luni, 29 octombrie 2018

Ludovic Orban și Alexander Stubb, declarații de presă, 20 oct. 2018

Ludovic Orban și Alexander Stubb
Declarațiile de presă ale președintelui PNL, Ludovic Orban, și ale candidatului intern al PPE, Alexander Stubb , la președinția Comisiei Europene - 29 oct. 2018

Ludovic Orban 

Sărut mâna, bună ziua!

Am avut plăcerea de a-l avea invitat la reuniunea Biroului Executiv pe domnul Alexander Stubb care este candidat la funcția de președinte al Comisiei Europene în cadrul Congresului Partidului Popular European care va avea loc la Helsinki la începutul lunii noiembrie.

Domnul Alexander Stubb este un lider cu o prodigioasă carieră politică, a ocupat pe rând funcții importante, a fost în echipa președintelui Comisiei Europene, Romano Prodi, a fost ministru al Afacerilor Externe în Guvernul Finlandei, a fost ministru de Finanțe în Guvernul Finlandei, a fost europarlamentar reprezentând Finlanda și de asemenea, a deținut funcția de prim-ministru al Finlandei. S-a înscris în competiția pentru desemnarea candidatului PPE la funcția de președinte al Comisiei Europene, competiție în care se află alături de liderul grupului parlamentar al Partidului Popular European, Manfred Weber. O să-l invit pe domnul Alexander Stubb să vă adreseze câteva cuvinte după care vă stăm la dispoziție cu răspunsuri la întrebări.

Alexander Stubb 

Mulțumesc foarte mult pentru oportunitate! În 9 zile vom alege candidatul  principal al Partidului Popular European, la Helsinki. Acea persoană va fi cu siguranță, cel mai probabil, viitorul președinte al Comisiei Europene și sunt prezent la București, la PNL  pentru a-mi prezenta programul care are șase puncte. Nu o să trec prin ele aici, acum, dar îl puteți găsi în limba română pe pagina mea de internet și arată așa. Am să menționez totuși un punct. Sunt în această cursă pentru a apăra valorile europene, prin acestea înțeleg democrație, statul de drept, drepturile omului, drepturi fundamentale, libertate, toleranță și egalitate. Cred că ele sunt atacate din afara Uniunii Europene, Donald Trump, China și Federația Rusă dar și din interiorul Uniunii Europene de către Polonia, Italia , Ungaria și dacă aș putea să dau un sfat diplomatic este să spun că atunci când deții președinția Uniunii Europene este unul dintre cele mai importante momente pentru orice stat membru.

Eu am trecut prin asta prima dată în 1999 și este foarte important ca țara respectivă să aibă capacitatea de a conduce Europa și pentru asta este foarte important să respecți regulile Uniunii Europene.

Și cu acestea sunt mai mult decât fericit să primesc întrebări.

(Pentru că vorbeați despre drepturile omului, cum vedeți recentele încercări din România privind sistemul nostru de justiție?)

Sunt destul de îngrijorat, am crezut întotdeauna într-o separație clară a puterilor, între puterea legislativă, puterea judiciară și puterea executivă. De fiecare dată când încerci să amesteci toate aceste trei puteri, o să ai probleme.

Pentru mine, noțiunea de democrație iliberală este un oximoron, o contradicție de termeni și atunci când începi să faci pași înapoi este foarte dificil să te întorci. 

Aș putea spune că instrumentele pentru o societate de succes sunt trei:  democrația liberală, economia de piață, socială și globalizarea. Și îl privesc cu multă admirație pe președintele Republicii Române pe care îl cunosc personal, faptul că are o agendă pro-europeană arată că este loial valorilor sale și că poate și are intenția să apere statul de drept și aceasta este singura modalitate de a merge înainte.

( Ne puteți spune dacă vor fi și alți contracandidați care vor veni aici, la PNL, să vă convingă?) 

Ludovic Orban 

Cu siguranță vom avea și prezentarea contracandidatului domnului Alexander Stubb, care fie va fi aici în România, fie va fi la Helsinki înainte de începerea Congresului, urmează să stabilim această întâlnire.

( Domnule Stubb, un mesaj pentru colegul dumneavoastră, domnul Weber?) 

Manfred este un bun prieten al meu, am început să lucrăm împreună în Parlamentul European în 2004 iar în 2008 drumurile noastre s-au separat, eu am devenit ministru pentru opt ani și acum sunt liber. Am fost prim-ministru, ministru de Externe și ministru al Finanțelor și cred că Manfred a făcut o treabă foarte bun. Campania aceasta a fost foarte distractivă și în același timp am impresia că este Germania împotriva Finlandei la fotbal, eu speram să fie hochei pe gheață. Vom vedea ce se întâmplă la Helsinki.

Niciun comentariu: