După dezbateri aprinse, întrebări nenumărate, corespondență desfășurată, avem și clarificarea necesară. Campania on-line se desfășoară după regulile de mai jos. Atrag atenția asupra faptului că și campania on-line a partidelor și candidaților este subordonată regulilor finanțării în campania electorală. Toate cheltuielile de campanie on-line contra cost se pot executa numai prin contul bancar de campanie al partidului, numai cu ordin de plată și numai din suma alocată legal pentru campanie potrivit legii.
1. Instrumente pe care le putem folosi:
- Facebook
- Google
- Youtube
- Instagram
- LinkedIn
- Twiter
- Site-uri
- bloguri
Notă: și alte instrumente din mediul on-line
2. Materialele care pot fi folosite:
- Video
- Foto
- Grafică
- Texte
- Prezentări
- Live-stream (facebook)
- Gif-uri
- Poll-uri
- Aplicații
Notă:
1. Site-urile și aplicațiile dezvoltate nu pot face obiectul decontărilor în campania electorală;
2. Materialele postate în mediul on-line nu trebuie să conțină tiraj sau cine le-a produs, acest lucru fiind obligatoriu doar pentru materialele off-line. Însă, trebuie să fiți acoperiți pe fiecare material de un contract cu o societate specializată;
3. Modalități de lucru:
a) Filiala contractează o societate comercială (preferabil advertising/publicitate) care se ocupă de „producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală on-line”. Această companie va putea, practic, să creeze conținut de toate tipurile menționate mai sus, pe care să le promoveze pe rețelele de socializare.
Exemplu: Filiala ... contractează în cuantumul maxim de 30% prevăzut de lege, buget pentru campania on-line, o companie specializată care gestionează contul de Facebook, Instagram, site etc., crează conținutul, promovează postările/articolele, video etc. și facturează filialei PRODUCȚIE și DIFUZARE a materialelor.
Atenție ! Materialele postate pe paginile candidaților și ale filialelor trebuie să fie obligatoriu create de o companie specializată contractată de filială. Nu este permisă producerea materialelor în regie proprie !
b) La sfârșitul campaniei va trebui să existe pe un suport electronic fiecare material difuzat de către societatea comercială pe contul candidatului (independent !) sau al filialei.
c) În cazul în care un candidat (independent !) sau o organizație nu are posibilitatea să contracteze o societate specializată, pot folosi rețelele de socializare pentru prezentare minimală (text, foto, live-stream), însă nu pot folosi materialele creative de tip gif, grafică, montaje video etc. care ar face obiectul unui contract cu o societate specializată.
Exemplu: Un candidat își postează pe pagina personală poze de la o întâlnire electorală, programul de candidat, diferite texte sau chiar sesiuni live pe Facebook direct de pe telefonul mobil, realizări, proiecte etc., dar nu alte materiale care necesită pregătire specializată.
d) Membrii de partid, simpatizanții sau orice alt tip de cetățean care utilizează rețelele de socializare pot folosi în mod neîngrădit posibilitatea de a posta orice tip de material, atât timp cât ele nu au o conotație injurioasă la adresa adversarilor, deoarece acest lucru poate fi sancționat de către autorități.
Exemplu: Pe pagina personală putem posta în calitate de reprezentanți ai partidului sau simpli cetățeni mesaje de susținere, distribuiri de mesaje electorale, orice tip de păreri personale, putem inclusiv să creăm materiale de orice tip, atât timp cât nu aducem prejudicii de imagine altor persoane. În caz contrar, putem fi sancționați de autorități. Putem inclusiv să promovăm postările noastre în regie proprie.
Notă personală: Ce nu au voie partidele și candidații noi putem. Putem crea ce pot crea acele societăți specializate, este treaba noastră. Cât privește prejudiciile de imagine ale altor persoane, să folosim DEX pentru că ne este la îndemână și să respectăm, ad literam, prevederile legale.
De exemplu: dacă spun că Victor Viorel Ponta este inculpat, nu îi aduc un prejudiciu de imagine, este starea lui penală potrivit legii. Dacă spun că Liviu Dragnea este infractor nu îi aduc un prejudiciu de imagine. Este o persoană condamnată penal pentru comiterea unor infracțiuni. La fel, când vorbim despre Traian Băsescu putem folosi termenul de „inculpat” sau „sintagma urmărit penal”. Este valabil exemplul pentru oricare alt candidat care are probleme cu justiția.
e) Paginile și grupurile de tip neoficial, care prezintă realizări ale unui primar în funcție sau diverse situații de fapt din oraș sau comună nu sunt spații reglementate și pot fi folosite în campanie, dar nu pot face obiectul unui contract și, de asemenea, nu este permisă folosirea mesajelor de tip injurios sau care lezează imaginea unor persoane. Ele pot fi, însă, folosite pentru distribuirea mesajelor candidaților.
Notă personală: sunt paginile celor care pot fi membri ai partidului sau simpatizanți ori alte persoane interesate, grupurile de discuții create pe rețelele de socializare etc. Dacă nu poate partidul sau candidatul, putem noi, ceilalți. Este bine !
4. Atenție ! Atenție mare !
Promovarea plătită a materialelor pe Facebook sau alte rețele intră în atribuțiile societății specializate contractate cu mențiunea că nu se specifică sintagma „sponsorizat” sau „promovat” ci se specifică contractual sintagma „difuzat”.
Nu se pot folosi fonduri direct din contul partidului, candidatului, al unei persoane fizice sau orice altă sursă pentru promovarea materialelor ! Această atribuție este exclusivă unei societăți specializate !
Cei care au nevoie pot folosi informațiile date. Cei care umblăm pe rețelele de socializare avem de urmărit, acum când știm cum trebuie să facem, ce fac adversarii politici și contra-candidații. Prindem la înghesuială, pac la „Războiul”. Nici ei nu ne vor lăsa.
Grijă mare cu „prejudiciile de imagine” ! O putem lua în barbă dacă nu suntem atenți !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu