miercuri, 27 septembrie 2017

Poziția PNL cu privire la TVA defalcat (split)


Gluma cu TVA Split continuă în abordarea Guvernului Tudose, cu concursul parlamentarilor PSD, ALDE și UDMR. Acum, la Comisia din Senat, au „acceptat” ca noua reglementare să se aplice doar firmelor care au contracte cu statul (modelul italian, criticat în Italia de economiști și aflat cumva într-o poziție neclară) dar să devină obligatoriu pentru toate firmele de la 1 ianuarie 2019.

Un belgian care trăiește și lucrează în România de 20 de ani, consultant financiar, spunea că „la noi” (se consideră român !), unii iau măsuri guvernamentale înainte de a se gândi serios la ele, înainte de a le cunoaște efectele în viitor. Nu pot să nu îi dau dreptate. Actuala putere judecă cu ... Până ajunge „judecata” la cap, trece timp, se produc pagube, oamenii suferă.

Opoziția PNL la absurda măsură a TVS defalcat (split) continuă. Analizele scot în evidență foarte multe efecte care stau ascunse deocamdată, în special pentru cei care nu au tangență cu activitatea economică decât, probabil, din postura de „funcționari” la companii mari sau funcționari de stat care nu știu cum se câștigă „o pâine” în condițiile competiției de pe piață.

Poziția PNL este clară. Este detaliată în toate expunerile membrilor PNL în media.

Este cea mai contestată măsură a cabinetului Tudose după încercarea de introducere a impozitului pe cifra de afaceri. Tot mediul de afaceri, analiști, reprezentanții unor mari firme de consultanță financiară, mediul on-line s-au coalizat împotriva ei. Aplicarea acestei măsuri va afecta grav economia privată, va trimite multe firme în faliment, va genera pierderi de locuri de muncă și va încetini creșterea economică. 


  • PNL cere ca măsura privind TVA defalcat să fie una opțională, aplicabilă doar societăților comerciale care doresc să opteze pentru acest sistem. 


  • Firmele plătitoare de TVA vor fi silite, de la 1 ianuarie 2018, să facă două plăți pentru fiecare factură (una pentru TVA, în contul special, celaltă - fără TVA - în contul obișnuit). 300.000 de firme vor trebui să-și deschidă noi conturi la bănci și la trezorerie, să-și modifice sistemele informatice pentru a putea ține evidența TVA în timp real, să aibă angajați care să nu greșească niciodată pentru că, altminteri, riscă penalizări severe - până la confiscarea a jumătate din suma ce reprezintă TVA pentru o factură. 


  • Măsura a surprins pe toată lumea: intempestivă, venită în plină vacanță de vară, fără dezbatere, cu maximum de brutalitale și cu un timp scurt pentru implementare. Guvernul s-a făcut că dă un pas înapoi, a îndulcit puțin proiectul inițial, fără să schimbe fondul măsurii. 


  • Motivația oferită de guvern – combaterea evaziunii fiscale la plata TVA – nu stă în picioare. Vor fi lovite de acestă măsură doar firmele corecte și vor scăpa marii evazioniști. Guvernul are îndemână instituții și pârghii pentru a combate țintit marea evaziune la plata TVA. A preferat, însă, o măsură generalizatoare și abuzivă care demonstrează incapacitatea administrativă și politica premeditată de asuprire a sectorului economic privat. 


  • Practic, statul va fi creditat de aceste firme private doar pentru că este incapabil să colecteze TVA. Planul este ca statul să se folosească de banii sectorului privat, fără să aibă acordul acestuia, ca efect al hățisului birocratic impus firmelor. 


  • Guvernul e ciumă cu firmele și mumă cu organele de control: îi penalizează aspru pe cei care întârzâie/greșesc plata TVA, dar nu prevede nicio sancțiune dacă ANAF-ul nu returnează TVA-ul deductibil în 3 zile lucrătoare, așa cum stipulează ordonanța de urgență. Termenul de 3 zile fixat de Guvern este oricum nerealist, dată fiind procedura greoaie de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA elaborată de ANAF ca urmare a Ordonanței 23/2017 care introduce TVA defalcat. 


  • Va crește exponențial birocrația care va lovi firmele corecte și, în special, pe cele cu un volum mare de facturi/activități. Tot firmele plătitoare de TVA vor suporta, până la urmă, haosul și costurile generate de implementarea supravegherii de către Fisc a noului sistem.


  • Vor crește substanțial cheltuielile făcute de firme pentru a se pune la punct și a face față noilor cerințe (costurile de personal, cele legate de actualizarea sistemelor și modificarea procedurilor interne de lucru). 


  • Firmele vor avea blocaje în fluxul financiar. Nu vor putea să utilizeze banii pe care îi încasează pe facturile emise din plata TVA şi nu vor putea să îşi finanţeze operaţiunile pe termen scurt. Vor fi afectaţi și cei care plătesc TVA lunar, dar cei mai afectaţi vor fi cei care plătesc TVA trimestrial (firmele mici cu cifre de afaceri sub 100.000 de euro) care puteau să folosească aceşti bani ca să îşi crească cifra de afaceri şi, implicit, performanţa. 


  • Vor avea probleme cu lichiditățile și multe firme care activează în zona industriei, unul din motoarele principale ale creșterii economice. Măsura va duce, așadar, la punerea în pericol a dezvoltării acestor firme, va genera dificultăți în procesul de producție, blocaje în relația dintre companii și încetinirea creșterii economice. 


  • Măsura le va da bătăi de cap și neplătitorilor de TVA (spitale, școli, grădinițe, creșe, mici întreprinderi) care au calitatea de persoană impozabilă și sunt obligați să facă plata TVA în conturile de TVA ale furnizorilor. Neplătitorii de TVA nu sunt familiarizați cu legislația în domeniu și vor avea dificultăți în a se conforma. 


  • Sub regimul Dragnea, devenim prima ţară  din UE în care se face un experiment pe mediul de afaceri prin introducerea unui sistem de plată a TVA care creează grave prejudicii firmelor. Doar Italia aplică această măsură, dar la un nivel mult mai redus, numai pentru companiile care au contracte directe cu statul. 


  • Va fi la fel de inaplicabil cum a fost impozitul pe bacşiş inventat de Guvernul Ponta (prin Teodorovici). Nu va reuşi să crească încasările la TVA. Nu-i va afecta în niciun fel pe rău-platnicii care au făcut evaziune pe TVA și vor continua să o facă. Nu va face altceva decât să-i penalizeze pe bunii platnici prin costuri suplimentare, birocrație infernală, blocaje financiare și, în multe cazuri, prin faliment. 


  • Este o măsură care trădează interesul exclusiv al Guvernului PSD-ALDE pentru a jupui sectorul privat, care își desfășoară activitatea onest și care contribuie deja la bugetul statului, dar și dezinteresul fățiș față de cei care încalcă legea, adică față de diminuarea evaziunii. 


  • PNL se opune cu vehemență introducerii obligatorii a TVA-ului defalcat promovată de Guvernul Dragnea 2 prin Ordonanța 23/2017. Partidul Național Liberal va demera o campanie de strângere de semnături împotriva introducerii contului special pentru plata TVA în mod obligatoriu. 


  • În Parlament, la dezbaterile pe tema acestei Ordonanțe, PNL va susține adoptarea amendamentului propus, care prevede ca aplicarea plății defalcate a TVA-ului să fie una opțională, și nu obligatorie. PNL va căuta susținere la nivel național, de la mediul de afaceri, persoane fizice, dar și asociații patronale pentru a putea susține acest amendament. 


  • Ordonanța privind TVA-ul defalcat se află în dezbaterea Senatului, în calitate de primă cameră sesizată, urmând ca decizia finală să fie luată în Camera Deputaților. 


  • La nivelul Comisiei de buget a Senatului s-a decis marți, 26 septembrie, ca doar în anul 2018 măsura să fie una opțională, iar din 2019 ea să devină obligatorie pentru toți agenții economici.” 

Ca partid care are în programul politic o componentă economică deosebită, reacția este normală. Fără un mediu de afaceri sănătos, sprijinit de stat prin legi corecte și instituții publice eficiente social, o țară nu își poate realiza obiectivele politice majore.

Coaliția canceroasă PSD - ALDE, sprijinită de UDMR, atacă mediul privat, îl jefuiește de bani, de timp, îl împiedică să se dezvolte. Coaliția canceroasă acționează la fel ca bolșevicii care au pus mâna pe putere în România după al doilea război mondial (WW2). Inadmisibil !

Niciun comentariu: