vineri, 29 noiembrie 2013

Victor Ponta la Gâdea. România se poziționează în regiune.

Nu am urmărit emisiunea de la Antena 3, nu suport modul în care Gâdea moderează. M-am gândit că azi voi avea acces la conținutul emisiunii. Am găsit la HotNews un text. Nu știu cât este de fidel, am avut surprize neplăcute cu acest site. Mă mulțumesc cu ce am găsit iar acolo unde am dubii voi căuta la Antena 3 sau la Agerpres să văd dacă HotNews a preluat în întregime sau nu.

Nu voi pune întreg textul aici, voi selecta ceea ce eu consider (bine sau nu, funcție de opțiunea celui care citește) ca fiind important. Iar eu consider că important este tot ceea ce ține de poziția recunoscută a României în relațiile sale cu alte state. Poziție care are ca suport ce face și ce poate face România în spațiul ei geografic.

Forumul China-ECE de la București a fost stabilit ca urmare a dialogului anterior, din luna iulie, a premierului Ponta cu omologul său chinez. Nici Emil Boc și nici Mihai Răzvan Ungureanu nu au vreo contribuție. Chiar dacă acum se înfoaie amândoi asumându-și merite aiurea. Nici Traian Băsescu nu are un merit aici. Nu are pentru că el nu a fost în China, atunci când a fost, cu încredere și cu sinceritate. Sclav al intereselor „prietenilor” săi politici din vestul Europei nu a avut nici curajul și nici dorința de a separa interesele României de interesele lui de clan politic. Dacă ar fi acționat în interesul României, azi aveam relații vechi cu China. Dar nu a fost să fie.

Marea problema a noastra e ca nu avem incredere in noi, ca ceilalti ne privesc cu ochi mai putin prietenosi, ca am intrat in UE dar parca nimeni nu vrea si nu crede in viitorul nostru.
Cand o tara atat de mare, China, isi trimite premierul, care sta trei zile, cand 15 premieri - al 16-lea, al Letoniei, nu a venit, din cauza tragediei de la Riga - au venit la Bucuresti si toti au spus "va invidiem, cum ati reusit sa faceti la Bucuresti evenimentul acesta", cand toata presa Europei si a lumii a relatat, iata ce se intampla la Bucuresti, iata o noua relatie intre China si tarile ECe, a fost un puseu de incredere de care toti romanii au nevoie.
Romania are un potential extraordinar, ne lipseste increderea.
Priteteni si adeversari politici m-au felicitat pentru chestia asta, ne-am simtit mandri ca suntem romani”.

Încrederea în noi este importantă. Deosebit de importantă. Fără încredere, nu realizăm mare lucru. Vegetăm. Asta am făcut până acum. Am vegetat sub „conducerea înțeleaptă” a lui Traian Băsescu. Reacțiile lui și ale susținătorilor lui arată că prin organizarea acestui forum și prin pașii concreți deja făcuți în relațiile economice și comerciale viitoare cu China „a fost spartă coaja limitelor” impuse de prietenii politici ai lui Băsescu din vestul Europei care ne doresc doar ca o țară de mâna a doua, bună să importe produsele și serviciile lor însă fără dreptul de a beneficia, la fel ca ele, de drepturile și libertățile pe care le oferă piața liberă europeană, cea clamată în Tratatul Comunității Europene la care am aderat cu ani în urmă. Nu pot să trec cu vederea unele „puncte de vedere” exprimate de alte personaje, cu o anumită poziție în mediul lor, care arată că afirmațiile mele de mai înainte au suport. Afirmațiile lui Peter Balas ( director general adjunct al Directoratului pentru comerț în UE) cu privire la rolul și locul României în cadrul viitorului Acord comercial al UE cu SUA, unde firmelor românești li se pregătește rolul de sub-furnizori ai firmelor din Germania, Franța sau alte alte state vest-europene care au o mai mare reputație comercială în relația cu SUA. În curtea noastră, în România, Alina Mungiu Pippidi de la SAR și GDS, cea care a afirmat că, împreună cu partenerii ei din GDS, l-a consiliat pe Traian Băsescu în luarea deciziilor majore de politică internă și externă, ne recomanda să „ne rugăm” de partenerii din UE să fim ajutați să ne dezvoltăm. Să nu cumva să îndrăznim să criticăm Germania sau Franța sau alt „stat vechi” al Europei pentru pozițiile ostile față de România, pentru opoziția la realizarea unor proiecte care ar fi oferit avantaje evidente Românie, să stăm cuminți și să luăm ciomege pe spinare iar la urmă să le mulțumim.

Parteneriatul strategic cu China nu trebuie doar declarat. Trebuie pus să producă pentru ca beneficiile să fie reale. Iar principalul beneficiu este creșterea încrederii în noi că putem, în orice condiții, să desfășurăm, independent, acțiuni în beneficiul nostru. Este o imensă prostie să condiționăm relațiile cu China de statutul politic al acestei țări. Principalele state ale lumii nu au astfel de probleme. Vorbesc despre cele mai dezvoltate state ale lumii, nu despre oricare stat. Din Europa cea sofisticată și politizată avem la îndemână exemple concrete ca Franța, Germania, Italia care sunt campioane în relațiile cu China. Investițiile chineze în aceste state și comerțul Chinei cu ele acoperă peste 90% din relațiile Chinei cu UE. Noi de ce să nu putem ?

Dupa aceste trei zile, a ramas o speranta, ca putem sa avem investitii importante, ca putem fi o tara respectata in toata regiunea.
Nu vorbesc de Romania un actor mondial, nu ne putem compara cu SUA sau China, dar in regiunea noastra avem un potential extraordinar.
Speranta dupa vremurile grele din 2009 - 2011”.

Corect. Avem cu ce fi o țară cu potențial, avem cu ce deveni o țară importanță în regiunea noastră. Iar dacă partenerul nostru de azi, China, are disponibilitatea de a promova România ca „pilot” în ECE pentru prezentarea industriei chineze în UE, sub aspectul competenței și competitivității, nu văd de ce să nu profităm de această disponibilitate. Beneficiază și chinezii, beneficiem și noi.

Am înțeles că ideea liniei feroviare rapide a plecat de la chinezi care vor să își promoveze realizările în domeniu. La concurență cu liniile rapide din Franța, Germania, Italia, Spania ... Nu știu dacă linia propusă - Constanța, București, Budapesta, Viena - va fi realizată în întregime însă în mod sigur ar trebui realizată de la Constanța la Oradea, trecând prin București, Brașov, Târgu Mureș, Cluj. Iar dacă rezultatele vor fi mulțumitoare, ar putea fi create alte tronsoane pe relația cu Moldova. Nu este exclus ca Bulgaria și Turcia să participe, ba chiar și Serbia. În fine, sunt enorm de multe variante care pot fi judecate și exploatate.

Am mai înțeles că investițiile în domeniul energetic sunt gata să fie pornite prin contracte cadru. Nuclear-electrica are tot ce îi trebuie. Inclusiv acceptul licenței canadiene. Iar China a acceptat să lucreze cu tehnologia CANDU. Este un semnal că au judecat foarte atent fiecare detaliu al cooperării China - UE. Se vor supune reglementărilor UE în România așa cum alte state ale UE se supun reglementărilor chineze având investiții în China. În plus, cu privire la reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă se pare că nu am găsit pe nimeni disponibil în Europa să participe la finalizarea lor. Investiții de 4-5 mld euro cu recuperare în 15-20 de ani pe reactor nu se găsesc în Europa. China are banii și este de acord să îi bage în reactoare devenind, astfel, partener comercial al Nuclear-electrica. Este foarte bine.

S-a tot vorbit despre linia de credit de 10 mld. dolari. Ponta spune ce este cu ea:

Ponta: Este deschisa pentru cele 16 state, cand vii cu un proiect, acel credit e garantat de guvernul Chinei, si primele doua proiecte au fost accesate de firme de IT din Romania, unul de 50 de mil de dolari si altul de 40. Au o dobanda foarte mica”.

Se pare că există confuzii în discuțiile jurnaliștilor din media. Investițiile pe care China le va face în România nu au legătură cu linia de credit. Este separată. Investițiile nu au limită financiară. În funcție de înțelegerile cu China privind un obiectiv sau altul, volumul investițiilor poate fi dublu față de linia de creditare. Numai investițiile de la Cernavodă depășesc linia de creditare. Treaba asta este „la mintea cocoșului” însă presa băsistă pe asta pedalează. Pe crearea confuziei între investițiile chineze ce se pot face și linia de creditare care are rolul de a stimula cele 16 state ECE să contracteze cu China.

În afara găinăriilor din viața publică internă puse pe tapet de Gâdea, inadecvat spun eu pentru un interviu care putea să fie în totalitate serios, am mai reținut comportamentul absolut imbecil al lui Traian Băsescu care, deși a fost solicitat de premierii statelor participante la Forum nu a găsit timp să îi invite la Cotroceni. L-a primit doar pe premierul Chinei, Li Keqiang. Nu este bine de loc. Refuzul lui Băsescu de a primi premierii statelor ECE este un afront adus statelor pe care aceștia le reprezintă.

Iau de bune promisiunile lui Ponta că va urmări ca memorandumurile cu China să fie puse în practică. Avem deja declarații ale miniștrilor care sunt implicați. Ramona Mănescu ne-a prezentat și un calendar al acțiunilor viitoare, un calendar al discuțiilor de informare dar și de negociere a contractelor, Niță de la energie este pregătit pentru pasul următor, Oltchim are propuneri de privatizare după jaful la care a fost supus pe timpul guvernărilor băsesciene ... Asta trebuie să urmărim noi cu atenție. Pentru că de la această colaborare putem avea rezultate palpabile. Locuri de muncă, produse și servicii de calitate, venituri mai mari la buget.

Niciun comentariu: