de promovare si publicitate, in colaborare cu companiile aeriene sau cu aeroporturile;

g) activitati de promovare prin intermediul insertiilor publicitare in cataloagele turistice realizate de touroperatori, societati comerciale cu activitate de turism, asociatii
profesionale, patronale si organizatii neguvernamentale cu activitate in domeniul turismului, autoritati ale administratiei publice locale si centrale, alte entitati cu activitate cu impact in domeniul turismului, care promoveaza pe pietele-tinta de interes destinatia turistica Romania, produse turistice si pachete de servicii turistice cu locul de desfasurare in Romania;

h) achizitionarea de materiale de promovare de tipul: ghiduri despre Romania, harti,
albume, cataloage, fotoreportaje, fotografii, carti cu specific de turism etc.;

i) activitati de promovare prin intermediul posturilor de televiziune si radio care
realizeaza emisiuni de turism ori alte emisiuni cu impact in cresterea circulatiei turistice in Romania, cresterea notorietatii destinatiilor turistice romanesti sau constientizarea importantei turismului romanesc Fondurile bugetare repartizate anual acestor activitati se pot utiliza pentru
urmatoarele categorii de cheltuieli: costuri de realizare a emisiunilor, difuzarea de clipuri tv in cadrul emisiunii etc.;

j) actiuni generale de publicitate si reclama a destinatiilor turistice romanesti si a
produselor turistice romanesti.

Fondurile bugetare repartizate anual acestor activitati se pot utiliza pentru urmatoarele categorii de cheltuieli: insertii publicitare in presa, in pagini web, ghiduri turistice, cataloage, albume, carti cu specific de turism, publicatii de specialitate, publicitate outdoor in tara si in strainatate, publicitatea destinatiei si a produselor turistice romanesti in mass-media interna si internationala, pe pietele-tinta, activitati de marketing direct etc.;

k) realizarea de materiale de promovare de tipul: cataloage, brosuri, pliante, postere si foi volante, diverse tiparituri, ghiduri si harti turistice, panouri, fotografii, albume, fotoreportaje, diapozitive, materiale audio-video, casete, filme cu specific de turism, CD-uri si DVD-uri turistice, obiecte de protocol, expedierea materialelor promotionale si de protocol in tara si in strainatate etc."
Este perfect. Absolut perfect. Numai ca odata aprobate, aceste actiuni trebuie trecute in Planul de cheltuieli al ministerului la Titlul, Capitolul, articolul, alineatul si subalineatul prevazut de lege !

Comisia de Ancheta are o constatare in acest sens, una dintre ele este in aceasta postare a mea si, probabil, ca aici este cheia. Udrea nu a prevazut cheltuielile la alin. 20.30.01 pentru ca era obligata, tot potrivt legii, sa deschida licitatii. A apelat la alin. 20.30.30 care ii permite sa ofere direct banutii bugetari celor "indreptatiti" ! Asta este problema ei si treaba asta suna a infractiune.

Se pare ca PD-L are experti in incalcarea legii cu legea in mana !!!!!





9 comentarii:

Lilick Auftakt spunea...

Uf, tu explici foarte clar... Dar sa stii ca e greu sa inteleaga oricine si asa.

Crăciun Florin spunea...

M-a deranjat formularea de la Realitatea TV. Eram pe post. M-am simtit "furat". Am venit la calculator sa vad despre ce este vorba. Sa stii ca am stat si am citit si recitit formularile, ca un "procuror". Mie asta mi-a iesit. Ramane sa fiu confirmat sau infirmat.

tony spunea...

Ce spuneti,la Min.Mediului si la Min. Agriculturii au fost tot asa schimbate incadrarile?

Crăciun Florin spunea...

@tony

Nu stiu despre ce este vorba. Nu am urmarit. O informatie suplimentara ?

Lulutza spunea...

Ne agitam cu totii degeaba. Mai are statul asta hoteluri si baze turistice pe care sa le "promoveze" pentru a atrage turisti? Sau Ministerul Turismului plateste bani grei ca sa creasca veniturile unor privati? Ca flota stiu ca nu prea mai avem, iar hotelurile au fost si ele cam toate privatizate...

Aia care detin hoteluri n-au decit sa-i inalte ode si osanale "harnicei" ministrese a turismului! Eu zic in continuare ca Nutzy isi bate joc de banii publici, aruncindu-i in buzunarele unor privati! Putin imi pasa mie ca privatii aia sint nevasta lui Ilie Nastase, colegii de minister ai lui Nutzy dotati cu pensiuni sau colegii de hotelarie ai sotului consort! Tot bani publici sint, pentru imbogatirea unor prieteni "privatizati" de la buget! Pe criza asta, "harnicia" smecherei de Nutzy o sa ne aduca pe toti ceilalti la sapa de lemn!

tony spunea...

Si la Mediu si la Agricultura se face publicitate.Eram curios cum sunt incadrate acolo cheltuielile de publicitate.Pe Nemirschi il acuzau ca nu a facut licitatie.Ar putea sa zica si el ca s-a incadrat la "alte cheltuieli" si nu trebuia licitatie.

Crăciun Florin spunea...

@Lulutza,

Aici ai dat "lovitura". Sub pretextul promovarii turismului, Elena Udrea a preluat in sarcina noastra promovarea pe care privatii ar fi trebuit sa si-o faca. Aici este vorba despre "oportunitatea" acestei promovari. Aici nu este doar Udrea de vina, de vina sunt si Pogea si Boc si, pe baza principiului solidaritatii, toti membrii Guvernului. Pentru mine este evident ca aceste cheltuieli de promovare pe banii nostri vor fi decontati la campania din toamna. Mai cred ca PSD marseaza pe Comisie pentru ca turoperatorii lor nu au fost prevazuti in cheltuieli !

Inca ceva. Turoperatorii romani nu ar fi putut face ce a reusit Udrea ! Este foarte importat. Este o mare cardasie aici.

Ai mare dreptate. "Harnicia ei" ne duce la sapa de lemn.

@tony

O sa incerc sa ma documentez. Din ce am inteles, fara sa aprofundez, Nemirschi se face vinovat ca a admis incheierea unui act sau unor acte aditionale la niste contracte in derulare si, culmea, ca nu a analizat oportunitatea lor ! Deci la Nemirschi sunt acte aditionale.

Daca pe site-urile acestor ministere sunt informatii, o sa le vad. Dar nu stiu daca au planurile de venituri si cheltuieli afisate sau au toate contractele si evidenta evolutiei lor.

Lilick Auftakt spunea...

Domnu', Domnu'... poate cu o inghetata merge. La Comisie!

http://sutu.ro/2009/08/20/elena-iti-iau-o-inghetata-daca-mergi-la-comisie/

Crăciun Florin spunea...

Multumesc @Lilick. Vazut, luat, pus.