sâmbătă, 29 aprilie 2017

Clar, concis, fără populisme. În linia generală a UE

Astăzi, la Bruxelles, președintele Klaus Iohannis a dat „lămuriri” presei privind poziția României la tema Brexit. Nu diferă cu nimic de poziția exprimată de majoritatea statelor membre ale UE care au ales să rămână în interiorul organizației și să participe la evoluția uniunii.

Am tot pomenit poziții ale unor lideri, fie ai UE fie ai unor state cu mare influență. Donald Tusk, președintele Consiliului European, a susținut mereu și mereu „ordinea” problemelor: întâi vorbim despre ieșire cu rezolvarea tuturor problemelor și abia apoi discutăm despre relațiile dintre Uniunea Europeană și Regatul Unit. Jean-Claude Juncker este foarte stabil în susțineri. Prioritățile sunt cetățenii europeni din Marea Britanie și cei britanici de pe continent, reglementarea angajamentelor financiare, viitorul serviciilor financiare. Angela Merkel nu lasă loc la interpretări: discutăm despre ieșirea Regatului Unit, discutăm despre cetățenii celor două părți, reglăm conturile și abia apoi discutăm despre relațiile dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană, cu observația că o țară terță nu poate avea aceleași drepturi sau drepturi mai avantajoase ca o țară membră.

Discursul Angelei Merkel în fața Budestagului a „deranjat” cabinetul May care s-a „revoltat”. Mai ales că Angela Merkel a atras atenția asupra faptului că la Londra unii se îmbată cu iluzii. May a acuzat chiar celelalte 27 state membre ale UE că s-au unit ca să pedepsească Marea Britanie. Hm. Poate ar fi bine ca cineva să informeze insularii că o vorbă din România spune cam așa, în sens peiorativ: ce faci cu mâna ta, se numește lucru manual !

România, după cum afirmă președintele Iohannis are o poziție care nu diferă de cea a oficialilor europeni arătați mai sus.
Pentru mine, cel mai important este să discutăm despre oameni, oamenii sunt cel mai important lucru. Asta înseamnă pentru noi foarte concret românii care trăiesc în Marea Britanie, dar aici putem să-i includem și pe britanicii care trăiesc în România, dar care sunt relativ mai puțini, iar dacă extrapolăm la nivelul Uniunii, atunci vorbim aici despre cetățenii europeni care trăiesc, muncesc în Marea Britanie. Aceste lucruri trebuie lămurite primele. Acești oameni trebuie să știe ce-i așteaptă, sunt milioane de europeni care s-au ghidat după libera circulație, și-au stabilit reședința, și-au căutat și găsit locuri de muncă și trebuie să ținem cont de aceste chestiuni, inclusiv trebuie să mergem și până la pensii și trebuie să negociem aceste lucruri
Ieri am citit niște analize în presa britanică. Problema oamenilor este foarte sensibilă și nu este exclus ca ea să fie mult mai complicată decât o prezintă presa din România (care este de cea mai slabă calitate posibilă !). Nu este vorba doar despre locurile de muncă, este vorba despre drepturi pe care nu le mai pot folosi europenii stabiliți în Marea Britanie dar și britanicii stabiliți pe continent. Briții vorbeau foarte alarmați despre asigurările de sănătate și cele de pensii ! O perioadă de timp, imediat după ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană vor fi aplicate la literă toate prevederile naționale privind circulația persoanelor, bunurilor acestora, serviciile financiare, mărfurile etc. În spatele tuturor acestor probleme sunt oamenii. Cei care astăzi au beneficiul regulilor comune la nivelul Uniunii Europene. Până când Uniunea Europeană nu va încheia acorduri punctuale cu Regatul Unit privind aceste probleme, costurile oamenilor care călătoresc în Marea Britanie vor crește simțitor. Evident, britanicii au partea lor de creștere a costurilor unei călătorii pe continent. Nu știu cât este de exactă factura prezentată ca exemplu privind asigurarea de sănătate privată pentru călătoria pe timp de o săptămână a unui britanic în Franța, de exemplu, dar ei spun că ar costa între 900 și 1200 de lire sterline ! Astăzi, briții beneficiază de sistemul european care permite ca instituția sanitară care a asigurat unui englez asistența medicală să își recupereze cheltuielile din sistemul englez de sănătate racordat la sistemul european.

Un articol care descrie foarte bine o situație catastrofală privind situația continentalilor stabiliți chiar de zeci de ani în Marea Britanie este aici. Birocrație excesivă și cereri absurde pentru o persoană care are zeci de ani în Marea Britanie dacă astăzi, când Brexit-ul schimbă regulile, vrea să își definitiveze rezidența. Culmea, peste o treime din cererile depuse până acum au fost respinse ! Concluzii sunt mai multe. Una dintre ele este că guvernul conservator vrea să îi dea afară din țară pe continentalii europeni iar o alta că guvernul May trăiește într-o lume paralelă față de lumea oamenilor care vor fi afectați grav de Brexit. Lucrurile acestea se știu pe continent. Se știu și în România pentru că printre cei afectați sunt și români.
Trebuie să stabilim foarte clar obligațiile financiare care rezultă din Brexit, cum se pot calcula, cum se pot stinge, fiindcă toată lumea are programe europene în derulare, iar pentru România acestea sunt extrem de importante, sunt banii pentru coeziune, pentru agricultură ș.a.m.d. și trebuie să știm foarte bine pe ce bani putem să contăm și la ce bani avem dreptul
Nota estimativă a CE pomenește de vreo 60 miliarde de euro. Când s-a construit bugetul și s-au aprobat programele UE până în 2020 nebunia Brexit nu era luată în calcul. Acum costă. Costă pentru că până la momentul ieșirii, britanicii sunt la rândul lor beneficiarii programelor europene de coeziune, pentru agricultură, pentru ce au mai aplicat ei. Din presa britanică am aflat de programele pe agricultură care se vor opri, iar cabinetul May nu poate să le mai susțină, programele pe învățământ și cercetare de la care britanicii vor fi excluși, programele de coeziune și dezvoltare rurală despre care și-au dat seama că le au comunitățile cu brexiteri și că vor dispare în viitor. La asta se vor adăuga pierderile care sunt calculate acum de către brexiteri la o limită foarte-foarte scăzută. Treaba lor. La CE se lucrează foarte serios, punctual.
Nu se poate să avem de la început simultan negocieri pentru ieșire și pentru situația de după. Relația dintre UE și Marea Britanie nu poate fi negociată simultan cu ieșirea ordonată, cum spunem noi. (...) Nu sunt de acord să se negocieze sectorial și bilateral. UE 27 trebuie să fie unită, să negocieze pe o singură voce și rezultatul nu poate să fie unul pe bucățele. (...) Toți pentru unul, unul pentru toți și nimic nu este agreat până nu se agreează totul
În timp ce scriam la acest articol am trecut pe la „Independent” unde am găsit un articol nou, o alertă: liderii UE au fost de acord cu liniile de negociere „integral, în unanimitate și în mai puțin de 15 minute”.

Este o veste bună. Pentru noi.

Președintele Iohannis nu a putut scăpa de „Antena 3”. O jurnalistă a acestei televiziuni de propagandă PSD-ist populistă a încercat să bage bățul prin gard, a încercat să provoace scandal, de fapt. Președintele Iohannis a răspuns calm.

Nu suntem tratați ca țară de mâna a doua, dar sigur mai avem mult de lucru până putem spune că ajungem la nucleul Uniunii, dar noi avem această ambiție și cred că avem toate șansele să ajungem acolo.

Când se vor opri cei de la Antena 3 de la a provoca și susține denigrarea României ?

Sursa: Agerpres

Niciun comentariu: