sâmbătă, 23 septembrie 2017

Ludovic Orban la Chișinău


Sinteza declaraţiilor Preşedintelui PNL, Ludovic Orban din cadrul conferinţei de presă susţinută la Chişinău, 24 Septembrie 2017


Voi fi extrem de prezent în Chişinău şi în toate localităţile din Republica Moldova acolo unde există prezent Partidul Naţional Liberal, mă voi implica în acţiunile Partidului Naţional Liberal de aici din Moldova. Aici avem o organizaţie puternică, cu rezultate remarcabile în alegerile prezidenţiale pentru preşedintele Iohannis, unde am obţinut un scor foarte important, şi pentru mine este foarte important ceea ce se întâmplă în Republica Modova. Am avut întâlnire cu liderii politici aflaţi in opoziţie, pe care îi consideram şi potenţial colaboratori. Am avut întâlniri cu membrii PLDM cu statut de observator în Partidul Popular European, PNL este membru în acest Partid Popular European, iar această formaţiune politică este o forţă la nivel erupean. Susţinem eforturile de aderare la Partidul Popular European a celor două formaţiuni conduse de Maia Sandu şi de Andrei Năstase, este vorba de PAS şi de Partidul Demnitate şi Adevar, practic cele două formaţiuni politice au solicitat să adere cu statut de observator la Partidul Popular European. Ne-am întâlnit şi cu doamna Maia Sandu, am purtat discuţii extrem de fructuoase. Susţinem eforturile acestota de a adera la dreapta europeană.

Am reţiunt o îngrijoarare faţă de ceea ce se întamplă în Republica Moldova în primul rând legat de unele derapaje de la normele democratice, foarte mulţi militanţi ai opoziţiei sunt supusi unor ameninţări, indimidări, presiuni. Deasemenea, am iterat susţinerea mea pentru această tendinţă de coagulare a acestor forţe pro-europene a formaţiunilor conduse de doamna Maia Sandu, de domnul Ciubotaru si de domnul Năstase, sunt formaţiuni pe care le considerăm că respectă normele democratice şi sunt foarte aproape de ceea ce promovăm noi ca partid liberal. Am avut întrevedere la Ambasada României, la Ambasada Statelor Unite din Chişinău şi încercăm să ne formăm o imagine clară asupra a ceea ce se întâmpla în Republica Moldova .

Am avut discuţii neoficiale şi cu domnul Ghimpu, chiar dacă nu face parte din sfera noastră ca foarmatiune politică. Am avut în timp relaţii şi m-a informat în legatură cu anumite chestiuni legate şi de Primaria Chişinău.

Conideram că România are obligaţia morală de a susţine toate demersurile Republicii Moldova de integrare a acesteia la UE, considerăm că România trebuie să intensifice relatiile economice cu Moldova, să susţină proiectele de interconectare  de relatii energetice.

Susţinem o simplificare a procedurilor de obţinere a cetăţeniei române a unor cetăţeni moldoveni, susţinem simplificarea procedurilor care să permită cetăţenilor să aibă drepturi pe piaţa muncii din România. Poate fi o oportunitate suplimentară de carieră pentru cei din Republica Moldova să lucreze în companii din România. Trebuie un efort mai susţinut din partea companiilor din România pentru ajutorarea cetăţenilor moldoveni.

Despre justiţie

Justitia nu trebuie să fie selectivă. Dacă există o luptă împotriva corupţilor trebuie să fie  o luptă împotriva corupţiei din toate partidele politice, în toate zonele politice.

Despre relaţiile Republicii Moldova cu România

Îmi doresc intensificarea relaţiilor la toate nivelele, intensificarea relaţiilor economice, parlamentare. În discuţia cu domnul Ghimpu am cerut lămuriri legate de Primăria Chişinău, de ce este şi suspendat şi în acelaşi timp se iniţiază un referendum de demitere. În orice societate există prezumţia de nevinovatie, o carămidă a democraţiei. Sunt şi alte semnale legate de anumite derapaje, nu mi se pare normal să fie închis un om care a participat la manifestaţii paşnice. Avem şi o situatie puţin anormală, avem 30% din Parlament care îşi schimbă culoarea politică. Eu sunt categoric împotriva traseismului politic pentru că este o formă de denaturare a principiului democratic  a reprezentării cetăţenilor faţă de cei pe care i-au ales.

Am urmărit întâlnirea şi declaraţiile Peşedintelui Iohannis, sunt bani acordaţi cetăţenilor moldoveni, nu este o primă pentru Guvern, ci este conştiinţa susţinerii unei necesităţi. Există anumite condiţionalităţi FMI, aşadar ajutorul din partea României este un ajutor acordat cetăţenilor Republicii Moldova. Nu vom închide însă ochii la semnalele legate de derapajele de la  democraţie. Uitati-vă la majoritatea parlamentară, care a refuzat să ţină cont de recomandarile Comisiei de la Veneţia şi a instituit un sistem care nu este curat democratic, nu avem nimic cu sistemul uninominal, dar să introduci sistemul uninominal pe o reprezentare relativă poate să ducă la cea mai gravă nereprezentare a votului cetătenilor. Credem că şi aici trebuie să se mai gândească majoritatea parlamentară şi să ţină cont de observaţiile Comisiei de la Veneţia.

Despre Partidul Naţional din Republica Moldova care a copiat sigla PNL România

Nu ni s-a cerut acordul de folosire a numelui partidului PNL , este un nume obţinut de către un grup de cetăţeni din Republica Moldova. Noi colaborăm cu PLDM şi cu formaţiunile conduse de Maia Sandu şi de domnul Năstase. Evident putem colabora şi cu alte formaţiuni politice care au această orientare pro-europeană. Nu exista nicio colaborare. Partenerii PNL sunt cei de dreapta, sunt cele trei formaţiuni cu care ne-am întâlnit şi vom intensifica colaborarea.

Niciun comentariu: