Inainte de a merge la articolele pe care cei doi "titani" ai puterii in Romania de azi le framanta incercand sa scoata un aluat alb din rahatul portocaliu care este materia folosita, sa ne uitam la un comentariu juridic constitutional aparut si acceptat imediat in anul 2003 cand Constitutia a fost modificata, scris de prof. univ. dr. Cristian Ionescu.
M-am mai folosit de comentariile domniei sale, ma folosesc si acum.
Voi pune accent pe institutia remanierii guvernului ca urmare a revocarii unui ministru. Baza legala este in Constitutie, in primul rand si apoi in Legea nr. 90/ 2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu completarile si modificarile ulterioare.
Hai la comentariu. De la inceput atrag atentia asupra faptului ca revocarea unui ministru inseamna remaniere a Guvernului iar rolul Presedintelui sau al Parlamentului a constituit motiv de disputa apriga in timp, cu implicarea nu doar a partidelor politice ci si a societatii civile.
Observ ca specialistii in drept constitutional ai PD-L fac niste speculatii care, chipurile, tin actiunile basesciene in limitele constitutionale. Aiurea. Sunt pe langa. Sunt speculatii lipsite de bun simt.
"Pe parcursul mandatului capatat in urma votului de incredere primit de la Parlament, Primul-ministru poate propune Presedintelui Romaniei revocarea unui membru al Guvernului si numirea in functia eliberata a altei persoane. In legislatura anterioara, ca si in actuala legislatura s-au produs remanieri guvernamentale mai ample, in urma carora unele ministere s-au contopit, au fost revocati si numiti alti ministri, au aparut ministere noi. Aceasta situatie, fireasca, pentru un sistem politic democratic a fost criticata de societatea civila, precum si de partidele din opozitie, care au sustinut ca in spatele procedurii de remaniere s-a schimbat Guvernul care a primit votul de incredere in Parlament si s-a constituit un alt Guvern, fara acordul forului reprezentativ.
Pentru a se curma astfel de speculatii politice Comisia pentru elaborarea propunerii legislative de revizuire a Constitutiei a propus introducerea unui nou alineat la finalul art. 85 cu urmatorul continut: (3) Daca prin propunerea de remaniere se schimba structura sau compozitia politica a Guvernului, Presedintele Romaniei va putea exercita atributia prevazuta la alin. (2) numai pe baza aprobarii Parlamentului, acordata la propunerea primului-ministru.
In motivarea propunerii sale, Comisia a subliniat ca modificarea compozitiei politice sau a structurii Guvernului inseamna depasirea limitelor votului de incredere acordat de Parlament la investitura.
Compozitia politica a Guvernului se poate schimba daca printre membrii sai sunt cooptati reprezentanti ai altor partide. Cat priveste structura Guvernului, aceasta este data de numarul, denumirea sau chiar profilul ministerelor. Orice schimbare ampla a Guvernului poate fi considerata remaniere guvernamentala. Datorita noului text constitutional, introdus prin Legea de revizuire a Constitutiei o astfel de remaniere nu va mai fi posibila fara aprobarea Parlamentului.
Noul text poate, insa, sa ridice semne de intrebare prin ridicarea unor probleme de procedura. Astfel, pentru o remaniere obisnuita, Primul-ministru se adreseaza Presedintelui Romaniei propunandu-i remanierea. Daca remanierea se intemeiaza pe noul alineat al art. 85 din Constitutie, rolul Parlamentului se intareste considerabil, in timp ce se diminueaza rolul Presedintelui Romaniei, care nu are alta alternativa decat sa emita decretele de numire in functie de ministru."
Una din ele se refera la faptul ca schimbarea compozitiei politice a Guvernului inseamna aducerea in Guvern a unor membri din alte partide. Corect. Foarte corect. Dar incomplet. Priveste numai sensul de a aduce si nu il ia in considerare pe cel de a pierde. Pentru ca o schimbare a compozitiei politice este si atunci cand in Guvernul ramas nu mai este nici un membru al partenerului politic cu care s-a constituit Guvernul la investitura de catre Parlament. Este evident, pentru oricine are bun simt sa vada, ca Guvernul Boc nu mai este bicolor ci monocolor ! Nu mai suntem in fata aceleiasi compozitii politice ca la investitura.
In considerarea celor de mai sus suntem in fata unei evidente schimbari politice a Guvernului ceea ce duce la aplicarea prevederilor alin. (3) al art. 85 din Constitutie. Emil Boc, premierul, trebuia sa obtina aprobarea Parlamentului pentru interimatul ministerelor parasite de pesedisti iar Basescu putea emite decretele de numire a interimarilor abia dupa ce Parlamentul aproba cererea lui Boc. Asa a facut Tariceanu !
Suntem in fata unui Guvern ilegal. Orice act emis de membrii actualului cabinet de la momentul acceptarii de catre Emil Boc a nominalizarilor facute de Traian Basescu, de la momentul constituirii noului cabinet, este lovit de nulitate deoarece Guvernul, in intregul sau, a devenit ilegal. Sunt nule pana si actele de administrare ale ministrilor basescieni pe functiile pe care le-au indeplinit pana acum.
Vin acum cu niste prevederi din Constitutie care nu sunt prezentate. Ele vin in ajutorul celor spuse de mine.
Art. 107, Primul-ministru, alin. (3) spune: "Daca primul-ministru se afla in una dintre situatiile prevazute la articolul 106 (Functia de membru al Guvernului inceteaza in urma demisiei, a revocarii, a pierderii drepturilor electorale, a starii de incompatibilitate, a decesului, precum si in alte cazuri prevazute de lege), cu exceptia revocarii, sau este in imposibilitatea de a-si exercita atributiile, Presedintele Romaniei va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a indeplini atributiile primului-ministru, pana la formarea noului Guvern. Interimatul, pe perioada imposibilitatii exercitarii atributiilor, inceteaza daca primul-ministru isi reia activitatea in Guvern".
La alin. (4) vine bomba: Prevederile alin. (3) se aplica in mod corespunzator si celorlalti membri ai Guvernului, la propunerea primului-ministru, pentru o perioada de cel mult 45 de zile.
Ei bine, interimatul functiei de ministru prin procedura de la alin. (3) nu se aplica ministrului revocat ! Nu se aplica din cauza de "corespunzator". Se aplica in toate celelalte cazuri de la art. 106 din Constitutie.
Este evident ca, in cazul unui ministru revocat, primul-ministru trebuie sa mearga in fata Parlamentului pentru ca nu mai are la dispozitie institutia interimatului functiei ! Cand revoci, ai si alta numire gata. Fiind act de vointa al primului-ministru, revocarea nu are interimat. Interimatul apare abia atunci cand ai vacanta postului. Independent de vointa primului-ministru.
Datorita prevederilor art. 107 din Constitutie, se constituie o exceptie de la prevederile art. 85 - Numirea Guvernului -, din Constitutie.
Nu mai spun de faptul ca Hotararea Parlamentului de acordarea increderii Guvernului nu mai are obiect, PSD nemaifacand parte din Guvern, prin revocarea unui ministru si demisiile celorlalti ministri.
Este evident ca Basescu si Boc incalca Constitutia grav. O violeaza. Ea saraca tipa, dar nu are puterea de a riposta altfel.
Sa retinem totusi ca nu avem nici un instrument de riposta la dispozitie in astfel de situatii cand, Executivul, Presedintele Romaniei si Guvernul, nu vor sa mai respecte Constitutia si legile tarii. Singura posibilitate este refuzul cetatenilor de a pune in aplicare actele Guvernului. Ceea ce face Basescu si Boc reprezinta o grava incalcare a drepturilor noastre, cetatenesti, o sfidare a principiilor constitutionale, constituind premisa instaurarii teroarei si asupririi din partea unei formatiuni politice ajunsa la putere si care, in conditii normale ar trebui sa aplice, riguros, prevederile constitutionale. Culmea, Basescu si Boc se bazeaza ilegal pe forta coercitiva a statului in acest demers anticonstitutional: politie, procuratura, serviciile de informatii, administratia publica locala si centrala care vor aplica deciziile guvernului ilegal. Le vor aplica impotriva noastra !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu