duminică, 10 iulie 2016

Marele înșelător este deranjat de faptul că marea înșelătorie a murit. Rusia reacționează.


Sfârșitul summit-ului NATO de la Varșovia a fost atent urmărit de Rusia. Nu este exclus să aibă informații și din cadrul mai puțin vizibil al discuțiilor și negocierilor interne. Dar asta nu este o problemă. O problemă a devenit pentru Rusia finalul summit-ului. Deciziile de final sunt marea problemă.

În primul rând, NATO a definit locul de unde vine riscul. A indicat estul spațiului European, a indicat sudul spațiului European, cu centrul Mării Mediterane - unde se află și Flota rusă din Mediterana, nordul Africii, Orientul Mijlociu etc.

În estul spațiului European este Federația Rusă care, în statele de la frontiera de est a spațiului Nord-Atlantic și al Uniunii Europene, este definită ca stat agresor sau stat care poate prezenta un risc din punct de vedere militar, diplomatic, economic, politic etc. Rusia nu își dorește acest lucru și reclamă că aceste idei sunt false. Nu îi crede nimeni după ce Rusia a încălcat, grosolan, toate tratatele internaționale în vigoare prin agresiuni repetate asupra statelor care au aparținut „imperiului sovietic”, după ce a rupt cu forța armată peninsula Crimeea din teritoriul Ucrainei, după ce și-au trimis trupele (în forme mascate) să ocupe regiuni din estul Ucrainei.

Agerpres dă următoarea știre:


  1. Ministerul rus de Externe a afirmat că summitul NATO de la Varșovia a arătat că Alianța Nord-Atlantică își concentrează eforturile pe ținerea sub control „a unei amenințări neexistente dinspre Est
  2. la reuniunea Consiliului Rusia-NATO care va avea loc pe 13 iulie, Moscova va cere explicații în legătură cu planurile Alianței Nord-Atlantice
  3. Rusia va cere, de asemenea, explicații din partea NATO în legătură cu un plan finlandez ce vizează ameliorarea apărării aeriene deasupra Mării Baltice


Să ne uităm puțin la ele.

Rusia cere, cu insistență, ca NATO să o scoată din postura de „posibil agresor” al unui sau unor state membre NATO. Există declarații ale lui Putin potrivit cărora „doar un nebun își poate închipui că Rusia ar ataca un stat membru NATO”. Corect. Un act de agresiune asupra unui stat membru NATO dar și asupra unei nave sau aeronave a unui stat membru NATO poate duce la un răspuns al NATO în baza art. 5 din Tratatul NATO. Dar ... în ruși nu poți avea încredere ! Asta a pierdut Rusia, nu iremediabil, însă pe termen lung. Rusia nu mai este crezută atunci când se exprimă în spațiul relațiilor internaționale.

Rusia va cere explicații în legătură cu planurile NATO. Corect. Pot cere. Vor afla că planurile NATO privesc modalitățile de apărare a membrilor săi. Există art. 3 din Tratatul NATO care obligă pe membrii săi să își dezvolte sistemele proprii de apărare, atât în mod individual cât și în colaborare cu alte state NATO.

Rușii vor primi un răspuns direct că preocuparea pentru apărare a membrilor NATO este una de interes național al fiecărei țări în parte, că aparține voinței suverane a statelor respective, că NATO este obligat să ia în considerare interesele individuale ale statelor membre privind apărarea națională și posibilitatea ca aceasta să fie întărită prin colaborarea militară și politică cu celelalte state membre NATO.

Aici vor intra și preocupările României, Poloniei, statelor baltice și Turciei vizavi de avansul agresiv al Rusiei către granițele lor. România a motivat susținerea propunerilor ei de militarizarea excesivă a Mării Negre de către Rusia, ocuparea abuzivă a Crimeei, transformarea Crimeei într-o fortăreață militară dotată cu tehnică de luptă ofensivă, exercițiile militare navale și aeriene ale Rusiei la Marea Neagră care au ca obiectiv simularea unui atac asupra portului Constanța unde sunt amplasate navele militare ale României dar și navele militare ale membrilor alianței care vin la exercițiile comune, amenințările Rusiei cu bombardamentele strategice asupra teritoriului României, unele declarații ale liderilor ruși pomenind de posibilitatea unor bombardamente nucleare.

Rusia stat agresor are o nouă susținere. Finlanda, stat care nu este membru NATO, vrea să își amelioreze apărarea aeriană deasupra Mării Baltice ! Rușii cer explicații NATO ! Flit ! Să nu uităm că Uniunea Europeană își propune să devină o forță militară importantă și partener al NATO, pe lângă statele membre ale UE care sunt și state membre NATO. După ani și ani de zile de control discret al Finlandei, rușii văd că Finlanda își sporește capacitatea de apărare.

Este un mare deranj pentru Rusia sporirea capacităților defensive ale statelor membre NATO și UE de la frontiera cu ea, cu Rusia. Pe măsură ce aceste capacități cresc, capacitatea de politică externă a Rusiei de influențare a unor decizii pe baza capacităților sale militare scade. Invizibil, se ridică un zid în fața Rusiei în relația cu Uniunea Europeană. Este un zid al capacităților de descurajare militară. Un zid care va permite multor state să ia decizii de politică externă mai curajoase, să se implice în politica externă mare, să concureze cu Rusia ! Nu exagerez dacă afirm că ziua în care Estonia, de exemplu, se va opune Rusiei cu succes garantat. Degeaba vor face rusofilii spume, prin vorbe și „în scris”, comparând forțele armate ale Rusiei cu cele ale Estoniei. Întotdeauna, de la acest moment, calculele vor trebui făcute între Rusia și UE+NATO.

Prin declarația lui Stoltenberg că Rusia nu mai este un partener strategic al NATO, Rusia se află după o linie trasă, ferm, ca linia lui Stalin când a împărțit Europa, nouă luându-ne Basarabia, Bucovia și Ținutul Herței. Așa, din creion, pentru că așa a vrut mușchii lui. Rusia este deoparte, Uniunea Europeană și NATO sunt de cealaltă parte. Chiar dacă nu toate statele europene membre ale UE sunt și membre NATO.

Rusia, marele înșelător de după încetarea Războiului Rece a mai pierdut o partidă. Prefăcuți, manipulatori, murdari, aroganți, liderii ruși au găsit ce au căutat. Au rupt Rusia de Uniunea Europeană și NATO. Au pus Rusia în poziție de adversitate cu UE și NATO. Cea mai mare prostie.

Niciun comentariu: