luni, 21 iunie 2010

Colegii mei s-au dotat. Tot pe banii europeni

O știre care mă bucură. Poliția de Frontieră se dotează, în continuare, pe banii europeni. Au la dispoziție facilitatea Schengen și își continuă programul de dotare prin contribuția europenilor în vederea securizării frontierelor externe ale coanei Europa. De fapt, polițiștii de frontieră au exploatat cu succes posibilitățile programelor Phare. Cu acele programe s-a trecut la dotarea performantă a structurilor operative de pe frontieră.

Un principiu din Convenția Schengen spune că agenții statelor care execută controlul la trecerea frontierei la frontierele externe ale UE fac acest act în folosul atât al statelor de care aparțin cât și în interesul celorlalte state membre ale UE. Este normal așa din moment ce persoanelor cărora li se permite intrarea pe teritoriul României nu vor mai fi subiecte ale unui control la trecerea frontierelor dintre statele membre ale UE. Pentru că la frontierele interne nu se mai execută controlul persoanelor și mijloacelor de trasport care trec frontiera de pe teritoriul altui stat membru. Nu se mai execută nici controlul bunurilor sau mărfurilor. Este posibil ca, pe teritoriul unui stat membru al UE să se execute controale ale polițiilor naționale sau ale altor organe de stat pe baza unor informații rezultate în urma analizelor de risc sau a unor informații specifice cu privire la mașinile sau ocupanții acestora primite prin sistemele informatice la care polițiile statelor membre UE sunt conectate.



Da, îmi place. Ce să fac, sângele apă nu se face !

12 comentarii:

Hendrix spunea...

Stirea este buna doar in masura in care banii europeni chiar sunt folositi cu folos si nu aruncati pe fel de fel de chestii mai putin importante. Stii prea bine cum se pot risipi bani europeni pe proiecte fara prea mare impact real. Un ultim exemplu in acest sens este recentul scandal in jurul proiectului ,,european''al melaniei mandas-vergu, fosta consiliera a lui funebriu1
Mai tii minte marele scandal din 2004 EADS privind echipamentele de securizare a frontierei? Foarte posibil ca unele proiecte sa fie facute de firme ,,prietene'', n'asa?
Singura chestiune cu adevarat pozitiva este ca lucrurile se desfasoara normal in privinta aderarii la spatiul Schengen. Adica pe 27 martie 2011 vom putea trece granita de vest( sau cea de sud) fara niciun fel de probleme iar mult hulita noastra vama va disparea. Iti imaginezi acum vama Nadlac pustie, adica fara vamesi si politisti de frontiera? Abia astept!

Chiriac Cosmin spunea...

Buna ziua. M-ati putea adauga si pe mine in blogroll, va rog? Sunt Cosmin Chiriac si suntem colegi de partid la sectorul 3; deasemenea sunt si blogger liberal. Va multumesc anticipat.

Crăciun Florin spunea...

Hendrix,

Mă ataci ? Ei lasă că vezi tu. Glumeam.

Ai câteva informații care sunt ... puțin deformate. Nu este vina ta. Ele au fost deformate de cei care au prezentat la presă programele de securizare a frontierei.

Contractul cu EADS este al Comisiei Europene și mai puțin al nostru. A fost o impunere a Comisiei privind câștigătorul (EADS), cei din PSD și mai apoi din PD-L s-au zbătut ca oamenii lor să fie implicați în desfășurarea acestuia. Numai că cei de la EADS nu au acceptat să înghită tot ce au cerut cei din ministerele implicate. Proiectele bănoase din mega-proiectul EADS au avut ca sub-contractanți firme europene. Românii au fost mâna a doua sau chiar a treia. Știu unele lucruri pentru că am lucrat, după ieșirea la pensie, în calitate de expert, la un astfel de program.

Încă o chestie care trebuie clarificată. Frontierele dintre state. Nu dispar. Tratatul Uniunii Europene (cel politic) prevede uniunea statelor independente și nu unificarea totală a statelor. Punctele de trecere a frontierei rămân însă dispar toate autoritățile de control la frontieră mai puțin Poliția de Frontieră. Peste tot în Europa este așa. Pentru că Poliția de Frontieră nu are doar rolul de a controla trecerea persoanelor peste frontieră, are o serie de alte atribuții prevăzute în tratatele dintre statele vecine plus are niște atribuții pe linia cooperării polițienești transfrontaliere prevăzute în Convenția Schengen și Acordul de aplicare al acestei Convenții precum și în alte documente ale Uniunii Europene. Vor exista în aceste puncte, probabil împreună cu polițiștii de frontieră ai statului vecin, dar nu vor mai executa controlul regulat la trecerea frontierei. Eu am vizitat și am făcut documentare în Germania, la frontiera cu Franța. Pe teritoriul german sau francez au fost stabilite punctele în care vor lucra autoritățile germane și franceze în comun (o jumătate de clădire era ocupată de poliția de frontieră federală germană iar cealaltă jumătate era ocupată de poliția de frontieră franceză). Erau și vameși însă doar pentru urmărirea unor bunuri puse sub urmărire. Sunt mai multe amănunte privind punctele de frontieră între țări, spațiul și o anume obligație de confidențialitate mă obligă să mă opresc.

Posibil ca „vama” Nădlac să nu fie chiar așa de pustie. Apropo, corect, după lege, se spune Punctul de trecere frontieră Nădlac ! Vama este doar una din instituțiile de control la trecerea frontierei.

Crăciun Florin spunea...

Cosmin,

Te-am adăugat, cu mare plăcere, la bloggerii liberali. Baftă cu blogul și cu politica. Ai nevoie.

Hendrix spunea...

@Cepeca Sa te atac?!?! Sa nu mai spui asta, nici macar in gluma. Inca din iunie 2007, de cand scriam la Coti, m-am convins de faptul ca este greu sa fii contrazis, ai o argumentatie beton, aproape imposibil de contracarat. Te respect prea mult ca sa te atac, eventual imi prezint in mod diferit opinia fata de o anumita situatie politica sau economica.
Cand vorbeam de scandalul EADS ma refeream exact la ,,subcontractanti'', firme prietene cu puterea politica. Nu cred ca are rost sa vorbim despre castigatori proiectelor europene si modul cum castiga, n'asa?
Sunt surprins de afirmatia ta ca ar mai exista in continuare Politia de frontiera, chiar si dupa aderarea la spatiul Schengen. Am mari dubii ca ar fi chiar asa. Vorbesti despre vamesi nemti si francezi care ar ocupa impreuna o cladire, dar ai omis sa spui daca ai vazut cu ochii tai vamesi care sa te controleze!
Intamplator plec vineri in concediu in Croatia. Voi avea ocazia sa vad daca voi fi controlat la intoarcere la vama sloveno-italiana, italiano-austriaca, austriaco-slovena sau slovena-maghiara. Daca voi gasi macar un singur politist de frontiera care sa ma inoportuzeze cu vreo intrebare iti voi da de stire!
Documentarea mea in vederea stabilirii rutei a tinut cont si de Google Earth. Iti recomand sa te uiti si tu, sa vezi poze cu fostele cladiri ale vamilor, acum PUSTII! Ma refer desigur la dizolvarea acestor vami intre tarile central si est-europene care au aderat la spatiul Schengen pe 21 decembrie 2007(pl, cz, sk, h, slo, lit, let, est).

Crăciun Florin spunea...

Hendrix,

Ți-am spus că ai informații însă nu sunt complete.

Tu îi faci pe toți „vameși”. Nu este așa. Unii sunt vameși - structurile vamale au fost desființate și la noi la frontierele „interne”, datorită desființării controlului bunurilor și mărfurilor la trecerea frontierei între statele membre ale UE, potrivit Tratatului Comunității Europene (TCE) pe care l-am semnat la aderare - alții sunt polițiștii de frontieră, alții sunt poliția sanitar-veterinară, fitosanitară, drumarii ... Toți dispar mai puțin polițiștii de frontieră care au și grija frontierei reale (bornele de frontieră, soluționarea conflictelor de frontieră, cercetarea în comun cu autoritățile vecine a evenimentelor de frontieră și, potrivit Convenției Schengen, reintroducerea controlului la frontiera între două state Schengen atunci când pe teritoriul statului vecin au loc evenimente ce impun acest control).

În România, structurile actuale ale Poliției de Frontieră la frontiera cu Ungaria și Bulgaria se reduc substanțial, prin desființarea direcțiilor teritoriale și a inspectoratelor județene rămânând sub forma serviciilor de frontieră care își concentrează activitatea pe frontiera verde. Așa că, o să-i găsești acolo. Posibil nu în toate punctele de trecere a frontierei, unele vor fi părăsite, în altele însă da.

Austria nu mai are puncte de trecere a frontierei active (este stat intern Schengen) însă clădirile au rămas și se ocupă de jandarmii austrieci (care au executat controlul la trecerea frontierei până acum ceva ani) atunci când, temporar, reintroduc controlul la trecerea frontierei (anul trecut au avut un astfel de control la frontiera cu Ungaria și Slovenia !).

Nu mă miră să le găsești părăsite. Însă este o aparență.

Hendrix spunea...

Toate statele din centrul si estul Europei sunt ,,interne'' Schengen din 21 decembrie 2007, in sensul ca fac parte din acest spatiu! Exemplul dat de tine cu Austria este un caz particular, fiind inconjurat doar de state membre Schengen.
Ai trecut granita inainte de 89? Daca da, stii cam ce scarbosi erau, car de marlani! Erau si ei un fel de militieni, avizi de a mai face un ban in plus, dornici de a te umili. De cate ori plecam aveam o senzatie de usurare, parca si aerul era mai placut ,,afara''. Intarea in tara era un cosmar, reveneai in inchisoarea numita Romania! Eu n-am uitat si n-am sa uit vreodata ticalosia vamesilor romani, vestiti pentru rautatea si nimicnicia lor! Am o scarba fata de ei imposibil de reprimat! De asta si bucuria mea ca nu le voi mai vedea meclele de melteni, ma intelegi?

Crăciun Florin spunea...

Te înțeleg, Hendrix. Cum să nu. Cu vameșii am avut multe războaie în calitate de grănicer și mai apoi polițist de frontieră. Dar, trebuie să recunosc, nu cu toți. Am găsit și oameni corecți, în limita posibilului pentru persoane aparținând, profesional, de tagma celor de la finanțe.

Hendrix spunea...

@Cepeca N-am sa fac niciodata confuzia intre un granicer care apara hotarul si un politist de frontiera gen Garcea.
N-as spune ca politistii de frontiera sunt toti o apa si un pamant. Eceptiile nu fac decat sa confirme regula! Am vazut atatea porcarii facute de vamesii romani, am asistat la atata ticalosie incat mi-e scarba sa vorbesc despre aceste specimene, crede-ma!

Crăciun Florin spunea...

Nu pot decât să fiu de acord cu tine Hendrix. În totul.

Hendrix spunea...

@Cepeca Am rude in Nadlac(n-am sa-i spun vama ca sa nu te supar!). Ai idee cam ce case si masini au vamesii astia? Ai idee cam ce tupeu au in viata astia? Ai idee cu cata SCARBA se uita un vames la tine? Am cunoscut multi vamesi in Nadlac si sunt un monument de prostie-aroganta-tupeu-nesimtire! Ce impresie ai despre niste ,,oameni'' care fura pe fata si isi afiseaza ostentativ ,,bogatia''? Stii de ce SISTEMUL a functionat timp de 20 de ani? Ei hraneau cu o importanta parte din shpaga aparatul central din Bucuresti! MI-E SCARBA!!! NU VREAU SA-I MAI VAD IN FATA OCHILOR!

Crăciun Florin spunea...

Prietene Hendrix,

Am habar de ce spui tu. Chiar am condus o echipă de cercetare la Nădlac pe baza unor sesizări. La o discuție cu procurorul de caz (militar, noi aveam, pe atunci, statut de militar) eram în dubiu: să încep o cercetare penală împotriva unui polițist de frontieră sau să mă limitez la o cercetare administrativă lăsând procurorul să meargă cu cercetările prealabile până la adunarea unui material probator suficient să înceapă urmărirea penală împotriva tuturor celor vinovați. Avea un fișet metalic plin cu probe materiale ce indicau ca făptuitori polițiști de frontieră și vameși, în egală măsură. Procurorii militari de la Timișoara (aveau competență teritorială) „glumeau” spunând că la Nădlac s-a format „o firmă” cu o eficiență deosebită. „Produceau dividente”, pe fiecare tură de serviciu, mai mult decât oricare altă firmă cunoscută. Toți aveau case și mașini de ultimă generație, ba și ceva peste, erau aroganți - m-au întrebat unii dacă cercetarea mea este doar ca să îi sperie sau este ceva serios (?!) -, amenințau cu tot felul de parlamentari sau indivizi de prin Guvern ... Erau pesediștii la guvernare însă o parte dintre indivizi erau la Nădlac de pe timpul CDR ! Oamenii și-au reorientat „cotizația” și au rămas la „produs”.

Știu Hendrix, știu. Acolo, pe vest, am avut mai multe cercetări. La punctele de trecere a frontierei. Corupția era în floare acoperită politic fie de la nivel local, fie de la nivel central. Iar ceea ce spui tu cu „shpaga la București” este foarte, foarte reală.