luni, 15 octombrie 2018

Tudorel Toader nu se lasă. Vrea să impună viziunea lui asupra Justiției


Guvernul are astăzi de adoptat un proiect de OUG prin care sunt modificate unele prevederi ale Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, a Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciară și a Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii. Inițiatorul este ministrul justiției, Tudorel Toader care se justifică prin necesitatea de a pune de acord observații ale Comisiei de la Veneția cu legile trecute cu forța prin Parlament, acceptate de Curtea Constituțională și promulgate de președintele Klaus Iohannis cu rețineri (la toate a observat că se face un pas înapoi privind independența Justiției).

Să ne amintim că nedemnul Tudorel Toader „a explicat”, mai mereu, că modificările la respectivele acte normative au fost concepute de către Comisia parlamentară condusă de Florin Iordache care nu a ținut cont de cele peste 20 de pagini de propuneri ale Ministerului Justiției! Pentru că nu a putut influența Comisia Parlamentară unde își făceau de cap Florin Iordache, Șerban Nicolae, Eugen Nicolicea, Steluța-Gustica Cătăniciu și alții, Tudorel Toader a așteptat momentul promulgării legilor de modificare și publicarea lor în Monitorul Oficial pentru a contraataca cu OUG-ul făcător de minuni. Motivele au fost găsite în pozițiile adoptate atât de Comisia de la Veneția cât și de observații ale UE sau ale membrilor CSM. Numai că, ce să vezi, acolo a găsit motivele însă el, Tudorel Toader are altă viziune așa că merge înainte cu intenția de subordonare a Justiției de către executiv. O explicație o avem într-o declarație a infractorului Liviu Dragnea: el vorbește iar TT ascultă. Și execută, desigur.

De la Parlament a sărit în sus Șerban Nicolae. Cu motivele lui. Cere ca Guvernul să respingă OUG-ul propus de Tudorel Toader.

Observații asupra OUG-ului au apărut și de la unii practicieni, judecători și procurori (echilibrate, corecte pe fond în majoritatea lor, dar doar puncte de vedere).

De interes însă, pentru că se referă la fondul problemei, la independența Justiției, sunt observațiile comunicate de Ministerul Public, condus de Augustin Lazăr. Pe acestea le pun aici, pentru că ele ating problema de fond și nu problemele de formă.
„Văzând relatările din presă conform cărora, în ziua de 15.10.2018 va fi dezbătut în ședință de guvern, la propunerea Ministerului de Justiție, un proiect de ordonanță de urgență privind modificarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, a Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciară și a Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, luând act de asemenea prin intermediul mass-mediei de proiectul susmenționat, aducem la cunoștința opiniei publice următoarele:
Ministerul Public atrage atenția asupra pericolului încălcării ordinii constituționale prin adoptarea unora dintre modificările propuse, astfel:
1. Introducerea unui nou alineat la art. 54 din Legea nr. 303/2004, conform căruia ministrul justiției organizează o procedură de selecție pe baza unui interviu, iar pentru asigurarea transparenței audierea candidaților se transmite în direct, nu este de natură a înlătura diminuarea independenței procurorilor care ocupă funcții de conducere.
Așa cum a arătat și Comisia de la Veneția, conferirea rolului decisiv ministrului de justiție în numirea procurorilor cu funcții de conducere mai degrabă slăbește decât să asigure controlul reciproc și echilibrul puterilor. Dacă numirea și revocarea procurorilor cu funcții de conducere depind de un ministru, există un risc serios ca aceștia să nu combată în mod energic corupția în rândurile aliaților politici ai respectivului ministru.
Se impune ca numirea procurorilor în funcțiile de conducere din vârful Ministerului Public să se facă, așa cum a solicitat Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Secției pentru procurori a C.S.M., formulată în urma unui interviu care poate fi transmis în direct, cu avizul ministrului justiției, de către Președintele României.
2. Prin atribuirea calității de titular al acțiunii disciplinare pentru ministrul justiției, se creează riscul controlului politic asupra modului în care sunt verificați magistrații din punct de vedere disciplinar, acțiunea disciplinară exercitată de ministrul justiției putând deveni ,,o pârghie politică de dominare a justiției”.
3. Articolul VIII din proiectul de ordonanță de urgență, conform căruia, la data intrării în vigoare a ordonanței, procurorii care funcționează în cadrul P.Î.C.C.J., D.I.I.C.O.T. și D.N.A., precum și în cadrul celorlalte parchete, rămân în funcție în cadrul acestora dacă indeplinesc condițiile prevăzute în noua formă a Legii nr. 303/2004 și a Legii nr. 304/2004, va conduce la înlăturarea unor procurori din funcțiile legal deținute, prin impunerea unor condiții noi, inexistente la data la care s-a făcut numirea, cu nesocotirea prevederilor art. 15 alin. 2 din Constituție care prevede aplicabilitatea legii doar pentru viitor.
Arătăm că, atât numirea cât și delegarea procurorilor s-au realizat cu respectarea condițiilor legale în vigoare, iar nesocotirea acestui fapt ar duce la încălcarea principiului stabilității procurorului, a principiului neretroactivității legii, a identității statutului juridic constitutional al judecătorilor și procurorilor în ceea ce privește numirea și delegarea acestora și va conduce la blocarea activității și imposibilitatea finalizării unor cauze extrem de importante, în special aflate pe rolul Secției parchetelor militare din cadrul P.Î.C.C.J., D.N.A. și D.I.I.C.O.T..
Este evident că principalele probleme sunt în consecințele modificărilor propuse de Tudorel Toader! Ultimul paragraf din comentariul de mai sus al Ministerului Public vorbește despre procese care ar putea fi întrerupte pentru că se urmărește eliminarea din sistemul acuzatorilor publici a unor procurori care lucrează la dosare. Introducerea unor noi criterii pentru ca aceștia să rămână în funcțiile în care au fost numiți ca urmare a procedurilor legale anterioare elimină stabilitatea procurorilor pe funcții și afectează grav cariera profesională a acestuia. Este o formă gravă de agresiune asupra sistemului acuzatorului public. Este o procedură prin care se dorește eliminarea de la structurile centrale ale Ministerului Public, DNA și DIICOT a unor procurori cu atât mai mult cu cât cel care va avea controlul verificării procurorilor și decizia eliminării lor este tocmai Tudorel Toader. Uite așa se confirmă și zvonul că unii procurori care lucrează la dosarele infractorului Liviu Dragnea sunt vânați pentru a li se lua dosarul! Dacă nu se poate cu legea actuală, facem o altă lege, pentru că PSD și ALDE pot.


Niciun comentariu: