vineri, 9 octombrie 2009

Leapsa lui Codrin Scutaru

Cand eram tanar, foarte tanar, pe langa imaginile de revolutionari romani sau rusi aparatori ai poprului, asa cum erau ei prezentati, erau si cele cu Che Guevara. Il stiam de "cubanezul", desi nu era.

Personal nu l-am idolatrizat. Am avut insa colegi fascinati de revolutionarul Che. El Comandante.

Codrin Scutaru a initiat o leapsa: Dati un motiv pentru care personaje precum Che Guevara fascineaza generatia tanara si nu numai.

Raspund cu placere. Chiar daca Che Guevara nu a fost pentru mine un subiect atragator. Nu stiu de ce, dar asa a fost si este in continuare.


Nu pot afirma ca ce scriu acum nu este "viciat" de lecturile anterioare. Sper sa evit influentele autorilor cititi cu referire la Che si sa ma limitez la gandirea mea.

Che Guevara a fascinat pentru ca a fost prezentat, mai peste tot in lume, ca un mare aventurier revolutionar . Ca un justitiar care aducea dreptatea populara peste tot in America de Sud. Propaganda care i se facea il prezenta ca un martir al revolutiei.

"Aventurierul justitiar si martir al revolutiei pentru dreptate sociala in intreaga lume" a fost reteta care a adus succesul. Tanarul care isi dorea sa devina cineva il lua ca model. Probabil ca in unele culturi, in special in tarile in care spiritul de fronda populara este viu, modelul Che Guevara sa fie folosit pentru atragerea tinerilor.

Ca sa vin acasa, aici in Romania, in lecturile noastre de tinerete, erau prezenti eroii. Fie autohtoni (haiducii, conducatorii rascoalelor, eroii din romanele lui Sadoveanu etc.) fie de import, cum ar fi cei rusi (partizanii, resculatii) sau cubanezi. Terenul a fost propice pentru ca Che Guevara sa castige admiratori si imitatori.

Actualizare:

Am uitat. Am uitat sa o dau mai departe. Fericesc cu leapsa lui Codrin pe Lilick, Sorin Platon, Garcia Muerte, Dan Gheorghe si Deceneu. Daca mai sunt altii, pe care nu i-am pomenit si doresc sa isi spuna parerea, ii invit sa o faca.

6 comentarii:

Donkeypapuas spunea...

Leapşa nu se dă în grup :-)

Crăciun Florin spunea...

Buna @Donkeypapuas,

Am dat-o pentru ca este interesant sa afli si parerea celorlalti. Pentru Codrin Scutaru va fi mai bine sa aiba mai multe puncte de vedere daca lucreaza la un studiu.

Deceneu spunea...

Pai da, imi dai leapsa dupa ce am comentat la subiect la Codrin Scutaru. :)

Crăciun Florin spunea...

Deceneu,

Ti-am dat-o inainte de a comenta tu la Codrin !

Anonim spunea...

Che a devenit un - hai sa ma exprim asa - VIP din cauza propagandei pro comunistoida din SUA (pentru cei care sunt mai pusti, in anii 70 "trona" imaginea Angelei Davis imbracata cu o bluza juma steagul SUA, juma steagul URSS). In Romania propaganda procomunistoida din SUA a fost inteleasa ca fiind una de dreapta, pentru ca era impotriva autoritatii si preluata de cei cu mintea mai destupata. Asa a aparut la noi si curentul hippy, asa ne-a placut sa invatam unele texte ale lui John Lennon + Plastic Ono Band etc. In plus a existat si afacerea Che, comerciatii vazand un boom in vanzarea de tricouri imprimate cu chipul lui. Erau printre primele tricouri imprimate care au ajuns si la noi. Si la un pret f mare. Au fost si mistificari. Tot tineretul din RFG a cumparat tricoul cu "secventa" impuscarii in lupta a lui Che. Abia in 1980 s-au luminat oamenii cand au aflat ca secven'a era un fals. Cam asta este explicatia mea.

Danutz

Crăciun Florin spunea...

Explicatia ta este buna, Danutz. Che a ajuns un "model" prin propaganda. A devenit un "produs" comercial. VIP-urile folosesc aceeasi metoda pentru a deveni.

Corect.