sâmbătă, 25 august 2018

Sibiu, 24 august 2018. Declarație de presă a președintelui Klaus Iohannis

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Bună ziua!

Jurnalist: Bună ziua! Voiam să vă întrebăm de ce aţi venit acum, având în vedere că este totuşi o şedinţă de partid, chiar şi mai puţin formală.

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Da, este o ședință informală și, cum și ședința, și eu suntem în Sibiu, am decis să vin, să îi salut și, fiind în Sibiu, mi s-a părut o coincidența care merită exploatată. Ştiţi că în 2019, în prima parte a anului, România are Preşedinţia Consiliului Uniunii Europene şi Summitul aferent se va ţine în Sibiu. Deci, iată, o ocazie foarte bună de a readuce şi în atenţia conducerii PNL, dar şi în atenţia publicului general, această temă extrem de importantă.

Jurnalist: Ce mesaj veţi transmite Partidului Național Liberal?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Mesajul de astăzi este unul mai degrabă simplu. În primul rând, am venit să îi salut. În al doilea rând, să le spun câteva ceva despre felul în care se pregăteşte România pentru 2019, care sunt priorităţile României şi, sigur, care este importanţa şi valenţa Summitului de la Sibiu.

Jurnalist: În legătură cu evenimentele din 10 august, aţi primit un raport? Ştiţi, aveţi o imagine de ansamblu despre ce s-a întâmplat în Piaţa Victoriei?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Sigur că am primit un raport de la cei care se ocupă în Administraţia Prezidenţială de securitatea naţională.

Jurnalist: Care sunt concluziile?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Însă concluziile pe partea mai neplăcută trebuie să le prezinte procurorii militari şi aştept cu foarte mult interes. Cred că au fost atâtea evenimente negative în Piaţa Victoriei, faptul că guvernul PSD a gazat şi a bătut românii mi se pare incalificabil, inadmisibil din absolut orice punct de vedere. Însă nu vreau să mă exprim asupra acestor chestiuni până când nu avem nişte concluzii mult, mult mai amănunţite.

Jurnalist: Aţi primit informaţii despre o tentativă de asasinat în ceea ce îl priveşte pe Preşedintele Camerei Deputaţilor?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Nu am auzit niciodată despre aşa ceva. Dar, cum s-a vehiculat la televizor, mi s-a părut că omul deja are fricile, obsesiile şi coşmarurile unui dictator.

Jurnalist: Vă referiţi la domnul Dragnea?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Da, mă refer la Dragnea.

Jurnalist: Astăzi Guvernul a dat un comunicat prin care spune că întârziaţi aplicarea legii pensiilor şi că blocaţi, practic, rectificarea de guvern. De ce aţi făcut şedinţa CSAT aşa de târziu?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Iată o nouă minciună marca PSD şi o nouă minciună a Guvernului incompetent Dăncilă. Nu îmi place să repet aceste lucruri, dar nu pot să găsesc alte calificative. Guvernul îi minte pe români şi guvernează într-un mod pe care pot să îl explic doar ca cinism, altceva decât cinism nu este.

Haideţi să vă explic care este problema. Guvernul poate să facă orice rectificare bugetară fără niciun aviz de la CSAT, fără să îmi ceară părerea, cu excepţia zonei de securitate naţională.

Citesc astăzi în Gazetă că guvernul nu poate să dea pensii - auzi! - sau salarii, că nu poate să dea bani la şcoli, la spitale fiindcă eu nu am dat aviz în CSAT. Este o mare, mare minciună!

Guvernul poate să facă rectificări pe sănătate, pe educaţie, pe pensii, pe salarii, pe agricultură - atenţie, aici se prefigurează o catastrofă naţională cu pesta porcină! -, însă văd că pe dumnealor nu îi preocupă aceste chestiuni, îi preocupă ce fac eu cu CSAT. Ei, am convocat CSAT!

Însă, repet, guvernul putea să facă orice rectificare dacă asta se dorea. Acum, sigur, putem să ne punem întrebarea de ce minte guvernul. Doar incompetenţa guvernului cred că nu este o explicaţie suficientă în acest caz.

Şi sunt două ipoteze. Prima ipoteză ar fi că cei din guvern nu citesc legile. Este totuşi o ipoteză puţin verosimilă, fiindcă sunt şi specialişti în guvern, funcţionari, care citesc legea.

A doua ipoteză este mult mai gravă şi ţine de construcţia însăşi a bugetului. Eu am atras atenţia încă de la început că PSD construieşte un buget iresponsabil, un buget care nu poate fi pus în practică. Şi am atras atenţia în foarte multe rânduri că PSD şi acest guvern vor ajunge în situaţia de a nu plăti pensii şi salarii fiindcă nu au bani. Cred că această ipoteză este mai probabilă decât prima şi cred că aici guvernul trebuie să dea nişte răspunsuri foarte clare!

Este inadmisibil să construiască o întreagă poveste publică la televizor cum că Preşedintele blochează rectificarea bugetară, că nu se pot plăti pensii.

Minciună! Se pot rectifica şi pensiile, şi banii pentru şcoli, şi banii pentru spitale, fără niciun aviz de la CSAT. Dar, trebuie să spun şi acest lucru, având acest guvern incompetent, eu nu pot să dau drumul la un aviz în CSAT fără o analiză foarte temeinică, fiindcă aici vorbim de securitatea naţională, nu de altceva. Am convocat CSAT, vom face o analiză foarte, foarte serioasă a proiectului, încă o dată, care priveşte securitatea naţională. Restul este răspunderea guvernului şi nu a altcuiva.

Jurnalist: Despre tăierile de la Administraţia Prezindeţială ce ne spuneţi?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Astea nu sunt chiar aşa de importante, nu despre asta vorbim.

Jurnalist: Se poate descurca Administraţia Prezidenţială şi în organizarea...

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Noi ne descurcăm.

Jurnalist: Şi cu cele 11 milioane mai puţin?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Noi ne descurcăm oricum.

Jurnalist: În spaţiul public au apărut informaţii despre un nou protocol între SRI şi Parchetul General. Cum priviţi acest protocol?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Da. Având în vedere că este un protocol semnat de Procurorul General Lazăr şi de Directorul Hellvig, trebuie să vă spun că eu am toată încrederea în aceşti doi oameni şi nu cred că au semnat ceva ilegal. Dar, sigur, explicaţii foarte, foarte detaliate vor da juriştii. Însă eu nu mă aştept la niciun fel de surprize.

Jurnalist: Voiam să vă întreb despre organizarea Summitului celor Trei Mări, cum reuşiţi să faceţi cu 11 milioane mai puţin?

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Vom organiza Summitul pe datorie. Aici ne duce guvernul de incompetenţi, aici ne descurcăm. Deci, Summitul se va organiza în bună parte pur şi simplu pe datorie. Eu nu pot să anulez un Summit pentru care ne-am luptat toţi - şi diplomaţia română şi eu -, un Summit unde s-au făcut invitaţiile de anul trecut, deci la ediţia anterioară a Summitului am convenit cu colegele şi colegii Preşedinţi să facem acest Summit în Bucureşti. Deci, de contramandat nici nu poate fi vorba. De finanţat din bugetul curent, dacă rămânem fără bani, aşa cum îşi doreşte PSD, nu putem, şi atunci organizăm Summitul pe datorie.

Jurnalist: Despre PNL, în momentul de faţă sunteţi mulţumit cum evoluează şi dacă în anul electoral 2019 este ceva de îmbunătăţit.

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: Întotdeauna este ceva de îmbunătăţit şi pentru anul electoral 2019 ne vom pregăti în mod special şi atunci, sigur, vom avea şi discuţii mult mai aplicate, fiindcă eu am fost desemnat candidatul PNL şi pentru o campanie electorală de tip prezidenţial sunt foarte, foarte multe lucruri de organizat, de discutat, de convenit - şi vom face aceste chestiuni în cursul anului viitor. Vă mulţumesc!

Jurnalist: Mulţumim şi noi!

Președintele României, domnul Klaus Iohannis: O zi bună!

Niciun comentariu: