sâmbătă, 2 februarie 2019

Declarații de presă, Ludovic Orban, Cluj, 02 feb. 2019

DECLARAȚII DE PRESĂ ALE PREȘEDINTELUI PNL, LUDOVIC ORBAN, SUSȚINUTE LA CLUJ - 02 FEB. 2019

Am ținut să fiu prezent la acest eveniment extrem de important al PNL, aici, în Cluj unde PNL face performanță în administrația locală și de asemenea, face performanță la nivelul Parlamentului European prin intermediul lui Daniel Buda care este unul dintre cei mai activi, serioși și influenți parlamentari ai PNL în cadrul Parlamentului European și al instituțiilor europene.

Ne pregătim de alegerile pentru Parlamentul European, aceste alegeri sunt extrem de importante pentru Europa și pentru evoluția Europei, pentru România, pentru poziția pe care o va dobândi România în cadrul Uniunii Europene, de asemenea, sunt importante pentru fiecare dintre cetățenii români.

PNL își propune la aceste alegeri să asigure României, prin intermediul parlamentarilor săi, o poziție de egalitate în fața tuturor celorlalte state la nivel european. De asemenea, ne propunem o legătură și mai profundă, și mai strânsă la nivelul Uniunii Europene, în baza căreia deciziile care se iau la nivelul Uniunii Europene să afecteze favorabil românii.

Trebuie să știm astăzi că mai mult de jumătate dintre reglementările care ne afectează viața nu sunt luate din Parlamentul național ci sunt adoptate în cadrul instituțiilor Uniunii Europene, în cadrul mecanismului de co-decizie, în care Parlamentul European are un rol preponderent și prin intermediul reprezentării pe care o are PNL la nivelul Parlamentului European putem ca aceste decizii să fie favorabile României.

Nu în ultimul rând, ne propunem ca obiectiv fundamental ca de pe urma apartenenței României la Uniunea Europeană să beneficieze, în fapt, toți cetățenii României și pe lângă faptul că beneficiază, să știe că orice lucru bun care se întâmplă în viața lor, de la nivelul Uniunii Europene, să fie informați asupra acestui lucru pentru că este extrem de important ca România să rămână un partener serios, un partener care se ține de cuvânt, un partener care respectă valorile și principiile Uniunii Europene și un partener care să aibă cu adevărat forța să influențeze în bine destinul României și al Uniunii Europene.

(Ați stabilit lista cu candidații?)

Lista va fi stabilită în jurul datei de 15 februarie.

(Deja sunt nemulțumiri, am văzut că la Timișoara s-a exprimat dl. Robu.)

Nemulțumiri... nu poate exista nicio nemulțumire atâta timp cât lista nu este decisă. Repet, nu poate exista nicio nemulțumire legată de această listă pentru că această listă nu este încă votată în organismele statutare și nu este stabilită.

(Ne puteți spune niște candidați favoriți?)

Domnul Daniel Buda va fi pe un loc cât se poate de bun, ca o recunoaștere a forței funcției, a forței Regiunii Nord-Vest și mai ales, ca urmare a activității sale laborioase la nivelul Parlamentului European cu rezultate extrem de evidente pentru orice om care vrea să vadă activitatea domniei sale.

(Fiecare regiune din România va avea câte un reprezentant pe un loc eligibil?)

De principiu, căutăm să existe cât de cât o reprezentare echilibrată dar, oricum toți parlamentarii care vor fi aleși vor reprezenta România în primul rând pentru că ei se vor bate pentru interesele României și evident, lor li se vor aloca anumite județe de care să se ocupe suplimentar.

(Legat de somațiile cu restanțele... faceți o prioritizare, noi așteptăm după autostrada Transilvania și dvs. veniți cu Autostrada Nordului)

Am ales această formă a construcției programului de guvernare al PNL permițând fiecărei regiuni de dezvoltare, prin intermediul proiectelor care sunt considerate importante pentru regiunea de dezvoltare Nord – Vest sau pentru întreaga regiune, să formuleze niște propuneri pentru programul de dezvoltare.

Deja avem 5 regiuni care au formulat aceste solicitări de introducere a priorităților în programul de guvernare. Imediat ce se va finaliza acest proiect de adoptare a documentelor la nivel de regiune, ele vor intra în dezbaterea Comisiilor de specialitate. Deci, cu siguranță vor face obiectul unei prioritizări,  în funcție de resursele care pot fi efectiv mobilizate fie din bugetul de stat, fie din fonduri europene, fie din credite luate de la Banca Europeană de Investiții. Ținând cont de posibilitățile de finanțare reale existente va exista o prioritizare a lor pe o perioadă de 10-12 ani.

De exemplu,  modernizarea și electrificarea tronsonului de cale ferată Cluj- Episcopia Bihor, acesta este un obiectiv care apare pe intențiile foarte multor guverne dar este o chestiune de bun simț adică, nu poți, pe un traseu atât de important, să nu ai linie electrificată. S-a dus vremea lui Ceaușescu care nu a electrificat linia de teamă să nu vina ungurii pe calea ferată electrificată. Acesta este un obiectiv care este realizabil și care nici nu necesită o finanțare chiar atât de mare.

(Legat de europarlamentare, dl. Robu v-a cerut ca lista PNL să fie votată de filiale?)

Va fi votată de filiale prin președinții lor pe baza mandatului pe care îl vor primii de la filiale și a prevederilor statutare, nu există nici un fel de discuție pe tema asta.

(Crin Antonescu se va regăsi pe o poziție?)

Este unul dintre candidați, sunt 49 de candidați, aș prefera să nu fac nicio observație legată de vreunul dintre candidați .

(Spuneați despre domnul Buda că va avea un loc eligibil?)

Aici am făcut o excepție care schimbă regula. Suntem aici, acasă la dânșii, ce am spus este adevărat, nu este doar un compliment.

(Care este forul care va decide?)

 Biroul Politic Național.

(Cum va aborda PNL prioritățile pe care le-a stabilit pentru regiunea de Nord- Vest față de prioritățile pe care le-au stabilit toți membrii liberali în cadrul acelei Axe Cluj- Oradea- Timișoara- Arad?)

Aici s-a realizat această asociere, Alianța Vestului pentru ca această asociere între municipalități să aibă capacitatea de a accesa pentru anumite proiecte, anumite finanțări pe care le pot primii de la Uniunea Europeană. În această privință vă spun un singur lucru, că Guvernul PNL după formarea lui, va susține aceste demersuri, ca aceste entități să poată să acceseze fondurile de care au nevoie pentru proiectele de interconectare. Simplu, nu este nimic complicat.

Vă repet, nu-mi place să las vreo urmă de îndoială. Toate aceste documente, rezoluții ale organizațiilor liberale grupate pe regiuni vor fi supuse unei analize în Comisiile de specialitate și în funcție de resursele care vor fi disponibile pentru România, vor fi așezate într-un calendar de prioritate în care se va vedea foarte clar când intră în execuție, cât costă, când se termină, fiecare dintre aceste obiective și din ce resurse financiare va fi susținută realizarea acelui obiectiv de investiții.

O să vă spun niște lucruri extrem de grave. În ceea ce privește infrastructura de transport, în special pe programul de infrastructură mare din 2014 până astăzi, suntem la finalul primilor 5 ani de exercițiu financiar-bugetar, guvernele PSD nu au avut capacitatea să dea în execuție niciun proiect nou de mare infrastructură. Toți banii decontați din exercițiul financiar 2014-2020 reprezintă decontări pe proiecte de investiții care au fost începute în anul 2007- 2013, adică proiecte care au fost începute inclusiv de mine în 2008. Noi am pregătit și analize ca să se vadă cu ochiul liber, în funcție de guvernare ce s-a făcut, cum au fost cuprinse proiectele.

Eu pot să vă spun cu precizie, de exemplu pe Sibiu-Pitești, după 11 ani s-au întors la studiul de fezabilitate care a fost realizat în mandatul meu de ministru și indicatorii tehnico-economici au fost adoptați în 2008. Asta au făcut guvernările PSD, să te întorci la același studiu de fezabilitate, după două revizuiri, după ce ei, astăzi, o să anuleze probabil licitația din cauza raportului de mediu pentru că nu au respectat cererea Comisiei Europene ca Raportul de mediu să conțină toate cele cinci tronsoane care intră în lucru.  Și licitația care a pornit pe tronsonul 1 și pe tronsonul 5, cel mai probabil va fi anulată.

În exercițiu acesta financiar, Sibiu- Pitești care reprezintă prioritatea zero pentru orice om care cât de cât înțelege traseele de transport, să nu faci nimic în 7 ani de zile când ai bani la dispoziție și poți să finanțezi din fonduri europene, este o trădare de țară, după părerea mea, altceva nu poate să fie... sabotaj.

Un alt lucru au făcut, văzând că foarte multe autorități locale au reușit să acceseze fonduri europene, să li se aprobe proiecte, sunt pe cale să înceapă derularea și execuția lor, prin OUG 114 au făcut o mare ticăloșie pe care o semnalez peste tot pe unde merg, trag semnalul de alarmă. Pe toate documentațiile de licitații pentru fonduri europene, pentru lucrările de investiții ale autorităților locale, finanțate din fonduri europene, controlul ex-ante, pe documentațiile de licitație, adică înainte de dinainte de demararea licitației era realizat de structura administrației specializate, și anume ANAP, Autoritatea Națională de Achiziții Publice, care are profesioniștii care funcționează de o lungă perioadă, care nu spun că funcționează bine, pentru că și acolo aștepți cu lunile. Emil Boc era să piardă licitația pe tramvaie pentru că nu știau cum s-o încadreze, transport rutier sau transport feroviar, și au ținut documentația licitației multe luni la ANAP. Și ANAP-ul avea bâlbâieli și întârzieri nejustificate.

Ce a făcut PSD-ul? Fără nici un fel de avertisment, fără comunicare publică, a mutat controlul exact pe documentațiile de licitații, pe proiectele de investiții din finanțare europeană derulate de autoritățile locale prin Consiliile Județene, și-a mutat controlul de la ANAP la autoritățile de management, care autorități de management prin acreditarea lor de către Comisia Europeană, nu au în atribuție controlul și care nu au angajați specializați în evaluarea, analiza și aprobarea documentațiilor de licitații.

Vă spun ce înseamnă asta, blocarea cu luni de zile a proiectelor europene pe care le realizează autoritățile locale. Asta arată, vă spun clar, premeditate și rea-intenție. Așa este și cu absorbția pentru Programul Operațional Regional și pe celelalte programe, avem printre cele mai mici absorbții de la nivel european, ori tu să inventezi această șmecherie prin care să pui niște entități administrative, autoritățile de management care nu au niciun fel de capabilitate, să le pui să facă controale ex-ante, înseamnă că tu, de fapt, vrei să blochezi toate proiectele de dezvoltare, toate proiectele de investiții ale autorităților locale care sunt finanțate din fonduri europene, ceea ce reprezintă din nou o trădare a intereselor fundamentale ale României.

Suntem pe cale de a finaliza analiza critică a guvernării, Cartea Neagră a guvernării, pe care o vom prezenta cel mai probabil, nu săptămâna viitoare pentru că sunt dezbateri asupra bugetului ci săptămâna cealaltă, vom prezenta Cartea Neagră, Volumul 2 cu gravele nerealizări ale guvernării PSD-ALDE.

( După alegerile europarlamentare veți avea o colaborare electorală cu USR și cu PLUS?)

Ați văzut, colaborăm, avem inițiative comune. În ceea ce ne privește pe noi ca Partid Național Liberal, ne-am ferit să generăm dispute sau să-i atacăm, sigur, din păcate, uneori nu este și reciproca valabilă, dar asta este. Noi avem suficientă minte ca să înțelegem că principalul adversar este alianța aflată astăzi la guvernare, PSD-ALDE, și aceasta reprezintă inamicul principal și noi colaborăm cu toți aceia care consideră că PSD-ALDE este inamicul României.

( UDMR va avea un Congres la Cluj, luna aceasta, vreau să vă întreb dacă ați fost invitați și dacă veți participa la acest Congres?)

Ceea ce ați putut constata cu ochii dumneavoastră a fost că, până astăzi, UDMR a votat foarte multe proiecte de legi inițiate de Guvern și a votat împotrivă la aproape toate moțiunile simple, moțiunile de cenzură și alte amendamente importante susținute de PNL. Așteptăm ca UDMR, ca partid membru în Partidul Popular European, să revină la o strategie politică conformă cu familia politică din care face parte și să nu mai gireze un guvern care face un rău imens României.

( De ce nu participați?)

 Pentru că nu am primit invitație.

Niciun comentariu: