sâmbătă, 11 noiembrie 2017

NATO Defence Ministerial

Avem la dispoziție surse diferite. Agerpres (aici), Ministerul Apărării (aici), site-ul NATO (aici).

Poți prelua ce dorești. Apoi poți gândi ce vrei. Dacă vrei!

Un prim pas este revenirea la un „centru de supervizare a Atlanticului de Nord”, la fel ca în perioada războiului rece prin reconfigurarea structurii de comandă a NATO.

Motivarea este simplă și are suficiente elemente pentru susținerea deciziei: prezența foarte agresivă a Rusiei în Atlantic, cu nave de suprafață, cu submarine, cu avioane strategice. Norvegia și Marea Britanie, Canada și SUA, țările baltice oferă suficiente exemple de acțiuni rusești în Baltica și Atlantic. Toate cu rol de pregătire pentru un eventual teatru de operațiuni militare.

Activitatea intensă a crucișătoarelor și submarinelor ruse în Atlantic explică de ce Alianța vrea să reînvie un centru care să garanteze că "rutele maritime între America de Nord și Europa rămân libere și securizate".

Un al doilea pas este cel al înființării unui comandament logistic al NATO pentru Europa, care să faciliteze circulația rapidă a trupelor pe continent. O veche și nerezolvată, până acum, problemă. Evident, respectivul comandament va identifica problema iar statele membre NATO din Europa vor trebui să faciliteze soluționarea ei. Iar aici este vorba despre legi, despre infrastructura necesară, despre spațiile destinate relocării trupelor NATO, despre susținerea logistică complexă a forțelor pe un teritoriu dat etc.

Am văzut o Rusie (...) care de mulți ani investește puternic în materie de apărare, dobândind capacități moderne, forțe convenționale și nucleare și care a demonstrat că vrea să facă uz de forță împotriva țărilor vecine”, a subliniat secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg

Timp în care statele membre NATO au „dormit”. Ba, chiar încheiau contracte cu Rusia pentru îmbunătățirea dotării ei cu tehnică de luptă modernă, cu infrastructura necesară pentru instruirea trupelor ... Iar statele membre NATO scădeau, agresiv, cheltuielile de apărare și se burzuluiau unii la alții privind „suveranitatea”. Fără „a observa” că „afacerile” lor erau în detrimentul partenerilor de coaliție, Rusia urmărind să își dispună noile achiziții de tehnică NATO în teatrele de operațiuni în care posibilul adversar erau doar state membre NATO!

Din 2016, NATO consideră spațiul cibernetic drept un "domeniu operațional". În consecință, "un atac cibernetic poate declanșa articolul 5" al Tratatului fondator al Alianței, care prevede că țările membre vin în apărarea unui aliat în caz de agresiune”, a afirmat Stoltenberg.

Jens Stoltenberg a făcut precizări. La un recent exercițiu, cu toată capacitatea SUA, Franței și Marii Britanii de a duce acțiuni ofensive în „războiul cibernetic”, rezultatele au fost proaste în condițiile în care Rusia stă excelent în acest domeniu. Este și logic. Rusia acționează unitar iar NATO are de „învins” pasiuni și orgolii politice, fiecare țară membră considerând că este îndreptățită să își impună punctul de vedere pentru a trece în fața celorlalți.

De aceea, NATO va activa structurile necesare pentru ca în domeniul cibernetic să fie la fel de eficient cum este în domeniul terestru, naval și aerian. Nu este rău!

Implicarea NATO în Afganistan se va intensifica. Este inadmisibil ca după atât amar de timp talibanii să mai dețină 40% din teritoriul afgan, rușii să poată aproviziona cu armament și muniții formațiunile talibane, trupele afgane să nu fie capabile să își apere țara etc. Dezangajarea promovată de SUA sub președinția lui Obama dar și a înaintașilor lui a dus și duce la dezastru în zonă. Nu este admisibil să începi o lucrare, să îți iei un angajament și apoi să îi lași baltă pe cei pe care ai declarat că îi ajuți. Politica democraților americani în Afganistan a fost catastrofală.

Siria, Irak post-ISIS a fost o altă problemă. Legată, evident, de Iran și Rusia, de acțiunile celor două state pentru a obține controlul major în zonă, de situația Turciei dar și a Egiptului și Iordaniei, a Israelului dar și a Libanului. Ca să nu mai spun a Libiei. Evaluările NATO vor avea în vedere, în primul rând, securitatea statelor membre împotriva consecințelor terminării războiului în Irak și Siria. Consecințe care privesc și pozițiile ce vor fi adoptate de Rusia și Iran și aliații lor.

Da, România prin ministrul Fifor a confirmat angajamentele asumate și a obținut garanții de întărire a prezenței întărite a NATO în teatrul de operațiuni de sud-est a Europei. Brigada NATO de la Craiova sub comandă românească va primi militari (la nivel de comandă și stat major) din Portugalia și Italia, pe lângă militari de execuție din Turcia și Polonia etc. Cu ministrul apărării din Italia, Fifor a convenit un program de pregătire comună a ofițerilor. Foarte bine!

Privind securitatea și apărarea României se pare că suntem pe drumul cel bun. Mai avem nevoie de un guvern care să fie capabil să ne asigure logistic și financiar capacitatea de a ne proteja securitatea și apărarea și, în plus, de a asigura României capacitatea de a fi un factor de stabilitate și securitate în sud-estul Europei. Așa cum îi este, de fapt, rolul.

Niciun comentariu: