Presa română a evidențiat reușita moldovenilor în procesul de aderare la UE. Există posibilitatea ca din anul 2015 cetățenii R. Moldova posesori ai pașapoartelor biometrice să nu mai aibă nevoie de vize pentru intrarea în UE. Este o realizare, R. Moldova fiind statul candidat din grupul cu Ucraina și Georgia care și-a făcut toate temele de parcurs.
Treabă bună însă ea este doar o consecință a activității de până acum.
Primul-ministru moldovean, Iurie Leancă, a profitat de prilej - la conferința de presă în prezența lui Barroso și a lui Ponta - și a arătat, vorbind în limba română - ca o demonstrație a apartenenței moldovenilor la valorile culturale europene prin limbă (limbă oficială a UE, așa cum a accentuat) și cultură comună cu cea română -, că Moldova își dorește enorm de mult să se întegreze în UE pomenind și de preocupările pentru proiectele comune cu România (ziarul „Timpul” din R. Moldova):
- gazoductul Iași-Ungheni, aflat în grafic;
- infrastructura de transport a energiei electrice;
- insfrastructura rutieră și feroviară cu accent pe refacerea podurilor de peste Prut din perioada antebelică.
Ei bine, eu nu am auzit de la guvernanții noștri despre aceste proiecte. Dacă este vorba despre infrastructura rutieră și feroviară atunci este evident că în strategia națională a infrstructurii rutiere și feroviare a României ar trebui să se găsească aceste elemente de legătură cu R. Moldova dar și legăturile necesare între podurile de peste Prut și restul țării. Am înțeles că autostrada care va traversa Moldova de la nord la sud va avea și o componentă care va pleca de la Bacău la Brașov însă nu există, deocamdată, posibilitatea unei autostrăzi de transport Iași-Târgu Mureș, așa cum se cere de mult timp. Din moment ce se va dezvolta infrastructura rutieră și feroviară cu R. Moldova, din moment ce R. Moldova va avea liberalizat regimul vamal cu UE (similar cu al nostru) atunci se cuvine ca noi să construim pe teritoriul nostru infrastructura necesară să deblocăm circulația mărfurilor dinspre R. Moldova și restul țării iar de aici spre UE.
Acordul ce urmează a fi semnat la Vilnius de R. Moldova și Ucraina va avea influență pozitivă și în proiecțiile strategice ale României, în special în conexiunile ce se vor face cu privire la sistemele energetice cu aceste două țări și cu celelalte state ale UE, în conexiunile pe infrastructura rutieră și feroviară. Și R. Moldova și Ucraina vor trece la sistemul european al ecartamentului pe calea ferată, se vor face conexiuni ale autostrăzilor destinate transportului de marfă, se vor dezvolta legăturile regionale astfel încât se vor asigura toate condițiile pentru ca economiile celor trei state să își asigure complementaritatea. Normal că se va accentua concurența.
Ei bine, suntem în perioada în care ne integrăm cu Bulgaria și Ungaria. Este timpul să accelerăm programele de integrare cu R. Moldova și Ucraina țări care asigură oportunitatea de a ne adresa unei piețe de peste 50 mil. locuitori cu obiceiuri și gusturi comune. Ceea ce este foartem foarte bine. Minte să avem !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu