duminică, 3 aprilie 2016

Managementul în administrația publică locală.

La Constanța, ieri, Liga Aleșilor Locali a PNL a adoptat niște rezoluții. Acestea devin proiecte politice ale PNL, se vor traduce în proiecte în activitatea parlamentară, vor fi linii directoare în situația în care PNL va ajunge la guvernare.

Una dintre rezoluții privește managementul în administrația publică locală, eficientizarea lui.

Situația care a determinat PNL să adopte o astfel de rezoluție este, cel puțin, șocantă:

Este evident faptul că, în ultimii patru ani, administrația publică locală nu a înregistrat progrese semnificative în privința organizării activității și a clarificării și simplificării procedurilor de lucru. Astfel, se ridică întrebarea dacă există reguli, iar dacă da, care sunt acelea, cât de eficiente sunt și în ce măsură se respectă. Răspunsul este că regulile de astăzi sunt ambigue, de multe ori aleatorii,  chiar arbitrare. Un exemplu ar fi regimul incompatibilităților și conflictului de interese reglementat de 275 de acte normative”.

Mai pe șleau spus, administrațiile publice locale se chinuie să existe fără însă a putea face ceva în interesul comunităților locale din proprie inițiativă. Acolo unde administrațiile au făcut totuși câte ceva, eforturile au fost disproporționate față de rezultatul urmărit.

Nu mi-a venit să cred când am citit că s-au adunat 275 de acte normative care privesc regimul incompatibilităților și conflictul de interese ! 275 de acte normative ? Fantastic ! Practic, toate aceste acte normative urmăresc interzicerea unor stări sau acțiuni ale persoanelor care îndeplinesc funcții publice. Păi, cum naiba să mai faci treabă când ți se impune, prin lege, fie să nu o faci fie să o faci doar după ce altul, un altul care nu are treabă cu localitatea ta, îți dă „aprobarea” ?

PNL a hotărât să în cadrul lucrărilor LAL să urmeze 3 (trei) direcții strategice de acțiune:

1. Descentralizarea deciziilor;

2. Eliminarea incompatibilității public-public;

3. Accelerarea procesului de activare și absorbție a fondurilor europene.

Descentralizarea deciziilor. După ce am citit motivarea, am „văzut” pe cei de la vârful politicii aflați în Parlament, la Guvern, la conducerea agențiilor guvernamentale, la conducerea regiilor autonome sau la conducerea unor companii cu capital mixt cum iau un creion gros și pe o hartă a țării trasează o linie prin care își arată dorința de expansiune, dorința de ocupare, dorința de a investi etc. Fără să îi intereseze ce părere ar avea locuitorul satelor, comunelor, orașelor mai mici cu privire la ce vor ei, „puternicii zilei”. Mai toți potentații zilei se doresc niște dictatori.

Multe decizii se iau astăzi fie în ministere, fie la nivelul societăților naționale, respectiv a companiilor naționale, fără consultarea reprezentanților administrației publice locale. Astfel, s-a ajuns în situația ca investițiile companiilor naționale sau societăților naționale să nu aibă nimic în comun cu interesele comunităților și cu nevoile administrației publice locale”.

Este absolut normal ca soluția să fie una de bun simț. Când se dorește să se facă ceva, să se obțină avizul, chiar consultativ, al autorităților administrației publice locale. Ei bine, acest aviz se va obține abia după ce vor fi aduse la cunoștința autorităților administrației publice locale obiectivele investiției, se va evidenția faptul că localitatea are de câștigat și nu de pierdut - iar dacă are de pierdut, cum ar fi teren, cum va fi acoperită paguba -, se vor evidenția posibilitățile de dezvoltare ale localității în viitor dar și oportunitățile privind deschiderea altor afaceri (chiar și mai mici), posibilitatea încadrării forței de muncă de la nivel local disponibilă (în multe localități aceasta fiind, în general, fie în șomaj fie sub acoperirea asistenței sociale) etc.

Eliminarea incompatibilităților public-public. Nebunia lui Macovei și a aliaților ei de la GDS, SAR și alte ONG-uri duse cu capul trebuie să aibă un sfârșit. Avem o justiție funcțională așa că numărul imens de incompatibilități impuse prin lege sau conflicte de interese nu își mai au rostul. Trebuie să recunoaștem că acest regim a blocat, pur și simplu, inițiativa conducerilor locale. Acest regim a dus decizia la nivele superioare comunităților locale, acest regim a menținut sistemul tutelării administrațiilor locale de către administrația centrală, acest regim a asigurat continuitatea regimului comunist. Aceasta este părerea mea. Eliminarea incompatibilităților public-public și descentralizarea deciziilor vor asigura administrațiilor publice locale independența în alegerea căilor de dezvoltare, vor permite reducerea decalajelor de dezvoltare dintre sat și oraș. Vor permite inițiativei locale să se exprime.

Nu mai spun de procesul de activare și absorbție a fondurilor europene. Situația prezentată în rezoluție este deranjantă. Ce naiba vorbesc guvernanții dacă asta este situația reală ?

Liga Aleșilor Locali a PNL consideră inadmisibilă maniera în care sunt gestionate activitățile la nivel național pentru exercițiul bugetar European 2014 – 2020. Întârzierea de doi ani și trei luni, contribuie la persistenta și chiar adâncirea decalajului de dezvoltare economică dar și de mentalitate între România și celelalte state europene.

Fondurile financiare nerambursabile alocate României în acest exercițiu bugetar sunt de 30,91 miliarde de euro. Aceste fonduri sunt alocate prin 9 programe operaționale care au în total 57 de axe prioritare.

- Din cele 9 programe doar 5 sunt active, și acestea parțial
- Din cele 57 de axe prioritare doar 8 sunt active
- Din 30,91 miliarde euro, doar 2,11 miliarde euro au fost activați

- După 37% din perioada de timp a actualului exercițiu bugetar doar 6% din bani au fost activați (nu cheltuiți)

Teoretic, urmează ca în 63% din timp să fie activați 94% din bani și cheltuite 100% din fonduri.

Practic, acest lucru este imposibil.

Suntem în această situației datorită birocrației, incompetenței, și blocării în justiție a litigiilor apărute în proiecte finanțate din bani europeni. Există, însă, posibilitatea de a crea instrumente care să amelioreze semnificativ această situație.

Partidul Național Liberal a formulat amendamente clare în cadrul dezbaterilor Comisiilor juridice reunite în vederea înființării Tribunalului achizițiilor publice – ca instrument de accelerare a abdorbției fondurilor europene, astfel încât procesele să se finalizeze în justiție în maxim 100 de zile. 

Partidul Național Liberal solicită tuturor forțelor politice reprezentate în Parlament dezbaterea cu celeritate a inițiativei legislative privind înființarea Tribunalului achizițiilor publice”.

A se reține, că avem parcurși 2 ani și 3 luni de la începerea exercițiului bugetar european !

Să mai spun că cele trei luni pot fi imputate actualului guvern iar cei doi ani fostului Guvern Ponta ?

Există o vorbă din bătrâni. Cum îți așterni, așa dormi. Ca atare, Victor Viorel Ponta și guvernul condus de el „nici nu a făcut patul” pentru realizarea programelor operaționale și nici nu au definit axele prioritare pentru dezvoltarea țării cu sprijinul surselor de finanțare europene.

Multă lumea a spus că programele europene sunt evitate pentru că nu se poate lua „șpaga”. Ei bine, înclin să cred că această situație confirmă zicerea. Bine, accept faptul că unele programe nu au putut porni și din cauza legislației care permite unor „interesați” să blocheze programele europene pentru ca astfel să „oblige” guvernul să decidă finanțarea din banii de la buget de unde este mai ușor să se „tragă dreptul” !

Niciun comentariu: