duminică, 5 iulie 2009
Despre o Romanie a oamenilor liberi
Intr-un editorial din Ziarul Financiar din 29 iunie 2009 este expus conceptul "Romania oamenilor liberi" prezentat de Crin Antonescu, editorial preluat si pe site-ul PNL.
Il pun mai jos, pentru ca in afara unei simple lecturi de informare, editorialul poate da idei celor care il citesc sau care, la un moment dat, vor sa isi valorifice disponibilitatea pentru o lume liberala.
Cred ca noi, in Romania si nu numai, suntem cam confuzi in privinta mediului in care traim, a statului pe care vrem sa il construim, a relatiilor pe care vrem sa le avem cu cei din jur, atat cu oamenii cat si cu mediul inconjurator, flora si fauna.
Avem grave confuzii cu privire la proprietate, la drepturile si obligatiile noastre ca proprietari sau viitor proprietari. Pentru ca proprietatea nu da doar drepturi ci si obliga. Un proprietar care abuzeaza de dreptul sau sau isi neglijeaza proprietatea comite un atentat asupra comunitatii in care traieste. Un lot de padure nu imi asigura doar mie un venit din exploatarea lemnului si a altor resurse el are influenta asupra mediului inconjurator in care padurea respectiva s-a dezvoltat, fiind habitatul florei si faunei specifice (delta, campie, lunca, deal, munte) si da o anume siguranta in pastrarea mediului natural in zona respectiva - pastrarea caracteristicilor climatice cu care populatia zonei a trait ani si ani. Daca eu, proprietarul, abuzez prin defrisare totala, necontrolata, obtin un castig, temporar, dar distrug mediul si ii afectez pe toti ceilalti oameni locuitori ai zonei prin generarea si favorizarea unor dezastre naturale cum ar fi inundatiile, alunecarile de teren, desertificarea zonei, disparitia prin extinctie a unor specii de vietuitoare unicat in zona respectiva etc. La fel, puturosul sau neglijentul proprietar, ca sa nu mai spun de cel pervers, poate produce daune celorlalti oameni ai zonei. Oamenii s-au asezat, de-a lungul timpurilor, acolo unde au gasit resurse. In timp, oamenii au devenit proprietarii acelor resurse. Cel ce are o padure trebuie sa stie ca are obligatia de a o exploata in primul rand in folosul comunitatii, el ofera lemn de foc, pentru constructii sau pentru fabricarea mobilei iar cei care au teren agricol ii ofera produsele agricole necesare pentru hranire. Altii, care au pasuni, ii ofera carnea animalelor, laptele, branza, lana, pielea animalelor. Cat de industrializata ar fi omenirea asta, regulile acestea simple "stabilite" cu secole in urma raman valabile. Daca nu isi ingrijeste proprietatea, respectivul perturba grav viata comunitatii in care are proprietatea sau chiar traieste. Nu poti face mereu, cel putin in privinta proprietatii, asa cum vrei tu.
Despre oricare alta proprietate se poate vorbi la concret in sensul de obligatii ale proprietarului. Ca este o pasune, ca este un teren agricol, ca este un alt imobil etc. Mai mult, proprietarul care introduce in cultura plante care au un ridicat potential de contaminare a florei locale atenteaza la flora locala care poate suferi modificari genetice dramatice, unele plante fiind condamnate la disparitie iar altele la boli comparabile in gravitate cu cele cu care se confrunta oamenii - canceru, de ex. Nu mai spun despre alte confuzii.
Iar aici trebuie sa vedem si care este rolul Statului, folosesc sintagma pentru a ma referi inclusiv la autoritatea locala. Cand statul devine partas la afacerile perverse ale "proprietarilor" in defavoarea comunitatii, ajungem la situatii cum sunt cele prezentate de presa in ultimul timp cu Basescu, Videanu si alti fruntasi pedelisti in rol principal. Aici pot pune cazul de la Cathedral Plaza, Parcul Bordei etc. Exemplele pot fi numeroase. Probabil ca sunt cu sutele de mii la nivelul intregii tari.
Redau editorialul "Romania oamenilor liberi" mai jos. Puteam pune un link. Dar este mai bine asa.
"Crin Antonescu: România oamenilor liberi
Cum bine se ştie, nu sunt nici economist şi nici om de afaceri. Sunt însă liberal. Iar ca liberal, cred că soarta României se leagă de soarta economiei de piaţă şi de succesul liberalismului economic. Spun asta de 20 de ani. Cu atât mai mult o spun acum, în aceste vremuri de criză.
Pentru că România tânjeşte, de aproape un secol, după dezvoltare economică, iar prosperitatea nu poate fi decât marca liberalismului şi a economiei de piaţă. După aproape 20 de ani de tranziţie de la un socialism atroce la un „capitalism" clientelar, şansa României stă în ordinea de drept a proprietăţii private şi în principiile economiei de piaţă, o economie despovărată de capricii electorale şi grupuri de interese, aflate în concurenţă pentru banul public.
Problema este că, în realitate, în România, nicio putere politică post-decembristă nu a avut încredere deplină în forţa a mecanismelor pieţei şi nu a oferit pachetul complet de liberalizare economică. Ceea ce ar fi trebuit să fie schimbarea la faţă a instituţiilor economice şi politice a fost, în aceste condiţii, doar o schimbare de faţadă. Iar efectul este perpetuarea structurilor oligarhice ale regimului comunist şi economiei planificate.
Acum, în plină criză economică, adversarii liberalismului se întrec cu toţii să cânte prohodul economiei de piaţă. Eu sunt istoric de formaţie, iar istoria a dovedit întotdeauna că aceştia s-au înşelat. „Ingineriile sociale" eşuate, de genul socialismului ori naţionalismului, sunt exemple clare de sărăcie şi înapoiere economică pentru marea majoritate a populaţiei, care nu beneficiază de privilegiile puterii. Abia începuse criza când domnul Geoană, de exemplu, ca un bun preşedinte al partidului socialist din România, striga: «aici ne-a adus piaţa! Aici ne-a adus liberalismul!".
Ei bine, realitatea este cu totul alta. Criza economică din prezent nu este un eşec al capitalismului, nici în România, nici în restul lumii. Aşa cum au arătat deja mulţi economişti eminenţi, criza este tocmai un eşec al statului. Nu am ajuns aici pentru că am avut prea mult liberalism. Dimpotrivă, pentru că am avut prea puţin liberalism.
Criza economică a fost cauzată de erori nesăbuite de politică monetară, de un sector financiar care s-a dezvoltat nesănătos, la adăpostul complicităţilor politice, dar şi de creşterea peste măsură a intervenţiei statului în economie, care sugrumă iniţiativa şi investiţiile private, adică tocmai bazele prosperităţii. La noi, preşedintele Băsescu arunca vina pe „băieţii deştepţi" cu gulere albe à la Wall Street, care au născocit diverse instrumente financiare sub umbrela FED. Însă aceşti „baieţi deştepţi", trebuie să o spunem răspicat, nu sunt altceva decât pupilele unui tot mai extins controlul politic al afacerilor, în domeniul monetar şi financiar-bancar.
De aceea, cred că această criză despre care vorbim cu toţii poate fi, pentru noi, oportunitatea de a rezolva probleme adânci, care ne framântă de 20 de ani. Redresarea economică nu poate veni decât din sfera sectorului privat. Însă pentru aceasta, avem nevoie de schimbări profunde, atît în planul impozitării cât şi al cheltuielilor bugetare. Pentru a stimula investiţiile, producţia şi crearea de locuri de muncă, cota unică de impozitare trebuie diminuată de la 16% la 10%. Această măsură ar permite României să recâştige competitivitatea faţă de vecinii noştri care au, în prezent, impozite mai mici. În plus, pentru a stimula consumul şi a scoate economia din blocaj, noi, liberalii, susţinem reducerea TVA-ului de la 19% la 15%.
Însă aceste măsuri vor avea efectele scontate numai dacă, concomitent, are loc o reformă profundă a statului. Statul actual, labărţat, unul al birocraţilor şi al privilegiilor politice, în care unii câştigă pe spinarea altora, este un stat ineficient şi slab. Avem nevoie de un stat minimal, puternic şi eficient. Un stat în slujba cetăţeanului şi nu invers.
Este imoral ca Guvernul să cheltuiască pentru birocraţia şi clientela politică peste o treime din banii produşi de munca noastră. Statul trebuie să gestioneze cât mai puţin din avuţia pe care societatea o produce. De aceea, propunem adoptarea unei legi organice care să prevadă că bugetul nu poate depăşi 25% din PIB şi introducerea acestei prevederi în textul constituţional. Eficienţa în cheltuirea banului public necesită un aparat birocratic suplu şi responsabil. Un guvern format din 12 ministere şi comasarea celor 120 de agenţii până la cel mult 30. În acest fel, birocraţia centrală şi locală se va reduce cu cel puţin 50%. Avem nevoie, în plus, de o descentralizare autentică, una care sa dea putere contribuabililor şi comunităţilor locale. O descentralizare fără autonomie financiară şi fără concurenţă locală, este o descentralizare folositoare doar pentru baronii locali.
Crearea prosperităţii nu se poate descătuşa decât prin libertate economică şi concurenţă, prin forţa proprietăţii private legitim dobândită. Prin puterea libertăţii, nu prin puterea politicienilor. Liberalismul înseamnă şanse egale pentru toţi oamenii din această ţară. Numai aşa vom construi România oamenilor liberi ".
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
5 comentarii:
Mesajul care prefateaza articolul nu pare a fi in ton cu ce scrie Crin.
Eu sunt de acord ca un proprietar nu poate face ce-l taie capul pe proprietatea lui, ca nu are voie sa schimbe cursul apelor pluviale sa le dreneze in proprietatea vecinului, s.a.m.d.
Asta presupune ca statul sa ingradeasca actiunile individului, sa nu-i permita sa taie padurea cum vrea si cand vrea, sa o exploateze in regim silvic, regim care prevede niste obligatii pentru proprietar.
Crin pare a trata niste lozinci, respectiv cota unica redusa, si piata ca solutie a tuturor problemelor. Ramae sa adopte si pozitia lui Patriciu, de privatizare a justitiei.
Aici e de discutat.
O cota unica redusa stimuleaza concentrarea capitalului, si polarizarea sociala, in conditile in care si asa ritmul polarizarii din Romania este una dintre cele mai mari din Europa.
Masura e similara cu investitile in invatamant.
Ce sens are sa investesti in invataman daca intorci spatele absolventilor, si beneficiaza altii de investitia ta ca stat?
Ce sens are sa ajuti baronii locali si centrali, daca ei nu investesc in locuri de munca si baga banii in imobiliare care stau nefolosite, in vacante in tari exotice, sau in limuzine pentru amante?
Inainte de a stimula, trebuie reglemetat domeniul sa te asiguri ca de stimulente va profita intreaga societate.
Nu ceri cetatenilor sa "stranga cureaua" si sa faca sacrificii ca sa se "ingrase" excrocii.
Din pacate liberalii nu au viziune despre masurile care ar trebui luate pentru ecologizarea umana si sociala.
Cu asta ar trebui inceput.
Cu o promisiune ca termenul de prescriptie al fraudelor la privatizare sa devina imprescriptibil, si aici am in vedere crahurile bancare, flota si tot ce pare dubios in procesul de privatizare.
Masura nu-i pe placul patronilor, dar ar fi una populara, de justitie sociala.
Daca te referi strict la discursul lui Crin da, ai dreptate. Daca insa iei discursul si il treci prin prisma propriei tale conoasteri, a experientei si vointei, atunci merge si comentariul meu suplimentar si comentariul tau.
Cu referire la interventia statului avem mai multe exemple: codul civil, codul silvic, legile de mediu. Cumva ele asigura baza legala astfel incat sa se realizeze o preotectie corespunzatoare impotriva abuzului de drept asupra proprietatii. Nu atat a actului de dispozitie (ma refer aici la instrainarea proprietatii) cat la dreptul de folosinta.
Crin prezinta niste optiuni si nu lozinci. Eu asa le inteleg si doresc sa le tratez ca atare. Sigur, pe marginea lor se pot face multe speculatii, plecand de la principii pana la exemple concrete de actiune. Pana la urma ajungem la concluzia ca "omul este masura lucrurilor". Pentru ca el pune in aplicare legile tot el este cel care lucreaza efectiv potrivit intereselor sale de moment.
Sunt dintre cei care cred in libera concurenta si care considera ca "victimele" acesteia sunt singurele care pot fi acceptate. Reducerea impozitelor catre stat si reducerea bugetului de stat si orientarea lui doar catre astisfacerea necesitatilor de functionare a statului, potrivit functiilor acestuia, consider ca ar fi o masura benefica. Statul actual este un hibrid intre statul socialist si statul democrat. Mai orientat catre socialism, in special prin masurile de asistenta sociala pe spinarea bugetului si prin interventiile abrupte in economie prin dublul dau rol: organ de relementare si agent economic.
Statul, Guvernul, ar trebui sa se retraga din economie. Iar justitie privata exista si acum, chiar la noi, prin "instantele" de arbitraj sau, in unele situatii prevazute de lege prin medierea litigiilor intre parti inainte sau pe timpul litigiului la intante, acolo unde partile accepta sugestia intantei de a solutiona litigiul prin mediere. Patriciu a vorbit despre o justitie privata in sensul acesta si nu in litigiile cu caracter penal !
Este bine ca avem pareri contrare. De aici se poate ajunge la progres.
Nu avem pareri contrare, poate nuante.
Unul spune ca paharul e pe jumatate plin, celalat ca e pe jumatate gol
De acord ca statul nu ar trebui sa aiba rol de administrare, ca ar trebui sa aiba rol de reglementare si arbitru. Nu poti fi arbitru cand esti jucator.
As accepta rolul statului ca administrator in zonele cu monopol, cum ar fi reteau de distributie gaze, electricitate, apa etc .. atata timp cat nu apare concurenta.
E adevarat ca statul are caracteristici socialiste.
De la legea privatizarii s-a vazut ca 30% a privatizat din fiecare intreprindere si 60% a ramas la stat ca sa detina controlul.
Normal ar fi fost ca tot ce era industrie mica, concurentiala, comert, servicii, sa fi fost privatizat integral, si industria mare si utilitatile sa ramana la stat, pentru investitori strategici cu experienta.
Si eu cred in libera concurenta dar nu ca pe o solutie unica si miraculoasa.
Vad interventia statului ca pe a taranului, care nu lasa natura sa faca ce vrea, protejeaza culturile distrugand buruienile, bolile si daunatorii.
Statul trebuie sa intervina in sprijinul afacerilor benefice pentru societate si sa descurajeze tranzactile din care unii pierd in favoarea altora, ca la jocurile piramidale si alte asemenea.
Ai, totusi, o dorinta de a avea in spate statul, la care sa apelezi ca la o instanta pentru a rezolva probleme ce apartin doar de noi, de cetateni. Dar "statul" este reprezentat de functionarii sai. Iar functionarii statului, asa cum sunt ei astazi, sunt la baza nemultumirilor populatiei fata de actul de guvernare, indiferent de cine a fost la Palatul Victoria.
Fara a interveni statul exista posibilitatea sa iti aperi drepturile si sa iti promovezi ideile, de afaceri sau nu. In formularea ta "Statul trebuie sa intervina in sprijinul afacerilor benefice pentru societate..." ii dai statului un rol pe care ar trebui sa i-l interzici. Daca te lasi pe mana functionarului care stabileste ce este benefic pentru societate, in afara drepturilor si libertatilor civile asa cum sunt ele daja reglementate inseamna ca te dai pe mana "lupului". De aici coruptia, de aici taxele si impozitele pentru "interese societatii" in fapt pentru a favoriza "afacerile benefice" asa cum au fost stabilite de functionarul statului. Nu, nu pot fi de acord cu o astfel de abordare.
Actionand prin functionarii sai, unii de buna credinta, unii angajati pentru fidelitatea fata de conducatorii politici, statul va interveni de cele mai multe ori in favoarea clienteli politice a guvernantilor. Dar de fapt, functionarii ar trebui sa indeplineasca numai acele acte prevazute de lege in folosul interesului cetateanului care cere, functionarului competent, solutionarea unei cereri. Numai si numai in baza legii: un aviz, o aprobare, o confirmare, o inregistrare etc. Sun nici o forma functionarul public nu ar trebui sa aiba voie sa evalueze cetateanul. El doar trebuie sa vada daca cererea acestuia este conforma legii. Atat.
Nu sunt de acord cu tine. Aici, nu.
@Cepeca "Daca te lasi pe mana functionarului care stabileste ce este benefic pentru societate
.. De aici coruptia, de aici taxele si impozitele pentru "interese societatii" in fapt pentru a favoriza "afacerile benefice" asa cum au fost stabilite de functionarul statului.
Nu functionarii stabilesc fiscalitatea, ce trebuie stimulat sau descurajat prin impozitare. Asta-i o problema reglemetata de politic si functionarii doar o aplica, si o aplica prost daca nimeni nu se intereseaza de felul cum o fac.
Statul nu se poate reduce la drepturile si libertatile omului, el are si un rol in stimularea anumitor ramuri duin economie, prin pargjhii fiscale: accize, scutiri de taxe sau impozite, prin alocari de investitii.
Faptul ca multe din ele se utilizeaza clientelor este fie ca domenuiul nu e reglementat si lasa la latitudinea functionarilor parghile respective, fie ca e reglementat prost, si ajungem tot la functionari fara criterii.
Eu, spre exemplu, sunt impotriva aprobarilor de orice fel, de mediu, PSI, sanitare etc ...
Cei din domenile respective trebuie sa faca norme clare si controle la agentii economici sa vada daca le respecta. Daca nu respecta normele sa dea amenzi, si cel amendat sa poata contesta in instanta, unde functionarul trebuie sa-si sustina sanctiunea cu probe (fotogtrafii, inregistrari video, martori etc..).
Acum se da aprobare pentru un pesches gras, si esti in legalitate chiar daca nu respecti normele.
Este un exemplu de domeniu reglemetat prost, care da posibilitatea functionarilor sa te jupoaie.
Reglementarea domeniului o fac politicienii prin legi.
Ca funtionarii sa-si faca treaba e tot o problema de sistem, respectiv de motivare. Daca veniturile lor depind de performante, o sa-si dea interesul sa obtina rezultate.
Atata timp cat salarile sunt fixe indolenta si coruptia sunt la cote maxime.
Trimiteți un comentariu