duminică, 16 octombrie 2016

Când un ministru știe ce face și ce spune. Achim Irimescu !

Nu este prima dată când vorbesc despre acest ministru care, trebuie să recunosc, îmi place. Este evident că are formație de tehnocrat. Din cel de calitate superioară. Nu altfel.

Agricultura este un domeniu sensibil. Ministrul agriculturii, oricare ar fi el, este o țintă de la momentul nominalizării. Pentru că toți românii care au învățat să scrie și să citească sunt experți în probleme ale agriculturii. Ba, de ce nu, și cei care sunt inculți de bubuie au pretenții de „specialiști în agricultură”. La fel ca la fotbal.

De la instalarea Cabinetului Cioloș am avut beneficiul unui cuplu pe agricultură de înalt nivel: Dacian Cioloș, fostul comisar european care a generat noua politică agricolă a UE și Achim Irimescu, expertul român pentru problemele politicilor agricole care a lucrat cu Dacian Cioloș. Mișcarea lor în domeniul agriculturii a fost atipică pentru politicienii români. Au umblat la mecanismele de finețe ale politicilor agricole, cele care puteau fi reglate, au sprijinit mai pe față sau mai pe dos producătorii români având grijă să se încadreze riguros normelor europene în materie. Au evitat, pentru că au știut cum să evite, posibilele sancțiuni europene pentru politica agricolă și pentru comerț. Bravo lor ! Când specialiștii au instrucțiuni suplimentare de folosire a creierului și știu să le folosească suntem cu toții în avantaj.

Iau știrea de la Agerpres. Achim Irimescu urmează să stabilească împreună cu producătorii români care sunt condițiile pentru produsele proaspete ! Atenție la formulare ! Produsele proaspete ! Iar de aici, folosind inteligent o reglementare, putem sprijini producătorii interni să ajungă cu marfa pe rafturile magazinelor din România fără a fi acuzați că obstrucționăm libera circulație a mărfurilor în UE. Cine vrea să vadă cum se motivează inteligent o acțiune are la dispoziție declarațiile ministrului.
Legislația europeană prevede foarte clar definiția și condițiile pentru un produs proaspăt. Statul membru poate să aibă o abordare care să nu difere foarte mult de definiția europeană și există posibilități de adaptare la nivel intern. Pentru România este extrem de important să nu punem într-o poziție incomodă nici producătorul și nici consumatorul. Spun că este foarte important pentru că după o interpretare exhaustivă, produsul proaspăt trebuia să fie și Coca-Cola. Este o glumă, pentru că este un produs care se conservă mult timp. În acest sens, noi intenționăm să discutăm cu producătorii și să stabilim foarte clar care sunt condițiile pentru produsele proaspete. Acestea vor fi incluse în Hotărârea de Guvern pe care trebuie să o adoptăm în șase luni de la aprobarea legii care modifică Legea 321/2009 și care prevede două lucruri importante: partea și condițiile ca 51% din produsele expuse la raft în supermarketuri să fie românești - să nu uităm că inițiativa legislativă a aparținut liberalilor iar deputatul Nini Săpunaru a fost cel mai vocal apărător al ei și cel care a prezentat-o cel mai corect publicului ! Bine, acum Nini nu mai este pe lista de deputați a PNL la Vrancea pentru că unii de pe acolo au un orizont politic care nu îl mai include. Dacă este bine sau nu, vom vedea. Oricum, renunțarea la un om cu o astfel de experiență și cu rezultate foarte bune până în prezent va trebui justificată prin rezultate și mai bune ale celor care îl vor înlocui. Dacă este înlocuit ca să fie înlocuit, s-a făcut o treabă proastă.
Întâmplător am ajuns într-un magazin și am constatat cu suprindere că sunt foarte multe produse poloneze și din alte țări, dar aproape nimic din România ceea ce nu este normal. Îmi propun să discutăm cu rețeaua respectivă. Eu pot să înțeleg că vin anumite produse mai ieftin de alte state, dar știu că sunt și rețele care își propun cu prioritate să folosească produsele din țara unde câștigă multe milioane din comerț și ar fi normal să se îndrepte către acestea. Pe de altă parte, sunt rețele care s-au îndreptat, chiar înainte de adoptarea legii respective, pentru că au înțeles că românii preferă produse românești și atunci este important și pentru producătorii noștri să înțeleagă că trebuie să ofere produse de calitate și la prețuri competitive. Să nu uităm că o mare parte din consumatorii români au o putere redusă de cumpărare. Piața românească este una atipică pentru că nu mulți consumatori își permit să plătească sume mari pe alimente și, totuși, România are produse de calitate. Consider că trebuie să existe această balanță între preț, calitatea produsului și puterea de cumpărare a consumatorului
Noi am fost semnalați de Comisia Europeană, ne-au fost solicitate clarificări. Există o perioada în care se solicită informații și statul membru transmite răspunsul punct cu punct. Sperăm să nu avem niciun fel de probleme pentru că, în general, legea are un caracter care permite evitarea problemelor legate de concurență.(...) De asemenea, nu putem evita situația în care este adusă marfă din Bulgaria și este considerată produs local, deoarece legea permite producătorilor din zonele limitrofe frontierei, Bulgaria sau Ungaria, să aducă produse în România. Tocmai asta ne permite să evităm probleme de concurență, pentru că nu interzicem să pună produse pe piața românească
Cu aceste explicații, ministrul Irimescu închide și gura „specialiștilor” care au tot vociferat că legea este anti-liberală, anti-comerț etc. Este cât se poate de liberală. Este cât se poate de europeană. Nu împiedică comerțul liber în spațiul UE. Nu este fizic posibil să ai produse proaspete din toate statele UE zilnic pe rafturile magazinelor din România la un preț care să facă de râs produsele proaspete românești. Iar condiția produselor românești pe rafturi este o măsură care să combată monopolul rețelelor care se aprovizionează din străinătate. Este și un răspuns la cerințele pieței. Mai mult, se evită o stare de conflict între producătorii români și cei străini. Avem exemple destule în Franța sau Spania unde producătorii unei țări distrug produsele aduse în cantități prea mari din altă țară.

Bine, Irimescu mai vorbește și despre producătorii români care trebuie să ridice calitatea produselor pe care le propun pieței. Trebuie să țină cont și de puterea de cumpărare a românilor. Iar aici, of, aici ne aflăm în fața unei optici ciudate. Producătorii români vor mai mulți bani pe produsele lor decât prețul pus pe produsele aduse din străinătate de marile magazine. Iar calitatea este și ea în suferință. Ba, din ce am auzit la un comerciant mare, unii producători români au pus în ambalajele cu care au adus marfa la cântar pietre și cărămizi pentru a trage mai mult la cântar ba, au și pus marfă slabă calitativ în zone greu accesibile la controlul de calitate la intrarea în depozite. Cu astfel de atitudini, dracul îi mai acceptă cu marfa în marile magazine.

Nu închei înainte de a arăta că este al doilea mare eveniment de politică agricolă care îl confirmă pe Irimescu. Să nu uităm liberalizarea comerțului în spațiul UE a porcilor vii și a carcaselor de porc obținute tot de Irimescu și echipa sa de la agricultură !

Din nefericire, Irimescu nu mai vrea să rămână. Îl înțeleg. Nu este partid mare care să nu aibă sute de specialiști în agricultură. Irimescu se va retrage la Bruxelles acolo unde tehnocratul este așteptat să își continue munca. Dacă va rămâne Cioloș prim-ministru, dacă PNL va reuși să obțină acea majoritate parlamentară care să asigure o nouă guvernare Cioloș,  se pare că Irimescu, de la Bruxelles, va fi disponibil să ajute țara în continuare. Pentru că i se va cere ajutorul iar el nu are nici o reținere să îl dea.

Niciun comentariu: