luni, 29 august 2016

România este performantul negativ al UE la productivitatea resurselor.

Am citit un material, o analiză, pe site-ul „cursdeguvernare”. Nu am rămas cu un gust amar, am trecut la furie.

Datele comparative sunt pentru perioada 2000-2015. Adică în perioada în care ne-am pregătit pentru aderarea la Uniunea Europeană sub conducerea nesimțită a PSD în frunte cu „deșteptul” națiunii Adrian Năstase, am finalizat „pregătirea” pentru aderare sub conducerea „luminatului” națiunii Călin Popescu Tăriceanu, am continuat sub Emil Boc sub conducerea lui Traian Băsescu și am „finalizat” dezastrul sub strălucita conducere, fie-i numele uitat cât mai repede, Victor Viorel Ponta de la PSD.

Cum-necum am mers din rău în mai rău. Altfel nu se poate explica situația. Iar atenționări au fost. Au fost destule. Dar nepricepând noi ce spun unii și alții ne-am lăsat momiți cu măririle salariale, cu promisiunile de mai bine, cu „interesele strategice” prin care să susținem industriile energofage sau zonele lipsite de investiții.

Furia este cu atât mai mare cu cât la ministerele economice au fost tot felul de „somități”. Indiferent de zona politică care i-a băgat la înaintare. Papagali în fața studenților, epigoni ai unor „somități”, „maimuțe universitare”. Sunt prea furios să spun altceva. Nici unul, dar nici unul nu a făcut ceva pentru a face performanță în România.

România stă de 11 ori mai prost decât campioanele în materie - Marea Britanie, Olanda, Luxemburg -, de șase ori mai prost ca media europeană. Suntem ultimii ! Culmea, ultimii dar cu cea mai sus coadă !

Mai zilele trecute Mugur Isărescu a transmis, tranșant, că noi nu am fost pregătiți să aderăm în 2007 la Uniunea Europeană. Au sărit în sus unii și alții. Tabelul alăturat ne spune că nici nu avem ce căuta în Uniunea Europeană. Pentru că noi în loc să mergem înainte, am luat-o invers. Am depășit în lipsă de performanță anul 2000 și ne pregătim să „batem” și 1999 și 1998 și mai vedem noi ce vom face.

Este aiurea ! Productivitatea folosirii resurselor a scăzut între 2000-2015 cu 35% ! Autorul atrage atenția că nu doar defrișările sălbatice ale pădurilor sunt cauza acestui raport nenorocit, ci mai sunt. Sunt în acele industrii ținute în viață pentru interese politice. Industrii care au căpătat cu timpul aprecierea de „găuri negre”.

Avem o creștere primitivă a PIB. Peste asta, creșterea consumului de materiale o depășește pe cea a PIB.

Nu mă prea pricep în materie însă am o mare întrebare. Eu am auzit doar pe Isărescu atrăgând atenția asupra ineficienței noastre, a productivității scăzute, a lipsei politicilor pentru creșterea productivității. Unii economiști l-au acompaniat. Alții, de pe lângă politicienii social-democrați l-au luat în derâdere. Normal, aveau ei ceva de muls cu ajutorul statului. Acum Isărescu este atacat. Cum dracu ? Ce interese sunt la mijloc ? De ce este atacat cel care trage și trage semnale de alarmă privind lipsa de guvernare eficientă cu privire la creșterea productivității muncii ? Nu cumva importăm insuficientă tehnologie ? Aducem produse de lux, hrană dar nu aducem mașini unelte. Ce afaceri strică Isărescu ? Mai jos am preluat un text din analiză care spune multe.
În timp ce, per total Uniune, productivitatea resurselor s-a îmbunătățit din anul 2000 încoace cu 35,4%, România a evoluat exact pe dos (-35,8%), ceea ce ne singularizează în mod nedorit și ar fi trebuit să constituie un subiect important pentru factorii de decizie din economie. Care, preocupați ”să transforme Dacia în Mercedes” au neglijat să se uite cât consumă.

Niciun comentariu: