vineri, 8 februarie 2019

DECLARAȚII DE PRESĂ ALE PREȘEDINTELUI PNL, LUDOVIC ORBAN – 08 FEBRUARIE 2019




Mulțumim că ați onorat invitația noastră de a participa la această conferință de presă. Subiectele de astăzi se referă la OUG 114 și la Legea bugetului de stat și a bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2019. Eu mă voi referi la OUG 114.

În cadrul mecanismului din semestrul european, Comisia Europeană elaborează un raport anual privitor la economia fiecărei țări din Uniunea Europeană. M-aș fi așteptat din partea Guvernului să facă public draftul de raport pe care l-a primit și la care trebuie să formuleze observații, evident că acest lucru nu s-a întâmplat și evident că toate observațiile critice care sunt cuprinse în acest raport privind România, privind măsurile guvernamentale, în special în domeniul economic, au fost trecute sub tăcere.

Noi am obținut acest draft de raport care are o parte consistentă privitoare la măsurile aberante cuprinse în OUG 114. Experții europeni critică în termeni extrem de duri prevederile OUG 114 adoptată fără dezbatere publică, fără niciun avertisment la finalul anului trecut.

Experții europeni atrag atenția că investițiile private ar putea fi reduse, pentru că nerealizarea proiecțiilor bugetare inițiale ale Guvernului în 2018 ar putea duce la noi taxe și impozite în acest an, iar absența unui buget pentru 2019 provoacă și mai multă incertitudine și stabilitate, adică exact ceea ce se întâmplă astăzi în România.

În privința măsurilor care se referă la Pilonul 2 de pensii, raportul face următoarele observații pe care le citez: „Modificările aduse Pilonului 2 de pensii fac impredictibile funcționarea fondurilor private de pensii, le vor afecta negativ rezultatele financiare și, atenție, vor crește riscul ieșirii administratorilor privați de pe piață.

Aș vrea să dau un mesaj către cei 7 milioane de români care sunt contribuabili la Pilonul 2 de pensii. PSD- ALDE au premeditat crima împotriva Pilonului 2 de pensii, distrugerea sau naționalizarea Pilonului 2 de pensii încă dinainte de a  ajunge la putere.  Nu le-a ieșit până astăzi pentru că, pentru a ucide Pilonul 2 de pensii au apelat la interlopi din Craiova, din Alexandria și au simțit nevoia să angajeze asasini profesioniști, în persoana lui Vâlcov și Orlando Teodorovici.

Menținerea prevederilor din OUG 114 vor duce la dispariția Pilonului 2 de pensii. Chiar dacă nicio firmă privată nu declară lucrul acesta, este evident pentru orice om care cunoaște cât de cât mecanismul  funcționării acestor societăți de administrare că, practic, nicio companie nu va mai avea interes să rămână pe piața românească, să administreze fondurile de pensii. Capitalul social obligatoriu care este cerut prin intermediul OUG 114 este de unsprezece ori mai mare decât capitalul subscris astăzi.

Practic, până astăzi, investițiile inițiale făcute de administratorii fondurilor de pensii încă nu au fost recuperate integral. Cu apariția obligației de creșterea a capitalului social în funcție de mărimea activelor, practic, recuperarea activelor necesare se va face în funcție de administratorul privat în perioade de timp între 35 și 50 de ani.

Nimeni nu investește într-o afacere în care recuperarea investiției se realizează în 50 de ani. Ca atare, din punctul nostru de vedere, este foarte clar că obiectivul real al modificărilor din OUG 114 este alungarea firmelor specializate în administrarea fondurilor private. Banii contribuabililor, care reprezintă aproape 11 miliarde de euro, vor ajunge pe mâna unor infractori, a unor hoți profesioniști cum sunt Liviu Dragnea, Darius Vâlcov și alții, care vor ajunge, practic, în situația de a administra acești bani pe care vor să-i prăduiască în tot felul de proiecte fără nici un fel de fundamentare economică.

Prevederile din OUG 114 privitoare la Pilonul 2 de pensii  vor lăsa toți cetățenii români activi astăzi, care contribuie la Pilonul 2 de pensii, vor fi lăsați fără dreptul la o pensie suplimentară decentă care să fie rezultatul contribuțiilor pe care l-au făcut în toată perioada activă a vieții  și îi vor condamna la sărăcie atunci când vor ajunge la vârsta de pensionare.

În ceea ce privește prevederile din OUG referitoare la sistemul financiar-bancar, respectiv supra taxa pe activele bancare, Experții Comisiei Europene apreciază  că aceste noi taxe vor avea un impact negativ major, vor afecta stabilitatea sistemului bancar și vor duce la o reducere a activității de creditare în întreaga economie. Mai precis, băncile vor fi puse în imposibilitatea de a susține procesul de finanțare a companiilor, procesul de finanțare a cetățenilor români, în special în achiziționarea bunurilor de folosință îndelungată.  Toate acestea vor duce la o stagnare economică, la o reducere a perspectivelor de creștere economică care deja este prezentă în economia românească și toate analizele privitoare la evoluțiile viitoare ale economiei românești prevestesc acest lucru, o reducere a creșterii economice, dacă nu chiar o  încetare a creșterii economice la care vor contribui.

De asemenea, în domeniul energiei, experții Comisiei Europene consideră  că suprataxarea companiilor din sectorul energetic și din comunicații va duce la reducerea investițiilor din aceste sectoare și la amânarea investițiilor în producția de gaze de la Marea Neagră.

PNL revine cu un mesaj categoric către Guvern: Abrogați OUG 114! 

Treziți-vă în ceasul al doisprezecelea și renunțați la aceste taxe aberante, la aceste taxe absurde care nu fac altceva decât să distrugă cele mai importante sectoare ale economiei românești  și care riscă să ducă la dispariția creșterii economice în economia românească și la reducerea oricărei perspective de creștere a veniturilor  pentru cetățenii români. În cazul în care Guvernul nu va accepta abrogarea  acestei Ordonanțe, imediat după adoptarea bugetului, Partidul Național Liberal va solicita procedură de urgență pentru respingerea în Parlament a prevederii OUG 114. De asemenea, așa cum am anunțat, deși după acest raport îmi dau seama că materialul nostru informativ adresat Comisiei Europene, pe care îl pregătim pentru săptămâna viitoare, aproape își pierde rosul pentru că din analiza făcută de experții Comisiei Europene se vede foarte clar că există deja o evaluare făcută privind impactul extrem de negativ al acestor măsuri pentru economia românească.

Închei prin a manifesta o nedumerire. Eu nu pot să înțeleg ce s-a întâmplat cu Tăriceanu care era premier al Partidului Național Liberal, atunci când a fost adoptată legea care a reformat sistemul de pensii prin care s-a introdus, practic, Pilonul 2 și Pilonul 3 de pensie, ca formă de asigurare a unei pensii suplimentare, pensiei obținute din sistemul public absolut necesară pentru a putea permite populației active de astăzi să beneficieze de o pensie decentă atunci când vor ajunge la vârsta de pensie.

Eu nu pot să cred că a putut să își piardă mințile într-un asemenea hal, încât să ajungă să lupte împotriva unui proiect pe care practic l-a inițiat în perioada în care a guvernat. De asemenea, nu pot să cred că UDMR care era membru al Guvernului, atunci când a fost inițiată reforma pensiilor în guvernarea 2005-2008, ar putea să sprijine asemenea aberații care ar putea să ducă la distrugerea Pilonului 2 de pensii și care să lase milioane de români fără perspectiva unei pensii decente și care să fie puși în fața unui pericol, ca banii lor să ajungă pe mâna unor tâlhari care să-i risipească în proiecte care nu vor duce la nimic bun.

Întrebări și răspunsuri:
 
(Voiam să vă întreb, ați fost la DNA, ne puteți spune în ce context?)

Un fost coleg de partid a formulat o plângere penală ridicolă, atunci când a fost exclus din partid și a generat o ancheta a DNA, în aceasta anchetă a DNA, evident, au fost chemați toți participanții la decizie și am fost invitat ca să îmi fie înmânată rezoluția de clasare pentru că nu există fapte penale, apropo de asta nici nu știam despre ce este vorba.

(Vă referiți la domnul Cataramă?)

Da!

(Lista pentru Europarlamentare, se aproprie data de 15 februarie, zi la care spuneați că ar trebui să fie gata această listă. În acest moment mai sunt discuții sau negocieri?)

Vom stabili data reuniunii Biroului Executiv și cel mai probabil 15-16 februarie, vom permite fiecărui candidat să își prezinte candidatura, argumentele după care vom face un vot competitiv în Biroul Executiv, după ce vom vota în Biroul Executiv, vom convoca Biroul Politic Național unde propunerea de listă votată în Biroul Executiv va fii supusă validării.

(Aveți omul care deschide lista?)

Avem foarte mulți oameni care pot să deschidă lista. Avem o echipă de europarlamentari, care cu siguranță, va fii cea mai puternică echipă pentru România. Pentru că astăzi, Partidul Național Liberal este singura forță politică respectată, apreciată, care este parte a unei familii politice care conduce Europa de multe mandate și are posibilitatea de a influența deciziile care se iau la nivelul Uniunii Europene, astfel încât aceste decizii să genereze avantaje, câștiguri, beneficii pentru cetățenii români.

( Cu domnul Crin Antonescu ați mai discutat, rămâne pe listă?)

O să vă dau rezultatul votului Biroului Politic Național, care va decide lista.

(Vreau să vă întreb, ați invocat datele din acest draft al Comisiei Europene 

Cu siguranță, de aceea am preferat să mă refer la Ordonanța 114, pentru că Ordonanța 114 generează niște efecte extrem de grave de disturbare a economiei românești. În primul rând, afectează sistemul financiar – bancar, care practic este cel care pompează sânge, bani în economia românească și este cel care asigură suportul dezvoltării afacerilor, suportul creșterii puterii de cumpărare, iar disfuncționalitățile majore ale sistemului financiar – bancar care vor fii provocate de către reglementările din Ordonanța 114 vor avea consecințe negative pentru fiecare român, pentru că fiecare român se va împrumuta mai greu, în niște condiții de creditare mult mai dificile, probabil cu dobânzi mai mari, ca să poată să facă față la menținerea profitabilității în condițiile suprataxei absurde. De asemenea, fiecare companie din România, în special companiile românești pentru că sunt companii străine care pot să ia credite de la bănci din alte țări, să spun banca de unde provin, în timp ce companiile românești sunt dependente de finanțările pe care le primesc de la băncile din România, deci vor fii extrem de afectate companiile românești, în toate planurile lor de afacere și în toate planurile lor de dezvoltare, deci toată lumea va suferi de pe urma dezechilibrelor majore care vor fii provocate în sistemul financiar – bancar. În domeniul energetic încă nu se simte și nu se vede, dar vă spun și am mai spus, crește prețul la energie, crește prețul la gaz, pentru companii  în primă fază, după aceea pentru consumatorii casnici. Noile taxe vor duce la falimentul mai multor companii din domeniu sau o restrângere a profitabilității companiilor din domeniu, iar multe companii ca să poată să supraviețuiască o să mărească tarifele și prețurile.  În ceea ce privește companiile care încheie contracte de furnizare a energiei electrice pe termen mediu și lung, deci nu cele care vând pe piață pentru ziua următoare, o să mă refer și la asta, deja au primit notificări în care furnizorii de curent electric care au contracte de furnizare le-au spus că prețul va crește cu între 30 și 50%. Gândiți-vă ce înseamnă o creștere a prețului energiei electrice care va duce la o creștere a costurilor cu energia, care vor duce la o creștere a prețurilor și tarifelor pentru toate companiile, în special pentru companiile care utilizează energie multă și au în structura costului un procent important de costuri cu energia electrică.

La fel este cu gaz. Nu știu cum o să reglementeze, de exemplu, problema rețelelor centralizate din marile orașe, pentru că toate CET-urile care consumă gaz o să cumpere gaz la prețurile de pe piață. Deci, practic, energia electrică produsă pe gaz și energia termică produsă pe gaz va crește cu acel tarif. Ca urmare a prevederilor ordonanței care instituie 2% pe cifra de afaceri pentru întreg lanțul, de la lanțul de producție, transport, distribuție, furnizare.


În ceea ce privește companiile din comunicații, una din criticile care există, de exemplu, în acest raport, este faptul că nu există un plan de digitalizare. Nici pentru digitalizarea economiei, nici pentru digitalizarea administrației și știm foarte bine că de doi ani de zile de când a venit PSD la putere nu a pus în practică niciun plan de informatizare, de digitalizare în administrație sau în interfața dintre administrație și companii sau cetățeni.

Au obligat, de exemplu, firmele să-și cumpere noile sisteme fiscale, în schimb ei nu și-au cumpărat serverele pe care trebuiau să înmagazineze toata informația care este primită de la casele de marcat fiscale, iar în mod evident pentru Pilonul 2 de pensii, menținerea în viață a acestor reglementări, înseamnă dispariția Pilonului 2 de pensii, înseamnă naționalizarea sistemului Pilonului 2 de pensii, pentru că repet, firmele care administrează, care sunt firmele profesioniste, care sunt firme specializate în investiții, în utilizarea banilor, care au avut randament, randament mediu pe primii 10 ani de zile a fost de 8,06. Suntem pe locul 2 ca randamente între țările europene privitor la randamentele fondurilor de pensii.

Companii care au asigurat o creștere, de exemplu, a depunerilor inițiale în perioada asta cu 1,4 miliarde de euro, adică au înmulțit banii deponenților prin investițiile inteligente care le-au fost făcute.

Gândiți-vă că la ora actuala Pilonul 2 de pensii, banii oamenilor care sunt în Pilonul 2 de pensii finanțează inclusiv bugetul de stat. 20% din totalul titlurilor de stat care există pe piață au fost cumpărate de administratorii Pilonului 2 de pensii, nici măcar statul nu o să mai aibă, plus, investind în bursă, Pilonul 2 de pensii reprezintă una dintre resursele de bază pentru dezvoltarea bursei de valori din România la statutul de piață energentă, obiectiv care este asumat și care din păcate,  nu a fos susținut în niciun fel prin măsurile care au fost luate de actualul guvern.

Repet, abrogarea OUG 114 este o necesitate absolută. A menține în vigoare OUG 114 înseamnă o crimă împotriva economiei românești și înseamnă un atentat la bunăstarea fiecărui cetățean român.

(În acest draft există și referiri, de exemplu, la problema aderării României la spațiul Schengen? După cum bine știți, ieri, a avut loc, o primă zi a Consiliului JAI, iar în cadrul acestor discuții doamna ministru, Carmen Dan, a susținut că s-ar fi discutat și despre acest aspect)

A mințit cu nerușinare și știm lucrul asta. Deci pe agenda Consiliului UE pe Justiție și Afaceri Interne, la partea de Afaceri Interne nu a existat acest subiect pe ordinea de zi,  nu s-a discutat nici măcar informal.

Deci este o minciună gogonată și asta am și reproșat Guvernului României că nu  și-a asumat răspunderea de a se bate pentru români și de a încerca să atingă acest obiectiv al României de aderare la spațiul Schengen. Toți românii trebuie să știe astăzi că nu suntem în spațiul Schengen  numai și numai din cauza Guvernului PSD-ALDE, din cauza atitudinii ostile pe care o au față de tot ce înseamnă valoare, principiu de la reglementare, de la nivelul UE și prin conflictul pe care l-au deschid cu instituțiile europene, un conflict care se datorează atitudinilor complet anti-europene.

Principalul vinovat pentru că România nu este în Schengen, repet, este actualul Guvern, care nici măcar nu și-a fixat ca obiectiv, nici măcar nu a încercat să introducă pe ordinea de zi acest subiect.

(În acest draft există vreo referire la situația României..)

Am analizat, am avut un timp foarte scurt să îl analizez. M-am concentrat pe valorile făcute în special în domeniul economic, dar sunt multe elemente critice în acest raport. El va trebui să fie făcut public de guvernanți și probabil după ce va primii observațiile Comisiei Europene va ține cont de observațiile pertinente care sunt făcute de Guvern și va face public raportul asta.

(Legat de posibile amendamente la proiectul de buget. În acest proiect de buget se prevede  o subvenție substanțială, aproape dublă față de anul trecut alocată pentru partidele politice, aproximativ 0,04% din PIB. Înseamnă foarte mulți bani pentru partidele politice.)

 Nu avem nevoie de o astfel de finanțare. Cu siguranță vom analiza un amendament de reducere a alocărilor pentru partide.

(De ce este nevoie în momentul de față de astfel de sume?)

Întrebați partidele de guvernământ. Nu noi am luat decizia, nu noi am solicitat, să nu cumva să identificați vreo răspundere pentru creșterea alocărilor pentru partide la noi. Veți vedea la proiectul de buget că noi vom susține reducerea acestor sume alocate către partide.

( Revenind la alegeri, au apărut informații cum domnul Rareș Bogdan ar putea fi candidat din partea PNL la europarlamentare și chiar să deschidă această listă. Puteți să lămuriți aceste zvonuri? )

Nu, nu pot să lămuresc aceste zvonuri, componența listei va fi făcută publică după ce va fi adoptată decizia în Biroul Politic Național.

( L-ați măsurat pe Rareș Bogdan în sondaje?) 

Știți foarte bine că am realizat un sondaj pe aproape 26 de mii de subiecți. Nu, nu l-am măsurat.

(Ați avut o discuție cu Rareș Bogdan pentru o posibilă candidatură la europarlamentare?)

Am avut foarte multe discuții cu Rareș Bogdan și m-aș bucura să am discuții în continuare, mai ales la emisiunea domnului Rareș Bogdan, că nu am mai fost de mult, dar nu din cauza lui Rareș Bogdan.

( Legat de lista pentru europarlamentare, cu domnul Klaus Iohannis ați mai purtat discuții?

Am anunțat public faptul că președintele a spus foarte clar că nu interferează în decizia partidului privitoare la componența listei pentru alegerile pentru Parlamentul European. Este decizia PNL.

( Și vă întâlniți cu dânsul să-i prezentați deciziile?)

M-ați mai întrebat pe tema aceasta, în condițiile în care decizia alcătuirii listei este decizia PNL, normal că președintele nu se va implica în alcătuirea listei.

( Pentru că ați spus că vreți să reduceți această subvenție, care va fi propunerea pentru folosirea banilor în momentul de față? Dacă veți propune o reducere, cât va fi această reducere și unde să se ducă restul de bani? )

Comisia noastră de buget-finanțe încă este în curs de elaborare a amendamentelor cerând, evident, propuneri de amendamente de la toate celelalte comisii de specialitate. Deja am adoptat un set de amendamente, vor mai veni propuneri de amendamente care vor fi susținute de PNL. Nu pot să vă spun cum va fi amendamentul, decât că vom cere reducerea alocărilor de la buget pentru partidele politice.

( Dacă nu vă vor fi acceptate aceste amendamente, luați în calcul protestul, adică să nu mai participați la dezbaterile pe buget?)

Nu sunt adeptul părăsirii câmpului de luptă. Ne vom bate, ne vom susține amendamentele, cu siguranță vom vota împotriva bugetului, în cazul în care nu ne vor fi aprobate amendamentele cele mai importante, dar să părăsim câmpul de luptă, nu prea ne stă în fire.

Niciun comentariu: