vineri, 19 octombrie 2018
Conferință de presă, Ludovic Orban, 19 octombrie 2018
Bună ziua,
Pot să vă informez că plenul Comisiei pentru democrație prin drept, cunoscută și Comisia de la Veneția, a adoptat cele două rapoarte privind Legile justiției și, de asemenea, raportul privind Codul Penal și Codul de Procedură Penală.
Am ajuns în situația ca această importantă instituție, acest for important care stabilește standardele în materie de justiție, de respectare a drepturilor și libertăților individuale și de evaluare a legislației în domeniul justiției să se pronunțe asupra modificărilor legislative, deși Guvernul, majoritatea guvernamentală, majoritatea parlamentară au refuzat să ceară punctul de vedere Comisiei de la Veneția, privitor la modificările legislative pe care le-au propus.
Suntem astăzi în această situație pentru că Partidul Național Liberal și președintele României au reușit sesizarea Comisiei de la Veneția, astfel încât să putem avea un punct de vedere profesionist, independent, al celor mai importanți specialiști în drept care există la nivel european.
Ambele rapoarte sunt extrem de critice privitor la modificările făcute la Legile justiției. În privința raportului legat de Legile justiției, au fost adoptate opt recomandări și de asemenea s-a discutat și despre cele două ordonanțe de modificare a Legilor justiției într-un mod critic, iar privitor la modificarea făcută la recomandarea Comisiei de la Veneția, în propunerea de raport, mă refer la pensionarea anticipată a magistraților, Comisia de la Veneția, chiar dacă a apreciat faptul că prin ordonanță s-a amânat până la sfârșitul anului 2019 aplicarea acestei prevederi, solicită în continuare abrogarea acestei prevederi privind pensionarea anticipată.
În ceea ce privește Codul Penal și Codul de Procedură Penală, raportul este devastator. În afara recomandărilor concrete, punctuale, de revizuire a unor articole, există o recomandare cu caracter general care arată de fapt modul pompieristic, netransparent, pe repede înainte, în care au fost făcute aceste modificări.
Comisia de la Veneția recomandă o reevaluare cuprinzătoare și efectivă a tuturor amendamentelor la Codul Penal și la Codul de Procedură Penală, într-un mod transparent, printr-o dezbatere largă, pentru obținerea unui suport puternic în societate pentru aducerea acestor modificări si de asemenea pentru aducerea acestor modificări în cadrul legislației europene.
Suntem în ceasul al doisprezecelea. Majoritatea trebuie să se trezească. În toate luările de poziție ale forurilor europene s-a solicitat României să respecte în legislația în domeniul justiției, în modificările la Codul Penal și la Codul de Procedură Penală punctele de vedere exprimate de Comisia de la Veneția.
În privința Codului Penal, de exemplu, dintre recomandările punctuale, practic, se solicită reformularea modului în care au fost redefinite aproape toate infracțiunile care au fost redefinite, mă refer la infracțiunile de corupție adică, abuzul în funcție, traficul de influență și celelalte modificări care au fost făcute la definirea acestor infracțiuni.
Le spun limpede celor de la PSD-ALDE. Nu pot să redefinească infracțiunile după interesul lor personal de a scăpa de pușcărie. Trebuie să respecte toate standardele în materie, trebuie să respecte acordurile și tratatele la care este parte România, trebuie să respecte legislația de la nivel european.
În cazul în care majoritatea PSD-ALDE nu se trezește, mă simt obligat să informez cetățenii români de riscurile care există asupra României, și de consecințele nefaste pe care le-ar putea avea asupra fiecărui roman nerespectarea acestor recomandări ale Comisiei de la Veneția.
Urmează raportul privind Mecanismul de Cooperare și Verificare. În rapoartele anterioare se face referire expresă la respectarea punctelor de vedere ale Comisiei de la Veneția, în ceea ce privește legislația în domeniul justiției.
În cazul în care majoritatea guvernamentală nu se va angaja să respecte punctele de vedere ale Comisiei, raportul pe MCV va fi devastator pentru România.
Le spun românilor încă de pe acum, și lucrul acesta s-a putut vedea în atitudinile partenerilor noștri de la nivel european. Comisia Europeană și celelalte instituții europene nu vor mai tolera nicio abatere de la standardele în materie de independența justiției, și mai ales nu vor tolera ceea ce vrea PSD și ALDE, și anume să se pună punct luptei anticorupție în România.
În cazul în care majoritatea guvernamentală nu va relua procesul de legiferare și nu va ține cont de punctele de vedere ale Comisiei de la Veneția, le spun românilor încă de pe acum că riscăm să spunem adio Schengen. Putem să spunem adio fondurilor europene, adică mai precis putem să spunem adio autostrăzi finanțate din fonduri europene, adio spitale regionale finanțate din fonduri europene, adio investiții în infrastructura localităților și în creșterea calităților serviciilor. Putem să spunem adio fondurilor necesare pentru dezvoltarea companiilor românești, putem să spunem adio plăților la hectar de care beneficiază fermierii români și lista poate continua.
Declarațiile domnului Timmermans, prim-vicepreședintele Comisiei Europene, sunt foarte clare. Există riscul ca în cazul în care majoritatea va persista în menținerea unor articole care atacă independența justiției și aruncă în aer sistemul de justiție din România, Comisia să folosească toate pârghiile pe care le are la dispoziție, inclusiv atacarea reglementărilor contrare tratatului la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.
Partidul Național Liberal o va convoca pe Viorica Dăncilă în fața Parlamentului, să spună foarte clar dacă se angajează să respecte recomandările Comisiei de la Veneția în procesul de refacere al Legilor justiției și în procesul de re-dezbatere a modificărilor la Codul Penal și la Codul de Procedură Penală, sau dacă nu intenționează acest lucru.
Vremea dublului limbaj într-un fel la nivel european și în alt fel pe plan intern s-a terminat. România nu mai poate să stea la cheremul bunului plac și al interesului personal al lui Liviu Dragnea și al lui Călin Popescu Tăriceanu. Este necesară o voință politică reală de a pune legislația din România în domeniul justiției pe bazele standardelor europene și cu obiectivul clar de asigurare a independenței justiției și la urma urmei cu obiectivul de a putea face dreptate fiecărui cetățean care se adresează justiției.
În ce ne privește pe noi ca partid, vom adopta o declarație angajament, și eu personal voi semna această declarație angajament, că vom susține la nivelul dezbaterilor parlamentare toate aceste modificări.
De asemenea, voi solicita fiecărui partid parlamentar să procedeze în mod similar, pentru că este timpul să facem o diferență clară între cei care vor binele României și cei cărora nu le pasă decât de interesul personal și, de asemenea, să facem o distincție clară între cei care își asumă destinul european al României și cei care de fapt vor să scoată România din Uniunea Europeană și vor să ne arunce într-o periferie a Europei.
(Ministrul Justiției ar trebui să mai rămână în funcție după acest eșec?)
Am cerut demisia ministrului Justiției în repetate rânduri, dar de data asta este vorba de o răspundere politică mult mai amplă, pentru că toate aceste modificări care sunt contra firii, care distrug sistemul de justiție din România, care atacă independența magistraților, care riscă să pună punct luptei anticorupție în România, și care riscă să ne pună pe coji de nucă în Europa, sunt rezultatul unei voințe politice a unei majorități parlamentare a partidelor de guvernământ. E mult prea puțin demisia lui Tudorel Toader.
Aici este absolut necesară o resetare a atitudinii generale a partidelor care compun majoritatea parlamentară. Tocmai din acest motiv inițiem aceste demersuri.
S-a văzut în urma sesizărilor depuse la Curtea Constituțională, pe Codul de Procedură Penală, de președintele României, de Partidul Național Liberal, de colegii noștri din opoziție și de ICCJ, că 64 de prevederi au fost declarate neconstituționale.
Cred că e timpul ca parlamentarii din majoritatea guvernamentală și premierul Dăncilă să se hotărască, ori vor să servească interesele fundamentale ale României, ori scopul lor este doar acela de-al scăpa pe Dragnea din pușcărie cu orice risc de consecințe negative pentru viața românilor.
(Ne puteți spune dacă există și critici pe zona de schimbare a procedurilor de anchetă?)
Atât la Codul de Procedură Penală, cât și la Codul Penal , fără să am în detaliu , pentru că încă nu a fost publicat în integralitate punctul de vedere așa cum a fost exprimat , pe lângă această critică generală pe care o cunosc, există critici punctuale privitor la mai multe articole, în special la Codul Penal, la redefinirea infracțiunilor, dar și legat de alte aspecte. O dată cu apariția raportului, cu siguranță vom veni cu un punct de vedere suplimentar care va fi formulat de echipa de experți a Partidului Național Liberal
(Nu ar fi necesară o amplă consultare pe Legea offshore?)
Larga consultare pe Legea offshore în viziunea coaliției majoritare este o consultare între Dragnea și Tăriceanu pentru împărțirea beneficilor.
Eu cred că este nevoie de o ordonanță 14, care să abroge ordonanța 13. Eu cred că toate prevederile din Legile justiției, din Codul Penal și din Codul de Procedură Penală, pentru care Comisia de la Veneția solicită rediscutarea lor , toate aceste prevederi ar trebui să nu intre în vigoare, prin intermediul unui act normativ , exact cum am cerut și anterior, care să suspende aplicarea acestor prevederi.
(În privința Avocatului Poporului veți începe demersurile pentru revocare?)
Am auzit de inițiativele colegilor mei. Voi analiza foarte serios documentul. În ce mă privește sunt favorabil acestei idei. Vom decide în cadrul Biroului Executiv și vom anunța public demararea acestei proceduri de demitere a lui Victor Ciorbea din funcția de Avocat al Poporului
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu