joi, 24 septembrie 2015

Declarația summit-ului Consiliului European.

Am preluat declarația emisă la finalul Consiliului European convocat de urgență pe tema imigrației.

Cumva, din declarațiile puse la dispoziție de agențiile de presă, elementele principale au putut fi identificate.

Ca o remarcă, totuși, mai acidă. Extremiștii din România ar cam trebui să abțină. Știu că cer imposibilul unor oameni ca Traian Băsescu, în extrema negativă, care văd interesul național după niște tipare nevalidate de timp. Cer însă unora care au mai dovedit, de-a lungul timpului că pot judeca sănătos să revină la judecata din trecut.

Este evident că această imigrație a oferit UE, prin CE, posibilitatea să apese pedala integrării europene. Este evident că se fac pași mari pe direcția integrării politice a UE, integrare care a pierdut startul din cauza orgoliilor naționaliste ale unor state. Nu le mai pomenesc, orgoliile lor sunt de domeniul trecutului și indiferent de poziția lor „ciudată” de multe ori, viitorul va fi altul.

Este evident că situația de acum arată ineficiența unei Uniuni Europene „pe trepte”. Atât sub aspectul gestionării fluxului imigraționist cât, mai ales, în abordarea problematicii relațiilor externe. Uniunea Europeană trebuie să acționeze în afara granițelor sale ca un tot unitar și nu ca o anexă a statelor componente. Aici mă duc cu gândul la Franța, Marea Britanie cu componentele insulare, Germania, Olanda, Belgia, Danemarca etc.

Reuniunea informală a șefilor de stat sau de guvern, 23 septembrie 2015 - Declarație

Ne-am întâlnit în seara aceasta pentru a aborda criza fără precedent a migrației și a refugiaților cu care ne confruntăm. Am decis asupra mai multor priorități imediate și am avut o discuție aprofundată cu privire la modul în care putem obține soluții durabile pe termen lung. Am recunoscut cu toții că nu există soluții facile și că putem gestiona această provocare doar prin colaborare, într-un spirit de solidaritate și responsabilitate. Între timp, trebuie să susținem, să aplicăm și să executăm cu toții normele pe care le avem deja, inclusiv Regulamentul Dublin și acquis-ul Schengen

Cerem instituțiilor UE și guvernelor noastre să întreprindă cu rapiditate acțiunile prioritare propuse de Comisie. Dorim să avem decizii operaționale în legătură cu cele mai presante chestiuni înainte de Consiliul European din octombrie, în conformitate cu următoarele orientări

- răspuns la necesitățile urgente ale refugiaților din regiune prin sprijinirea Înaltului Comisar al Organizației Națiunilor Unite pentru Refugiați, a Programul Alimentar Mondial și a altor agenții cu cel puțin 1 miliard EUR în plus;

- asistență pentru Liban, Iordania, Turcia și alte țări în abordarea crizei refugiaților sirieni, inclusiv printr-o sporire substanțială a Fondului fiduciar regional al UE ca răspuns la criza siriană ("Fondul Madad”);

- consolidarea dialogului cu Turcia la toate nivelurile, inclusiv în cadrul viitoarei vizite a președintelui Turciei (5 octombrie), pentru a consolida cooperarea noastră în ceea ce privește stăvilirea și gestionarea fluxurilor migratoare;

- asistență pentru țările din Balcanii de Vest în administrarea fluxurilor de refugiați, inclusiv prin instrumentele de preaderare, precum și asigurarea unei pregătiri rapide și solide a conferinței privind ruta prin Balcanii de Vest (8 octombrie);

- sporirea finanțării Fondului fiduciar de urgență pentru stabilitate și pentru abordarea cauzelor profunde ale migrației neregulamentare și ale strămutărilor de persoane în Africa prin contribuții suplimentare din partea statelor membre, precum și asigurarea unei pregătiri optime a summitului de la Valletta (11-12 noiembrie) pentru a se înregistra maximum de progrese;

- abordarea situației dramatice de la frontierele noastre externe și consolidarea controalelor la aceste frontiere, inclusiv prin resurse suplimentare pentru Frontex, EASO și Europol și cu personal și echipamente din statele membre;

- îndeplinirea solicitărilor statelor membre din prima linie de acordare de asistență din partea instituțiilor, agențiilor și altor state membre pentru asigurarea identificării, înregistrării și amprentării migranților (puncte de acces - hotspots) și, în același timp, asigurarea transferului și returnărilor, cel mai târziu până în noiembrie 2015;

- îmbunătățirea finanțării Fondului de urgență pentru azil, integrare și migrație și a Fondului pentru securitate internă-Frontiere.

În ceea ce privește Siria, facem apel la reînnoirea eforturilor internaționale sub conducerea ONU de a pune capăt războiului care a produs atât de multă suferință și a obligat un număr estimativ de 12 milioane de oameni să își părăsească locuințele; UE se angajează să participe la aceste eforturi, precum și la cele legate de formarea unui guvern de unitate națională în Libia

Orientările convenite astăzi trebuie să fie completate prin transpunerea și punerea în aplicare de către statele membre a normelor sistemului comun de azil. În acest context este important să se creeze condițiile participării depline a tuturor statelor membre la sistemul Dublin

Cerem instituțiilor, agențiilor și statelor membre să își accelereze eforturile privind toate aspectele crizei migrației. Comisia va prezenta propuneri privind mobilizarea bugetului UE pentru a susține prezentele orientări. Statele membre vor face contribuții adaptate la propunerile respective

Vom reveni asupra provocării reprezentate de migrație în cadrul Consiliului European din octombrie”.

În afara unor habotnici care nu mai judecă cu capul lor și cuvântă doar pe bază de lozinci politizate, majoritatea oamenilor au înțeles că poziția României a fost și este corectă. Nu numărul de refugiați care urmează a-i primi este problema, iar aici se cuvine a face observația de bun simț că poziția României exprimată de Președintele Iohannis s-a bazat tot pe Regulamentul Dublin adaptat la legislația română care prevede că numărul de refugiați pe care România îi poate primi și finanțarea integrării lor se face prin hotărâre de guvern la solicitarea unui stat membru al UE sau a unui stat terț, ci modalitatea prin care s-a impus cota. Pot înțelege că o situație de urgență reclamă măsuri de urgență însă Președintele Iohannis are din nou dreptate când a spus că se cuvenea a se trece la negocieri pentru ca aceste cote să fie admise de fiecare țară în urma negocierilor și ca urmare a unui dictat. Cumva, principala problemă, cea a finanțării acțiunii a fost rezolvată prin preluarea la bugetul uniunii a cheltuielilor. Bine-bine, se prevede și o contribuție a statelor mărită însă principalul a fost spus.

Am ajuns astfel mai aproape de integrarea politică a statelor membre UE. Nu mai este mult și precedentul se va extinde. Deja, din punctul meu de vedere, avem sprijinul decis pentru supravegherea frontierelor externe din partea celorlalte state și instituirea „hostpots”-urilor cu participarea specialiștilor din celelalte state europene. Aici fac precizarea că funcționarii din celelalte state împreună cu funcționarii specializați din Italia și Grecia vor face verificările și înregistrările după normele comune ale UE, nu doar după legea națională a statelor în care vor funcționa punctele de primire ale refugiaților și imigranților. Experiența îmi spune că această mișcare va fi de durată, că va duce la o extindere a ei și că se va ajunge la „buna practică” care este la baza tuturor reglementărilor din normele europene. Are viitor.

Niciun comentariu: