vineri, 13 martie 2015

Parlamentul este vraiște. Unii parlamentari sunt ... varză. Unii sunt de rea-credință.

Ne ciondănim pe actele și faptele Camerelor Parlamentului și ale parlamentarilor. Ba și pe a procurorilor din Ministerul Public. În ultimul timp, legăturile dintre procurori și parlamentari devin din ce în ce mai numeroase, ca firele de sfoară dintr-un otgon. Zi de zi vedem cum otgonul se îngroașă.

Presa, varză cum este ea, neștiutoare însă combativă până la extrem, ne dezinformează ... cu grație. Își apără veniturile ilicite. Iar procurorii le cam retează sursele de finanțare.

Am cules niște prevederi de lege. Din legea privind răspunderea ministerială, am ales art. 23 din cap. Dispoziții finale. Aici este o prevedere care fie a scăpat atenției unora fie este ocolită cu bună știință. Este ocolită pentru a salva imunitatea unor mafioți aciuați în Parlament.

Lege privind responsabilitatea ministeriala, legea 115/1999 republicata in 2007

Capitolul IV - Dispozitii finale

Art. 23 
(1) Regulile de procedura prevazute in prezenta lege se completeaza cu cele cuprinse in regulamentele celor doua Camere ale Parlamentului si in Codul de procedura penala, in masura in care prezenta lege nu dispune altfel. 
(2) Urmarirea penala si judecarea fostilor membri ai Guvernului pentru infractiunile savarsite in exercitiul functiei lor, astfel cum acestea sunt prevazute de art. 7-11, se efectueaza potrivit normelor de procedura penala de drept comun. 
(3) Prevederile de ordin procedural ale prezentei legi nu se aplica fostilor membri ai Guvernului in nicio situatie”.

Această lege se adresează doar membrilor guvernului aflați în exercițiul funcțiunii, procedura din această lege se aplică doar membrilor guvernului în funcție. Pentru a nu exista confuzii, art. 23 scoate de sub protecția procedurii legii pe cei care au fost miniștri în alte guverne. Cum este cazul lui Vosganian sau Borbely.

Deși avem o prevedere constituțională clară, la art. 72 alin. (2), unde se prevede că deputații și senatorii pot fi trimiși în judecată pentru fapte care nu au legătură cu voturile lor sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, condiționând de încuviințarea Camerei în cauză doar percheziția, reținerea sau arestarea parlamentarului, în Regulamentul Senatului apare o noutate: aprobarea Senatului pentru ca procurorii să înceapă urmărirea penală:

CAPITOLUL IV STATUTUL SENATORULUI
Secţiunea 1 Imunitatea parlamentară

Art. 172

...

(4) În temeiul art.72 din Constituţia României, republicată, senatorii pot fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără încuviinţarea Senatului, după ascultarea lor. Urmărirea şi trimiterea în judecată penală se pot face numai de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(5) În caz de infracţiune flagrantă, senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei. Ministrul justiţiei îl va informa neîntârziat pe preşedintele Senatului asupra reţinerii şi a percheziţiei. În cazul în care Senatul constată că nu există temei pentru reţinere, va dispune imediat revocarea acestei măsuri.
(6) Cererea de autorizare a trimiterii în judecată, penală ori contravenţională, precum şi cererea de reţinere, de arestare sau de percheziţie se adresează preşedintelui Senatului de ministrul justiţiei.
...”

Este evident că acest regulament încalcă Constituția, pe care o pomenește (copy-paste) la alin. (4).

Degeaba se bucură Vosganian și Borbely că vor scăpa de urmărirea penală și că procurorii vor fi obligați să claseze dosarele lor. Regulamentul Senatului trebuie semnalat CCR ca fiind neconstituțional în aceste prevederi. Pur și simplu adaugă la Constituție ceea ce este de nepermis.

Potrivit acestui statut, Senatul României este stat în stat. Infractorii au cea mai sigură ascunzătoare. Singura lor obligație este aceea de a încropi o motivare sentimentală pentru a stoarce lacrimile colegilor care, după cum se vede, vor interzice procurorilor să tulbure zilele domoale ale infractorilor.

Să nu uităm că cei din PSD se opun, cu vehemență modificării Regulamentului, modificare cerută de PNL. 

Culmea este că în Regulamentul Camerei Deputaților nu apare aberația de la Senat !

În lumina Constituției și a legilor în vigoare, începerea urmăririi penale se poate cere doar pentru miniștrii în funcție, nu și pentru parlamentari. Foștii miniștri nu beneficiază de prevederile legii răspunderii ministeriale ci se duc, așa cum spune legea, la normele dreptului comun.

2 comentarii:

Valentin Berceanu spunea...

Toate legile adaugă la constituție, absolut toate, că altfel n'ar mai fi nevoie de ele. Totul e să n'o încalce.

Crăciun Florin spunea...

Unele o încalecă.