vineri, 14 decembrie 2018

Ludovic Orban la Alba Iulia, declarații de presă, 14 dec. 2018


DECLARAȚIILE DE PRESĂ ALE PREȘEDINTELUI PNL, LUDOVIC ORBAN, SUSȚINUTE LA ALBA IULIA - 14 DEC. 2018

În conformitate cu legea, guvernul este obligat ca până la data de 15 noiembrie să prezinte spre dezbaterea Parlamentului proiectul de buget de stat și proiectul bugetului asigurărilor sociale de stat.
Suntem în data de 14 de decembrie, la o luna de zile de la expirarea termenului legal, și guvernul nu a înaintat proiectul de buget de stat pe anul 2019.

Este o încălcare gravă a legii săvârșită de Guvernul Dragnea-Dăncilă-Tăriceanu, că nu poți să zici că avem un guvern, avem o colecție de slugi care execută ordinele unor lideri politici care nu dețin puterea informală. Și nu au prezentat acest proiect de buget, iar neprezentarea și neadoptarea bugetului creează extrem de multe incertitudini, extrem de multe probleme, generează foarte multe disfuncționalități în ceea ce privește funcționarea economiei în ansamblu a administrației și de asemenea, generează îngrijorări pentru mediul de afaceri și pentru posibili investitori în România.

Gândiți-vă că neadoptarea bugetului înseamnă, de exemplu, că nicio autoritate locală nu poate să își adopte bugetele, pentru că bugetele locale se adoptă după adoptarea bugetului de stat. Gândiți-vă că neadoptarea bugetului duce la blocarea oricărui nou proiect de investiție care poate fi finanțat. De asemenea, neadoptarea bugetului creează extrem de multe incertitudini privind fiscalitatea și mai ales politica bugetară pe care urmează să o deruleze guvernul în 2019.

Partidul Național Liberal a luat decizia și am si pus în practică decizia de a elabora proiectul de buget pe anul 2019, în variantă liberală. Lucru pe care de altfel l-am și făcut și l-am prezentat ieri în conferință de presă pentru a arăta clar românilor că Partidul Național Liberal are deja un buget pregătit, care este întocmit în baza unui program de guvernare și a unei viziuni asupra dezvoltării României și de asemenea, ne oferim să le acordăm consultanță celor care sunt la guvernare în elaborarea proiectului de buget, pentru că se vede foarte clar că din cauza ordinelor politice, a fantasmagoriilor electoraliste care trec prin capul lui Dragnea, Tăriceanu, Vâlcov și a altor capete fierbinți, ei nu sunt capabili să elaboreze un proiect de buget și să dea românilor un proiect de buget în care să le arate cum poate să trăiască în anul 2019.

Dintre măsurile, de exemplu, care stau la baza bugetului, lăsând indicatorii care sunt stabiliți de Comisia de prognoză și pe care i-am luat ca atare, și anume o creștere economică de 5,5%, o rată a inflației de 3,5%, în ceea ce privește fiscalitatea la baza proiectului de buget am pus desființarea câtorva dări, respectiv supraacciza la combustibil, suprataxarea part-time-ului, desființarea split TVA - plății defalcate a TVA-ului, de asemenea, anularea reglementării stabilită prin Ordonanța 60, care suprataxează companiile cu peste 100 de angajați pentru neangajarea de persoane cu dizabilități și stabilește o supraimpozitare a acestor companii.

Ca și priorități pentru Partidul Național Liberal, noi creștem cheltuielile în primul rând în investiții.  Anul trecut, pe execuția bugetară a anului 2017, investițiile au reprezentat doar 3,2% din PIB. Anul acesta, deși în proiectul de buget sunt prevăzute cheltuieli de 4,7% din PIB, dacă nu mă înșel, nu vor încheia anul la execuție bugetară cu un volum al investițiilor suportate de la bugetul de stat mai mare de 3% din PIB. Cred că anul 2018 va fi anul cu cele mai mici investiții realizate de la bugetul de stat , raportat, evident, la PIB .

Primul și cel mai important obiectiv pe care îl avem este creșterea sumelor alocate investițiilor la un procent de 6% din PIB, în măsura în care este posibilă realizarea acestui procent. Evident, creșterea cheltuielilor cu investiții nu urmărește să continuăm programe falimentare, pe care le-a derulat PSD-ul sau alții. Vrem ca aceste resurse financiare să fie canalizate pentru proiecte de infrastructură cheie pentru dezvoltarea României.  Adică, închiderea Coridorului IV paneuropean, prin tronsonul de autostrada Pitești-Sibiu, finalizarea  autostrăzii tronsoanele dintre Lugoj și Deva și de asemenea, realizării autostrăzii de centură a Bucureștiului. De asemenea, canalizăm aceste resurse pentru susținerea tronsonului vital Comarnic-Brașov, care asigură legătura între București și Brașov. De asemenea, pentru susținerea realizării proiectului de investiție nu numai Iași-Târgu Mureș, ci și pentru legătura dintre Târgu Mureș și granița de Vest (..) Toate tronsoanele urmând să fie finanțate substanțial, astfel încât să fie realizată în termenele care sunt prestabilite.

Sigur că nu îi interesează zona de centru, dar susținem finanțarea unui proiect extrem de important cum este proiectul de asigurare al navigabilității Dunării, pentru că România are un avantaj extraordinar pe care nu este astăzi capabil să îl fructifice din cauză că nu a avut, să spun, inteligența să realizeze aceste lucrări de asigurare  a navigabilității pe Dunăre, ca să îi dea drumul la traficul de mărfuri în special, dar și de persoane de pe Coridorul VII paneuropean, care face legătura între Marea Neagră și Marea Nordului pe Dunăre, Canalul Main-Dunăre-Rin.

Nu în ultimul rând, este absolut necesară finanțarea tronsoanelor de cale ferată care să facă legătura între Portul Constanța și granița de Vest la Curtici. Tronsoanele Coșlariu-Simeria și Simeria – Curtici, care este fundamental să fie finanțate și am alocat resurse pentru finanțarea acestor obiective de investiții.

Avem ca obiectiv, de asemenea, creșterea de la 4,5% la 5% a sumelor alocate educației, iar această creștere suplimentară nu vizează numai punerea în practică a creșterilor salariilor cadrelor didactice, ci și susținerea unor proiecte de investiții importante și mai realizarea unor obiective pe care le avem în educație, cum este asigurarea mesei diversificate în școală. Finanțarea reutilării aproape tuturor școlilor din cadrul sistemului de învățământ tehnic și profesional și nu în ultimul rând înzestrării școlilor și universităților cu tot ceea ce este necesar pentru a îmbunătății calitatea serviciilor de educație furnizate de către cetățenii români.

De asemenea, în proiectul nostru de buget asigurăm finanțarea creșterii pensiilor în baza formulei actuale de creștere a pensiilor și anume 50% din creșterea salariului mediu plus rata inflației, iar această creștere a punctului de pensie o finanțăm astfel încât să se facă de la 1 ianuarie așa cum stabilește legea, nu proiectul de lege cu minciunile pe care le vântură PSD-ul privitoare la creșterea pensiilor. Gândiți-vă că punctul de pensie crește cu aproape 10%, printr-o rotunjire poate să ajungă la 10%, noi asigurăm că creșterea punctului de pensie de la 1 ianuarie 2019, nu creșterea punctului de pensie cum promite PSD, cu aproximativ 16% numai că o face de la 1 septembrie. Fiecare pensionar, dacă nu se aplică formula de creștere de la 1 ianuarie așa cum susținem noi, va pierde în cursul anului bani frumoși, iar creșterea de pensie pe care o aplică PSD este mai mică decât creșterea pe care o propune Partidul National Liberal.

De asemenea, tot legat de pensii, proiectul de buget este construit astfel încât să permită creșterea  procentului de contribuție la Pilonul II de pensie la 5%, în cadrul unui program coerent de creștere a acestei contribuții la Pilonul II de pensii până la 8%, așa cum era prevăzut în Legea care a fost adoptată în 2006, atunci când s-a pornit reforma Legii pensiilor.
Sunt o serie de alte măsuri care sunt susținute prin proiectul de buget, vă dau numai un exemplu: proiectul de buget este construit astfel încât impozitul pe venit în integralitatea sa să se facă sursă de venit pentru bugetele locale, într-un procent de aproximativ 62%, sursă directă de venit către localități restul împărțindu-se între sumele alocate consiliilor județele și sumele pentru asigurarea cheltuielilor de funcționare.

 De asemenea, în structura bugetului, evident că urmărim respectarea angajamentelor pe care le are România, respectiv alocarea 2% din PIB pentru înzestrarea apărării, pentru înzestrarea militară. Este un angajament pe care România îl are în fața NATO și pe care noi îl punem în practică în alcătuirea proiectului de buget.

De asemenea, creșterea cheltuielilor alocate cercetării, pentru că dezvoltarea României nu se poate bizui decât pe creșterea calității educației, pe investiții în cercetare, dezvoltare, inovare , pe susținerea infrastructurii ca un suport al dezvoltării economice pentru a crește atractivitatea României pentru investiții.

( Cu cine ați negociat pentru această moțiune?) 

Lista tuturor parlamentarilor cu care am negociat, vă dați seama că nu avem cum să vă dam lista, dar vă spun că am purtat discuții atât cu colegii mei cât și eu personal cu o mulțime de parlamentari din zona majorității guvernamentale. Într-o încercare sistematică de ai determina să voteze, nu conform ordinelor de partid și intereselor personale ale lui Liviu Dragnea, ci să voteze conform propriei conștiințe și conform intereselor fundamentale ale României.

(Credeți că aveți șanse să treacă această moțiune?)

Noi ne vom bate până la momentul votului moțiunii de cenzură să convingem cât mai mulți parlamentari să voteze această moțiune de cenzură pentru a crește șansele de adoptare a Moțiunii.

(Aveți un update pe relația cu UDMR? Ne puteți spune ceva?)

Am purtat discuții, purtăm discuții și o să purtăm discuții în continuare cu cei de la UDMR și îmi exprim încrederea că parlamentarii UDMR vor face ceea ce își dorește electoratul care i-a votat, vor acționa în conformitate cu voința electoratului maghiar. Vă dau numai un exemplu, chiar domnul Hunor a prezentat opiniei publice un sondaj de opinie, comandat de UDMR referitor la opțiunile cetățenilor români de etnie maghiară, în care cota de  încrederea lui Liviu Dragnea era de 4%. Eu nu cred că votanții UDMR-ului și-l mai doresc pe Dragnea (..), dimpotrivă, sunt convins că nu îl mai suportă, exact cum probabil mai mult de 85-90% din populația României nu îl mai suportă pe Dragnea și ar vrea să pună punct acestui regim nenorocit care face un rău imens României. Eu mă aștept ca parlamentarii UDMR să acționeze în conformitate cu voința și cu interesele cetățenilor care i-au trimis în Parlament.

(Liderul UDMR susține că nu a avut nicio discuție cu dumneavoastră personal. S-a întâlnit cu liderul PMP, cu liderul USR, cu parlamentari ai PNL, dar nu cu dumneavoastră)

Ne-am întâlnit la Hamburg.

 (Spunea că v-ați strâns mâna și nu a avut loc nicio discuție)

Ne-am întâlnit la Hamburg, eu nu vreau să intru acum într-o interpretare diferită a diferitelor intersecții pe care le-am avut cu domnul Hunor în ultima perioadă. Oricum, fiți convinși că purtăm negocieri, vom avea întâlniri în care vom pune pe masă toate lucrurile, dar eu cred că puțin aici domnul Hunor a pus căruța înaintea boilor. Noi nu discutăm de formarea unui nou Guvern, noi discutăm dacă Guvernul acesta este rău sau nu este rău. Punctul nostru de vedere este că acest Guvern este un rău imens pentru România. Nu putem să ne prezentăm cu acești incompetenți, cu acești indivizi care nu au niciun fel de expertiză în domeniul lor de activitate, care nu au niciun fel de credibilitate nici pe plan intern, nici pe plan internațional, să preluăm președinția Consiliului UE și încercăm cu adevărat să dăm României un Guvern care să aibă capacitatea să exercite această președinție în cele mai bune condiții, să aducă câștiguri pentru România, să poată să se bată pentru a obține beneficii pentru fiecare cetățean român de pe urma exercitării conducerii la nivelul UE în cele 6 luni în care deținem președinția Consiliului UE.

Aici este vorba de a stabili dacă acest Guvern este rău sau nu este rău. Pentru că, dacă ei consideră că este rău Guvernul , trebuie să voteze moțiune de cenzură. Or ei trebuie să hotărască dacă acest Guvern este rău sau nu. Până acum s-au arătat ca și cum l-au considerat că este bun, din punctul meu de vedere este o catastrofă pentru România și cred că din punctul de vedere al majorității zdrobitoare a cetățenilor români de etnie maghiară, așa că eu zic că există șanse ca parlamentarii UDMR, dacă acționează în conformitate cu voința cetățenilor care i-au trimis în Parlament, să considere că acest Guvern este rău să voteze împotriva Guvernului. În ceea ce privește discuțiile despre o formulă de guvernare ulterioară, asta se declanșează după căderea Guvernului și în mod evident noi suntem pregătiți să preluăm guvernarea, avem programul de guvernare reactualizat, avem o formulă de oameni care să fie capabilă să exercite guvernarea și de altfel am și pregătit un proiect de buget ca să arătăm că suntem pregătiți să guvernăm in 2019.

(Este o întrebare de bun simț să știm care este propunerea de premier)

Da, aici este evident. Este o întrebare care pe mine, personal, mă face să cred că domnul Hunor nu se informează întotdeauna privitor la deciziile Partidului Național Liberal. Decizia Partidului Național Liberal este foarte clară, este luată în Consiliul Național, candidatul la funcția de prim-ministru este președintele partidului.

(Ce le oferiți celor cu care negociați pentru votarea moțiunii?)

Șansa unei reabilitări în primul rând, pentru ca 2 ani de zile au dus România spre nicăieri. În al doilea rând șansa de a participa la un proiect care să aducă câștiguri, avantaje românilor, care să creeze șansa pentru ca România să își fructifice toate oportunitățile pe care le are la dispoziție , evident pentru beneficiul cetățenilor români. Inclusiv, eu cred că orice parlamentar din zona guvernamentală care va vota moțiunea de cenzură, inclusiv în planul imaginii personale va fi foarte apreciat pentru ca a avut curajul și că votează în conformitate cu așteptările majorității zdrobitoare ale electoratului românesc.

Gândiți-vă că la ora actuală 82-83% dintre cetățeni, consideră că  România se îndreaptă către o direcție greșită. Încrederea în actualul guvern este sub 20%. Este cea mai mică încredere care a existat vreodată într-un guvern în România ultimilor 28 de ani.

Gândiți-vă la situația în care ne pun acești, nici nu știu cum să le spun, oameni care nu știu pe ce lume trăiesc, care nu înțeleg ce răspundere poartă pe umerii lor, în condițiile în care vom prelua președinția Consiliului Uniunii Europene, iar ei au înlocuit garnitura de miniștri cu unii care probabil le trebuie 3 luni de zile să înțeleagă despre ce e vorba în ministerele pe care le conduc, dar apoi să se familiarizeze cu dosarele europene pe care trebuie să le negocieze și pentru care trebuie să se bată.

Vă dau numai un exemplu. E o reglementare europeană, un proiect de directivă care vine în sprijinul producătorilor români, de exemplu, și a tuturor producătorilor autohtoni din țările europene care determină într-un fel ca lanțurile comerciale să nu discrimineze producătorii autohtoni în raport cu alți producători.  Noi trebuie să ne batem această directivă să treacă, pentru că va fi în avantajul producătorilor români.

 Va intra în dezbatere politică agricolă comună în care este foarte important ca noi să ne batem pentru ca subvenția care se acordă către fermierul român să ajungă cât mai aproape de subvenția medie care se dă la nivelul Uniunii Europene, pentru a crește competitivitatea agriculturii românești.

Eu mă îndoiesc sincer că astăzi cei care conduc destinele diferitelor ministere, care fac parte și vor conduce consiliile ministeriale ale Uniunii Europene, vor fi capabili să înțeleagă aceste importante proiecte de reglementare și mai ales să aibă capacitatea să se bată ca proiectele respective să conțină  reglementări care să vină în avantajul României.

(De ce PNL nu susține un premier agreat de toată opoziția?)

Obiectivul nostru fundamental este să dărâmăm acest guvern. Orice formulă de guvernare care se va forma , evident că vom susține cea mai bună formulă care este din punctul nostru de vedere și evident care poate să beneficieze de sprijinul unei majorități parlamentare. Deși, eu vă spun că cea mai bună soluție pentru România, în cazul căderii guvernului, este reîntoarcerea la popor, pentru că opțiunile politice s-au modificat dramatic în raport cu opțiunile politice care au fost exprimate la alegerile din 2016. De regulă când se întâmplă așa ceva în democrațiile normale din lumea asta, se ajunge la alegeri anticipate pentru a reseta practic parlamentul și mai ales a reconferi legitimitate instituțiilor care exercită puterea în România.

(Senatorul Florin Cîțu spunea astăzi că în cazul unui succes viitorul cabinet ar putea să includă și membri ai UDMR. Sunteți de acord și dv?) 

V-am spus, problema este ca toți cei care consideră că Guvernul Dăncilă este un rău, Dragnea-Dăncilă-Tăriceanu este un rău pentru România să voteze împotriva guvernului. Evident că orice negociere privind formarea unui nou guvern se face după căderea acestui guvern. Evident că Partidul Național Liberal are niște coordonate clare, plecăm de la o bază de negocieri, un program de guvernare, avem un candidat de prim-ministru, avem potențiali candidați de miniștri pe diferite domenii, numai că astea se vor derula în cadrul unor negocieri post-moțiune de cenzură.

Aici lucrurile sunt clare, toți cei care consideră că acest guvern este un rău pentru România, trebuie să voteze moțiunea de cenzură. Cine nu are curajul să voteze moțiunea de cenzură este un fricos sau un om care nu acționează pentru interesul general al României , ci pur si simplu acționează pentru a-l scăpa pe Dragnea și pe Tăriceanu de pușcărie.

(Președintele Iohannis susținea tot astăzi că această moțiune de cenzură reprezintă un test important atât pentru putere cât și pentru opoziție)

Este. E un test important pentru fiecare parlamentar individual. În ceea ce ne privește pe noi, opoziția, noi am depus moțiunea de cenzură, am fundamentat și am argumentat moțiunea de cenzură, iar ideea de bază este că trebuie dărâmat acest guvern ca să poți să construiești orice altceva. Suntem deschiși la orice construcție bună pentru România.

Pentru o opoziție responsabilă, depunerea Moțiunii de Cenzură este o obligație. Noi am depus această moțiune de cenzură, pentru că este singura cale constituțională prin care putem să punem punct acestei guvernări, democratică, constituțională. Facem tot ce depinde de noi pentru a determina cât mai mulți parlamentari din arcul majorității celor care au sprijinit Guvernul, să voteze această moțiune de cenzură.

Nu avem la dispoziție decât argumente, bunul simț, prezentarea realităților, apelul la dragostea față de țară, apelul la responsabilitatea față de cetățeanul care i-a trimis în Parlament, acestea sunt argumentele noastre.

Niciodată opoziția nu este de vină dacă o moțiune de cenzură nu trece. În istoria post-democratică a României, în 28 de ani, au fost zeci de Moțiuni de Cenzură și  doar 2 Moțiuni de Cenzură au trecut. De ce? Pentru că opoziția are mai puțini parlamentari. Parlamentul este oglinda votului acordat de cetățeni în momentul alegerilor din decembrie 2016. moțiunea trece, este o aritmetică care este de nebătut.

Moțiunea trece atunci când se adună jumătate plus unu dintre parlamentari. Noi plecăm de la 163 cați suntem semnatarii Moțiunii, adică cei 93 de parlamentari PNL, cei 37 parlamentari USR, cei 18 parlamentari PMP și ceilalți deputați independenți grupați în jurul lui Ponta.

Evident, noi continuăm toate negocierile și încercăm să folosim toate argumentele pe care le avem la dispoziție pentru ai convinge pe ceilalți să voteze cu noi.

(Liderul UDMR spunea ca nu vede prea mari șanse în acest moment) 

Există o vorbă românească care spune că încercarea moare nu are. Gândiți-vă că dacă am pleca de la ideea că șansele sunt mici, cum este întotdeauna, opoziția când depune o moțiune de cenzură șansele sunt mici, este firesc. Da nu e o noutate, lucrul asta e cunoscut, am trecut prin acest exercițiu, am trecut de zeci de ori în 28 de ani, dar ca să reușească moțiunea, condiția obligatorie este să fie depusă, ia noi am depus moțiunea. Suntem angajați în discuții și negocieri cu orice parlamentar care poate fi convins să voteze în favoarea acestei moțiuni.

(Senatorul Florin Cîțu spunea ca s-a avansat puțin în cadrul discuțiilor cu anumiți senatori ai coaliției de guvernământ) 

Prefer să nu dau vesti bune înainte de a fi 100% sigur că vestea e buna. Pentru că PSD va apela la același tertip în care a apelat la ultimele două moțiuni de cenzură, în care nu îi mai lăsa să voteze. E foarte greu de anticipat câți vor avea curajul să se ridice din bancă să se ducă să voteze. Eu cred că de data asta vor fi mai mulți.

Mulțumim!

Niciun comentariu: