marți, 16 iunie 2009

Ordonanta minune, chiar buclucasa

Ordonanta 61 din 2009

"Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 61/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 390, din 9 iunie 2009.

Avand in vedere faptul ca, in contextul efortului general de reformare a unor reglementari de o deosebita importanta pentru sistemul romanesc de drept, se impune cu necesitate consacrarea unor solutii legislative cu caracter general, in sensul ca actele normative sa poata fi modificate, completate sau abrogate si anterior intrarii lor in vigoare, ca masura prealabila, astfel incat adoptarea noilor reglementari si, implicit, abrogarea celor anterioare — in vigoare ori adoptate, insa neintrate in vigoare — sa fie riguros efectuate,

luand in considerare imperativul clarificarii unor norme de tehnica legislativa a caror aplicare creeaza dificultati de interpretare, cu consecinta unor interpretari eronate in procesul de adoptare a proiectelor de acte normative,

avand in vedere ca neadoptarea de urgenta a unor masuri de ordin legislativ care sa clarifice si sa completeze unele aspecte insuficient reglementate in domeniul tehnicii legislative constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata,

in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Articol unic. — Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 777 din 25 august 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Solutii pentru situatii tranzitorii
Art. 25. — Proiectul de act normativ trebuie sa cuprinda solutii legislative pentru situatii tranzitorii, in cazul in care prin noua reglementare sunt afectate raporturi sau situatii juridice nascute sub vechea reglementare, dar care nu si-au produs in intregime efectele pana la data intrarii in vigoare a noii reglementari. De asemenea, proiectul de act normativ trebuie sa cuprinda, daca este cazul, masuri legislative privind solutionarea conflictului intre acte normative de categorii diferite, potrivit principiului ierarhiei normelor de nivel superior.

2. La articolul 29 alineatul (1), litera d) se abroga.

3. Dupa alineatul (2) al articolului 29 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
„(3) In cazul proiectelor de legi pentru care Guvernul isi angajeaza raspunderea, documentele de motivare care insotesc aceste proiecte sunt expunerea de motive si, dupa caz, raportul prevazut la art. 28.”

4. Dupa alineatul (1) al articolului 56 se introduce un nou alineat, alineatul (1
1), cu urmatorul cuprins:
„(11) Dupa adoptarea lor, in situatii temeinic justificate, actele normative pot fi completate sau, dupa caz, abrogate si inainte de data intrarii lor in vigoare.”

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneaza:
p. Ministrul justitiei si libertatilor cetatenesti,
Alina Mihaela Bica,
secretar de stat
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Bucuresti, 3 iunie 2009.
Nr. 61."

Aceasta este minunea. Articolul problema este 56 unde se introduce un nou alineat care spune ca "Dupa adoptarea lor, in situatii temeinic justificate, actele normative pot fi completate sau, dupa caz, abrogate si inainte de data intrarii lor in vigoare."

Alina Bica, cea care contrasemneaza in numele ministrului justitiei afirma ca "Nicaieri nu se face referire la Guvern. Nu ne putem explica ratiunea si argumentele care au stat la baza teoriei conform careia prin acest alineat se permite Guvernului sa scoata din jocul legislativ Parlamentul". Haida-haida, stimata doamna.

Problema este pusa serpeste. Pai, stimata doamna, Guvernul Boc-Poloboc care face poc are emise pana in prezent 57 Ordonante de urgenta, numai in 2009 (!), inclusiv cu asta care modifica Legea 24/2000 privind normele de tehnica legislativa ! Pai, cum Doamne iarta-ma (!), nu se face vorbire despre Guvern ? Daca ne uitam la procedura parlamentara vedem, fara efort, ca majoritatea ordonantelor si ordonantelor de urgenta emise de tristul guvern boccist nu au fost aprobate inca prin lege. Ca atare, gaselinita asta a domniilor voastre are adresa precisa - favorizarea Guvernului marioneta.

Nu mai spun de celelalte reglementari. Cea mai ciudata, in ordinea haosului, este alineatul nou, (3), la art. 29 care scuteste actualul Guvern de a prezenta impactul unor acte norma asupra societatii usurand munca boccilor de a maltrata, viola, perverti sistemul de drept romanesc prin asumarea raspunderii pe legi sau pachete de legi, dupa cum vor muscii lor.

Cele doua articole sunt o sfidare la adresa democratiei. Ne indreptam catre dictura. Iar aici, imi vine sa pun ce am citit azi, in juridice.ro, prin grija jud. Ana-Maria Puiu, niste invataminte ale marelui avocat Hurmuz Aznavorian. Merita:

"Libertatea nu incape in orice suflet. Sunt suflete servile din nastere, care nu stiu sa pretuiasca libertatea, unicul sens al existentei umane.
...

Sub regimurile dictatoriale, adica regimurile bunului plac, s-au verificat adevaratii magistrati, nascuti a fi magistrati.

Unii dintre ei s-au ridicat cu prilejul interpretarii si aplicarii unor legi absurde si aspre, as putea sa le numesc, cu prilejul unor legi criminale, de ura si de prigoana impotriva oamenilor, la nivelul marilor judecatori ai trecutului."

Aici se cuvine a arata lui Predoiu, acestei Alina Bica si altora din aceasta guvernare ca s-au nascut slugi. Boc confirma mereu postura de sluga.

update 2

Am luat de la Guvern Nota de fundamentare. Cine o citeste cu atentie, gaseste abureala cu care doresc eminentele lor vor sa ne ameteasca. O parte dintre "minuni" le voi colora in rosu iar comentariul meu il pun cu albastru si litere cursive.

NOTA DE FUNDAMENTARE

la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/2009
pentru modificarea şi completarea Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative

Secţiunea 1
Titlul proiectului de act normativ

Ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative

Secţiunea a 2-a
Motivul emiterii actului normativ

1. Descrierea situaţiei actuale şi schimbări preconizate.

Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative prevede, la art. 25, obligaţia instituirii în cuprinsul proiectelor de acte normative a unor soluţii legislative pentru cazul în care prin noua reglementare sunt afectate raporturi sau situaţii juridice născute sub vechea reglementare, dar care nu şi-au produs în întregime efectele până la data intrării în vigoare a noii reglementări.
Întrucât Legea nr. 24/2000 tratează doar ipoteza conflictului în timp între norme juridice, nu însă şi situaţia conflictului de norme juridice aparţinând unor categorii juridice diferite (ma intreb la ce se refera minunatii juristi ? Cumva la faptul ca o lege din penal se cearta cu o lege din civil sau din administratic ? Pai, la elaborarea noii legi, initiatorul, nu se uita si el prin jur sa vada daca noile norme deranjeaza sau nu norme in vigoare in alte legi ? Si, mai apoi, categoriile juridice nu se incaleca. Cum naiba au gandit astia ? Legile civile trateaza raporturile civile, legile comerciale trateaza raporturile comerciale, legile penale trateaza raporturile sociale care aduc cel putin un prejudiciu unei persoane, altul decat cel civil, comercial sau administrativ, si prin aceasta intregii societati, drept care legea penala prevede sanctionarea penala si nu repararea pagubei) , care a determinat, în practică, apariţia unor probleme vizând interpretarea şi aplicarea legii (de ex. ???), se impune includerea în cuprinsul acestei legi a unor dispoziţii exprese privind soluţionarea unui astfel de conflict.


Ţinând seama, pe de o parte, de natura excepţională (condiţii de cvorum, posibilitatea demiterii Guvernului în cazul votării unei moţiuni de cenzură) a instituţiei angajării răspunderii Guvernului, reglementată de art. 114 din Constituţie se impune instituirea unor reguli şi condiţii procedurale speciale privind elaborarea şi prezentarea spre adoptare a proiectelor de legi pe calea asumării răspunderii Guvernului în condiţiile amintite.

Adica, mai pe sleau, pentru evitarea unei situatii exceptionale cum ar fi, Doamne fereste, demiterea guvernului la sumarea raspunderii pe niste legi, au scos din Legea 24/2000 prevederea care il obliga pe respectivul Guvern sa prezinte "studii de impact in cazul proiectelor de legi de importanta sau complexitate deosebita, al proiectelor de legi asupra carora Guvernul si-a angajat raspunderea, precum si al proiectelor de legi de aprobare a ordonantelor emise de Guvern in temeiul unei legi de abilitare si supuse aprobarii Parlamentului" - prevedere introdusa pe timpul Guvernului Tariceanu, prin Legea nr. 49/2007 !.

Prin aceasta modificare, Guvernul Boc, transparent pana la Dumnezeu si chiar mai departe, isi asigura cheia fermecata la comiterea abuzurilor legislative. Pai, se poate sa nu aiba el dreptul de a emite acte normative fara a mai da socoteala cuiva, pe motiv de necesitate a reglementarii, utilitate, raporturi sociale aparate, situatii noi ivite in viata de zi cu zi care se cer a fi reglementate etc ? Nu se poate. Asa ca jos cu democratia introdusa de liberali in activitatea legislativa a Guvernului.


Prin urmare, se prevede completarea dispoziţiilor art. 29 din Legea nr. 24/2000, în sensul că, în cazul angajării răspunderii Guvernului, documentele de motivare care însoţesc prezentul act normativ sunt expunerea de motive şi, după caz, raportul prevăzut la art.28. Ca sa vezi !


De asemenea, legislaţia în vigoare consacră posibilitatea intervenţiei unor evenimente legislative cum sunt modificarea, completarea, abrogarea numai cu privire la actele normative intrate în vigoare.
Avându-se în vedere unele situaţii ivite în practică în ultimii ani şi anume acelea în care cu privire la unele acte normative adoptate dar neintrate în vigoare se constată fie că acestea nu pot intra în vigoare prin lipsa instrumentelor subsecvente necesare, fie că acestea nu mai reflectă necesităţile sau realităţile societăţii româneşti se impune completarea dispoziţiilor art.56 cu prevederi în sensul că actele normative publicate pot fi modificate, completate sau, după caz, abrogate şi înainte de data intrării lor în vigoare.


În plus, în contextul efortului general de reformare a unor reglementări de o deosebită importanţă pentru sistemul românesc de drept, se impune cu necesitate consacrarea unor soluţii legislative cu caracter general, în sensul ca actele normative să poată fi modificate, completate sau abrogate şi anterior intrării lor în vigoare, ca măsură prealabilă, astfel încât adoptarea noilor reglementări şi, implicit, abrogarea celor anterioare – în vigoare sau adoptate însă neintrate în vigoare, să fie riguros efectuate.


De asemenea, luând în considerare imperativul clarificării unor norme de tehnică legislativă a căror aplicare creează dificultăţi de interpretare, cu consecinţa unor interpretări eronate în procesul de adoptare a proiectelor de acte normative este necesară adoptarea de urgenţă a unor măsuri de ordin legislativ care să clarifice şi să completeze unele aspecte insuficient reglementate în domeniul tehnicii legislative, ceea ce se constituie într-o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată.

Secţiunea a 3-a
Impactul socioeconomic al proiectului de act normativ

1. Impactul macroeconomic

Nu există.

2. Impactul asupra mediului afaceri

Nu există.

3. Impactul social

Nu este cazul. Ca sa vezi !

4. Impactul asupra mediului

Nu există.

Secţiunea a 4-a
Impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atât pe termen scurt, pentru anul curent, cât şi pe termen lung (5 ani)


Secţiunea a 5 –a
Efectele proiectului de act normativ asupra legislaţiei în vigoare

1. Proiecte de acte normative suplimentare

Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect

2. Compatibilitatea proiectului de act normativ cu legislaţia comunitară în materie

Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect

3. Decizii ale Curţii Europene de Justiţie şi alte documente

Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect

4. Evaluarea conformităţii:

Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect

Denumirea actului sau documentului comunitar, numărul, data adoptării şi data publicării

Gradul de conformitate (se conformează/nu se conformează)

Comentarii

5. Alte acte normative şi/sau documente internaţionale din care decurg angajamente

Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect

Doar sarmana Constitutie ! (nu am gasit alt loc !)

Secţiunea a 6-a
Consultările efectuate în vederea elaborării proiectului de act normativ

1. Informaţii privind procesul de consultare cu organizaţii neguvernamentale, institute de cercetare şi alte organisme implicate

Nu este cazul.

De aia este scandalul de azi cu minunea boccista !

2. Fundamentarea alegerii organizaţiilor cu care a avut loc consultarea, precum şi a modului în care activitatea acestor organizaţii este legată de obiectul proiectului de act normativ

Nu este cazul.

3. Consultările organizate cu autorităţile administraţiei publice locale, în situaţia în care Prezentul act normativ are ca obiect activităţi ale acestor autorităţi, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 521/2005 privind procedura de consultare a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale la elaborarea proiectelor de acte normative

Nu este cazul.

4. Consultările desfăşurate în cadrul consiliilor interministeriale, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente

Nu este cazul.

Se face dovada abuzului. "Restul este prosti" !

5. Informaţii privind avizarea de către:
a) Consiliul Legislativ
b) Consiliul Suprem de Apărare a Ţării
c) Consiliul Economic şi Social
d) Consiliul Concurenţei
e) Curtea de Conturi.

Proiectul prezentului act normativ a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ prin avizul nr.620/2009.

Secţiunea a 7-a
Activităţi de informare publică privind elaborarea şi implementarea proiectului de act normativ

1. Informarea societăţii civile cu privire la necesitatea elaborării actului normativ

Nu este cazul.

Cine mai este si societatea asta civila ?

2. Informarea societăţii civile cu privire la eventualul impact asupra mediului în urma implementării proiectului de act normativ, precum şi efectele asupra sănătăţii şi securităţii cetăţenilor sau diversităţii biologice

Nu este cazul.

Secţiunea a 8-a
Măsuri de implementare

1. Măsurile de punere în aplicare a proiectului de act normativ de către autorităţile administraţiei publice centrale şi/sau locale – înfiinţarea unor noi organisme sau extinderea competenţelor instituţiilor existente

Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.

Faţă de cele prezentate, a fost promovată prezenta Ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.

Ministrul justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti Secretarul General al Guvernului

Cătălin Marian Predoiu

Daniela Nicoleta Andreescu

Dupa aceasta completare sunt confirmate toate discutiile si parerile opozitiei si presei fata de aceasta ordonanta minune. Ordonanta asta este neconstitutionala.

Niciun comentariu: