marți, 8 ianuarie 2019

DECLARAȚIILE DE PRESĂ ALE PREȘEDINTELUI PNL, LUDOVIC ORBAN, 08 IANUARIE 2019



Suntem în data de 8 ianuarie și România nu are buget, nu e adoptată Legea Bugetului de stat și Legea Bugetului asigurărilor sociale de stat. Guvernul a călcat în mod grosolan legea. Nu și-a îndeplinit obligația legală de a depune la Parlament proiectul de buget până în data de 15 noiembrie a anului 2018, și nici astăzi nu a finalizat proiectul de buget pentru a-l transmite spre dezbatere Parlamentului.

Biroul Executiv al Partidului Național Liberal somează Guvernul să finalizeze de urgență proiectul de buget, să îl adopte în ședințe de guvern și să îl transmită spre dezbaterea Parlamentului cel târziu până la data de 14 ianuarie.

De asemenea, solicităm conducerii celor două Camere, celor doi președinți, Liviu Dragnea  și Călin Popescu Tăriceanu să convoace sesiune extraordinară pentru dezbaterea și adoptarea Legii Bugetului de stat, Legii Bugetului asigurărilor sociale de stat și de asemenea, solicităm dezbaterea în procedură de urgență a proiectului de lege de adoptare a Ordonanței 114,  ordonanța adoptată  șestache, fără dezbatere publică pe final de an, care dă o nouă lovitură în mediul de afaceri,  care pune noi biruri pentru companii, care vor afecta viața de zi cu zi a cetățeanului. Pentru că în condițiile în care noi am depus sesizare la Avocatul Poporului, datorită comportamentului total împotriva legii, Victor Ciorbea a refuzat pănă astăzi, în ultimul an jumate, să sesizeze Curtea Constituțională în privința tuturor ordonanțelor de urgență pe care noi le-am considerat că au prevederi neconstituționale și că este necesară declanșarea controlului de constituționalitate.

De asemenea, astăzi, am luat decizia în Biroul Executiv de a finaliza până la sfârșitul săptămânii viitoare o acțiune în contencios contra Avocatului Poporului, pentru a-l obliga să atace această ordonanță de urgență la Curtea Constituțională.

De asemenea, intenționăm în cursul acestei acțiuni pe care o declanșăm în conteciosul administrativ să invocăm o excepție de neconstituționalitate privitoare la Legea Avocatului Poporului, astfel încât să determinăm Curtea Constituțională să se pronunțe asupra obligativității Avocatului Poporului de a declanșa controlul de constituționalitate prealabil în cazul ordonanțelor de urgență emise de guvern, deoarece în așezământul  constituțional actual singura instituție care poate declanșa acest control constituțional prealabil în cazul ordonanțelor de urgență este Avocatul Poporului, iar până astăzi Avocatul Poporului a refuzat sistematic, chiar și când a fost vorba de o ordonanțe cu un vădit și clar  conținut neconstituțional,  să declanșeze acest control de constituționalitate.

(Vor fi două căi de atac, una la CCR și una în contencios, sau una singura?)

Noi am sesizat Avocatul Poporului în care fundamentat cu argumente, arătând care sunt criticile noastre de neconstituționalitate legate de conținutul acestei ordonanțe de urgență să sesize Curtea Constituțională. În paralel,  înaintăm o acțiune în instanță, în instanța de contencios, o acțiune cu obligația de a face, care să oblige Avocatul Poporului să sesizeze Curtea Constituțională și de asemenea, intenționăm în cursul acestui proces, că se pot invoca excepții de neconstituționalitate pe parcursul proceselor, să invocăm o excepție de neconstituționalitate care să determine Curtea Constituțională să se pronunțe asupra modului de interpretare a acestui atribut al Avocatului Poporului, repet, care este singura instituție care poate declanșa controlul de constituționalitate prealabil în cazul ordonanțelor de urgență care sunt adoptate de guvern, pentru că în cazul legilor se știe foarte clar că pot fi atacate de președinte, de grupurile parlamentare, asa cum facem.

De asemenea, am solicitat în cazul Ordonanței 114, în cadrul sesiunii extraordinare să fie inclusă pe ordinea de zi, sa fie dezbătută în procedură de urgență, astfel încât fie să o respingem , fie în cazul în care nu reușim respingerea ei să putem să o atacăm la Curtea Constituțională ca și grup parlamentar al Partidului Național Liberal.

De asemenea, am luat decizia de a convoca Biroul Politic Național al partidului pentru data de 28 ianuarie. Am decis convocarea Biroului Politic Național având în vedere mai multe obiective, mai multe puncte pe ordinea de zi, în primul rând dezbaterea strategiei și a modului de derulare a precampaniei pentru alegerile pentru Parlamentul European, de asemenea, stabilirea strategiei pentru sesiunea parlamentară care începe la 1 februarie și prioritățile legislative ale PNL.
La reuniunea Biroului Național al partidului vom beneficia de prezența unui important lider al Partidului Popular European, este vorba despre secretarul general al PPE, domnul Antonio López-Istúriz, care va participa la dezbaterea noastră privind pregătirea campaniei pentru alegerile europene.

( Va mai participa și altcineva la acest Birou Politic?)

Deocamdată nu am stabilit decât prezența domnului secretar general al PPE.

(Aveți intenția de a-l invita pe președintele Klaus Iohannis?)

Nu.

( Lista pentru europarlamentare este gata?)

În cazul în care va fi gata va fi aprobată la această reuniune, dacă nu va fi gata, cel târziu până în data de 15 februarie ne-am stabilit ca obiectiv să finalizăm lista.

( Câți candidați sunt până acum și ce nume?)

49 de candidați.

( Crin Antonescu, Vasile Blaga?)

Vasile Blaga, Mircea Hava, Siegfried Mureșan,  Cristian Bușoi, Vlad Nistor, Violeta Alexandru, fosta ministră a dialogului social, Ligia Popescu, președinta Comisiei de politică externă, Hildegard Brandl, avem candidaturi extrem de serioase, este o competiție foarte acerbă și strânsă.

( Dumneavoastră veți candida la aceste alegeri?

Nu. Am spus, un partid nu poate fi condus de la Bruxelles. Eu sunt candidatul partidului la funcția de prim-ministru, îmi dedic în integralitate timpul, energia, inteligența pe care pot să o pun la dispoziția partidului, pentru conducerea partidului și pentru pregătirea alternativei de guvernare a Partidului Național Liberal, astfel încât să avem capacitatea de a câștiga alegerile.

 ( Apropo de asta, unde credeți că se plasează în acest moment candidatul dumneavoastră pentru șefia țării?)

Klaus Iohannis? Conform cercetărilor noastre este de departe candidatul cu cea mai mare șansă și avem convingerea că președintele României, Klaus Iohannis, va câștiga alegerile prezidențiale. De altfel, considerăm că este vital pentru România ca alegerile prezidențiale să fie câștigate de Klaus Iohannis pentru că este singura garanție a faptului că România se va duce pe o direcție bună, își va menține parcursul european, va valorifica la maxim, pentru cetățenii români,  avantajele prezenței la nivelul Uniunii Europene și de asemenea, va putea să fie o garanție pentru democrație, pentru o economie de piață funcțională și pentru un curs ascendent al României.

( În intenția de vot este urmat în acest moment Klaus Iohannis, este drept , la distanță, de președintele PSD. Cum vedeți o cursă electorală între cei doi?)

Aș prefera să nu intru acum în niciun fel de comentariu, vă spun că și pe cercetările noastre sociologice, care sunt trei la număr, dintre care o cercetare care este în curs de finalizare, este o cercetare amplă pe 25 de mii de subiecți, Klaus Iohannis este personalitatea politică românească care se bucură de cea mai mare încredere, care de departe are cea mai mare intenție de vot și care, așa cum ne arată datele astăzi, are prima șansă pentru câștigarea alegerilor prezidențiale.

( Nu am înțeles foarte clar, domnul Crin Antonescu este sau nu pe lista pentru europarlamentare?)

Este înscris în această competiție dar, vă repet, nu pot să fac referiri personale legate în mod individual de candidați pentru că ar trebui să mă refer la 49 de candidați, ceea ce mi-ar lua foarte mult timp și nu cred că aveți răbdare.

(Ați stabilit data închiderii listelor?)

Noi am stabilit ca obiectiv ca  dacă nu reușim până pe 28 Ianuarie, când oricum o să fie o reuniune a Biroului Politic Național, extrem de bogată în teme și substanțe, cel târziu până în data de 15 Februarie.

( În momentul de față avem doi miniștrii interimari, cum afectează acest lucru președinția Consiliului UE,  sau afectează în vreun fel?

Exercitarea președinției Consiliului Uniunii Europene este afectată negativ de calitatea extrem de slabă a premierului, a miniștrilor din Guvern, de faptul că sunt incompetenți, că nu cunosc problematica la nivel național d-apoi să cunoască problematica la nivel european. Cea mai bună dovadă este faptul că România, care deține președinția Consiliului Uniunii Europene și are printre obiectivele prioritare adoptarea bugetului Uniunii Europene, tocmai noi care avem acest obiectiv și deținem președinția Consiliului Uniunii Europene, actualul Guvern nu a fost în stare să adopte Legea bugetului de stat în România.

Ați văzut valul de critici în media Europeană împotriva lui Liviu Dragnea, împotriva Guvernului, împotriva coaliției guvernamentale. Cartonașele galbene pe care le-au primit, atât Tăriceanu cât și Dragnea, pentru agresiunea sistematică pe care au provocat-o democrației, independenței sistemului judiciar, luptei anti-corupție, drepturilor si fundamentăților fundamentale ale cetățenilor. Acestea sunt lucrurile care afectează negativ capacitatea României de a exercita președinția Consiliului UE în mod eficient cu beneficii pentru România. Noroc cu președintele Iohannis și noroc cu imaginea președintelui Iohannis care de bine, de rău reușește să salveze capacitatea României de a exercita această președinție în condiții normale.

(V-ati mai întălnit în ultima perioadă cu președintele Iohannis?)

V-am spus că avem întâlniri periodice, ne consultăm periodic, discutăm pe temele importante, ne coordonăm pozițiile. Se și vede în comunicarea publică că suntem alături de președinte pe toate temele pe care le considerăm importante

(Guvernul dorește să atace în instanță decretul prin care Președintele țării a prelungit mandatul domnului Nicolae Ciucă)

Executivul, Ministrul Apărării și cu Prim Ministrul ar fi trebuit să pună mâna pe carte și să citească legea și să nu formuleze o propunere care contravine prevederilor legale. Ei au formulat o propunere de Șef al Statului Major al Armatei, care era împotriva legii, care nu respecta condițiile legii. În aceste condiții singura soluție care era la îndemâna Președintelui pentru a asigura funcționarea Armatei, menținerea comandamentului armatei, e vorba de Armata Română nu este vorba de o instituție lipsită de importanță. Este vorba de unele dintre cele mai importante instituții ale României pentru funcționalitatea acestei instituții, președintele a ales calea legală și anume prelungirea mandatului domnului general Ciucă cu un an de zile, prevedere legală foarte clară care există în lege. Președintele a acționat în conformitate cu legea, corect pentru a asigura buna funcționare a Armatei, în timp ce Guvernul s-a comportat ca un repetent care a arătat că nici măcar nu cunoaște prevederile legii în momentul în care au formulat o propunere care era contrară legi.

(Președintele Klaus Iohannis a știut legea atunci când a semnat singur decretul fără să fie o propunere de la Ministrul Apărării, fără să fie contra semnat de Premier?)

Îmi pare rău că trebuie să vă spun, dar avea acest drept legal de a semna acest decret. Este dreptul Președintelui de a prelungi cu un an de zile mandatul Șefului Statului Major al Armatei, domnul general.

( În ce lege scrie, domnule Orban?)

Haideți că nu facem acum un extemporal pe tema Legii. Repet, Guvernul a înaintat o propunere ilegală, iar Președintele României a prelungit mandatul Generalului Ciucă în conformitate cu prevederile legale și așa cum era normal și firesc pentru a asigura continuitatea, pentru a asigura conducerea Armatei, o instituție fundamentală pentru România.

( Nu se putea ajunge la dialog cu premierul și cu Ministrul Apărării în acest context ?) 

Cred că președintele a dat dovadă de prea multă disponibilitate la dialog cu niște indivizi care nu cunosc legea și care acționează sistematic împotriva legii, așa cum a acționat Tudorel Toader revenind cu propunerea pentru șefia DNA în persoana Adinei Florea, cu același viciu procedural, cu aceeași încălcare a Legii și anume fără să aibă adeverință de colaborare sau de necolaborare cu securitatea din partea Colegiului CNSAS.

( Au apărut niște informații pe surse despre o posibilă fuziune între PMP și PNL, vreau să ne spuneți în ce stadiu sunt aceste discuții?)

 Nu pot să comentez niște informații care nu au nicio legătură cu realitatea și care sunt complet neserioase și nu au la bază niciun fel de element veridic.

( Nu s-a discutat nicio secundă despre o astfel de fuziune?)

Este un non subiect.

( În an electoral se mai pune problema de o alianță sau o alăturare a partidelor de dreapta?)

Partidul Național Liberal este cel mai puternic partid din Opoziție, ultimele sondaje arată cu precizie o evoluție ascendentă a Partidului Național Liberal și capacitatea Partidului Național Liberal de a câștiga alegerile. Suntem într-un parteneriat și o colaborare permanentă, ne coordonăm acțiunile, lucru care s-a văzut cu partenerii noștri de la nivelul Parlamentului din Opoziție, alături de care am întreprins de comun acord cele mai multe acțiuni, de la sesizări la CCR până la moțiuni și alte proceduri, dar ceea ce privește alegerile pentru Parlamentul European, Partidul Național Liberal este membru in cea mai puternică formațiune la nivel european, respectiv PPE,  merge pe liste proprii și cu siguranță Partidul Național Liberal va fii unul dintre cele mai puternice de la nivel european. Pentru alegerile prezidențiale lucrurile sunt simple pentru noi, Partidul Național Liberal încă din martie susținerea Președintelui Klaus Iohannis pentru al doilea mandat la alegerile care vor avea loc la sfârșitul acestui an, deci Partidul Național Liberal sprijină candidatura lui Klaus Iohannis.

(Despre alianța dreptei)

La guvernare, da. Cu siguranță în turul II, toți aceia care nu susțin PSD-ul, vor susține candidatura președintelui Klaus Iohannis, dacă nu cumva președintele Klaus Iohannis va câștiga din primul tur.

(Mai luați în calcul o moțiune de cenzură pentru sesiunea următoare?)

Cu siguranță! Din nou vom relua o dată cu începutul sesiunii parlamentare, activitatea noastră de a-i convinge pe parlamentarii din zona puterii, parlamentari PSD, ALDE, UDMR că fac un rău imens României dacă mai țin în viață  prin respirație artificială acest guvern care este total incapabil să facă bine României.

Vă mulțumesc!

Niciun comentariu: