Bună ziua!
Partidul Național Liberal a luat mai multe decizii în cadrul reuniunii Biroului Executiv de astăzi.
Prima este convocarea premierului, Viorica Vasilica Dăncilă, la Camera Deputaților, în cadrul ’’Orei Guvernului’’ pentru a explica Parlamentului dacă intenționează să respecte recomandările Comisiei de la Veneția privitor la legile Justiției, la Codul penal și Codul de procedură penală sau dacă nu intenționează. Și obiectivul convocării premierului este foarte clar: nu ne mai putem juca în momentul de față, Guvernul trebuie să se poziționeze clar privitor la atitudinea pe care o va avea în urma adoptării celor două rapoarte ale Comisiei de la Veneția privitor la modificările la legile Justiției și privitoare la modificările Codului penal și Codului de procedură penală.
De asemenea, am luat decizia să înaintăm moțiunea împotriva ministrului Justiției, Tudorel Toader. Sigur că am văzut spre finalul săptămânii trecute că un partid partener din opoziție dorește să inițieze de asemenea moțiune împotriva lui Tudorel Toader și am luat decizia să nu depunem două moțiuni, ci să depunem o singură moțiune în care să punem cap la cap temeiurile care stau la baza moțiunii, atât din partea PNL cât și din partea USR și să înaintăm o singură moțiune împotriva ministrului Toader.
De asemenea, anunț că vom participa la consultările de la Cotroceni, mai mult decât atât, am luat o decizie adoptată în unanimitate, o declarație angajament din partea PNL privitor la transpunerea recomandărilor Comisiei de la Veneția în legislația din România, în legile Justiției 303, 304, 317 și de asemenea, privitor la Codul de procedură penală și Codul penal. Mai mult decât atât, PNL, în privința legilor Justiției, unde există o urgență datorită apariției celor două Ordonanțe de urgență care aruncă în aer Sistemul de Justiție, am solicitat grupurilor parlamentare, în cursul acestei săptămâni, să înainteze un proiect de lege care să asigure transpunerea în cele trei legi a recomandărilor Comisiei de la Veneția și de asemenea, să înlăture efectele celor două ordonanțe, în special a ordonanței 92 care, repet, aruncă în aer Sistemul de Justiție din România.
În privința declarației angajament, vă spun că o voi semna în numele PNL și această declarație angajament i-o voi înmâna președintelui României ca să știe clar poziția PNL. De asemenea, solicităm celorlalte partide parlamentare să adopte o poziție similară astfel încât să oferim cetățenilor români garanția că există o voință politică reală pentru a readuce legile Justiției într-un cadru european care să permită respectarea drepturilor și libertăților fundamentale, care să permită accesul liber la Justiție pentru fiecare cetățean, care să permită magistraților să-și deruleze activitatea fără presiune politică în condițiile unei independențe reale a Justiției și de asemenea, care să permită continuarea luptei anticorupție.
În continuare îl invit pe domnul vicepreședinte, Laurențiu Leoreanu să vă prezinte decizia pe care am luat-o legat de Autostrada Moldova.
Laurențiu Leoreanu
Sărut mâna, bună ziua!
Astăzi, în ședința Biroului Executiv al PNL s-a luat decizia lansării petiției publice ‘’demarați construcția autostrăzii Unirii - Ungieni – Iași – Târgu Neamț -Târgu Mureș ’’ obiectiv de importanță majoră pentru această regiune istorică și care trebuie să devină prioritate zero a guvernului actual care, se pare că a trecut acest obiectiv în spatele master-planului pentru că această autostrada este parte a master-planului pe infrastructura rutieră în România și face parte din rețeaua europeană. Este foarte important pentru dezvoltarea Moldovei acest obiectiv fără de care transferul rapid de persoane, de mărfuri, de investiții se va face la fel de greu ca și până în prezent și mereu vom asista la o zonă rămasă în urmă, o zonă care devine foarte importantă în campania electorală pentru PSD dar atunci când vorbim despre dezvoltarea acestei zone, și iată în acest moment o pârghie importantă prin care această zonă poate fi relansată, Guvernul PSD-ALDE vine cu soluții false, anunță mecanisme de tipul parteneriatului public-privat care sunt nerealizabile pentru acest obiectiv pentru că înseamnă o contribuție majoră din partea bugetului de stat în cadrul unui astfel de mechanism pentru realizarea acestui obiectiv.
De asemenea, Comisarul European, Corina Crețu, a spus fără nici un fel de echivoc că există bani la Comisia Europeană pentru acest obiectiv dar nu există depusă nicio intenție și a a nunțat foarte clar că există și un parcurs pe care putem să-l urmăm astfel încât, până în 2020 să avem un studiu de fezabilitate pentru Autostrada Unirii iar din 2021 să poată fi lansată construcția efectivă a acestei autostrăzi. De asemenea, guvernul PSD- ALDE este surd și la aceste solicitări făcute cu disperare aproape de către Comisarul European pentru că domnia sa realizează că vom pierde între trei și patru miliarde de euro dacă nu vom lansa o astfel de solicitare în vederea realizării acestui obiectiv pentru o zonă, așa cum spuneam, în care venitul mediu este la 17% din venitul mediu al Uniunii Europene și la 40% față de venitul mediu din celelalte zone ale României.
Este foarte important așadar și este un strigăt disperat, dacă vreți, al Moldovei pentru a se realiza acest obiectiv și a scoate din subdezvoltare, din lipsa investițiilor, această regiune istorică care își apără acest obiectiv cu demnitatea ei, dar acest strigăt trebuie auzit odată și de ministrul Transporturilor și de prim-ministru și să pună pe harta fizică a României acele autostrăzi, acele obiective importante care, din păcate, au rămas scrise pe o foaie de hârtie, pe un flip charter într-un studio de televiziune din timpul campaniei electorale când foarte frumos, domnul Dragnea ne scria atunci la tablă. Ele au rămas acolo dar nu s-au revărsat și în mod faptic pe teritoriul României.
Solicităm, așadar, și prin această petiție publică care va fi urmată și de alte acțiuni ale PNL, ca acest obiectiv să devină prioritate zero a guvernului actual.
Ludovic Orban
Înainte de a vă răspunde la întrebări vă mai comunic două decizii ale Biroului Executiv. Am luat decizia ca în cursul acestei săptămâni să demarăm procedura de revocare din funcție a lui Victor Ciorbea din funcția, practic, de Avocat al Poporului, pe un lung cumul de motive pe care nu aș vrea să le dezvolt acum. Vom prezenta public documentul prin care solicităm revocarea lui Victor Ciorbea din funcția de Avocat al Poporului.
De asemenea, am luat decizia de a convoca ministrul Finanțelor la Comisia de buget- finanțe a Senatului în care domnul ministru al Finanțelor să ne spună foarte clar care este adevărul privitor la salariile din sectorul public în 2019. Adevărul pe care îl prezintă ministrul Finanțelor în documente oficiale transmise la Bruxelles în cadrul procedurilor care țin de semestrul european sau gargara liderilor politici din coaliția majoritară care este prezentată public către cetățenii români.
Pentru că, din punctul nostru de vedere, nu poate exista un dublu limbaj iar oamenii trebuie să știe foarte clar ce are de gând să facă Guvernul în privința salariilor din sectorul public pentru că una este înghețarea salariilor din sectorul public, așa cum se angajează ministrul Finanțelor în documentul pe care l-a trimis Comisiei Europene și alta este aplicarea legii salarizării.
(Dacă ne puteți explica procedura revocării Avocatului Poporului, vă trebuie o majoritate pe care nu o aveți)
Poate se va degaja o majoritate. Nu putem accepta să mai ținem în funcția de Avocat al Poporului, capul unei instituții extrem de importante care asigură respectarea drepturilor și libertăților individuale, care asigură apărarea cetățenilor români de abuzuri comise de instituții, care este singura instituție care poate să declanșeze controlul constituțional prealabil în cazul ordonanțelor de urgență. Noi nu mai putem accepta ca această instituție, practic, să fie desființată de Victor Ciorbea, care nu este altceva decât sluga Guvernului și sluga majorității guvernamentale, ca urmare a faptului că a refuzat în mod sistematic să își exercite atribuțiile constituționale și legale.
Dacă se va găsi majoritate parlamentară înseamnă că facem un bine României. În cazul în care majoritatea îl va apăra, își va asuma răspunderea politică pentru desființarea acestei instituții fundamentale pentru democrația românească, Instituția Avocatului Poporului.
( Vorbeați despre această declarație de intenție pe care dumneavoastră, PNL, o veți face și cu care veți merge la Cotroceni. Ar trebui să facă și celelalte partide la fel? Asta le va cere președintele?)
Cu siguranță! Suntem în ceasul al doisprezecelea, așa cum am anunțat public, urmează raportul MCV, urmează posibila rezoluție din Parlamentul European al cărei conținut nu îl cunoaștem astăzi și care este posibil să genereze sancțiuni, urmează modificarea legislației la nivel european prin care este posibilă suspendarea sau tăierea de fonduri în cazul nerespectării principiilor care stau la baza statului de drept, care sunt cuprinse în articolul 2 din Tratatul Uniunii și mai ales, urmează șase luni în care România va exercita președinția Consiliului Uniunii Europene. Nu putem, în fața acestor evenimente majore, decizii, acțiuni majore care vor afecta relația între România și Uniunea Europeană, care vor stabili statutul României la nivelul Uniunii Europene, în cadrul Uniunii Europene, să nu ținem cont de niște recomandări extrem de serioase care au fost formulate de Comisia Europeană pentru Democrație prin Drept, Comisia de la Veneția, care este practic organismul care conține experți independenți, cu o competență remarcabilă și care fixează practic standarde în ceea ce privește respectarea drepturilor și libertăților individuale, în ceea ce privește organizarea Sistemului de Justiție.
( Pentru că vorbeați mai devreme despre posibile sancțiuni pentru România, într-o altă situație transpunerii directivei spălării banilor, vreau să știu care este poziția PNL. Știu că sunt niște obiecții din partea colegilor de partid. Astăzi se va discuta din nou în comisiile comune.)
Aţi văzut ce au făcut. Au încercat să atace finanţarea organizaţiilor neguvernamentale prevalându-se de faptul că ar exista o directivă legată de organizaţiile neguvernamentale. Nu poţi să foloseşti o directivă care nu are nicio legătură cu organizaţiile neguvernamentale pentru a mai da o lovitură societăţii civile, pentru a mai găsi o modalitate pentru a pune pe butuci toate organizaţiile neguvernamentale. Este un atac la democraţie, atac de fapt împotriva societăţii civile, cu care nu putem fi de acord
Pe de altă parte obligaţia de transpunere în legislaţia românească a unor reglementări europene este în principal obligaţia Guvernului şi a majorităţii parlamentare. Dacă vom fi amendaţi ar trebui să plătească din buzunarul propriu incapacitatea lor de a transpune în legislaţia românească reglementări europene în termenul care a fost stabilit şi în termenul în care celelalte state au transpus această directivă.
(Se preconizează o creștere a salariului minim pe economie, a analizat PNL care ar putea fi impactul asupra mediului de afaceri?)
Poziția PNL este foarte simplă și foarte clară, salariul minim brut garantat în plată nu trebuie să crească din burtă prin decizie guvernamentală pentru că dacă nu ținem cont de realitățile din economie. Creșterea salariului minim, dacă este făcută strict pe criterii administrative politico-electorale nu face altceva decât să genereze consecințe negative în ansamblul economiei românești. Și așa, economia dă semne de boală din ce în ce mai clare, și așa bugetul pârâie din încheieturi, și așa există o reală criză pe piața forței de muncă în România, care este în mare parte generată de politicile guvernamentale. Dacă se mai umblă și la salariul minim pe economie, fără să se țină cont de poziția mediului de afaceri, de poziția companiilor există riscul ca foarte multe locuri de muncă să se piardă pentru că sunt domenii de activitate unde, în cazul în care crești salariul minim peste un anumit nivel, firmele nu mai sunt rentabile și o să migreze capitalul spre alte țări unde țările respective acordă un salariu minim mai mic.
Poziția PNL în această privință, care va fi transpusă într-un proiect de lege pe care l-am anunțat este aceea că salariul minim pe economie trebuie să fie stabilit prin negocieri între patronate și sindicate având la bază creșterea indicelui de productivitate la nivel de ramură, adică să fie fundamentată creșterea salariului minim pe niște date economice care să vină din economia reală iar orice creștere a salariului minim să se facă în conformitate cu realitățile din economie.
(Când veți depune moțiunea simplă pe Justiție?)
L-am desemnat pe președintele Comisiei juridice să lucreze împreună cu colegii de la USR și vom hotărî, probabil în cursul acestei săptămâni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu