duminică, 1 ianuarie 2017

Tele-ormanul infractorului Liviu Dragnea.

Dacă nu se știe, fac un pustiu de bine să anunț că suntem, de ceva timp, în anul 2017. La mulți ani, tuturor celor care au plăcerea de a trăi și doresc să trăiască !

Pentru că am început un nou an, se cuvine a aduna și eu articole la blog, să adaug la comoară.

Uite că pe  lângă una alta m-am gândit la Teleorman. De ce îi spune județului din care provine „mărețul conducător” infractor Liviu Dragnea „Teleorman” ?

Ei bine, se pare că am posibilitatea, dacă mi-ar funcționa neuronii, să încropesc o poveste frumoasă cu haiduci (inițial mă gândeam la pirați, dar județul nu este la mare !). Apoi m-am încurcat în gânduri. Oare doar haiducii au fost cei care au jefuit și apoi au ascuns comori ? Na belea !

Hai și la Wikipedia.
Etimologie
Teleorman ar putea să aibă sensul de pădure nebună (în limba turcă din Turcia: deli orman). Din vechea Pădure nebună de odinioară s-a păstrat, până pe data de 17 iunie 2010, când a fost scos din rădăcini, în urma unei furtuni, în nordul județului, în satul Plopi, cel mai bătrân stejar din țară.
Este însă posibil ca teleorman să fi însemnat „pădurea cumană” ori „pădurea cumanilor”, avându-se în vedere că printre denumirile date populației cumane se numără și mai puțin cunoscutul tele[1]. Se presupune că numele a rămas de la cumani din epoca în care teritoriul viitoarelor principate Moldova și Țara Românească avea, în documentele și cronicile medievale, denumirea „Cumania neagră”.
Locuitorii județului se numesc teleormăneni.
DEX-ul stă cuminte la locul lui și se deschide spre cunoaștere doar când este mângâiat cu formula „DEX deschide-te !” Și s-a deschis.

Teleorman este un cuvânt compus. Tele și orman. Iar DEX ne spune următoarele:

TELE- 1. Element de compunere însemnând „departe”, „la distanță”, „de departe” care servește la formarea unor substantive, adjective sau verbe.

Să ne sprijinim puțin și pe cuvântul televiziune care potrivit DEX înseamnă „Tehnică a transmiterii la distanță a imaginilor unor obiecte (în mișcare) pe calea undelor vizuale”.

Al doilea cuvânt din compoziția „Teleorman” este „orman”.

ORMÁN s. v. dulap, garderob, sipet, șifonier. - din dicționarul de sinonime !

Este evident că sensul în cazul celor două cuvinte compuse este diferit. Televiziunea distribuie „bogăție”, Teleormanul adună „bogăție”.

Bă, DEX-ule, de ce nu ai reținut și sensul „pădure” pentru „orman” ?! Ha ! Papucii tăi DEX-ule ! Cum fac eu acum cu haiducii care se pregăteau deja să îmi invadeze gândurile ? Doar intrăm în anul Științifico-fantastic pentru România unde tot ce se știe despre economie și finanțe în lumea largă se va petrece invers, cornul abundenței urmând a fi plin, plin și darnic pentru tot românul care a votat dar și pentru acela care nu a votat dar a fost de acord ca infractorul Liviu Dragnea din Teleorman să îi umple buzunarul cu parale. Vom deveni țara lui „nătăfleață”, pentru că avem și vorba potrivită: „pară mălăiață în gura lui nătăfleață” !

Pentru că am întrat în era SF de Teleorman în România, voi încerca să îmbin sensurile. Respectând, evident, tot ce am citit.

Teleorman este județul unde o pădure deasă și nebună ascunde un „sipet/dulap” plin cu bogății, aflat departe de cei care le adună. Dacă pun problema „cum le adună”, avem un oarecare răspuns : prin „haiducii”. Acum, eu nu știu dacă strămoșii „cumani” comiteau „haiducii” sau „incursiuni de pradă”, nu știu dacă infractorul Liviu Dragnea este în haiducie sau în incursiune de pradă, este însă evident că în Teleorman, infractorul Dragnea adună și aduncă. Bine, pentru unii sărăcie, pentru el bogăție.

Adevărul este că o pădure „nebună” poate fi un loc de ascuns „bogății”.

Imperiul Dragnea

Niciun comentariu: