Preiau textul de pe pagina de pe Facebook a PNL:
„Vă anunţ că lucrăm la un proiect de modificare a legii societăţilor comerciale pentru a asigura transparenţa acţionariatului firmelor care au contracte pe bani publici. Cum ar putea fi identificat un eventual conflict de interese în cazul unei societăţi cu acţiuni la purtător?”
Am stat să judec textul. Mai mult timp. Din conținut, reiese că identificarea acționarilor cu acțiuni la purtător ar fi o formă prin care s-ar preveni un eventual conflict de interese. Corect. Un primar sau un președinte de consiliu județean sau un funcționar public ar putea fi un deținător al unor acțiuni la purtător (acționar ascuns) interesat ca un contract oarecare să fie câștigat de firma la care este acționar. Asta înseamnă că SC în cauză trebuie să aibă o situație clară a acționarilor care dețin acțiuni la purtător, nominal, pentru că au drepturi în societate la fel ca ceilalți acționari.
Rămâne neclară situația SC înființate în alte state și care se supun legislației acelor state privind organizarea și funcționarea. Pentru că persoanele supuse supravegherii în România pentru evitarea conflictului de interese pot avea acțiuni și la aceste societăți, nominale sau la purtător. Ce facem cu societățile comerciale străine care participă la licitațiile publice ? Le eliminăm dacă nu își declară acționariatul ?
Dar în această situație mă gândesc și la faptul că persoanele care pot intra în conflict de interese - demnitari, funcționari publici - trebuie să declare și ei dacă dețin acțiuni la purtător la una sau mai multe societăți comerciale. Inclusiv dacă au achiziționat acțiuni pe o piață reglementată. Aici cred că ar putea exista o reglementare în legile privind incompatibilitățile aleșilor locali și de la nivel central, a membrilor Guvernului și ale funcționarilor publici sau persoanelor plătite din fondurile publice.
La HotNews am văzut articolul dedicat acestei inițiative a președintelui Ludovic Orban dar, există și poziția adoptată de senatorul USR, Vlad Alexandrescu:
„Practicile mentionate in documentul intern al DGIPI sunt de o extrema gravitate si USR ia in considerare cele mai potrivite linii de actiune pentru a limita proportiile jafului si faradelegii. Consideram ca este momentul ca Romania sa faca pasi seriosi catre o transparenta reala a actionariatului firmelor, prin eliminarea actiunilor la purtator nenominale. Aceasta forma de ascundere a beneficiarilor reali submineaza si goleste de continut masurile de promovare a integritatii in sectorul public si in mediul de afaceri. Pana la transarea legislativa a acestei probleme, USR va pleda pentru interzicerea accesului la proceduri de achizitii publice pentru societatile comerciale cu actiuni la purtator nenominale”
Iar a trebuit să citesc cu atenție. USR-istul Vlad Alexandrescu merge radical. Vrea eliminarea acțiunilor la purtător din legea societăților comerciale. Poziția USR-istului mi se pare absurdă.
Să spunem că sunt eliminate din legea română acțiunile la purtător. Ce facem cu societățile comerciale din alte state europene și nu numai care, potrivit legislației interne, au o parte a acțiunilor nenominale ? Ce facem cu societățile comerciale listate la bursă ? Le interzicem accesul la oportunitățile de afaceri în România ? Ba, chiar le interzicem accesul în România dacă este să luăm de bună ideea enunțată de acest senator USR, Vlad Alexandrescu.
Da, în România, prin lege, poți interzice acțiunile la purtător. Unde-i lege, nu-i tocmeală. Problema este cu societățile comerciale din alte state care există și funcționează potrivit legilor din statul de reședință.
Dacă la propunerea lui Ludovic Orban suntem în fața unei întrebări la care se caută o soluție, fiind vorba despre orice societate comercială, română sau străină, la USR-istul Vlad Alexandru suntem în fața unei măsuri radicale, populiste, de modificare a legislației inclusiv cu privire la existența unui tip de acțiuni ! Va cere și modificarea societăților comerciale în comandită pe acțiuni ? Va cere eliminarea asociaților comanditari ? Teribilism !
Da, avem o problemă cu acționarii ascunși ai unor societăți comerciale, acționari care ajung în funcții de demnități publice și care profitând de poziția lor, practică cu respectivele societăți o formă agresivă de concurență neloială. Modelul se pare că devine infractorul Liviu Dragnea. Asta este.
Sper ca juriștii PNL, în special cei care știu bine dreptul comercial să găsească soluția prin care conflictele de interese să fie combătute. În care lege, nu știu. Poate găsesc o soluție în legea societăților comerciale. Problema este delicată.
Actualizare !
Pun postarea de pe Facebook a vice-președintelui PNL Florin Roman.
Florin RomanExcelent ! Aceasta este legea care trebuie modificată ! Bună treabă !
9 minute ·
In calitate de deputat și vicepreședinte PNL am fost mandatat de președintele partidului, Ludovic Orban, ca in zilele următoare sa pregătim și depunem un proiect pentru modificarea Legii achizițiilor publice. Prin acest proiect dorim sa interzicem participarea la licitații din bani publici a firmelor care nu au un acționariat transparent. Și totodata a firmelor off-shore din paradisuri fiscale cu acționari ascunși. Scandalul Tel Drum ne arată ca legea este prea permisiva iar personaje ca Liviu Dragnea, conectate la conducta de bani publici, nu pot fi oprite decât prin transparentă totala. Acțiunile nominale la purtător au făcut din mulți baroni, niște îmbogățiți peste noapte, doar din contracte cu dedicatie, cu statul!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu