joi, 13 decembrie 2018

PSD nu este pregătit să guverneze în continuare în 2019. PNL prezintă propriul proiect de buget pentru anul 2019


DECLARAȚIILE DE PRESĂ ALE SECRETARULUI GENERAL AL PNL, ROBERT SIGHIARTĂU ȘI ALE VICEPREȘEDINTELUI PNL, FLORIN CÎȚU – 13 DECEMBRIE 2018

Robert Sighiartău:

Bună ziua,
Am două vești pentru români. O să încep cu vestea bună. În primul rând, vestea bună pe care trebuie să o audă toți românii este că, Partidul Național Liberal este pregătit să guverneze și a venit cu un proiect pe buget pentru anul 2019. Vestea proastă pe care tot mai mulți români o știu este că actualul guvern nu este nici măcar în stare să facă diferența între lei și euro. Este pentru prima dată în istorie când prim-ministrul României nici măcar nu știe cum arată un buget, darămite să aibă vreo influență la redactarea acestui buget.

Suntem în data de 13 decembrie și nimeni din Guvernul PSD-ALDE nu știe ce se întâmplă cu România din punct de vedere financiar. Ei trebuiau să vină cu un proiect de buget până la data de 15 noiembrie în Parlament, spre a se supune dezbaterii. Nici până în ziua de astăzi nu știm cum arată proiectul de buget pe 2019.

Acum se dovedește că bugetul pe 2018 a fost unul al subdezvoltării, unul al îngrășării clientelei politice și al incompetenței. Este un buget al celei mai primitive forme de socialism din Uniunea Europeană. Au sacrificat deliberat investițiile publice și fonduri europene, ceea ce este o crimă față de dezvoltarea țării și față de nivelul de trai al românilor.

Astăzi, la ora la care discutăm, în teritoriu sunt instituții  publice care nu mai au bani nici măcar de funcționare până la sfârșitul acestui an. Guvernul nu mai primește nicio factura spre decontare și nu mai acordă niciun ban facturilor venite de la administrațiile locale. Având în vedere situația critică în care ne-a adus PSD-ul, singura soluție de repornire a acestei țări este pornirea motoarelor de creștere economică sănătoasă, bazată pe investiții publice, pe fonduri europene, pe creșterea exporturilor și susținerea sectoarelor private ale economiei. Este ceea ce propune Partidul Național Liberal prin proiectul de buget pe anul 2019. Îl invit pe colegul meu, vicepreședintele Florin Cîțu, să vă prezinte principalele linii pe care este construit proiectul de buget al Partidului Național Liberal.

Florin Cîțu:

Bună ziua,
În primul rând, as vrea să îi transmit un mesaj doamnei premier Dăncilă, pentru că de fiecare dată în ședințele de guvern se laudă singură și se pare că în guvern nu e nimeni care să o tragă de mânecă.  Îi dau două exemple. Bugetul pe care l-a construit în 2018 a avut doi parametrii la începutul anului. O creștere economică de 5,5% și un deflator de 2,1. După 10 luni de zile creșterea economică este la 4%, iar deflatorul sau prețurile general din economie, estimate tot de guvern, 5,9%. Deci, atunci când se laudă și ne spune că inflația s-a dus nu știu unde și creșterea economică, ar trebui să se uite în primul rând la ce promitea la începutul anului 2018.

Revenim la subiectul conferinței noastre de astăzi, bugetul pentru 2019.  Așa cum a spus și domnul secretar general, PSD nu este pregătit să guverneze în continuare în 2019, și vă dați seama că dacă în acest moment nu au un buget în Parlament, asta înseamnă că proiectele pentru 2019 vor suferi toate, în special investițiile, pentru că nu poți dacă vii cu un buget în ianuarie să spui că vei avea proiecte de investiție și, din nou,2019 va fi un an pierdut pentru investiții.

În același timp, pentru noi, este iar o confirmare a ceea ce am spus de la începutul anului, că execuția proastă din timpul anului a bugetului ne va aduce exact în acest moment, la sfârșitul anului 2018 să fim fără un buget.

Cred că este evident pentru toată lumea de ce vrem să prezentăm un buget astăzi, un buget alternativ. În primul rând, pentru că suntem pregătiți pentru guvernare, vrem să o arătăm, vrem să îi convingem pe români, dar și pe colegii noștri din opoziție că suntem gata. Un alt motiv este acela că mai încă o speranță că Eugen Teodorovici, care este în pană de idei și soluții, se va uita la acest buget, va lăsa orgoliul de o parte și va lua din măsurile noastre.

Despre principiile care stau la baza bugetului și aici doar am prezentat doar câteva din cifre. În primul rând, noi vrem să respectăm Tratatul fiscal. Tratate pe care România le-a semnat, au fost adoptate în Parlamentul României și sunt recunoscute în Constituția României.  Asta înseamnă că vom ținti un deficit de 2% din PIB pentru anul viitor, ceea ce înseamnă că ținem cont de recomandarea Comisiei Europene de a reduce deficitul structural cu 0.8 puncte procentuale în 2018, și bineînțeles este un pas important în obiectivul național de aderare la zona euro.

O altă schimbare importanta,  soldul primar al deficitului va fi folosit tot pentru investiții publice. Asta înseamnă că investițiile publice vor fi , cheltuielile cu investițiile publice vor crește de la cât erau estimate în bugetul pentru 2018, de la 4,2% la 6,5%, și aici trebuie să fim foarte atenți. Da, bugetul din 2018 a avut investiții estimate la 4,2% din PIB, dar nu cred că vor termina cu p cifra mai mare de 3%.

Este momentul ca cineva să se gândească la acest lucru. Vom construi un guvern cu 15 ministere, asta înseamnă o raționalizare a cheltuielilor publice inutile. Știm foarte bine că majoritatea acestor ministere sunt populate cu beizadele, amante, prieteni ai celor din familia PSD-ALDE, toți aceștia vom vedea dacă își vor mai găsi loc în guvernarea viitoare, din punctul meu de vedere nu vor mai fi acolo. Trebuie să tăiem acest tip de finanțare a partidelor politice prin bugetul de stat, direct de la bugetul de stat.

Bineînțeles, pentru noi, este important ca bugetul să fie anticiclic, pentru că un buget anticilic este un buget care garantează dezvoltarea pe termen lung. Cifrele importante pe partea de venituri, 32% din PIB, asta înseamnă o creștere cu 2 puncte procentuale relativ la execuția din 2016,2017,2018, deci ultimii 3 ani nu s-a depășit 30% din PIB. Ne propunem și avem măsurile de a aduce veniturile la 32% in PIB, în special vedeți aici o creștere a veniturilor fiscale.

Pentru că am ajuns la venituri fiscale, trei lucruri pe care le luăm în calcul - eliminarea supraccizei la combustibil, eliminarea TVA defalcat, și vă spun că eliminarea TVA defalcat va aduce bani la buget, pentru că în acest moment companiile nu mai plătesc, este un haos total acolo, și vom elimina supraimpozitarea contractelor part-time, asta pe parte de fiscalitate.

Pe parte de cheltuieli măsurile importante - cheltuielile de personal la 8,6% din PIB, înseamnă că menținem Legea salarizării unitare. Nu vom interveni asupra Legii salarizării unitare în niciun fel așa cum a fost ea trecută în Parlament, deși am criticat, deși nu am fost de acord, în acest moment nu este un moment oportun de a intra pe Legea salarizării unitare, vom rămâne cu aplicarea Legii salarizării unitate.

Respectăm angajamentul față de NATO de 2% din PIB. Creștem așa cum am spus cheltuielile cu investițiile, majorăm la 5% în 2019 cheltuielile pentru sistemul de educație și cu țintă de 6% în 2020.

O altă măsură importantă și este inclusă în buget -  creșterea de a transferului Pilonul II de pensii în primă fază, în 2019, la 5% și 6% în 2020. După cum știți, din declarațiile noastre publice, ținta este de 8% pentru noi, dar aceea va fi în programul de guvernare în perioada 2020-2024.

Aș vrea să vă vorbesc despre dobânzi și despre transferuri. La dobânzi 1,3% din PIB, da, este o cifră mare, este o cifră pe care noi ne-o dorim. Din păcate, împrumuturile luate în 2017 și 2018 de Guvernul PSD pentru a acoperi deficitul bugetar la costuri foarte mari se întind și în perioada viitoare. Aici nu avem cum să umblăm. Vom încerca și asta se va vedea în 2020, cu o guvernare mai bună dobânzile se vor reduce și atunci  vom încerca o refinanțare a ceea ce a fost finanțat foarte scump și foarte prost de Guvernul PSD, dar, din păcate,  în 2019, cifra rămâne 1,3% din PIB.

Veste bună pentru primăriile din România. La transferuri introducem și avem în buget, la transferuri sunt introduse 100% din impozitul pe venit, se transferă către UAT-uri, către  primării 61,67% către UAT-uri, 19,08% către consiliile județene și 18,05% cont distinct echilibrat la bugeturile locale. În aceasta cifră sunt incluse asistența socială, pensii, dar și transferul către UAT-uri.

Cam acesta ar fi bugetul în mare. Avem la partea de investiți proiectele mari de infrastructură. Aceasta este imaginea și am construit-o pe cifrele care vin de la Comisia Națională de prognoză. Nu am intervenit pe cifrele de creștere economică, am luat cifrele de acolo, dar ne-am uitat la modul în care sunt distribuiți banii în economie și ca o concluzie, guvernarea liberală alături de partenerii noștri, este o guvernare care va pune accentul pe investiții. În acest moment, din cheltuielile bugetare, la investiții se duc 10% din cheltuieli și 30% către cheltuielile de personal. Acest raport se va schimba și gradual vom crește partea de cheltuieli de investiții.

Robert Sighiartău:

Vreau să fac câteva completări și să menționez câteva priorități pe care Partidul Național Liberal, prin acest proiect de buget le evidențiază. Mai pe înțelesul românilor trebuie să știți că orice țară dezvoltată s-a bazat pe creștere economică bazată în primul rând pe investiții publice. Daca avem investiții publice companiile lucrează, produc profituri și mai departe statul colectează mult mai mulți bani la bugetul de stat. Asta pentru că o să vă prezint câteva măsuri, inclusiv sociale pe care Partidul Național Liberal le va avea in anul 2019 și le are în acest proiect de buget, dar în primul rând România trebuie să crească și Guvernul să crească procentul din PIB pe investițiile publice.

Gândiți-vă că acum avem un procent alocat pe investiții undeva la 3,5%. Cred că cam cu acest procent se va finaliza acest an. Partidul Național Liberal a propus pentru proiectul de buget pe 2019, investiții de 6,5%. Asta înseamnă dublarea investițiilor publice și, când vorbesc de investiții publice, în primul rând, am 3 linii importante de investiții. În primul rând investiția în infrastructură de transport și avem câteva priorități. În primul rând, Autostrada Sibiu – Pitești, în al doilea rând, Autostrada Unirii Târgu Mureș-Iași, mai apoi suntem singura capitală din Uniunea Europeană care nu are autostrada de centură finalizată, este o rușine națională.

Ne-am propus ca prin acest proiect de buget, dacă Partidul Național Liberal va veni la guvernare de la începutul anului 2019, autostrada de centură a Bucureștiului să fie printre prioritățile Partidului Național Liberal. Vrem prin PNDL 2 să alocăm fonduri pentru studiile de fezabilitate privind infrastructura de gaz pentru localități. Foarte mulți români se confrunta cu probleme privind încălzirea în perioada de iarnă, lemnul de foc s-a scumpit foarte mult. Avem acum posibilități, avem Legea offshore. Partidul Național Liberal a venit cu un amendament ca acele redevențe să fie folosite pentru investiții în infrastructura de gaz și ne dorim ca toate comunitățile locale, toate primăriile să poată depune în anul 2019 prin PNDL 2, să fie finanțate studiile de fezabilitate.

Mai departe, infrastructura sanitară, spitalele, avem nevoie de acele 3 spitale regionale care se pot finanța prin fonduri europene, Spitalul Regional de la Cluj, Spitalul Regional de la Iași și Spitalul Regional de la Craiova. Vom aloca bani pentru co-finanțarea acestor proiecte în anul 2019 și vom depune în primul rând documentația pentru a atrage fonduri europene. Fonduri europene care sunt puse la dispoziție, dar care actualul guvern nu dorește să le absoarbă. A spus-o chiar și doamna Corina Crețu care este din Partidul Social Democrat.

În infrastructura școlară, știm cu toții că, din păcate, în România din punct de vedere al sistemului de educație avem mari carențe, și asta pentru că alocăm foarte puțini bani din PIB. România este la coada clasamentului, dacă nu ultima din Uniunea Europeană, care acordă cei mai puțini bani pentru sistemul de educație. Vrem să alocăm bani pentru finanțarea școlilor. În primul rând cele de învățământ profesional și dual pentru că ne confruntăm cu mari probleme în ceea ce privește forța de muncă în România.

Mai departe, vrem să  finanțăm programul privind masa diversificată. Oriunde în Europa, în lumea civilizată, copii beneficiază de o masă sănătoasă.

Vrem ca din 1 ianuarie 2019 familiile să beneficieze de creșterea alocațiilor pentru copii, cu 80%. Este o măsură extrem de importantă. Ne confruntăm cu mari probleme demografice în România. Stimulăm familiile din România și ne dorim să avem politici concrete pentru a stimula demografia și pentru ca aceste familii să rămână, aici, în țară. Anul trecut au plecat mai mult de 200.000 mii de oameni din România.

Nu în ultimul rând, vrem ca din 1 ianuarie 2019 pensiile românilor să crească cu 10%. Din 1 ianuarie 2019, nu din iulie, nu din august cum a făcut Partidul Social Democrat si ALDE. Sunt foarte multe propuneri pe care Partidul Național Liberal le are și este dispus sa le implementeze dacă preia guvernarea de la 1 ianuarie 2019, însă astăzi v-am dat câteva direcții principale.

Ne veți întreba cum vom produce aceste lucruri și cum le vom face. Avem exemplele de la nivel local, nu inventăm apa caldă și nu spunem baliverne. Pentru a putea avea o țară dezvoltată trebuie să facem ceea ce a făcut Partidul Național Liberal în comunitățile locale. Au tăiat privilegiile, au tăiat fondurile pentru asistați sociali și cei care stăteau cu mâna întinsă la stat și au alocat bani pentru investiții, în primul rând în infrastructură, apoi în educație și în sistemul de sănătate. Aceste investiții care s-au făcut, au dezvoltat comunitățile locale, iar în România în comunitățile conduse de primari liberali și de președinți de consilii județene conduse de liberali se trăiește mult mai bine și veniturile și salariile și nivelul de trai al românilor este mult mai bun. Asta vrea sa facă PNL in 2019, acesta este proiectul pe  buget pe 2019, un proiect de buget responsabil, un proiect de buget care are în vedere viitorul românilor pe termen scurt, mediu și lung și nu baliverne și nu mecanisme de înșelat românii așa cum o fac cei de la PSD-ALDE prin alimentarea iluzorie cu anumite creșteri de salarii, pe hârtie doar, iar apoi prin declanșarea unui sistem de inflație care le mănâncă românilor bani și le scade nivelul de trai din zi în zi.  Vă mulțumesc! Dacă aveți întrebări vă stăm la dispoziție.

(Puteți să ne spuneți concret care vor fi sursele de finanțare pentru toate aceste investiții. Concret, banii de unde vor veni?)

Florin Cîțu:

La cheltuielile de investiții avem două componente. Cheltuielile de capital sunt finanțate din buget și aici avem veniturile fiscale și, cealaltă parte, componenta de fonduri UE, și aici am arătat sume care vin de la UE. Diferența dintre Partidul Național Liberal și coaliția toxică PSD-ALDE, este că noi vom face toate aceste investiții folosind fonduri europene, nu acele PPP-uri care sunt făcute doar pentru a fura banii de acolo. Noi folosim fonduri europene, România are fonduri europene pentru Coridorul IV, de exemplu, are și pentru autostrada Unirii. Este o combinație, bani de la buget plus fonduri europene. 

Robert Sighiartău:

Pe lângă fondurile europene pe care PSD-ALD nici nu-și dorește măcar să le atragă, noi vrem dublarea absorbției fondurilor europene undeva la 7 miliarde, pentru că nu uitați că se încheie acest ciclu de 40 de miliarde acordat de Uniunea Europeană. Pe lângă asta, vă mai repet, alocarea de bani pentru investiții publice aduce bani la bugetul de stat. Dacă vă uitați pe bugetul de stat al guvernului pe 2017-2018 o să vedeți că veniturile la bugetul de stat au scăzut. De ce? Pentru că ei nu au alocat absolut bani pentru investiții. Au blocat investițiile în România și se vede cu ochiul liber că nu au făcut absolut nimic, nici infrastructură, nici spitale, nimic.

În momentul în care dai drumul la investiție banul de întoarce automat în economia reală și automat vin mai mulți bani la bugetul de stat, iar când ai la dispoziție bani gratuiți de la Uniunea Europeană și nici măcar nu vrei, pentru că ei nu vor să atragă bani, avem o mare problemă.

Deci, Partidul Național Liberal va atrage fonduri europene, așa cum a atras în comunitățile locale, pentru că noi suntem campioni acolo la nivel local. Vă dau un exemplu,  Oradea a atras un sfert de miliard de euro în ultimii ani. Alba Iulia are cel mai mare procent pe cap de locuitor de bani atrași din fonduri europene. Asta au făcut primarii Partidului Național Liberal și asta trebuie să facă toți primarii din țară și asta trebuie să facă guvernul României, însă ei nu și-au dorit acest lucru. Bani sunt, sunt bani dacă îi aloci unde trebuie și dacă îi folosești pentru investiții care își aduc valoare adăugată în timp.

(În această săptămâna a ieșit din partea partidului de guvernare ideea ca va fi un fond de investiții în care banii vor veni din bufferul de situații de urgență (..)

Florin Cîțu:

În primul rând ei trebuie să se pună de acord dacă sunt lei sau euro. Dacă sunt 10 milioane de euro este mult peste buffer, pentru că buffer-ul nu e atât de mare. În al doilea rând buffer-ul, dacă vă uitați în urmă și căutați pe google, veți vedea declarații ale ministrului Finanțelor Publice care ne spunea că trebuie să se împrumute pentru a completa buffer-ul, pentru că bufferul a fost folosit pentru alte cheltuieli și anul trecut. Deci acei bani din buffer, așa ca o chestie tehnică, este foarte greu să știm câți bani sunt acolo în primul rând acum, dacă ei în timpul anului se împrumutau și se împrumutau cu dobândă mare.

În al doilea rând, acel buffer a fost constituit atunci când Fondul Monetar a semnat un acord cu România în anul 2009 și ne-a spus să nu mai fim în situația în care sunteți astăzi, în situație de criză, să veniți să vă împrumutați din piețe, aveți nevoie de un buffer. Este o zonă în care nu ar trebui să te duci, nu ar trebui să iei acei bani pentru cheltuieli de investiții. Acei bani sunt pentru situații în care România este în criză și poate să dea faliment. Acei bani sunt puși pentru situați excepționale, de criză. Ei oricum i-au folosit si anul trecut pentru a face anumite plăți, după care se împrumutau iar șamd. Ceea ce fac și cu bugetul, folosesc venituri temporare, dividendele de la companii, pentru plata cheltuielilor permanente, cum ar fi pensii. Este o politică falimentară care funcționează pe termen foarte scurt, dar care la un moment dat iți poate exploda în față și vom plăti toți pentru asta. Pe scurt, este o idee tâmpită și nu îmi vine să cred că cei din finanțe au fost de acord cu așa ceva, este sigur doar o idee pe care a aruncat-o ministrul Teodorovici, așa cum a aruncat-o și pe cea cu limitarea drepturilor românilor de a circula prin Europa.  De la domnia sa trebuie să ne obișnuim că vor mai veni astfel de idei tâmpite și în viitor.

(Cum vedeți faptul că bugetul pe 2019 a fost amânat pentru anul viitor?) 

Florin Cîțu:

În primul rând nu este o surpriză pentru noi, execuția bugetară la 10 luni ne ducea doar spre această concluzie. Este clar că așteaptă să vadă cu cât vor încheia acest an și în acest moment la rectificarea bugetară au făcut doua artificii pentru a rămâne cu deficitul sub 3%, dar nu este sigur. Au luat acei 1,9 miliarde de lei de la companii și încearcă să treacă pe fonduri europene proiecte care au fost făcute, dar nu erau proiecte destinate pentru fonduri europene, sunt 4,6 miliarde de euro. Aici, problema este că dacă aceste lucruri nu se vor întâmpla, deci știm că au luat cele 1,9 miliarde, dar daca cei 4,6 miliarde nu vor trece  pe fonduri UE, deficitul bugetar sare de 3% , și în acest moment se găsesc soluții alternative. O soluție pe care o știm cu toții, a fost aplicată și a fost aplicată și anul trecut , este să se închidă trezoreria bugetului. Anul trecut s-a încheiat pe 29, au închis și nu au mai făcut niciun fel de plăți. Anul acesta se pare că se închide mâine trezoreria statului pentru a nu mai face plăți și a nu face situația dificilă. Oricum, în orice situație, 2018 cu o probabilitate de 99,9%, vom depăși deficitul bugetar pe SA 2010. Asta înseamnă că România în 2019 are toate șansele, pe lângă faptul că era țara cu deviere de la deficitul excesiv, să intre în procedură de deficit excesiv din prima parte a anului.

(Cei de la putere spun că amânarea bugetului este și din cauza Partidului Național Liberal și al președintelui țării. Partidul Național Liberal că depune moțiunea de cenzură și se amână această dezbatere, președintele (..) 

Robert Sighiartău:

Ei trebuiau să vină cu bugetul până în data de 15 noiembrie, nu au nicio scuză. Astea sunt simple declarații.

Florin Cîțu:

Cea cu CSAT-ul este ilară pentru că același ministru  cu o zi înainte ne spunea că nu are nevoie de aviz, că el se duce, face și drege în Parlament. La o zi după a venit să ne spună ca CSAT este de vină. Eu, sincer, credeam că pentru România Andrușcă era cel mai mare pericol, se pare că Teodorovici era piesa care ne distruge

Niciun comentariu: