luni, 30 iulie 2018

Declarațiil președintelui PNL, Ludovic Orban, la finalul Biroului Politic Național al PNL, 30 iulie 2018

PNL condamnă declaraţiile premierului Viktor Orban care reprezintă o jignire la adresa sentimentului românilor într-un an în care românii sărbătoresc Centenarul Marii Uniri. Aceste declaraţii sunt total deplasate, au un caracter neprietenesc şi sunt cu atât mai jignitoare şi mai grave cu cât au fost făcute pe teritoriul României. Somăm Guvernul să ia atitudine oficială faţă de aceste declaraţii şi să nu tacă în mod complice atunci când avem de-a face cu declaraţii care pun la îndoială dreptul cetăţenilor români de a sărbători Centenarul Marii Uniri şi de a considera acest an ca un an extrem de important în care împlinim 100 de ani de la realizarea Marii Uniri.

PNL somează Guvernul să ia de urgentă măsurile pentru corectarea tuturor dezechilibrelor economice și pentru corectarea gravului deficit bugetar. Avem cel mai mare deficit bugetar pe primele șase luni ale anului, de la criză încoace.

Așa cum arată bugetul este pusă sub semnul întrebării capacitatea Guvernului de a face față cheltuielilor pe care le-a angajat, inclusiv capacitatea de a putea plăti la termen salariile și pensiile din sectorul public, capacitatea de a putea onora angajamentele României și de asemenea, capacitatea de a putea susține programul de investiții, absolut necesar, care este prevăzut în Legea Bugetului de Stat.

La rectificarea bugetara, Guvernul este obligat să ia măsuri pentru a corecta toate dezechilibrele grave  care au fost provocate de politicile guvernamentale. Plecând de la premisele false pe care este construit acest buget, să ne aducem aminte că acest buget este construit pe o creștere economică de 5,5%, ori deja Comisia Europeană a revizuit în scădere perspectivele de creștere economică la 4,1% și chiar acest 4,1% creștere economică este pus sub semnul întrebării de datele de pe primul trimestru și mai ales de cum arată datele privitoare la primele două luni din trimestrul al doilea.

De asemenea, bugetul este construit pe o rată a inflației care nu mai are nicio  legătură cu rata inflației. România a ajuns să aibă cea mai mare inflație între toate țările Uniunii Europene iar această inflație afectează grav puterea de cumpărare a românilor.

Nu în ultimul rând, bugetul este construit pe o altă premisă falsă, și anume evoluția cursului de schimb leu-euro, în care pe luna iunie leul a coborât la 4,6 pe media lunii iunie, în condițiile în care, bugetul este construit pe o rată de schimb medie pe anul în curs de 4,55.

Solicităm ca la rectificare să fie corectate toate aceste nereguli dar în primul rând, solicitarea PNL este ca la rectificarea bugetară, Guvernul să înapoieze banii jefuiți localităților, să corecteze toate găurile pe care le-au provocat în bugetele locale prin niște măsuri care nu au avut alt scop decât să treacă de pe deficitul bugetului de stat pe deficitul bugetelor locale, toate cheltuielile nesăbuite pe care le-au provocat.

În acest sens solicităm din nou aplicarea măsurii care este prevăzută în programul de guvernare de la 1 ianuarie 2018, și anume transferul integral al impozitului pe venit și al impozitului din venitul din pensii către bugetele locale, într-un procent de 58-62% sursă directă de venit către bugetele locale, restul sumei urmând să se aloce prin Consiliul Județean prin sumele de echilibrare sau prin intermediul formulei pe baza căreia se asigură cheltuielile de funcționare ale localităților.

PNL a hotărât astăzi să mandateze Comisia juridică a partidului, să pregătească pentru debutul sesiunii parlamentare, un proiect de lege privitor la introducerea votului electronic și de asemenea, privitor la creșterea reprezentării românilor din diaspora, în parlamentul României.

PNL a hotărât astăzi criteriile, procedura şi calendarul de desemnare a candidaţilor PNL pentru Parlamentul European. Candidaturile vor fi depuse până în data de 1 septembrie. Fiecare candidat va depune un CV politic, un CV profesional şi un proiect de activitate în PE. Fiecare candidat trebuie să reprezinte filialele dintr-o regiune de dezvoltare, din cele opt regiuni de dezvoltare. Am statuat principiul ca pe lista pentru europarlamentare, fiecare regiune de dezvoltare din cele opt să aibă câte patru candidaţi pe listă, plus câte un supleant, astfel încât să asigurăm o reprezentare echilibrată a fiecărei euroregiuni şi a fiecărui judeţ din cadrul euroregiunii. Evident, candidaţii trebuie să intre în campanie începând cu data de 1 septembrie, să solicite votul de susţinere din partea filialelor din euroregiunea în care candidează - este necesar votul a jumătate plus unu dintre filialele din fiecare regiune de dezvoltare - urmând să se stabilească configuraţia finală a listei respectând principiul reprezentării echilibrate a fiecărei regiuni pe lista naţională în baza criteriilor pe care le-am stabilit, respectiv experienţa politică, administrativă şi profesională, calitatea proiectului şi experienţă în relaţiile internaţionale.

Nu în ultimul rând, astăzi am hotărât ordinea de zi a Consiliului Naţional care va avea loc pe 4 august. Pe ordinea de zi o să fie un raport al Biroului Executiv, vor fi două proiecte de hotărâri, cel referitor la criteriile, procedura şi calendarul de alcătuire a listei candidaţilor PNL pentru alegerile europarlamentare, un calendar de desemnare a candidaţilor PNL la funcţiile de primar în municipiile reşedinţă de judeţ. De asemenea, va fi supus dezbaterii şi adoptării un document numit 'Principiile bunei guvernări liberale.

(Candidați pentru europarlamentare?)

Am dat răspunsul la această întrebare și am spus că atunci când voi lua o decizie în acest sens îmi voi informa colegii de partid și ulterior opinia publică. Nu am luat nicio decizie, ca atare, nu am ce să vă spun, se va vedea pe data de 1 septembrie dacă îmi voi depune candidatura sau nu.

(Dar am văzut, conform acelor criterii, că vă rezervați dreptul de a decide cine va fi cap de listă.) 

În privința capului de listă, așa cum este normal și firesc, conform hotărârii adoptate în BPN, s-a luat decizia ca primul loc pe listă să fie decis la propunerea președintelui, de către Biroul Executiv al PNL.

(Care sunt dezavantajele acestui sistem propus astăzi. Au fost și colegi care au susținut că ar putea demobiliza filialele care vor pierde în cadrul acelor euroregiuni.)

Evident că nu toate filialele vor avea candidați pentru că avem 41 filiale județene și 6 filiale de sector și sunt 33 de locuri pe lista de candidați. Problema este de a asigura o reprezentare corectă a fiecărei regiuni pe lista națională, astfel încât fiecare regiune să aibă candidați care să aibă cu adevărat reprezentativitate pentru regiunea respectivă și de asemenea, de a îmbina acest criteriu de reprezentare proporțională și echilibrată a  regiunilor de dezvoltare cu criteriul valorii personale a fiecărui candidat.

(Pe câte locuri eligibile vă bazați?)

Este prematur să deschidem discuția pe acest subiect, cu siguranță vom stabili obiective pentru alegerile europarlamentare. Suntem în faza în care vom demara după Consiliul Național, procedura de selecție a candidaților și în mod evident, termenul de decizie pentru stabilirea candidaților a fost stabilit pentru data de 1 noiembrie. După 1 noiembrie vom stabili și strategia pentru alegerile europarlamentare.

(Nu am văzut acel criteriu pentru o mai bună reprezentativitate  a femeilor pe lista de candidaturi eligibile, vor fi și femei care vor fi pe lista scurtă a PNL pentru Parlamentul European?)

Orice membru al Partidului Național Liberal poate să își depună candidatura pentru orice funcție și in partid și pe listele electorale, indiferent ca sunt alegeri pentru Parlamentul European, alegeri pentru Consiliul județean sau pentru Parlament sau pentru Primărie.

(Și obligativitatea de a cunoaște o limba străină?)

Asta e de la sine înțeleasă. Nu poate fi un criteriu de evaluare.

Deci noi am trecut criteriile de evaluare. În criteriile de evaluare, normal, trebuie să evaluezi experiență politică, profesională, administrativă, experiența in relații internaționale, calitatea proiectului cu care se prezintă fiecare candidat pentru Parlamentul European, adică prin ceea ce spune că va face la nivelul Parlamentului European și la nivelul instituțiilor europene. Cunoașterea unei limbi străine e de la sine înțeleasă și pentru membrii Partidului Național Liberal este un lucru bine cunoscut că îndeplinesc această condiție.

(Domnule președinte s-au auzit și niște țipete ieșind din această sală. Ne puteți zice cine a țipat și de ce?

Nu va pot spune, că nu am auzit țipete.

(La finalul ședinței...acea modificare la statut prin care se schimbă procedura de demitere)

Încă nu s-a modificat statutul. A fost votată  o propunere în Biroul Politic Național. Este o propunere care urmărește o mai bună capacitate pentru Biroul Executiv de a putea îmbunătății performanța electorală a partidului, mai ales în acele filiale care în mod evident nu se respectă deciziile partidului, campaniile naționale ale partidului sau nu își ating obiectivele electorale. Nu a fost nimic, încă nu e modificat statutul, doar s-a votat o modificare.

(Dar de ce s-a contestat în interiorul ședinței de astăzi? )

Este dreptul oricui să facă orice fel de contestație. Eu vă spun că s-a numărat cu mare meticulozitate de 3 ori. Scorul a fost același oricât ar fi încercat să schimbe rezultatul votului.

(Și-a exprimat până acum cineva intenția de a candida la alegerile europarlamentare?)

Pană acum nu. Vom ști cu precizie cine va candida la alegerile europarlamentare până în data de 1 septembrie, care este termenul limită pentru depunerea candidaturilor. Depunerea candidaturilor va începe după data Consiliul Național ce va avea loc pe 4 august și vom ști cu precizie până la 1 septembrie cine sunt toți candidații.

(Dv. veți merge la ședința Consiliului Național cu o țintă pe care să o atingeți în alegeri? Nu vă întreb întâmplător, precedentul președinte a demisionat în urma unei ținte ratate.)

În cadrul Congresului a fost adoptată o moțiune iar în cadrul acestei moțiuni ne-am stabilit obiectivele echipei actuale de conducere și anume câștigarea alegerilor prezidențiale, câștigarea alegerilor locale si câștigarea alegerilor parlamentare. Acestea sunt obiectivele asumate prin decizia Congresului și ele sunt cuprinse în cadrul moțiunii.

În ceea ce privește europarlamentarele, nu am stabilit un obiectiv precis. În mod evident, ne dorim să obținem un scor cât mai mare astfel încât să avem o reprezentare cât mai puternică la nivelul Parlamentului European, o reprezentare care va fi în beneficiul României.

(Care sunt motivele pentru care nu v-ați asumat un scor pe zona de europarlamentare, prin moțiune?)

Nu vă pot da aceste măsuri, eu vă spun că ne-am asumat obiectivele esențiale pentru evoluția partidului și mai ales pentru evoluția României. Cu siguranță ne vom lupta ca să obținem cel mai bun scor posibil al PNL la alegerile  europarlamentare.

(Simțiți  în interiorul PNL, la nivelul aleșilor locali PNL, o demobilizare când vine vorba de alegerile europarlamentare și acesta este motivul pentru care nu ați pus o țintă?) 

Se știe foarte clar că, de regulă, prezența la vot la alegerile pentru Parlamentul European a fost o prezență redusă și de asemenea, se cunoaște că electoratul de dreapta consideră alegerile europarlamentare ca niște alegeri nu foarte importante. Cu siguranță, noi ne vom strădui pentru o campanie bine organizată, o campanie inteligentă în care să ii convingem pe alegătorii de dreapta că este extrem de important să voteze în alegerile pentru Parlamentul European pentru că în funcție de acest vot România va fi mai puternică în Uniunea Europeana sau va fi mai slabă la nivelul Uniunii Europene.

(Până să îi convingeți pe electori, pe colegii dv. i-ați convins?) 

Sunt convins că membrii Partidului Național Liberal se vor implica în susținerea campaniei electorale și că fiecare la locul lui își va îndeplini obiectivele stabilite.

(Altfel ce se va întâmpla?)

Nu exista un alt fel.

(Sancțiuni pentru cei care nu se implică?) 

Eu sunt mai puțin adeptul sancțiunilor, eu sunt adeptul unor obiective serioase, realizabile, care sunt conforme cu capacitatea fiecărei filiale județene, fiecărei organizații locale, astfel încât să-i stimulăm pe colegii noștri să își atingă aceste obiective.

(Dar obiectivele odată neîndeplinite atrag niște sancțiuni?) 

Sigur, dacă există derapaje majore de la obiectivul stabilit care, vă repet, pentru fiecare filială județeană va fi stabilit un obiectiv realist, în baza unei cercetări sociologice în care n-o să le cerem să crească scorul pe care îl au în sondaje cu 10 procente. O să stabilim niște obiective, în mod evident la nivelul fiecărui județ, aceste obiective vor fi descărcate pe fiecare localitate. Așa se procedează, mai ales într-o campanie de tipul campaniei pentru alegerile europarlamentare.

(Trei senatori PNL au semnat un proiect de lege depus de Tit Brăiloiu PSD, proiectul reduce sancțiunile pentru cei care dețin mai multă muniție...) 

Nu cunosc acest proiect, mă voi informa și când voi cunoaște despre ce este vorba vă voi spune ce cred.

(Ar fi un conflict de interese dacă un lider de partid s-ar putea autopropune cap de listă pentru aceste alegeri?) 

Vă gândiți la aceleași teme care nu au nicio relevanță. Fiți convinși ca veți afla componența listei pentru alegerile europarlamentare, veți afla cine candidează, cel târziu în data de 1 noiembrie.

Vă mulțumesc!

Niciun comentariu: