În partidele politice și în media este mare vânzoleală. PNL a mutat, decisiv spun unii, „în lupta” cu PSD pentru imaginea publică. Eu spun că a mutat constrâns de obiectivele politice din acest an, de o anume „lentoare” în actul guvernamental în raport cu obiectivele politice ale PNL exprimate în actul de guvernare, de o anume imagine publică construită de media ostilă PNL și în special lui Crin Antonescu („capturarea” conducătorului duce la destabilizarea trupei și câștigarea războiului !), de necesitatea unei acțiuni mai hotărâte din partea partidului în lupta cu „păduchii” politici băsescieni și a aliaților lor de conjunctură (Trustul Intact al lui Voiculescu este unul dintre aceștia, nu mai spun de grupul ProTv). Eu nu văd PSD ca fiind adversarul PNL în această ecuație. Este o părere care se opune multor altor păreri exprimate în spațiul public. PNL nu are interesul slăbirii PSD acum, ar fi ilogic. PSD trebuie să fie ceea ce este și trebuie să aibă, alături de PNL, succes în actul de guvernare. Alegerile din acest an trebuie să aibă competitorii din USL în postura de câștigători, de partide puternice în imaginea colectivă. Cumva, trebuie menținută imaginea PNL și a PSD ca partide care, împreună, au câștigat alegerile locale și generale. Chiar dacă cele două partide merg separat la europarlamentare, alegătorii trebuie să știe că ele pot conlucra spre binele națiunii chiar dacă au doctrine și politici publice opuse. Cetățenilor români trebuie să li se spună mereu și mereu că partidele politice cu doctrine diferite au o bază comună de la care pleacă, statul de drept, că particularitățile în practica politică și de guvernare sunt opțiuni care pot fi opozabile însă care se pot negocia funcție se situația țării la un moment dat, situație care poate impune, de exemplu, fie măsuri liberale, în special în programele economice, fie măsuri social-democrate, în special în programele sociale. Pentru că indiferent de opțiune, și un partid de dreapta, cum este PNL, acceptă să înțeleagă că există în urma unei competiții stări sociale care pot genera inechități evidente, mai ales dacă inechitățile sunt încurajate prin acte normative. PNL a înțeles că unii oameni sunt în dificultate nu doar din cauza lipsei lor de competitivitate ci și ca urmare a politicilor practicate de cei care au guvernat și de aceea statul este obligat să îi sprijine astfel încât ei, oamenii, să recapete încrederea în propriile forțe și competențe.
În fața presei, Crin Antonescu și liberalii nominalizați a ocupa funcțiile de demnitate publică din Guvern au exprimat destul de clar scopurile. Klaus Johannis este prim-vicepreședintele PNL, cooptarea lui în Guvernul condus de Victor Ponta poate aduce nu doar un plus de imagine Guvernului și partidelor componente ci și un plus de coerență în actul administrativ. Klaus Johannis este cunoscut pentru „cumpătarea” cu care tratează fiecare problemă pe care o are de rezolvat. Prezența lui în Guvern va aduce un plus de rigoare în actul guvernamental în ansamblul său, un plus de profunzime în analiza oportunităților normative și acțiunii guvernamentale cel puțin la nivelul ministerelor conduse de liberali iar vorba sa în media va invita la calm și abținere cu privire la „analizele” bazate pe speculații „combative”. Desemnarea lui Klaus Johannis ca vice-prim-ministru este și un semnal pentru colegii din PSD că în acest an se cuvine a fi mai severi în respectarea angajamentelor față de cetățeni, în atingerea obiectivelor comune și evitarea inițiativelor „pe picior” de care am tot avut parte în 2013. În plus, prezența lui Klaus Johannis în guvern va fi și o garanție pentru Victor Ponta că are cu cine conveni, la un moment dat, acțiuni guvernamentale temeinice.
Pe de altă parte, de data asta politică, desemnarea lui Klaus Johannis ca vice-prim-ministru este un mesaj către mediul liberal din Transilvania. Toată componenta liberală a Guvernului Ponta se va comporta cu atenție și demnitate față de interesele cetățeanului, influența aceasta putând fi vizibilă și asupra social-democraților care admiră și acceptă „treaba făcută nemțește”. Nu este exclus ca acest pas să aducă un plus Guvernului Ponta care ar fi văzut ca un guvern de „meseriași”, un guvern de oameni așezați care lucrează atent și eficient în favoarea cetățeanului.
Nu mă miră reacțiile unora din PSD. Sunt construite pe calapodul relațiilor de adversitate. Și Șova și Ivan au avut, mai mereu, atitudini reactive față de PNL. Ei nu au gândit să aibă un comportament corespunzător alianței convenite. Ei se vor mereu în competiție cu liberalii, ceea ce îmi spune că nu au maturitatea politică necesară unor oameni politici de vârf. Aceste personaje și cei care îi acompaniază nu diferă cu nimic de gargaragii MRU, Neamțu, Tomac, Tinel etc. Este stilul de politică „litigioasă” stimulat de Băsescu și admirat de tot felul de „forțoși” politici cărora nici nu li s-au dus tuleiele.
Este evident că propunerile PNL vor implica proceduri juridice pentru a fi adoptate. Vorba lui Crin Antonescu: avem peste 70% în Parlament, avem Guvern, avem tot ce ne trebuie.
4 comentarii:
Pentru Johannis personal cred ca este o greseala. Mai ales ca mi s-a parut nefericita declaratia sa cu trimitere la Ciorbea cum ca n-ar prea pleca de la primarie de la Sibiu si ca ar cauta un compromis legal sa ramana si acolo. Banuiesc ca n-a citit constitutia care interzice de-a dreptul exercitarea functiei de ministru in paralel cu ORICE alta functie publica. O gafa as zice. Poate o fi un castig pentru PNL dar cred ca, intr-un fel, i se se da practic in cap inainte sa ajunga sa fie cu adevarat important, cum ar fi fost daca ar fi ajuns prim-ministru la vremea cand ar fi fost foarte bine sa se intample. Schimbarile PNL sunt prea multe, prea dese si nufac altceva decat sa dea vlaga PSD si sa conduca PNL spre o soarta precum cea a PNTcd. Poate exagerez dar imaginea nu suna bine daca pot sa spun asa.
Adrian,
Eu nu sunt de acord cu tine. Schimbările din PNL sunt chiar bune. În special pentru PNL. Și Chițoiu și Gerea au deja probleme cu colegii lor din structurile de conducere ale PNL. Nu pentru lipsa de liberalism ci pentru moliciunea de care au dat dovadă și un anume mod de individualism păgubos.
Johannis nu a acceptat aceste poziții fără a fi convins că are obligația de a da partidului ceva mai mult decât poziția de primar al Sibiului. Presa germană salută nominalizarea lui Johannis de către liberali în același timp cu articole laudative cu privire la activitatea lui la Sibiu. Peste 800 de firme germane au afaceri cu mii de locuri de muncă la Sibiu încurajate de prezența lui Johannis ca primar. Nemții consideră că Johannis a permis o altă imagine față de România și zona Sibiului în comparație cu anii de dinainte de 2000.
Pe de altă parte, Ponta știe că Johannis în Guvern, ca vice prim-ministru este un câștig și pentru el. Nu doar ca imagine în exterior ci chiar în interior. Mai ales că urmează alegerile europarlamentare și în special referendumul pentru aprobarea legii de revizuire a constituției. Johannis aduce un plus de încredere că Guvernul acționează bine.
Iar Johannis știe aceste lucruri și a acceptat să își servească partidul. A acceptat inclusiv faptul că va deveni o țintă pentru atacurile PSD și ale băsescienilor. Johannis știe ce face.
N-am zis altceva decat ca Johannis personal n-o sa iasa in castig din treaba asta, pare un sacrificiu anuntat. Sper sa ma insel.
Adrian,
De ce trebuie să vezi în acțiunea lui Johannes un sacrificiu ? Este un politician care are obiective personale de atins în viața lui politică. Nu uita că este un om cu o anumită vârstă, că mai are doar 10-15 ani la dispoziție pentru a performa la vârful politicii. Nu este nici un sacrificiu. A considerat că este momentul să intre pe scena înaltă a politicii în fruntea colegilor. Simplu.
Trimiteți un comentariu