Cu mai mult sau mai puțin succes, știm sau avem pretenția că știm ce vrem de la Uniunea Europeană în viitor. Pentru noi, ca persoane, pentru România, ca patrie.
Linia politică generală, exprimată clar de Președintele Iohannis, este cunoscută. Uniunea Europeană nu se poate dezvolta decât prin mai multă unitate. Punctele de vedere ale diferitelor state au la bază interesele diferite ale acelor state sau, în unele cazuri, interesele politice ale unor partide care domină viața politică a acelor state. Brexit-ul este dominat de puncte de vedere politice și nu de interesul major al Regatului Unit.
Angela Merkel comunică prin interviul dat cotidianului Passauer Neue Presse poziția generală a Germaniei ce va fi comunicată și susținută la Roma. Începând de mâine !
Sunt câteva afirmații ale Angelei Merkel care ajută la înțelegerea ideii de Europă cu mai multe viteze, cum a fost „tradusă” în limbajul politic. Ei bine, sunt probleme de fond ale Europei formată din state care își păstrează independența dar care pot participa la proiecte ce presupun o mai mare cooperare. Depinde cum vor traduce principiul suveranității naționale responsabilii politici din fiecare țară. Extremiștii și naționaliștii apelează la „suveranitate” pentru a se opune integrării europene. După ei, integrarea europeană lipsește statul de dreptul de a dispune asupra problemelor interne în diferitele domenii de activitate de interes, domenii în care, statul devenit membru al UE a „transferat” drepturile suverane UE (nu este așa din moment ce fiecare stat participă la deciziile UE !). Partidele care vor dezvoltare, apelează la suveranitate pentru a pune în comun cu alte state propria voință de a coopera, de a colabora pentru progres. Extinderea suveranității naționale la nivelul comunitar aduce după sine asumarea unor obligații în numele și pe seama celorlalte state. Cum este cazul în Acordul Schengen. Țara care este primită în Spațiul Schengen își asumă responsabilitatea asigurării securității tuturor statelor membre ale Spațiului Schengen la frontiera externă pe care o deține. Țara care este primită în Spațiul Schengen transferă dreptul ei suveran la protecție internă celorlalte state membre la frontierele externe pe care acestea le dețin. Astfel că fiecare stat membru al unui spațiu sau zone europene speciale își asumă, suveran, drepturi și obligații colaterale specifice „vieții în comun”.
Angela Merkel a punctat câteva domenii de cooperare care au devenit importante. Foarte importante. Sunt interconectate. Nu se poate altfel. Unele dintre ele necesită, de urgență, o mai mare atenție.
„Statele membre luate individual au, desigur, opinii diferite despre cum putem modela viitorul, dar calea generală de a avansa este clară: mai multă cooperare”
„Ea a indicat apărarea, controlul frontierelor externe ale UE, politica economică și lupta contra militantismului islamist drept domenii de cooperare.”
Sunt domenii „aproape noi” pentru Uniunea Europeană în ansamblul ei, deși ele există în atenția fiecărui stat în parte. Eu înclin să cred că aceste domenii sunt cele care au dus la ideea „Europei cu mai multe viteze”. Apărarea și lupta contra militantismului islamist sunt componente ale politicii NATO însă, în interiorul reglementărilor Uniunii Europene au rol de „cenusăreasă”.
Controlul frontierelor externe ale UE a fost lăsat la nivelul statelor membre ale Acordului de la Schengen, fiecare stat asigurând atâta securitate cât a putut el însă ultimii ani și marea imigrație au arătat că sistemul este depășit. Încercările de a prelua o parte a efortului la nivelul UE s-au lovit de „suveranitatea” clamată de unele state. Poziția lor este incorectă pentru că odată intrați imigranții ilegali în spațiul european, au beneficiat de „libertatea de mișcare” oferită de reglementările Schengen. Victime au devenit statele care au acordat din propria suveranitate statelor de la frontiera externă dreptul și obligația de a exercita controlul frontierelor și protecția acestora.
Politica economică este iar un domeniu nou. Sau mai bine spus, un domeniu readus în actualitate. Pentru că s-a ajuns la o diferențiere nepermisă în spațiul comunitar între state. Sunt prea mari dezechilibrele în dezvoltarea lor economică. Prin politica economică comună la nivelul UE se va trece la tratarea spațiului Uniunii Europene ca un tot unitar, așa cum fiecare țară își tratează propriu teritoriu național. Cei care au mai multe cunoștințe în domeniu pot dezvolta mai bine subiectul.
Este evident că Angela Merkel și Germania merg la Roma pentru a obține „mai multă Europă”. Mai multă Uniune Europeană. De preferință, mai dezvoltată economic pentru a putea aborda eficient domenii cum ar fi apărarea comună în parteneriat strâns cu NATO (unele state membre ale UE nu sunt și membre NATO !), lupta împotriva militantismului islamist, controlul frontierelor externe etc. Pentru că celelalte domenii sunt foarte „scumpe”, este nevoie de o politică economică care să ofere resursele necesare abordării lor cu cât mai multă eficiență. Uniunea Europeană trebuie să devină o forță mondială și pentru aceasta trebuie să și arate că este, nu doar să declare.
Sursa: Agerpres.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu